Ajax - Vitesse (KNVB Beker) 18-12-2014

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Re: Ajax - Vitesse (KNVB Beker) 18-12-2014

Bericht door Cruijff » za dec 20, 2014 11:14 am

Zuidema schreef:
Wat dat betreft jammer dat Lucas al een maand of 9 zoek is, zijn manier van discussiëren en 'goochelen' met feiten en onwaarheden was helemaal voer voor psychologen. :smallgrin.gif:
Inderdaad, Luuk kon daarin echt een meester zijn. Vooral in het weglaten van feiten, die niet in zijn straatje pasten. Smiechtje. Toch mis ik hem best wel, hij had vaak een heel interessante kijk op allerhande kwesties. Jammer dat in de loop der jaren veel klasbakken AT kennelijk verlaten hebben. Jim, ZZ/Marcel, ach noem maar op.
Zuidema schreef:
Cruijff schreef:Ha ja wimpey. Ik ken hem niet persoonlijk, maar hij lijkt me erg gevat. Heerlijk recht voor zijn raap. :ajaxsmiley.gif: Met het vertrek van Raoul Heertje bij Dit Was Het Nieuws zou ik hem aanbevelen voor de vrijgekomen vacature. :ajaxsmiley.gif:
Ook mee eens. Sowieso zijn er een paar AT-ers, die ik heel graag eens een paar dubieuze voetbalanalisten op tv zou zien vervangen.
Ja jouw alternatieve AT tafel waarmee Studio Voetbal in één keer vervangen kan worden / weer interessant wordt gemaakt herinner ik me nog wel! :biggthumpup.gif:

En ach: wat Luuk betreft: het vaderschap maakt sommige mensen in ieder geval volwassener. Syl en hij zullen even afwachten of die kleine daadwerkelijk gezond is voordat ze het vrolijke nieuws op de digitale snelweg gaan delen. :blub.gif:
Laatst gewijzigd door Cruijff op za dec 20, 2014 11:16 am, 1 keer totaal gewijzigd.

zeux

Bericht door zeux » za dec 20, 2014 11:15 am

Zuidema schreef:Het staat je vanzelfsprekend helemaal vrij om te doen en laten met mijn mening wat je wilt. En ik kan, vooral als ik flink chagrijnig ben over Ajax, beslist een azijnzeiker zijn, dat geef ik grif toe. Maar er is inderdaad al een tijdje een patroon gaande dat we geregeld ronduit bar slechte wedstrijden te zien krijgen van Ajax. Dan is er wat mij betreft ergens toch iets vies fout aan het gaan, ondanks 4 titels op rij. Ik blijf erbij dat de koers van eigen jeugd eerst een goede en gezonde is, maar Ajax zal toch bij zichzelf te rade moeten gaan of hierin zo langzamerhand niet een paar correcties noodzakelijk zijn. En rap ook.
Dat lees ik ook al een paar jaar. En ze komen niet, die correcties. Althans niet fundamenteel. Dit is gewoon de koers en daar hebben we het mee te doen. En blijkbaar is Frank daar tevreden mee.

Gezien die koers zou je dit jaar nog als een overgangsjaar kunnen zien. Volgend jaar is het vijfde jaar van Frank. Dan heeft hij een groep jonge spelers tot zijn beschikking die vijf jaar lang (sommigen vanaf grofweg hun 13de-15de) gekneed is volgens de inzichten van het TH. Daar moet dan resultaat van te zien zijn. Dan moet het TH-project toch zijn vruchten af gaan werpen. En dan hopen dat het geploeter echt een tussenfase was.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za dec 20, 2014 11:20 am

@Cruijff: Ga er maar vanuit dat al die mensen die hier hun onvrede uiten dat toch echt uit liefde voor Ajax doen (Ok, Baseman niet :smile-ajax.gif: ). Waarom zou je anders zoveel tijd steken in het volgen van een club. De één ziet de zaken misschien wat eerder rooskleurig als de ander.
Cruijff schreef:
Is het niet beter om bij grote teleurstellingen de gifbeker eerst helemaal leeg te drinken? En goed te bekijken wat, waar, wanneer en hoe we van alles fout deden inplaats van te gaan roeptoeteren over dingen waar je niet eens een blik op werpt?
Ik mag graag een potje roeptoeteren over slechte prestaties maar als ik niet heb gekeken zal ik dat niet doen. Soms is het wel eens lekker om een keer over te slaan. Kwestie van de tank op te laden of simpelweg andere keuzes te maken omdat je teveel hobbies hebt. Nu heb ik donderdag een topavond gehad en bleef de teleurstelling beperkt tot het ongeloof op het moment dat ik na afloop van het concert op m'n telefoon naar de uitslag keek.

Inmiddels heb ik ongewild al meer gezien dan me lief was overigens. Gisteravond lag ik op de bank met de afstandsbediening buiten handbereik voor een uurtje cafépraat bij VI. En daar kwamen de beelden van een serie Ajax blunders achter elkaar voorbij. Oeps, als ik zulke stunts uithaalde toen ik nog speelde koste me dat echt een rondje. :blush.gif:

Maar terugkijken wat er allemaal fout is gegaan is wat mij betreft vooral de taak van de technische staf. Ik heb toch geen invloed op het doorvoeren van verbeteren. Sta slechts aan de zijlijn en hoop er dan maar het beste van. Ik heb mezelf geleerd om me niet al te druk te maken om zaken waar ik toch geen invloed op heb.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » za dec 20, 2014 11:20 am

Zuidema schreef:Ook mee eens. Sowieso zijn er een paar AT-ers, die ik heel graag eens een paar dubieuze voetbalanalisten op tv zou zien vervangen.
Hier kun je die tafel zoals jij hem voorstelt trouwens terug vinden.

Al moet Thijs denk ik nog wel heel wat kilootjes aankomen om 'de nieuwe Cheque van Gelder' te worden.....

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » za dec 20, 2014 11:37 am

Marillion schreef:Maar terugkijken wat er allemaal fout is gegaan is wat mij betreft vooral de taak van de technische staf. Ik heb toch geen invloed op het doorvoeren van verbeteren. Sta slechts aan de zijlijn en hoop er dan maar het beste van. Ik heb mezelf geleerd om me niet al te druk te maken om zaken waar ik toch geen invloed op heb.
Tja, wellicht een verschil in beleving. Ik voel mezelf als het ware onderdeel van de technische staf en het voelt voor mij als ik toeschouwer ben zelfs zo dat mijn kritische oog het spel dat zich in de Arena voltrekt daadwerkelijk kan beïnvloeden. Laat ik in 2014 nou 2 keer bij een wedstrijd te laat binnen zijn gekomen... Red Bull Salzburg thuis en Vitesse thuis. Beide keren was het toen ik op de 2e ring arriveerde al in de soep gelopen......

Bovendien moet mijn nageslacht, de 4 boefjes Jari, Johan, Marco & Zlatan straks de kar gaan trekken in jacht op die Europese bekers die door de goeroe zijn beloofd. Dus laat ik de komende jaren een deel van mijn puberale gedragingen eindelijk écht afleren, want een voetbalvader met de dominantie van Petr Krajicek wordt op De Toekomst denk ik snel gewiebeld.
Marillion schreef:@Cruijff: Ga er maar vanuit dat al die mensen die hier hun onvrede uiten dat toch echt uit liefde voor Ajax doen (Ok, Baseman niet :smile-ajax.gif: ). Waarom zou je anders zoveel tijd steken in het volgen van een club. De één ziet de zaken misschien wat eerder rooskleurig als de ander.
Eerlijk gezegd twijfel ik daar dus aan. Goed, uiteraard los van de Ramona's, Wouters, Basemans en T82's die een andere club aanhangen en uiteraard hartstikke welkom zijn op AT heb ik niet het idee dat elke Ajaxtalker (nog steeds) passie voor Ajax heeft.

De passie voor pak hem beet muziek, Netflix series of simpelweg voor azijnzeiken of het innemen van een harde stelling over Israël lijkt bij een aantal leden groter.

Herinner je je dit topic nog? Naast dat degene die het topic opende opzichtig op zoek leek naar schouderklopjes voor zijn zeer mooie tekenkunst is mij vooral dit antwoord bijgebleven op de vraag 'welke hobby heeft een AT-er nog meer?'

Kowalczyk schreef:
LucaS schreef:Grappig dat niemand een internetforum (dit!) noemt als hobby. Wat doen we hier dan?
Op dit moment: over onze hobby's vertellen.

Een forum als dit is een vehikel. Een medium. Kan moeilijk een hobby-an-sich zijn. Althans, zo ligt dat voor mij. Ajax is de hobby. Dit forum is één van de manieren waarop die hobby wordt ingevuld.

K.

Volgens mij is dit anno 2014 bij diversen allang niet meer geval. Het AT forum is voor hun nog een tijdverdrijf / hobby die er toedoet. Ajax allang niet meer. Onder meer ook brigade zuid heeft zelf op dit forum toegegeven dat reizen tegenwoordig zijn passie is en Ajax hem nauwelijks nog iets boeit.

Ik heb sterk de indruk gekregen dat voor meer mensen geldt dat het forum AT ze meer boeit dan de AFC Ajax an sich.

Zuidema

Bericht door Zuidema » za dec 20, 2014 11:49 am

zeux schreef: Dat lees ik ook al een paar jaar. En ze komen niet, die correcties. Althans niet fundamenteel. Dit is gewoon de koers en daar hebben we het mee te doen. En blijkbaar is Frank daar tevreden mee.
Ik vrees dat we dan een zware tijd tegemoet gaan. Voor de tigste keer: deze problematiek kan je niet alleen met jeugd oplossen, hoe talentvol ook. Jammer dat Cruijff zijn revolutie tot de jeugdopleiding beperkt heeft. De scouting, die andere pilaar van Ajax, zou hij van mij ook wel eens onder de loep mogen nemen.
Marillion schreef: Maar terugkijken wat er allemaal fout is gegaan is wat mij betreft vooral de taak van de technische staf. Ik heb toch geen invloed op het doorvoeren van verbeteren. Sta slechts aan de zijlijn en hoop er dan maar het beste van. Ik heb mezelf geleerd om me niet al te druk te maken om zaken waar ik toch geen invloed op heb.
Heb je op zich zeker gelijk in. We kunnen toch niks veranderen, het zal gaan zoals het zal gaan. Zou voor mijn hart en bloedvaten ook een stuk beter zijn. Maar ik kan Ajax niet zo afstandelijk en vrijblijvend volgen, daarvoor zit de club me toch teveel in mijn ziel. :blush.gif:
Cruijff schreef: Hier kun je die tafel zoals jij hem voorstelt trouwens terug vinden. Al moet Thijs denk ik nog wel heel wat kilootjes aankomen om 'de nieuwe Cheque van Gelder' te worden.....
Oh ja verrek, dat heb ik ooit eens geschreven, was ik al weer kwijt. Lijkt me nog steeds wel een interessante mix, alhoewel er hier en daar misschien een update nodig is. Thijs lijkt me in ieder geval nog steeds de perfecte gespreksleider met al zijn humor en verbale vaardigheden. Dat vet van Zjek hoeft wat mij betreft dan niet vervangen te worden. Zuig dat maar weg, met Zjek erbij.
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » za dec 20, 2014 11:52 am

Cruijff schreef:
Een forum als dit is een vehikel. Een medium. Kan moeilijk een hobby-an-sich zijn. Althans, zo ligt dat voor mij. Ajax is de hobby. Dit forum is één van de manieren waarop die hobby wordt ingevuld.

K.
Volgens mij is dit anno 2014 bij diversen allang niet meer geval. Het AT forum is voor hun nog een tijdverdrijf / hobby die er toedoet. Ajax allang niet meer. Onder meer ook brigade zuid heeft zelf op dit forum toegegeven dat reizen tegenwoordig zijn passie is en Ajax hem nauwelijks nog iets boeit.
Edit: goodfella moet dit zijn. Hoewel het me niet zou verbazen als voor brigade zuid hetzelfde geldt.

zeux

Bericht door zeux » za dec 20, 2014 11:53 am

Zuidema schreef:
zeux schreef: Dat lees ik ook al een paar jaar. En ze komen niet, die correcties. Althans niet fundamenteel. Dit is gewoon de koers en daar hebben we het mee te doen. En blijkbaar is Frank daar tevreden mee.
Ik vrees dat we dan een zware tijd tegemoet gaan. Voor de tigste keer: deze problematiek kan je niet alleen met jeugd oplossen, hoe talentvol ook. Jammer dat Cruijff zijn revolutie tot de jeugdopleiding beperkt heeft. De scouting, die andere pilaar van Ajax, zou hij van mij ook wel eens onder de loep mogen nemen.
Tja, dat vind ik al jaren, dat niet alles met louter jeugd is op te lossen. Ik mis de mix. Maar dat wordt niet in dank afgenomen. :biggrin.gif:

Het is wat het is. En dus pas ik mijn verwachtingen aan.
Laatst gewijzigd door zeux op za dec 20, 2014 11:54 am, 1 keer totaal gewijzigd.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » za dec 20, 2014 11:54 am

Zuidema schreef:
Cruijff schreef: Hier kun je die tafel zoals jij hem voorstelt trouwens terug vinden. Al moet Thijs denk ik nog wel heel wat kilootjes aankomen om 'de nieuwe Cheque van Gelder' te worden.....
Oh ja verrek, dat heb ik ooit eens geschreven, was ik al weer kwijt. Lijkt me nog steeds wel een interessante mix, alhoewel er hier en daar misschien een update nodig is. Thijs lijkt me in ieder geval nog steeds de perfecte gespreksleider met al zijn humor en verbale vaardigheden. Dat vet van Zjek hoeft wat mij betreft dan niet vervangen te worden. Zuig dat maar weg, met Zjek erbij.
:ajaxsmiley.gif: :ajaxsmiley.gif: :ajaxsmiley.gif:

Ik vind het nog steeds een intrigerende gedachte! :biggthumpup.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za dec 20, 2014 12:10 pm

Oh, ik ben inderdaad niet meer zo'n fanatiek Ajax volger als vroeger. En dat zal voor veel mensen gelden. Ik heb een hele periode stad en land afgereisd om de club te volgen. Zowel thuis als uit. In Nederland vrijwel alles en met enige regelmaat een uitje in Europa. In die tijd was Ajax één van de belangrijkste dingen in mijn leven. Vanwege de uitstraling van de club, de vriendschappen er om heen en waarschijnlijk ook gewoon de fase van mijn leven.

Inmiddels heb ik meer afstand genomen. Terugkijkend is dat grofweg begonnen met de verhuizing naar de Arena. Ik heb me daar nooit echt thuis gevoeld. Daar kwam voor de uitwedstrijden de belachelijke hoeveelheid verplichte combi's bij. Een hele dag onderweg om naar Willem II of RKC te gaan. Terwijl je daar altijd zonder problemen gewoon een biertje kon doen. De voetbalcultuur waar ik gek op was is in de loop der jaren eigenlijk helemaal verdwenen. Ik was van de staantribunes waar je oorverdovende stiltes kon afwisselen met een explosie van vreugde (geen geluid zonder stilte!). Een herkenbaar elftal waar je jezelf af en toe nog wat mee kon identificeren. En stadions waar historie lag.

Dat is nu eigenlijk allemaal weg. Tegenwoordig ga je naar een betonnen bak (De Meer vs Arena, Monnikenhuizen vs Gelredome enz), veelal op een goed bereikbaar industrieterrein. Staantribunes zijn weg, de charme van de Engelse voetbalcultuur is vervangen door monotoon geluid uit sfeervakken waarbij er vaak geen enkele relatie tot de wedstrijd lijkt te zijn. En er staat een elftal op het veld dat niet alleen kwalitatief stukken minder is maar vrijwel elke vorm van identificatie is voor mij ook verdwenen. Maar het heeft ook te maken met zaken buiten Ajax om. Je ontwikkelt andere interesses en je kunt je tijd nu eenmaal maar één keer besteden. Daarom maak ik nu andere keuzes dan in het verleden.

De club betekent nog wel veel voor me. Maar het is niet meer zoals dat vroeger was. Zo eerlijk moet ik wel zijn. Zo'n bekerwedstrijd als deze tegen Vitesse sla ik zonder problemen over om naar een concert te gaan. Als ik dan de uitslag zie baal ik daar oprecht van. Maar het zal mijn geweldige avond niet meer verpesten. In het verleden was het ondenkbaar geweest dat ik niet in het stadion had gezeten.
Nil volentibus arduum

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » za dec 20, 2014 12:33 pm

Het is de leeftijd, Marillion. :smallgrin.gif:

Ik volg Ajax op de voet, dat is niet veranderd en zal nooit veranderen. Maar ik relativeer meer dan vroeger. Toen ik klein was kreeg ik geen hap door mijn keel als Ajax had verloren. Nu baal ik nog steeds van een nederlaag, maar niet meer zoals toen. Inmiddels heb ik al een paar keer meegemaakt dat we op onze bek kregen, natuurlijk. :blush.gif:

De jeugd vind ik leuker dan het eerste elftal. Net als jij heb ik altijd een hekel aan de Arena gehad. Of liever gezegd, ik voelde er nooit die kriebels in mijn buik die ik had als ik de lichtmasten van De Meer zag opdoemen, en dat bakstenen gebouw met die rode letters erop. Het is alsof we zijn verbannen.

Ik hoop heel erg dat Cruijff iets neerzet dat Ajax structureel op een hoger plan gaat brengen. En dat de grote clubs niet onze grote talenten vroegtijdig weghalen. Dat laatste zou het einde betekenen van onze ambities. Dan zou Ajax een soort FC Kopenhagen worden. Dat past niet bij mijn idee van wat Ajax is. Ik geloof er nog steeds in dat het kán, iets neerzetten in Europa. Ik wil daar ook in geloven, anders beland ik in een voetbaldepressie.

@Zuidema: je hebt gelijk, ook de scouting moet beter. De scouting is bij Ajax altijd flut geweest. De scouting voor het eerste elftal tenminste. Los daarvan: het is lastig om goede spelers binnen te halen als je niet meedoet aan bepaalde praktijken (investeringsmaatschappijen, enz). En Overmars heeft onlangs duidelijk gezegd: daar doen we niet aan mee. De vraag is nu: kan Ajax zijn voorsprong behouden nu andere Nederlandse clubs (Twente, PSV) wel meedoen aan dat spel?

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za dec 20, 2014 12:42 pm

Yopi schreef:Het is de leeftijd, Marillion. :smallgrin.gif:

Ik volg Ajax op de voet, dat is niet veranderd en zal nooit veranderen. Maar ik relativeer meer dan vroeger. Toen ik klein was kreeg ik geen hap door mijn keel als Ajax had verloren. Nu baal ik nog steeds van een nederlaag, maar niet meer zoals toen. Inmiddels heb ik al een paar keer meegemaakt dat we op onze bek kregen, natuurlijk. :blush.gif:

De jeugd vind ik leuker dan het eerste elftal. Net als jij heb ik altijd een hekel aan de Arena gehad. Of liever gezegd, ik voelde er nooit die kriebels in mijn buik die ik had als ik de lichtmasten van De Meer zag opdoemen, en dat bakstenen gebouw met die rode letters erop. Het is alsof we zijn verbannen.
Ja, absoluut.

Ik beleef ook meer plezier aan de jeugd. Veel meer spelvreugde en je kan er uiteraard gewoon zonder gezeur lekker langs de lijn staan. Als ik daar rondloop voel ik me overigens ook veel meer thuis dan in de Arena. Het zullen die letters zijn. :smile-ajax.gif:
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » za dec 20, 2014 1:20 pm

Jep die letters op de toekomst (ajax in rode letters, zonder hoofdletters en met een voetbal als puntje boven de i) zorgen er ook altijd voor dat ik me op De Toekomst thuis voel.

Overigens is het zeker bij de thuiswedstrijden van 'Jong Ajax' niet altijd 'zonder gezeur lekker langs de lijn' staan zoals je het noemt Marillion. Speelt Jong Ajax tegen NEC of bijv De Graafschap dan lopen er ontzettend veel stewards rond die zich met allerlei zaken bemoeien en tijdens alle jeugdwedstrijden op De Toekomst wordt de biertap dicht gedraaid.

Plaats reactie