Ajax - Vitesse (KNVB Beker) 18-12-2014

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Yopi
Erelid

Re: Ajax - Vitesse (KNVB Beker) 18-12-2014

Bericht door Yopi » vr dec 19, 2014 12:28 am

:aai.gif:

Goddank had ik iets anders te doen. Nu leeft mijn computer nog.

Zuidema

Bericht door Zuidema » vr dec 19, 2014 12:36 am

Marillion schreef:Dat gebeurd 'm wel echt te vaak he?
Vanavond vond ik hem met afstand de slechtste. En dat zegt wat bij een Ajax dat vanavond op een paar jongens na groots en meeslepend zwaar door de ondergrens ging. Zelfs Klaassen deelde mee in de malaise. FdB stond niet eens meer op om de ingewisselde spelers het gebruikelijke handje te geven, negeerde ze totaal en bleef pislink zitten met een kop op onweer.

Ik heb er lang niet aan gewild, maar Veltman is dus niet geschikt als verdediger. Geen killer genoeg, laat zich steeds als een pupil wegzetten en maakt voortdurend ongelooflijk domme fouten op dit niveau. Jammer, zijn start was ooit veelbelovend, maar hij blijft maar doorgaan met blunderen achterin. Nou is 1 op 1 verdedigen met vaak veel ruimte in de rug en een lekkend middenveld natuurlijk ook loeimoeilijk. Ajax vergt wat dat betreft het nodige van zijn verdedigers, maar dit kan echt zo niet doorgaan met hem.
Nou ja, ik ga m'n avond er niet door laten bederven. Niets terugkijken en zondag zorgen dat we de achterstand in de competitie niet onnodig groter maken. De Boer is kennelijk meer een trainer voor de competitie.
Lijkt me heel verstandig. Dit terugkijken draagt echt niet bij tot een goed humeur. En van zo'n totale off-day is toch geen chocola te maken. FdB zag achteraf als enige voordeel dat we fors met de beide beentjes op de grond zijn gezet. Dat was inderdaad dan ook wel het enige.
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » vr dec 19, 2014 7:15 am

Dit kan echt niet... de wedstrijd niet gezien, maar zo te lezen zakten Denswil en Veltman weer door de ondergrens. Ben klaar met die gasten.
Ajax!

Zuidema

Bericht door Zuidema » vr dec 19, 2014 8:12 am

Ik zei hierboven dat Veltman veruit de slechtste was gisteravond. Correctie na het terugzien van de beelden: MOTM was toch Viergever. Werkelijk niet normaal meer hoe die vrijwel voortdurend liep te knoeien als verdediger, maar ook in de opbouw, bij balaannames enz. Het geneuzel viel bij Veltman alleen extra op, omdat er uit zijn fouten direct kansen en doelpunten kwamen.
Laatst gewijzigd door Zuidema op vr dec 19, 2014 8:25 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Le T.

Bericht door Le T. » vr dec 19, 2014 8:15 am

Zuidema schreef: Lijkt me heel verstandig. Dit terugkijken draagt echt niet bij tot een goed humeur. En van zo'n totale off-day is toch geen chocola te maken. FdB zag achteraf als enige voordeel dat we fors met de beide beentjes op de grond zijn gezet. Dat was inderdaad dan ook wel het enige.
We worden elk seizoen wel een paar keer stevig met beide beentjes op de grond gezet, om vervolgens geen stappen te zetten. Het is niet de eerste keer dat we machteloos zijn t.o.v. Vitesse, en het is ook niet de eerste keer dat we weggetikt worden tegen wat een kleinere of gelijkwaardige tegenstander zou moeten zijn.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Zuidema

Bericht door Zuidema » vr dec 19, 2014 8:39 am

Le T. schreef: We worden elk seizoen wel een paar keer stevig met beide beentjes op de grond gezet, om vervolgens geen stappen te zetten. Het is niet de eerste keer dat we machteloos zijn t.o.v. Vitesse, en het is ook niet de eerste keer dat we weggetikt worden tegen wat een kleinere of gelijkwaardige tegenstander zou moeten zijn.
En het is ook niet de eerste keer dat we door een tegenstander die met 2 aanvallers druk zet op het centrum en die met een strak vooruitverdedigende verdediging en middenveld speelt compleet ontregeld worden. FdB doet dat steeds af als incidenten, maar het rijtje clubs die ons zo demaskeert wordt zo langzamerhand wel erg groot. De extra dimensie gisteravond was dat Ajax desondanks hier en daar toch nog wel eens wat ruimte kreeg om tegenspel te ontwikkelen, maar dan vaak ronduit dramatisch was in de inspeelpass, de balaanname en in de duels, het vrijlopen en het doorpassen. Zeker 8 van de 11 gaven dan geregeld totaal niet thuis. Zelfs Klaassen.

Als ik zoiets zie, vraag ik me toch wel af hoe de ploeg en de technische staf naar zo'n wedstrijd toegeleefd hebben. Dat is niet alleen meer een kwestie van taktiek, maar ook een kwestie van scherpte, van concentratie, niet opgeladen zijn volgens mij. Je gooit de ploeg al om op 4 belangrijke plekken (ook in de as), dat is sowieso weer onderling wennen qua samenwerking. Maar je geeft zo ook een signaal af aan de spelers dat deze wedstrijd niet zo nauw genomen wordt. Nota bene tegen Vitesse, waar we al vaker bijzonder moeilijke wedstrijden tegen hebben gespeeld.

Daarmee wil ik de prestatie van Vitesse niet bagatelliseren. Ze raakten ons precies op onze kwetsbare plekken, waarin we maar geen stappen weten te maken en waarvan ze perfect profiteerden. De zoveelste ploeg in een rij. Maar het spel in balbezit van Ajax als er wel wat ruimte lag, bleek ook vaak aller-, allerbelabberdst. Kwalijk, heel erg kwalijk.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » vr dec 19, 2014 8:53 am

Zuidema schreef:. FdB zag achteraf als enige voordeel dat we fors met de beide beentjes op de grond zijn gezet. Dat was inderdaad dan ook wel het enige.
O? Waren de heertjes aan het zweven dan? Welke prestatie had daartoe geleid dan? :smallgrin.gif:

De selectie wordt uitgedund, Overmars krijgt een bonus en het lijkt net alsof dat allemaal onbestraft kan doorgaan. Maar dit is het zoveelste seizoen dat er voetballend weinig van klopt. Europa was weer een kansloze exercitie. Maar volgens het TH hebben we de beste selectie sinds 4 jaar. Wie houdt Ajax nou voor de gek.

Viergever, Veltman en Denswil.....als dat het verdedigend blok voor de toekomst is.
Whitey on the moon.

wimpey

Bericht door wimpey » vr dec 19, 2014 9:09 am

GangstaRiB schreef: O? Waren de heertjes aan het zweven dan? Welke prestatie had daartoe geleid dan? :smallgrin.gif:
Er zitten aardige wedstrijden en prachtige goals tussen. Talent zit er ook wel in. Meer dan in voorgaande seizoenen, als je het mij vraagt.

Maar wanneer je zwakste schakels de opbouw moeten verzorgen en verdedigen... :blush.gif:

Denswil. :excited.gif: Geen pit, bejaardentempo, geen overtuiging. Het ergste: breed lopen in de opbouw richting back en dan met rechts zo'n balletje terug op die back op het moment dat ie voor hem komt.

Anyway, het was de beker 'maar'. Zondag Excelsior. Die zag ik tegen NAC spelen. Goede ploeg. Wordt nog een flinke kluif. :blush.gif:

Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » vr dec 19, 2014 9:14 am

Wat mij opviel is dat het middenveld Serero-Riedewald-Klaassen eenvoudigweg niet functioneerde; natuurlijk, de backfour waren weer een drama, maar hoe vaak hebben Kihsna en AEG nou een bal gehad waar ze wat mee konden? Toen Andersen erin kwam en Serero weer op 6 ging spelen (het "vertrouwde" middenveld van de laatste weken dat hier op AT nog wel eens werd verguisd), stond het in ieder geval beter. In mijn ogen deed de tussenstand daar niets aan af, want Vitesse gaf mij niet het idee het verder wel te geloven.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » vr dec 19, 2014 9:16 am

Ajax evenaart negatief clubrecord

Ajax heeft woensdag in de KNVB-bekerwedstrijd tegen Vitesse 4-0 een negatief clubrecord geëvenaard.

Het 4-0 verlies behoort tot de grootste drie thuisnederlagen van de Amsterdammers sinds de invoering van het betaalde voetbal in 1954.

Onder trainer Danny Blind verloor Ajax op 20 maart 2005 voor eerst een eredivisieduel met 4-0 in de Arena, onder meer door drie doelpunten van Mark van Bommel.

Op 23 november 2010 was Real Madrid in de Champions League met 4-0 te sterk, waarna donderdag dus de derde 4-0 volgde tegen Vitesse.

De wedstrijd tegen Vitesse was bovendien het vijfde thuisduel in 2014 waarin Ajax niet tot scoren kwam. Sinds 1954 is het volgens databureau infostrada niet eerder voorgekomen dat de Amsterdamse recordkampioen zo vaak niet scoorde in een wedstrijd.
www.nusport.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

El Clavo
AT Toto winner 08/09

Bericht door El Clavo » vr dec 19, 2014 9:21 am

Die tegen psv was echt heel zuur. Scoorde van Bommel niet 3 keer? Volgens mij was dat de enige keer dat ik eerder weg ben gegaan toen.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr dec 19, 2014 9:21 am

Zag het wel aankomen...

Yopi schreef:De Boer wil per se winnen. Zouden zijn spelers er ook zo over denken?
Maar er is méér aan de hand, dat is duidelijk. Wordt tijd dat De Boer gaat nadenken over dit tactische probleem.

Wouter

Bericht door Wouter » vr dec 19, 2014 9:26 am

Het idiote is dat ik er niks van heb gezien. Werd gisteren overvallen door een migraine-achtige aanval en kon alleen maar in bed gaan liggen. Las pas ergens laat in de avond, toen ik even wakker was: "Vitesse vernedert Ajax". Dacht eerst dat ze de clubnamen hadden verwisseld. Ik dacht dat ik hallucineerde toen ik las dat Traore twee keer gescoord had.

wimpey

Bericht door wimpey » vr dec 19, 2014 9:26 am

Yopi schreef: Maar er is méér aan de hand, dat is duidelijk. Wordt tijd dat De Boer gaat nadenken over dit tactische probleem.
Het is in de eerste, tweede en derde plaats een kwaliteitsprobleem. Veltman, Denswil en Viergever kunnen er niet veel van. Dan wordt het lastig wanneer je combinatievoetbal wilt spelen van achteruit.

Ajax heeft geen jongen als Vejinovic gisteren, die de bal opeist, zeer balvast is en het spel over grotere afstanden verdeelt.

Ajax haalde vorige zomer Duarte. Vitesse haalde Vejinovic. Tja. Dat was dus weer eens een catastrofale misser van ons TH.

Wouter

Bericht door Wouter » vr dec 19, 2014 9:29 am

Vejinovic is nu ook wel veel beter dan toen hij net bij Vitesse begon.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr dec 19, 2014 9:32 am

Wouter schreef:Het idiote is dat ik er niks van heb gezien. Werd gisteren overvallen door een migraine-achtige aanval en kon alleen maar in bed gaan liggen. Las pas ergens laat in de avond, toen ik even wakker was: "Vitesse vernedert Ajax". Dacht eerst dat ze de clubnamen hadden verwisseld. Ik dacht dat ik hallucineerde toen ik las dat Traore twee keer gescoord had.
Het is ook niet echt gebeurd. Heb je toevallig medicijnen genomen? :smallgrin.gif:

Maar even serieus, gefeliciteerd. Mooie opsteker voor Vitesse dit resultaat. :biggthumpup.gif:
Nil volentibus arduum

wimpey

Bericht door wimpey » vr dec 19, 2014 9:34 am

Wouter schreef:Vejinovic is nu ook wel veel beter dan toen hij net bij Vitesse begon.
I.i.g. van harte gefeliciteerd. Vitesse speelde echt geweldig, niets op af te dingen. 90 minuten compleet de baas op het veld.

En ik vind Vejinovic echt een hele mooie speler. Vitesse staat het water tot aan de lippen, dus ik zou zeggen: Ajax, sla je slag. Maar het inzicht van het TH kennende zullen ze van Vitesse andere spelers interessant vinden. Ibarra, Achenteh en vd Heijden bijv. :smallgrin.gif:

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr dec 19, 2014 9:49 am

Marko Vejinovic (voorheen Matic) is bij Ajax weggestuurd, Willem.

De scouting van Ajax ziet het vooral zitten in Pröpper. Staat al heel wat jaren op het lijstje.

Het is mij te simpel om dit debacle af te doen als een kwaliteitskwestie. Als je een punt kunt pakken tegen PSG, hóef me niet met 4-0 op je bek te gaan tegen Vitesse.

Ja, gefeliciteerd, Wouter. Ik gun het je van harte. :biggthumpup.gif:

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » vr dec 19, 2014 9:53 am

Vitesse speelde Ajax verleden jaar ook weg, in de uitwedstrijd. Alleen keepte Cillessen toen een wereldpartij (is hij wat minder scherp zonder de concurrentiestrijd met Vermeer?). En eerder dit seizoen had Vitesse ook kunnen winnen.

Ik heb niet echt een probleem met deze nederlaag. Lijkt me leuk om een gooi te doen naar die Europese beker, en dan moet je niet ook nog deze beker op het programma hebben staan. De nationale bekertoernooien waren veel leuker toen er een EC2 ticket te verdienen was. Nu gaat het eigenlijk om niks voor de ploegen die doorgaans toch wel Europees spelen. De echte inzet zie je nu bij ploegen voor wie dat iets speciaals is.

Verder is het ook niet zo'n drama dat een jonge selectie eens keihard met de neus op de feiten wordt gedrukt. Cruijff verloor eens met 8-2 (8-3?) van Ajax met van Basten en Rijkaard. Maar zijn team leerde de pijnlijke lessen van die wedstrijd en werd kampioen. Zou dat ook gebeurd zijn als Ajax op die mooie Oktoberdag niet zo hard had uitgehaald?

Beelden analyzeren, lessen leren, en verder niet te zwaar aan tillen.

wimpey

Bericht door wimpey » vr dec 19, 2014 10:01 am

Yopi schreef: Het is mij te simpel om dit debacle af te doen als een kwaliteitskwestie. Als je een punt kunt pakken tegen PSG, hóef me niet met 4-0 op je bek te gaan tegen Vitesse.
Dat is wel erg kort door de bocht. PSG wacht op de fouten van Ajax. Het had in Amsterdam 1-6 kunnen worden. In Parijs 6-1. Vitesse, Salzburg e.c. jagen Ajax af en dwingen Ajax tot fouten. Ajax heeft liever PSG. Dan lijkt het optisch nog wat. Maar ook in Parijs kwam Ajax maar tot een poging op doel.

Kijk naar Ajax in 2014. Simpele conclusie: kwaliteitsgebrek. Hetgeen nog enigszins gemaskeerd wordt door het framework dat FdB er telkens weer in weet te pompen.

Een ambitieuze club met beleidsbepalers met visie zou in kwaliteitsspelers investeren. Ajax moddert liever aan met Veltman, Denswil en Viergever. Die dan weer een jochie als Riedewald laten verzuipen. Dan neem je dus op de koop toe dat je geen kampioen wordt. En niet-kampioen worden is erg duur.

Le T.

Bericht door Le T. » vr dec 19, 2014 10:14 am

Zuidema schreef:
Le T. schreef: We worden elk seizoen wel een paar keer stevig met beide beentjes op de grond gezet, om vervolgens geen stappen te zetten. Het is niet de eerste keer dat we machteloos zijn t.o.v. Vitesse, en het is ook niet de eerste keer dat we weggetikt worden tegen wat een kleinere of gelijkwaardige tegenstander zou moeten zijn.
En het is ook niet de eerste keer dat we door een tegenstander die met 2 aanvallers druk zet op het centrum en die met een strak vooruitverdedigende verdediging en middenveld speelt compleet ontregeld worden. FdB doet dat steeds af als incidenten, maar het rijtje clubs die ons zo demaskeert wordt zo langzamerhand wel erg groot. De extra dimensie gisteravond was dat Ajax desondanks hier en daar toch nog wel eens wat ruimte kreeg om tegenspel te ontwikkelen, maar dan vaak ronduit dramatisch was in de inspeelpass, de balaanname en in de duels, het vrijlopen en het doorpassen. Zeker 8 van de 11 gaven dan geregeld totaal niet thuis. Zelfs Klaassen.

Als ik zoiets zie, vraag ik me toch wel af hoe de ploeg en de technische staf naar zo'n wedstrijd toegeleefd hebben. Dat is niet alleen meer een kwestie van taktiek, maar ook een kwestie van scherpte, van concentratie, niet opgeladen zijn volgens mij. Je gooit de ploeg al om op 4 belangrijke plekken (ook in de as), dat is sowieso weer onderling wennen qua samenwerking. Maar je geeft zo ook een signaal af aan de spelers dat deze wedstrijd niet zo nauw genomen wordt. Nota bene tegen Vitesse, waar we al vaker bijzonder moeilijke wedstrijden tegen hebben gespeeld.

Daarmee wil ik de prestatie van Vitesse niet bagatelliseren. Ze raakten ons precies op onze kwetsbare plekken, waarin we maar geen stappen weten te maken en waarvan ze perfect profiteerden. De zoveelste ploeg in een rij. Maar het spel in balbezit van Ajax als er wel wat ruimte lag, bleek ook vaak aller-, allerbelabberdst. Kwalijk, heel erg kwalijk.
Ik ben de laatste om te zeggen dat je altijd scherp, opgeladen en geconcentreerd kunt zijn. Maar zoals Gangsta al zegt, waar komt dat gezweef in godsnaam vandaan? Ontsnapt tegen Cambuur en Heerenveen, een punt uit het vuur gesleept tegen Den Haag en over Willem II heen gegaan nadat die kansen lieten liggen? En Vitesse is inmiddels geen angstgegner dat sterke revanchegevoelens oproept.

Maar als je dan alsnog een keer slap begint en achter komt moet de scherpte of toch in ieder geval het vuur wel komen. "We willen die beker nu wel eens winnen", hoezo? Is dat de logische volgende stap na de oorwassing van vorig jaar? Het zou in ieder geval een reden moeten zijn om heel snel na een achterstand er bovenop te zitten. Er zijn echter geen spelers die dan opstaan en er is geen reserve, de klasse is er niet. Geen achterste van de tong, geen ander vaatje om uit te tappen, geen tandje om erbij te zetten. Het probleem is dat Ajax geen surplus aan kwaliteit heeft waarop terug te vallen is wanneer het je dag niet is.

wimpey

Bericht door wimpey » vr dec 19, 2014 10:43 am

Le T. schreef: Ontsnapt tegen Cambuur en Heerenveen, een punt uit het vuur gesleept tegen Den Haag en over Willem II heen gegaan nadat die kansen lieten liggen? En Vitesse is inmiddels geen angstgegner dat sterke revanchegevoelens oproept.
Dit is weer zulke drama queen gedrag. Tegenstanders krijgen nu eenmaal kansen. Ajax had al met al weinig moeite met Cambuur, had ADO na een uur op 0-3 moeten hebben en walste over Willem II heen nadat die 1 kans hadden gehad.

Jouw insteek is nu eenmaal dat je voor Ajax / FdB hele andere maatstaven hanteert dan voor andere ploegen waar je favo trainer(s) zit(ten). Dat doet je verhaal vanuit oogpunt objectiviteit geen goed.

Le T.

Bericht door Le T. » vr dec 19, 2014 11:04 am

wimpey schreef:
Le T. schreef: Ontsnapt tegen Cambuur en Heerenveen, een punt uit het vuur gesleept tegen Den Haag en over Willem II heen gegaan nadat die kansen lieten liggen? En Vitesse is inmiddels geen angstgegner dat sterke revanchegevoelens oproept.
Dit is weer zulke drama queen gedrag. Tegenstanders krijgen nu eenmaal kansen. Ajax had al met al weinig moeite met Cambuur, had ADO na een uur op 0-3 moeten hebben en walste over Willem II heen nadat die 1 kans hadden gehad.

Jouw insteek is nu eenmaal dat je voor Ajax / FdB hele andere maatstaven hanteert dan voor andere ploegen waar je favo trainer(s) zit(ten). Dat doet je verhaal vanuit oogpunt objectiviteit geen goed.
Mijn maatstaf is dat clubs met een 20, 10 of 5 keer kleinere begroting dan Ajax met angst en beven voor een grote uitslag naar de Arena zouden moeten komen. Dan mag het best een keer misgaan, het klasseverschil moet er zijn. Als dat verschil er ten opzichte van die clubs niet eens is, dan kan Vitesse je inderdaad wegspelen en hoeven we het over Red Bull Salzburg en PSG niet eens te hebben.

wimpey

Bericht door wimpey » vr dec 19, 2014 11:27 am

Le T. schreef:Mijn maatstaf is dat clubs met een 20, 10 of 5 keer kleinere begroting dan Ajax met angst en beven voor een grote uitslag naar de Arena zouden moeten komen. Dan mag het best een keer misgaan, het klasseverschil moet er zijn. Als dat verschil er ten opzichte van die clubs niet eens is, dan kan Vitesse je inderdaad wegspelen en hoeven we het over Red Bull Salzburg en PSG niet eens te hebben.
Wanneer ik dit verhaal projecteer op bijv. Man U, waar de keeper steeds het verschil maakt...

'Angstgegners' zijn van alle tijden. Het is ook niet van vandaag of gisteren dat Ajax zich niet onder druk weet uit te spelen. Kwestie van kwaliteit.

Kwaliteit heeft niet zoveel met geld te maken: Ajax - Vitesse 0-4, MK Dons - Man U 4-0. Ajax zet vol in op talentontwikkeling. Ik sluit niet uit dat Riedewald een betere 6 wordt dan Vejinovic. Momenteel is dat duidelijk niet het geval. Dat neemt Ajax op de koop toe. Wellicht wat te vaak.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » vr dec 19, 2014 11:33 am

Zelden zo'n kneuzenavond gehad in de Arena.

Gelukkig bleef Vak410 lekker hossen. Word je ook wel eens moe van, hoor.

Plaats reactie