Mag ik daar alvast op antwoorden? Voor mij is innovativiteit vernieuwingsgerichtheid. Dat je voortdurend bezig bent met vernieuwingen. Om bijvoorbeeld in een concurrentiestrijd de bovenliggende partij te worden of te blijven. Of om nog meer effectiviteit en efficiency te behalen. En innovatie is dan voor mij de vernieuwing op zich.Wie kent Cees de Wolf nog? schreef: Misschien kun je eerst eens uitleggen wat "Innovativiteit" betekent. Of bedoel je innovatie?
Teruggekoppeld naar het voorbeeld hierboven van AEG op Willems: niks bijzonders natuurlijk en slechts een eerste stap in dat proces. Insteek: waar zitten de zwakke plekken van de tegenstander en hoe profiteer je daarvan? Stap twee: Cocu reageert bijvoorbeeld met een dubbele dekking om Willems te ondersteunen bij de bloedlinke AEG. Ook niks bijzonders, kan een kind bedenken. Stap drie en nou kom je wel bijna in innovatief vaarwater: dan is de rol van die extra dekker dus elders weggevallen en is er kennelijk elders ruimte. Hoe ga je daar van profiteren? Qua spelpatronen, positiespel, ook snelheid van handelen. Dat mis ik vaak bij FdB en dit Ajax. De wedstrijd lezen en daar adequaat op reageren. En weer en weer. Een ploeg vooraf ook drillen in dat plan B of zelfs C. Helaas komen we bij Ajax vaak niet verder dan plan A. Het blijft dan allemaal erg 1-dimensionaal. En lijken FdB en de spelers niet te weten hoe ze op de reactie van de tegenstander moeten reageren enzovoort. Dat zien we ook terug als Ajax geconfronteerd wordt met een muur. Of juist met vroege druk op man en bal.
Cruijff was daar een meester in. Een fenomeen, als speler en als coach. Ivic als coach wat mij betreft ook. Hoe foeilelijk zijn verdedigende concept ook was, het ging hem vooral om het creeren van ruimte voor zijn aanvalsspel. En hij was dus steeds bezig met nieuwe taktieken daarin en om dat dan zoveel mogelijk uit te buiten qua spelpatronen enz. En met het drillen van de spelers daarin. Goed voorbeeld: het elftal in balbezit over laten hangen naar links, zodat de tegenstander naar links werd meegetrokken en Ling op rechts met veel ruimte min of meer 1 op 1 kwam te staan. Waarna er op snelheid (ook zo'n ondergeschoven kindje bij Ajax en FdB) naar die rechterkant werd geopend en het elftal direct omschakelde (via ook weer inventieve spelpatronen) om te profiteren van de aanstaande doorbraak van Ling over de vleugel.
FdB is natuurlijk wel bezig met het verbeteren of vernieuwen van het spelconcept via allerhande taktieken. Frank is al seizoenenlang aan het worstelen met het functioneren van zijn middenveld. Mijns inziens trouwens te veel en te lang via trial en error, wat op zich al een veeg teken is voor het taktisch vernuft van FdB. Hoe dan ook, recent laat hij bijvoorbeeld de backs wisselend meer naar binnen spelen als extra aanspeelpunt op het middenveld. Zodat ondermeer de halven meer naar voren kunnen of wat meer bereikbaar worden. Lijkt me helemaal geen slecht idee, maar de uitvoering daarvan blijft steeds erg moeizaam en stroef gaan. De opbouw gaat maar niet soepel en vloeiend, laat staan swingend. Dat zal zeker aan de kwaliteiten van de spelers liggen, maar is volgens mij ook een kritiekpunt in de docerende/coachende kwaliteiten bij FdB. Dat hij wel een op zich interessante taktische ingeving kan hebben, maar dat hij dat niet goed kan inslijpen in zijn ploeg. Ze wegwijs daarin kan maken en ze dat eigen kan maken. Speelt hier de klok en de klepel FdB soms parten? Ajax blijft zo steeds taktisch maar wat hangen en wordt met de afkalvende kwaliteit van de selectie zelfs alleen maar slechter. Stilstand is al achteruitgang, maar zo gebeurt dat dus ook nog eens dubbelop.