PSV - Ajax 01-03-2015

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Zuidema

Re: PSV - Ajax 01-03-2015

Bericht door Zuidema » di mar 03, 2015 7:44 am

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef: Misschien kun je eerst eens uitleggen wat "Innovativiteit" betekent. Of bedoel je innovatie?
Mag ik daar alvast op antwoorden? Voor mij is innovativiteit vernieuwingsgerichtheid. Dat je voortdurend bezig bent met vernieuwingen. Om bijvoorbeeld in een concurrentiestrijd de bovenliggende partij te worden of te blijven. Of om nog meer effectiviteit en efficiency te behalen. En innovatie is dan voor mij de vernieuwing op zich.

Teruggekoppeld naar het voorbeeld hierboven van AEG op Willems: niks bijzonders natuurlijk en slechts een eerste stap in dat proces. Insteek: waar zitten de zwakke plekken van de tegenstander en hoe profiteer je daarvan? Stap twee: Cocu reageert bijvoorbeeld met een dubbele dekking om Willems te ondersteunen bij de bloedlinke AEG. Ook niks bijzonders, kan een kind bedenken. Stap drie en nou kom je wel bijna in innovatief vaarwater: dan is de rol van die extra dekker dus elders weggevallen en is er kennelijk elders ruimte. Hoe ga je daar van profiteren? Qua spelpatronen, positiespel, ook snelheid van handelen. Dat mis ik vaak bij FdB en dit Ajax. De wedstrijd lezen en daar adequaat op reageren. En weer en weer. Een ploeg vooraf ook drillen in dat plan B of zelfs C. Helaas komen we bij Ajax vaak niet verder dan plan A. Het blijft dan allemaal erg 1-dimensionaal. En lijken FdB en de spelers niet te weten hoe ze op de reactie van de tegenstander moeten reageren enzovoort. Dat zien we ook terug als Ajax geconfronteerd wordt met een muur. Of juist met vroege druk op man en bal.

Cruijff was daar een meester in. Een fenomeen, als speler en als coach. Ivic als coach wat mij betreft ook. Hoe foeilelijk zijn verdedigende concept ook was, het ging hem vooral om het creeren van ruimte voor zijn aanvalsspel. En hij was dus steeds bezig met nieuwe taktieken daarin en om dat dan zoveel mogelijk uit te buiten qua spelpatronen enz. En met het drillen van de spelers daarin. Goed voorbeeld: het elftal in balbezit over laten hangen naar links, zodat de tegenstander naar links werd meegetrokken en Ling op rechts met veel ruimte min of meer 1 op 1 kwam te staan. Waarna er op snelheid (ook zo'n ondergeschoven kindje bij Ajax en FdB) naar die rechterkant werd geopend en het elftal direct omschakelde (via ook weer inventieve spelpatronen) om te profiteren van de aanstaande doorbraak van Ling over de vleugel.

FdB is natuurlijk wel bezig met het verbeteren of vernieuwen van het spelconcept via allerhande taktieken. Frank is al seizoenenlang aan het worstelen met het functioneren van zijn middenveld. Mijns inziens trouwens te veel en te lang via trial en error, wat op zich al een veeg teken is voor het taktisch vernuft van FdB. Hoe dan ook, recent laat hij bijvoorbeeld de backs wisselend meer naar binnen spelen als extra aanspeelpunt op het middenveld. Zodat ondermeer de halven meer naar voren kunnen of wat meer bereikbaar worden. Lijkt me helemaal geen slecht idee, maar de uitvoering daarvan blijft steeds erg moeizaam en stroef gaan. De opbouw gaat maar niet soepel en vloeiend, laat staan swingend. Dat zal zeker aan de kwaliteiten van de spelers liggen, maar is volgens mij ook een kritiekpunt in de docerende/coachende kwaliteiten bij FdB. Dat hij wel een op zich interessante taktische ingeving kan hebben, maar dat hij dat niet goed kan inslijpen in zijn ploeg. Ze wegwijs daarin kan maken en ze dat eigen kan maken. Speelt hier de klok en de klepel FdB soms parten? Ajax blijft zo steeds taktisch maar wat hangen en wordt met de afkalvende kwaliteit van de selectie zelfs alleen maar slechter. Stilstand is al achteruitgang, maar zo gebeurt dat dus ook nog eens dubbelop.
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:

Lionel

Bericht door Lionel » di mar 03, 2015 8:34 am

:biggthumpup.gif:
IK GELOOF!!!!!!

wimpey

Bericht door wimpey » di mar 03, 2015 9:37 am

Kishna over Kishna:
Kishna: 'Dat is ook de reden waarom met mij rustig aan wordt gedaan'

Of het voldoende is om de titelstrijd in de Eredivisie nog spannend te maken, zal de komende weken moeten blijken, maar Ajax zorgde zondag voor een knappe prestatie door in het Philips Stadion van koploper PSV te winnen. Linksbuiten Ricardo Kishna was belangrijk, door de 0-1 te scoren.

Hoewel Kishna zondag in Eindhoven de openingstreffer voor zijn rekening nam, was hij niet helemaal tevreden over zijn eigen optreden. “Ik was vrijwel onzichtbaar, maar heb toch een doelpunt meegepikt. In een lastige wedstrijd. Veel ging over rechts. Ik ben niet één keer in een één-tegen-éénsituatie met rechtsback Santiago Arias geweest.”
Kishna is naar eigen zeggen meer dan ooit bezig met zijn rendement. "Ik wil belangrijk zijn voor het team en constanter worden", vertelt hij aan het Algemeen Dagblad. Dat hij niet altijd een wedstrijd vol maakt, daar kan Kishna mee leven. "Dat heeft ook te maken met mijn geschiedenis. Vergeet niet dat ik er tweeënhalf jaar uit ben geweest. We hadden een serie van vijf wedstrijden in tien dagen. Dat is voor mij te zwaar. Dat is ook de reden waarom met mij rustig aan wordt gedaan."
Ik vind het een goede gozer, die jongen is allesbehalve dom. Doe maar 'moeilijke' jongens als Kishna en Bazoer in Ajax-1 i.p.v. easy Mike e.c.

Hoop hem nog een aantal seizoenen in Ajax-1 te mogen zien. Hopelijk laat ie zich sportief niet al te zeer adviseren door ome Mino.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di mar 03, 2015 10:16 am

wimpey schreef:k vind het een goede gozer, die jongen is allesbehalve dom. Doe maar 'moeilijke' jongens als Kishna en Bazoer in Ajax-1 i.p.v. easy Mike e.c.
En El Ghazi. Ik geniet van die jongens.

Natuurlijk, ze zijn, zoals Cruijff het uitdrukt, bewerkelijk. Maar dan heb je ook wat.

Over De Boer en tactiek: complimenten aan Zuidema voor zijn betoog. Mooi verwoord, ben het volledig met hem eens. :biggthumpup.gif:

wimpey

Bericht door wimpey » di mar 03, 2015 10:51 am

Yopi schreef: En El Ghazi. Ik geniet van die jongens.

Natuurlijk, ze zijn, zoals Cruijff het uitdrukt, bewerkelijk. Maar dan heb je ook wat.
Ik denk niet dat Kishna zo bewerkelijk is. Hij is gewoon zichzelf.
Over De Boer en tactiek: complimenten aan Zuidema voor zijn betoog. Mooi verwoord, ben het volledig met hem eens. :biggthumpup.gif:
Neemt niet weg dat hij de mindere kanten bij tegenstanders wel herkent. En zijn ploeg ook wel kan prepareren om daar wat mee te doen.

Ik ben wel met el nestor eens dat het kwartje binnen het eigen elftal nogal eens valt na een spelletje trial and error door FdB.

Wanneer Ajax zo weerbaar is als tegen psv speel je niet als tegen Vitesse, kakkies en AZ. Vlg. seizoen eerst maar eens de selectie kwalitatief op orde krijgen. De trainer is niet Ajax' grootste probleem.

Alexander

Bericht door Alexander » di mar 03, 2015 11:32 am

In interviews komt Kishna altijd bijzonder goed over. Als een slimme en verstandige jongen. Ik ben heel benieuwd wat er met zijn contract gaat gebeuren. Ik hoop echt vurig dat hij bij Ajax blijft en zijn contract met 2 jaar wilt verlengen.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di mar 03, 2015 11:37 am

wimpey schreef: Ik denk niet dat Kishna zo bewerkelijk is. Hij is gewoon zichzelf.
Hij is een mannetje. Niet erg, hoor. Daar moet een trainer mee om kunnen gaan. Toptalenten zijn doorgaans geen gemakkelijke jongens.

Neemt niet weg dat hij de mindere kanten bij tegenstanders wel herkent. En zijn ploeg ook wel kan prepareren om daar wat mee te doen.
Hij of Tonnie BS?

De trainer is niet Ajax' grootste probleem.
Een probleem zou ik hem niet willen noemen. Ik hoop wel dat hij zich nog ontwikkelt in tactisch opzicht.

wimpey

Bericht door wimpey » di mar 03, 2015 11:53 am

Yopi schreef: Hij is een mannetje. Niet erg, hoor. Daar moet een trainer mee om kunnen gaan. Toptalenten zijn doorgaans geen gemakkelijke jongens.
En niet bewerkelijk dus.

Inbreng van Tonny BS zou ik niet overwaarderen. Die zag het helemaal zitten in Sonck. En Barcelona heeft ook wel eens een CL-finale met 4-0 verloren.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di mar 03, 2015 12:20 pm

Dat had weinig met TBS te maken, hoor. Het weekend daarvoor werd Barcelona kampioen. Ik was toen toevallig daar. Leek wel alsof ze wereldkampioen waren geworden. Niemand had het nog over Milan...

Kishna is een kritische jongen, geen brave borst. Vind ik prima. Gelukkig is hij ook zelfkritisch.

Le T.

Bericht door Le T. » di mar 03, 2015 12:53 pm

Cruijff schreef: Van Boerrigter kon je in de Jupiler League mooie compilatiemomenten aan elkaar plakken omdat hij op snelheid spelers van een minder niveau aan alle kanten voorbij liep. Dost was gewoon écht goed, jij zag dat, ik zag dat, De Boer beweerde het ook te hebben gezien maar blijkbaar net niet genoeg want hij heeft niet à la Jol met de vuist op de tafel geslagen om perse de spits binnen te halen die niet eens meer heeft moeten kosten dan El Hamdaoui heeft gedaan.
Zeker bij slungels of andere ongebruikelijk bewegende voetballers kijken heel veel mensen naar wat de speler doet terwijl hij de bal raakt, terwijl je moet kijken naar wat de bal doet als de speler hem raakt.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Mano

Bericht door Mano » di mar 03, 2015 3:47 pm

Bij Kanu wel goed ingeschat
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Zuidema

Bericht door Zuidema » di mar 03, 2015 7:02 pm

Yopi schreef:Dat had weinig met TBS te maken, hoor. Het weekend daarvoor werd Barcelona kampioen. Ik was toen toevallig daar. Leek wel alsof ze wereldkampioen waren geworden. Niemand had het nog over Milan...
Kwalijk zo vlak voor een EC-finale. Maar het werd nog erger. Cruijff deed wat mij betreft het allerstomste wat je als coach in de dagen voor die finale kon doen: zelf arrogant lopen blaten hoe geweldig Barcelona was en dat het dreamteam dit varkentje wel even zou gaan wassen. En erger nog: overal oreren hoe matig en beperkt AC Milan wel niet was. Dan terg je je tegenstander dus tot het uiterste, terwijl je je eigen ploeg nooit volledig tot in elke vezel oplaadt voor die wedstrijd. De rest is geschiedenis. Zelfs een ernstig verzwakt AC Milan (o.a. geen Van Basten, geen Baresi) veegde een uitzonderlijk slap en flets Barcelona inclusief bijna alle sterren van de mat. Met een negatieve hoofdrol voor een keer op keer opzichtig falende achterste lijn. Een regelrechte aanfluiting voor zo'n topteam en een hele harde les voor Cruijff.

Ik noem Cruijff hierboven een taktisch fenomeen in het voetbal en dat lijkt me ondanks die historische 4-0 oorwassing toen nog steeds terecht. Maar onfeilbaar is hij natuurlijk niet. Ook hij heeft inktzwarte bladzijden geschreven, waarbij hij (volgens mij vooral door teveel arrogantie) groots en meeslepend nat ging.

wimpey

Bericht door wimpey » wo mar 04, 2015 10:46 am

Yopi schreef:Dat had weinig met TBS te maken, hoor.
OK, dan lag het aan Cruijff. :smallgrin.gif:

Ik zie bij Ajax nog geen spelers die de maturiteit hebben om een wedstrijd groots tactisch te kunnen beïnvloeden. Vandaar dat ik er niet 1-2-3 vanuit ga dat FdB tactisch niet sterk is. Temeer daar spelers als Vertonghen en Eriksen juiste betoonden dat hij ze altijd prima op een tegenstander voorbereidde.

Le T.

Bericht door Le T. » wo mar 04, 2015 11:54 am

Zuidema schreef: Ik noem Cruijff hierboven een taktisch fenomeen in het voetbal en dat lijkt me ondanks die historische 4-0 oorwassing toen nog steeds terecht. Maar onfeilbaar is hij natuurlijk niet.
Daar verschillen de meningen over geloof ik.
Ook hij heeft inktzwarte bladzijden geschreven, waarbij hij (volgens mij vooral door teveel arrogantie) groots en meeslepend nat ging.
Het was vooral een tactische oorwassing, misschien omdat hij eens een finale in stijl wilde winnen ipv met een draak van een wedstrijd?
Wollt ihr den totalen Mensch?

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » wo mar 04, 2015 12:01 pm

Le T. schreef:
Zuidema schreef:Ook hij heeft inktzwarte bladzijden geschreven, waarbij hij (volgens mij vooral door teveel arrogantie) groots en meeslepend nat ging.
Het was vooral een tactische oorwassing, misschien omdat hij eens een finale in stijl wilde winnen ipv met een draak van een wedstrijd?
Tja, finales zijn nu eenmaal (bijna altijd) draken van wedstrijden. Inderdaad een duidelijk gevalletje van overmoed komt voor de val waarmee Johan op z'n bek is gegaan.
Ook niet bepaald slim van hem om een dag voor de wedstrijd een hele dag met Marco van Basten op te trekken en zeer uitgebreid met hem te bespreken wat de speelwijze van Barcelona precies inhield en hoe Marco daar uitstekend in zou passen.

De flater die Cruijff het meest wordt nagedragen, zijn faillissement met die varkensfokkerij, is natuurlijk gewoon een groot geschenk geweest aan de wereld.
Daardoor werd Johan gedwongen om zijn schoenen weer aan te trekken en gaf hij aan het publiek nog enkele jaren van schitterend voetbal ! :biggthumpup.gif:

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » wo mar 04, 2015 12:07 pm

Ach, ik denk niet dat de spelers van Milan gemotiveerd hoefden te worden voor die wedstrijd.

Bij Barcelona hadden er een paar champagnebenen. Niet vooruit te branden. :smallgrin.gif:

Cruijff bedacht vaak geniale dingen, maar soms schoot hij wel eens door. Zoals die keer dat hij zonder verdedigers wilde spelen... Hij had geen zin om concessies te doen, zekerheid inbouwen was niet aan hem besteed. Je kunt het naïef vinden, maar er gebeurde wel wat.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » wo mar 04, 2015 12:26 pm

Yopi schreef:Cruijff bedacht vaak geniale dingen, maar soms schoot hij wel eens door. Zoals die keer dat hij zonder verdedigers wilde spelen... Hij had geen zin om concessies te doen, zekerheid inbouwen was niet aan hem besteed. Je kunt het naïef vinden, maar er gebeurde wel wat.
Tja. Zo is Cruijff gewoon.
Wellicht dat het voor een gedeelte een act of soort van schild is, maar Johan Neeskens en hij lijken als enigen van de 1974 generatie niet echt gebukt te gaan onder de verloren finale.

Beide Johannen lijken het echt te menen dat ze met hun nederlaag in de WK Finale beroemder zijn geworden dan het geval was met een overwinning en dat hun voetbal nalatenschap belangrijker is dan een finale resultaat.

Zuidema

Bericht door Zuidema » wo mar 04, 2015 11:07 pm

Le T. schreef:[
Ook hij heeft inktzwarte bladzijden geschreven, waarbij hij (volgens mij vooral door teveel arrogantie) groots en meeslepend nat ging.
Geloof ik niet. Cruijff heeft geregeld als speler en als coach taktisch een doorslag weten te maken. Vooraf en anders tijdens een wedstrijd. Die feeling en dat inzicht in het spelletje heeft ie, misschien wel als geen ander. Als Cruijff eens grandioos nat gaat is dat vaak vooral op het mentale vlak of op de poppetjesinvullerij. Gezien de aanloop naar die wedstrijd en het niet erg slimme geblaat van Johan vooraf had deze oorwassing volgens mij daarom geen tactische oorzaak, maar was het boven alles een echec door ernstige mentale en fysieke tekortkomingen. Een combi van teveel en te lang feestvieren, de tegenstander zwaar onderschatten en jezelf zwaar overschatten. Zowel door de coach als de spelers. Waarmee Cruijff zich qua voorbereiding op deze finale natuurlijk ernstig blameerde. Dan kan je nog wel zulke magistrale taktieken bedenken, als de geest en het lichaam bij de spelers niet thuis geven ben je gezien. Valt er niks meer te corrigeren. En dat verander je ook niet meer tijdens een wedstrijd. 100% herstellen en opladen vergt nou eenmaal enkele dagen. Tref je dan ook nog eens door eigen toedoen een tot in elke vezel getergde tegenstander, dan ben je helemaal het bokje en word je dus naar een historische 4-0 gespeeld.

elliquido

Bericht door elliquido » wo mar 04, 2015 11:09 pm

En wat dope zal ook geholpen hebben
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Zuidema

Bericht door Zuidema » do mar 05, 2015 8:02 am

wimpey schreef: Ik zie bij Ajax nog geen spelers die de maturiteit hebben om een wedstrijd groots tactisch te kunnen beïnvloeden. Vandaar dat ik er niet 1-2-3 vanuit ga dat FdB tactisch niet sterk is. Temeer daar spelers als Vertonghen en Eriksen juiste betoonden dat hij ze altijd prima op een tegenstander voorbereidde.
Ben ik met je eens. De mogelijkheden van een coach worden vaak begrensd door de kwaliteiten van de spelers. Maar dat geldt eigenlijk ook omgekeerd. De mogelijkheden van de spelers worden vaak begrensd door de kwaliteiten van de coach. Er zit daar een wisselwerking tussen beide partijen en ze houden mekaar min of meer in een houdgreep met wat er allemaal mogelijk is. Qua taktieken, qua veldspel enz.

In dat opzicht is het wel opmerkelijk dat je juist 2 paradepaardjes als Vertonghen en Eriksen noemt. Qua maturity en/of begaafdheid zullen die niet snel problemen hebben gehad met de training/coaching van FdB. Kennelijk zaten ze daardoor op dezelfde golflengte als FdB en wisten ze met hun kwaliteiten rap wat er van hun verlangd werd en hoe dat met wat aanwijzingen uitgevoerd moest worden. Ik denk dat je hier eenzelfde patroon terugziet als bij Rijkaard indertijd. Waarom slaagde Rijkaard als coach wel bij Barcelona, maar faalde hij bij Sparta?

De graadmeter voor een goede coach (en zeker een opbouwcoach) ligt dan wat mij betreft toch eerder bij de mindere goden in de selectie. Kan een coach die jongens ook bereiken en ze op een hoger, aanvaardbaar level krijgen? Wat ik nou al een paar seizoenen lang qua veldspel individueel en kollektief bij Ajax zie gebeuren (of juist niet zie gebeuren), heb ik daar toch wel wat mijn twijfels over bij FdB.

We blijven in veel opzichten al vrij lang nogal hangen, laat staan dat we progressie maken. Bijvoorbeeld bij balbezit: in de opbouw, in de samenwerking tussen de linies, de doorwerking naar de 16 of in het aanvalsspel. Maar ook in de taktieken in de wedstrijden zelf. Ik zie wat dat betreft weinig inventiefs gebeuren onder FdB. Dat zal beslist met de (afkalvende) kwaliteit van de selectie te maken hebben, maar een coach heeft op die terreinen ook een belangrijke, zo niet cruciale rol. Er is daarin veel trainbaar, ook voor die mindere goden, en ik zie dat bitter weinig terug op het veld bij Ajax.

Mano

Bericht door Mano » do mar 05, 2015 10:14 am

Zuidema schreef:We blijven in veel opzichten al vrij lang nogal hangen, laat staan dat we progressie maken. Bijvoorbeeld bij balbezit: in de opbouw, in de samenwerking tussen de linies, de doorwerking naar de 16 of in het aanvalsspel. Maar ook in de taktieken in de wedstrijden zelf. Ik zie wat dat betreft weinig inventiefs gebeuren onder FdB. Dat zal beslist met de (afkalvende) kwaliteit van de selectie te maken hebben, maar een coach heeft op die terreinen ook een belangrijke, zo niet cruciale rol. Er is daarin veel trainbaar, ook voor die mindere goden, en ik zie dat bitter weinig terug op het veld bij Ajax.
Ik denk dat je voor inventiviteit het juist moet hebben van kwaliteit spelers. FdB zorgt voor structuur, taakverdeling en wat te doen bij... maar daar bovenop moet je inventief zijn om net dat stukje extra te brengen.
Wat ik voornamelijk zie is dat die taken worden uitgevoerd maar het ontbreekt aan inventiviteit. Op een bepaald moment, wat anders doen dan dat is geleerd. Diep gaan, man uitspelen, etc

Doordat er weinig eigen initiatief wordt genomen door spelers, zie je een tweede helft waarbij de tegenstander het heft in eigen handen neemt.

Ik ben het wel met je eens dat het een wisselwerking is tussen coach & spelers. en dat kwaliteit van beide belangrijk is. En de tactische vernuftheid van FdB is niet duidelijk goed of slecht. Daarvoor heeft hij een te pover team. Je kan nl. altijd de bal kaatsen naar elkaar. Team is slecht/Coach is slecht.

Als Ajax 2 spelers heeft die tactisch inzicht hebben en weten wanneer ze inventief kunnen zijn en iets anders doen dan de afgelopen 20minuten, zal dat een wereld van verschil zijn en zie het vertrouwen bij de overige 8 verldspelers groeien. Doorschuiven van achteruit is een stuk makkelijker als je vertrouwen hebt dat jouw middenveld de bal vast houd. Diep gaan is een stuk makkelijker als je weet dat jouw positie wordt overgenomen. etc.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Zuidema

Bericht door Zuidema » vr mar 06, 2015 7:55 am

Mano schreef: Ik denk dat je voor inventiviteit het juist moet hebben van kwaliteit spelers. FdB zorgt voor structuur, taakverdeling en wat te doen bij... maar daar bovenop moet je inventief zijn om net dat stukje extra te brengen.
Wat ik voornamelijk zie is dat die taken worden uitgevoerd maar het ontbreekt aan inventiviteit. Op een bepaald moment, wat anders doen dan dat is geleerd. Diep gaan, man uitspelen, etc
Voor wat de spelers betreft ben ik het zeker met je eens. Maar de coach heeft daar ook een belangrijke rol in. Zeker als je een opbouwcoach pretendeert te zijn, zoals FdB. En dan vooral bij het zinnetje 'wat te doen bij'. Dat je bijvoorbeeld bij spelers een stuk feeling/inzicht ontwikkelt in allerhande spelsituaties, dat ze wegwijs worden gemaakt in hoe dan te handelen en dat je ze traint dat goed en rap uit te voeren. Van de dubbeltjes maak je natuurlijk geen kwartjes. Die moet Ajax ook helemaal niet willen hebben. Maar volgens mij ligt er bij de talenten onder FdB op die vlakken nog steeds een flink stuk terrein braak. Dat kan volgens mij veel beter bij FdB, ook met deze spelers. Individueel en kollektief.
Doorschuiven van achteruit is een stuk makkelijker als je vertrouwen hebt dat jouw middenveld de bal vast houd. Diep gaan is een stuk makkelijker als je weet dat jouw positie wordt overgenomen. etc.
Dat is volgens mij een klus voor FdB: met het TH bijvoorbeeld zoeken naar de spelers met de vereiste competenties, zoals die balvastheid en gevoel voor controle en organisatie. En die spelers zoals boven gezegd ontwikkelen op die vlakken. Zoals in jouw voorbeelden leren aanvoelen wanneer je diep kunt/moet gaan, middenvelders die het inzicht krijgen hoe ervoor te zorgen dat er van achteruit kan worden doorgeschoven en de vrije man gerealiseerd wordt, of leren waar en wanneer posities over te nemen. Daar is veel van beslist trainbaar. Ajax speelt wat mij betreft echter vaak zo star en statisch en zelfs nogal dommig op ondermeer die vlakken dat ik me wel eens afvraag waar Frank eigenlijk op traint.

FdB heeft als speler een gigantisch stuk bagage verzameld met tig jaren internationaal topvoetbal en 100+ interlands. Maar kennelijk is de overgang van topspeler naar topcoach helaas weer eens moeizaam. Ondanks 4 titels op rij. Hoe wil ik met mijn team spelen, wie en wat heb ik daarvoor nodig, hoe maak ik ze duidelijk wat ik wil, hoe krijg ik ze op een level dat ze dat naar behoren uitvoeren. Wat ik op het veld terugzie, zou ik Frank daarvoor een zes, misschien een zeventje willen geven. Ook de verzachtende omstandigheden in aanmerking nemende (kwaliteit selectie, verloop daarin). Zeker niet slecht dus, maar wat mij betreft nog wel te laag voor een (opbouw)coach van Ajax. Maar goed, ook Frank is zich nog steeds aan het ontwikkelen. Hopelijk komt dat nog. Graag.

Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » vr mar 06, 2015 1:00 pm

Yopi schreef:Ach, ik denk niet dat de spelers van Milan gemotiveerd hoefden te worden voor die wedstrijd.

Bij Barcelona hadden er een paar champagnebenen. Niet vooruit te branden. :smallgrin.gif:

Cruijff bedacht vaak geniale dingen, maar soms schoot hij wel eens door. Zoals die keer dat hij zonder verdedigers wilde spelen... Hij had geen zin om concessies te doen, zekerheid inbouwen was niet aan hem besteed. Je kunt het naïef vinden, maar er gebeurde wel wat.
Hahaha, ik herinner me de tijden van jonge Stanley Menzo nog, die volgens Cruijff eigenlijk een 11e veldspeler was en soms (letterlijk!) bij de middenlijn opdook!

Plaats reactie