Excelsior - Ajax 21-12-2014

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Zuidema

Re: Excelsior - Ajax 21-12-2014

Bericht door Zuidema » ma dec 22, 2014 4:08 pm

Ajaciedjuh schreef: Al dat gefit op FdB.
De titels zijn vanzelfsprekend heel mooi en zeer welkom. Ze zijn inderdaad ook een prima prestatie van FdB, zeker gezien de in kwaliteit voortdurende afkalvende selectie. Maar ik vertik het om me blind te staren op die 4 titels. Want die titels camoufleren ook dat er het een en ander sluipenderweg niet naar wens gaat, waarbij FdB een belangrijke, misschien zelfs cruciale rol speelt. Steekwoorden: taktiek/strategie (veldspel, opstellingen, wissels en de intenties bij dat alles) en personeelsbeleid (kwaliteitsbewaking/scouting/aankopen). Kritiek daarop moet dan volgens mij mogen op een forum. De FdB-Fanclub zal wel ergens anders op internet te vinden zijn.
Ik denk dat we hem giga zullen missen als hij onverhoopt weg mocht gaan.
Yep, me too. Ik maak me grote zorgen over zijn opvolging, ondanks dat er volgens mij bij FdB nog wel ruimte voor verbetering is. Ik zie voorlopig nergens een voor Ajax haalbaar alternatief, dat niet direct een paar forse stappen terug betekent.
Er komen een aantal leuke talenten aan. Als we nu ook nog eens de scouting/netwerk op orde kunnen krijgen, zodat de talenten worden aangevuld met ervaring, dan gaan we leuke seizoenen tegemoet.
Als die ervaring van toegevoegde waarde is, zou dat heel mooi zijn. Ik hoor en lees alleen nergens dat Ajax dat ook aan het oppakken is. Eerder mogen we straks onzelieveheer op de blote knieen danken als Moisander en Schöne nog een half jaar blijven. Ik hoop niet dat het TH/FdB hun vertrek de tweede seizoenhelft wil gaan compenseren met grillig talent en (uiteindelijk te dure) aanbiedinkjes.
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:

beelzebub

Bericht door beelzebub » ma dec 22, 2014 4:27 pm

Iemand nog wat meegekregen dat de voorzitter van Excelsior tekeer is gegaan tegen de scheids en wat mensen van Ajax?

En tot overmaat van ramp is de super dagomzet van de cateraar gisteren ook nog gejat uit de kluis.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » ma dec 22, 2014 6:34 pm

wimpey schreef:
Monkey Tonk schreef: Niemand doet dat. We hebben het over het vertoonde spel en het gebrek aan een stijgende lijn. Zou jij toch kunnen weten, als degene die het iedere wedstrijd niet om aan te zien vindt. ;)
Dat laatste klopt niet helemaal. Ik zie dit seizoen aardige fasen en mooie goals. Tussen al het gestumper door. Tegen Heerenveen, Vitesse en Excelsior was het ronduit verschrikkelijk.

Maar ik vind het dit seizoen leuker dan dat gortdroge spel van eind vorig seizoen. Ik vermaak me wel met AEG, Milik, Kishna bijv. Alleen hebben die jongens nog niet de vastigheid om Ajax als team nu al naar een hoger niveau te tillen.
FdB weet war ervoor nodig is om een wedstrijd te winnen. Wat dat betreft is hij mega effectief. Zijn grootste kwaliteit, als trainer, is voor mij dat Ajax punten haalt in de wedstrijden waarin slecht gespeeld wordt. Vooral dat leverde die kampioenschappen op.

Hoeveel goede wedstrijden speelt Ajax nou per seizoen? Als het er tien zijn is het veel. Soms haalt Ajax even dat niveau, waarin alles klopt en het echt sprankelt. Wat me van FdB tegenvalt is dat hij niet weet hoe hij dat niveau vast moet houden. Die prima wedstrijden blijven de enkele zwaluwen. Toevalstreffers. Daarna zakt Ajax weer weg, en begint het van voren af aan. Deels doordat jeugd nu eenmaal labiel is, maar toch ook omdat het elftal niet scherp is afgesteld.

Natuurlijk is het knap wat Ajax doet met zoveel jonge spelers. Ajax stelt zichzelf hogere eisen, met beduidend mindere middelen, dan welke andere club op de wereld ook. Een superclub bij elkaar kopen is geen kunst. Het heeft niets met voetbal te maken. Wat Ajax doet is uit de kunst. Vechten tegen de bierkaai ook, want die rijke clubs krijgen echt wel in de gaten dat de talenten bij Ajax tegenwoordig vroeger rijp zijn.

Mano

Bericht door Mano » di dec 30, 2014 9:03 am

Monkey Tonk schreef:
wimpey schreef:
Monkey Tonk schreef: Niemand doet dat. We hebben het over het vertoonde spel en het gebrek aan een stijgende lijn. Zou jij toch kunnen weten, als degene die het iedere wedstrijd niet om aan te zien vindt. ;)
Dat laatste klopt niet helemaal. Ik zie dit seizoen aardige fasen en mooie goals. Tussen al het gestumper door. Tegen Heerenveen, Vitesse en Excelsior was het ronduit verschrikkelijk.

Maar ik vind het dit seizoen leuker dan dat gortdroge spel van eind vorig seizoen. Ik vermaak me wel met AEG, Milik, Kishna bijv. Alleen hebben die jongens nog niet de vastigheid om Ajax als team nu al naar een hoger niveau te tillen.
FdB weet war ervoor nodig is om een wedstrijd te winnen. Wat dat betreft is hij mega effectief. Zijn grootste kwaliteit, als trainer, is voor mij dat Ajax punten haalt in de wedstrijden waarin slecht gespeeld wordt. Vooral dat leverde die kampioenschappen op.

Hoeveel goede wedstrijden speelt Ajax nou per seizoen? Als het er tien zijn is het veel. Soms haalt Ajax even dat niveau, waarin alles klopt en het echt sprankelt. Wat me van FdB tegenvalt is dat hij niet weet hoe hij dat niveau vast moet houden. Die prima wedstrijden blijven de enkele zwaluwen. Toevalstreffers. Daarna zakt Ajax weer weg, en begint het van voren af aan. Deels doordat jeugd nu eenmaal labiel is, maar toch ook omdat het elftal niet scherp is afgesteld.

Natuurlijk is het knap wat Ajax doet met zoveel jonge spelers. Ajax stelt zichzelf hogere eisen, met beduidend mindere middelen, dan welke andere club op de wereld ook. Een superclub bij elkaar kopen is geen kunst. Het heeft niets met voetbal te maken. Wat Ajax doet is uit de kunst. Vechten tegen de bierkaai ook, want die rijke clubs krijgen echt wel in de gaten dat de talenten bij Ajax tegenwoordig vroeger rijp zijn.
Dat men dat sprankelende voetbal niet vasthoud is puur jeugdigheid. Als er minimaal 3 a 4 jongens van 28 in zouden staan, zou elftal stabieler zijn. Alleen, zoek maar eens een viertal 'goede' voetballers van 28jaar die niet voor het grote geld gaan in zuid Europa....
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » wo dec 31, 2014 1:31 pm

Klopt. Zo staat Ajax er vandaag voor. De vraag is hoe je het kunt verbeteren zodat Ajax er morgen beter voorstaat.

Cruijff blijft, ook hier weer, als een rode draad door Ajax lopen. Als jochie van zestien of zeventien wist hij de spelers van het eerste haarfijn uit te leggen wat ze verkeerd deden. Prachtig verhaal. Maar belangrijker is de vraag die erachter ligt: op welke leeftijd was Cruijff begonnen om zo constructief en creatief over voetbal te denken? Op zijn tiende? Zijn twaalfde? Dat is het geheim, en de sleutel tot wat later het grote Ajax werd. Als Cruijff niet zo heel jong zo diep over voetbal was na gaan denken, was het waarschijnlijk nooit gebeurd.

Cruijff zag het op zijn zeventiende al. Daar kan Ajax wat mee. Zeker omdat de nadruk bij de opleiding erop ligt om spelers sneller te laten rijpen. Het gaat om de denkwereld van de zeer jonge spelers.

Mano

Bericht door Mano » vr jan 02, 2015 10:33 am

Het zijn er maar weinig gegeven om op hun 17de rijp te zijn.
Het feit dat ze doorgedrongen zijn tot het eerste geeft al aan dat ze rijper zijn dan de gemiddelde tiener.

Er spelen nu weer grote talenten in de C1 en B2, maar die zijn 13 !!
het grote gevaar komt nog voor ze:
uitgaan
vrouwen
drank
etc
dat moeten ze allemaal opzij schuiven voor een kans om in het eerste te spelen.

Ik denk dat dat er in de jeugdopleiding niet extreem veel veranderd moet worden. bijschaven dat wat goed is tot beter.

Het wordt nu zaak dat Ajax op de transfermarkt iets weet te bereiken. Zonder gelijk die zak met geld te trekken.
Hoe? als ik dat antwoord had....

Ajax is de springplank naar de grote competities. dus jeugd van buitenaf komt wel (tot 22 jaar)
Wellicht is Ajax ook wel interessant voor spelers die een revival kunnen gebruiken omdat ze vast zitten op de bank.
Het nadeel daarvan is: wanneer is het rechtvaardig dat iemand op de bank zit en wanneer niet. De laatste groep moet je ophalen die eerste laten zitten.
Dat is misschien nog wel moeilijker scouten omdat je dan ook in de koppies moet kijken (ben jij nog bereid om te werken)

Denk dan niet aan Zimling types maar Guardado types.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » za jan 03, 2015 11:48 am

De opleiding is prima, maar dat wil niet zeggen dat het niet beter kan. Als het bij Ajax aan leiders in het veld ontbreekt is de vraag waarom. Ervaring is een reden. Maar er zijn genoeg ervaren spelers zonder leidinggevende capaciteiten. Dus ervaring is niet DE reden. Een leider is iemand die zelfstandig denkt. Dat vermogen zag je bij Cruijff al heel jong (ik zou graag eens een boek zien, met vragen aan hem en een beeld van die tijd, over zijn ontwikkeling van tien tot zestien). Bij Ajax is het systeem al uitgedacht. Door anderen. Dus krijg je een elftal dat prima draait als het systeem loopt, maar zo snel er een korrel zand in het klokwerk komt weten ze niet hoe ze het probleem op moeten lossen. Want ze hebben nooit echt zelf leren denken. Daar zit de knoop.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » za jan 03, 2015 2:21 pm

Monkey Tonk schreef:De opleiding is prima, maar dat wil niet zeggen dat het niet beter kan. Als het bij Ajax aan leiders in het veld ontbreekt is de vraag waarom. Ervaring is een reden. Maar er zijn genoeg ervaren spelers zonder leidinggevende capaciteiten. Dus ervaring is niet DE reden. Een leider is iemand die zelfstandig denkt. Dat vermogen zag je bij Cruijff al heel jong (ik zou graag eens een boek zien, met vragen aan hem en een beeld van die tijd, over zijn ontwikkeling van tien tot zestien).
Dit boek geeft wel een aardig inzicht over hoe dat leiderschap zich al vroeg openbaarde.

Ook een aardig inkijkje geven de boekjes van Bert Hiddema, waarvan er hier voor 3 euro eentje wordt aangeboden.

Die Bert Hiddema kruipt echter wel dusdanig in zijn psyche dat je af en toe denkt: "hoe kan hij dat allemaal zo stellig denken te weten, hij doet ongeveer voorkomen alsof hij erbij heeft gezeten aan de keukentafel".

Aan de andere kant heeft hij wel degelijk uitgebreid research gedaan door met de moeder, broer, buren, klasgenoten, medespelers en vrienden van vroeger te spreken. Die serie bestaat uit verschillende delen waarvan het eerste deel dus over zijn jeugd en zijn tijd als speler bij Ajax gaan.

In het boek 'De trots van de wereld' zijn overigens daadwerkelijk een aantal keer gesprekken weergegeven die Cruijff met door Ajax ingeschakelde psychologen heeft gevoerd:

Afbeelding

Mano

Bericht door Mano » di jan 06, 2015 11:16 am

Een Cruijff leid je niet op...net als een Messi of een Ronaldo
dat zijn supertalenten, waarbij het talent van cruijff niet alleen zat in techniek maar inzicht

dus back to reality
als ie er tussenzit, ben je spek koper

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » wo jan 07, 2015 7:16 am

Bedankt Cruijff. Goede links. Ik heb alleen het gevoel dat mijn brandende vragen niet beantwoord gaan worden. Namelijk: "Hoe zag het voetbal eruit in de ogen van een piepjonge Cruijff? Wat zag hij dat anderen niet zagen? Op wat voor manier dacht hij over het spel na?" Ik vergelijk hem op taktisch gebied eigenlijk met een jonge schaakmeester. Op zich een wonderkind, maar tegelijkertijd ook met eigenschappen die wel degelijk aan te leren zijn. Bij schakers blijft de gedachtengang voor altijd opgeslagen in de notities van de partijen. Dus mensen die willen weten hoe Bobby Fischer dacht kunnen dat via zijn partijen achterhalen. Het licht van het oorspronkelijke geniale idee kan op die manier in het eigen brein opgaan. Bij Cruijff zou ik graag een vergelijkbaar inzicht krijgen, maar het is waarschijnlijk niet te achterhalen. Indirecte beschrijvingen wel, maar niet het directe inzicht zoals hij het zelf ervaarde.

Eens Mano. Een Cruijff leid je niet op. Een van Basten ook niet. Maar een Bergkamp wel. Goed genoeg voor mij. De enige speler die de bal van buiten de zestien net zo makkelijk vlak onder de lat stift als Cruijff. Dat blijven voor mij de meest geniale doelpunten. Van een meesterlijke eenvoud en schoonheid. Bergkamp had voor mij een veel grotere speler kunnen zijn als hij een groter ego had gehad. Want dat is bij Cruijff natuurlijk ook overduidelijk aanwezig.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » wo jan 07, 2015 12:54 pm

Monkey Tonk schreef:Bedankt Cruijff. Goede links. Ik heb alleen het gevoel dat mijn brandende vragen niet beantwoord gaan worden. Namelijk: "Hoe zag het voetbal eruit in de ogen van een piepjonge Cruijff? Wat zag hij dat anderen niet zagen? Op wat voor manier dacht hij over het spel na?" Ik vergelijk hem op taktisch gebied eigenlijk met een jonge schaakmeester. Op zich een wonderkind, maar tegelijkertijd ook met eigenschappen die wel degelijk aan te leren zijn. Bij schakers blijft de gedachtengang voor altijd opgeslagen in de notities van de partijen. Dus mensen die willen weten hoe Bobby Fischer dacht kunnen dat via zijn partijen achterhalen. Het licht van het oorspronkelijke geniale idee kan op die manier in het eigen brein opgaan. Bij Cruijff zou ik graag een vergelijkbaar inzicht krijgen, maar het is waarschijnlijk niet te achterhalen.
Ik denk dat je alsnog vrij veel zult hebben aan het doorspitten van deze naslagwerken plus de documentaire Nummer 14, hier volledig te bekijken.

Natuurlijk is het helaas niet mogelijk om op dit niveau in iemands brein te kijken en de dingen te zien zoals de jonge Cruijff ze zag. Ook de wetenschappers die zullen beweren dat dit wel mogelijk is, kunnen dit niet.

De manier waarop de (piep)jonge Cruijff tegen de dingen aankijkt wordt heel aardig weergegeven door Bert Hiddema, door de manier waarop je het opschrijft ga je wel denken 'hoe kan hij dat nu weten?' maar hij zal er niet heel ver naast hebben gezeten.

De enorm jonge Cruijff was een enthousiast voetbaldiertje zoals je een klein kind wenst. Dolblij dat hij op zijn verjaardag de brief kreeg dat hij bij Ajax mocht komen spelen, de hele dag op de club doorbrengen en ballen die over het hek van het trainingsveld terugschieten in de hoop dat de spelers van het 1e elftal hem zouden opmerken.
Een kind dat in zijn jeugd uiteraard ook idolen had zoals bijvoorbeeld Arend van de Wel (zie dit bescheiden linkje die een bestaan als voetballer had opgebouwd bij het toen grote SC Enschede en waar de broertjes Cruijff in de zomervakantie mochten logeren.

Wat in de documentaire Nummer 14 ook interessant is, is dat Cruijff in 1971, 1972 en 1973 op zijn Philips videorecorder zijn eigen wedstrijden zat terug te kijken. Onder meer in de EC1 finale tegen Inter in de Kuip heeft hij dan beelden van een camera die de hele tijd op hem gericht stond. De zelfkritiek was vrij groot, je hoort hem zeggen dat hij ervan overtuigd is dat je als speler 60 tot 65 minuten per wedstrijd dingen fout doet. 'Al heb ik nog zo'n goede dag'.

Verder trekt hij een vergelijking met George Best en geeft hij aan hoe belangrijk zijn gezin voor hem is. Dat hij na wedstrijden direct naar zijn gezin toe gaat omdat dat een rustpunt voor hem is, ook tussen twee trainingen door reed Johan naar Vinkeveen om met zijn vrouw te eten en met zijn kinderen te spelen.
Wanneer je die rust thuis niet vindt dan 'zul je op zondag na een wedstrijd waarschijnlijk toch de stad weer ingaan'.

Overigens nog een aanrader: het boek '1974 Wij waren de besten' van Auke Kok, uiteraard over het WK van 1974 in West-Duitsland.

elliquido

Bericht door elliquido » wo jan 07, 2015 1:06 pm

dat boek van Hiddema is inderdaad een aanrader.
Ook omdat het veel beschrijft over de tieneraren, waar johan ook nog werkte in een meubelzaak en op school niet zo veel deed.
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » wo jan 07, 2015 1:11 pm

Monkey Tonk schreef:Bedankt Cruijff. Goede links. Ik heb alleen het gevoel dat mijn brandende vragen niet beantwoord gaan worden. Namelijk: "Hoe zag het voetbal eruit in de ogen van een piepjonge Cruijff? Wat zag hij dat anderen niet zagen? Op wat voor manier dacht hij over het spel na?" Ik vergelijk hem op taktisch gebied eigenlijk met een jonge schaakmeester.
Overigens ook wel geinig is dat er in 'De Trots van de wereld' een quote staat uit het clubblad van Ajax. Dat is de afsluiting van een wedstrijdverslag van één van de jeugdteams en het verslag wordt afgesloten met:

'Een noot richting de heren Cruijff en Boeler: voetbal is een teamsport die door 11 spelers beoefend wordt. Hierbij dient de bal ook regelmatig naar teamgenoten te worden afgespeeld'.

Twee jeugdspelers, waaronder dus Johan Cruijff, krijgen in het clubblad / de jeugd nieuwsbrief een reprimande dat ze teveel pingelen. De trainer stond het oogluikend toe. Johan heeft diverse keren gezegd dat hij in de huidige tijd zou zijn weggestuurd uit de opleiding. Omdat hij zo klein was als een mug en fysiek totaal nog niet sterk, hij kreeg als jong ventje een corner nog niet eens voor het doel.

Mano

Bericht door Mano » do jan 08, 2015 1:45 pm

Monkey Tonk schreef: Eens Mano. Een Cruijff leid je niet op. Een van Basten ook niet. Maar een Bergkamp wel. Goed genoeg voor mij. De enige speler die de bal van buiten de zestien net zo makkelijk vlak onder de lat stift als Cruijff. Dat blijven voor mij de meest geniale doelpunten. Van een meesterlijke eenvoud en schoonheid. Bergkamp had voor mij een veel grotere speler kunnen zijn als hij een groter ego had gehad. Want dat is bij Cruijff natuurlijk ook overduidelijk aanwezig.
De wereld is inmiddels ook een stukje veranderd. Het digitale tijdperk zorgt daarvoor.
In Selfie-land is een panna meer waard dan een gewonnen wedstrijd.

Plaats reactie