FC Twente - Ajax 18-10-2014

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Zuidema

Re: FC Twente - Ajax 18-10-2014

Bericht door Zuidema » za okt 18, 2014 10:52 pm

Jöhnk schreef: Wat was Klaassen goed. Die gaat als een raket. Andersen gaat er ook komen, als middenvelder.
Klaassen is inderdaad al enkele wedstrijden erg goed bezig, nadat hij langdurig wat aan het zwalken was. Jammer dat sommige Ajacieden geregeld hem niet vrij zagen staan vanavond. Andersen was gelukkig een stuk scherper in de 2e helft en dan kan je opnieuw zien dat hij beslist kan voetballen. Jammer dat die jongen te lief en te netjes is. Van Rhijn en Veltman vond ik deze wedstrijd trouwens ook vrij sterk, lijken forse stappen te maken in rijpheid.

Vooral het veldspel van Ajax in de 2e helft beviel me goed. Twente was het soms flink kwijt, omdat van alle kanten en gevarieerd het gevaar op hen af kwam. Sigi was ditmaal gelukkig niet de gebruikelijke stoorzender voorin, maar een redelijk goed voetballende en balvaste spits zou Ajax nog zoveel extra kunnen geven in en rond de 16. Het middenveld Klaassen-Serero-Andersen vind ik wel griezelig licht, maar voetballend kan het er zeker mee door. Er is nog steeds veel werk aan de winkel, maar ik zag vanavond in de 2e helft eindelijk eens een Ajax, dat soms op titelniveau speelde. Hopelijk kunnen we dat doortrekken.
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » za okt 18, 2014 11:06 pm

Met de blessure van Serero, zal het mij niet verbazen als we Riedewald op 6 gaan zien in de Nederlandse competitie. Kolbeinn speelde prima. Al is het niet helemaal eerlijk (invallen is moeilijk): hij maakte een betere indruk dan Milik.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

wimpey

Bericht door wimpey » zo okt 19, 2014 7:50 am

Zuidema schreef: Het middenveld Klaassen-Serero-Andersen vind ik wel griezelig licht, maar voetballend kan het er zeker mee door.
Wanneer Ajax domineert, zoals gisteren in de 2e helft, kan het prima. Wanneer je een '6' nodig hebt, die positioneel sterk is en de passlijn van de tegenstander 'eruit' haalt, daarentegen...

Je had Anita (druk zetten, intercepties), Poulsen (een kei in de duels) en Blind (passzuiverheid). Dat niveau halen Serero, Zimling en Viergever bij lange na niet. Volgende...

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » zo okt 19, 2014 8:03 am

Ajax MOET zich in de winterstop versterken met een 6. Essentieel als je kans op het kampioenschap wilt maken. De komende wedstrijden moeten punten gepakt worden tegen de 'kleinere tegenstanders'. Eens kijken of we dat kunnen waarmaken.

Serero heeft een kleine verrekking of kramp, aldus FdB na de wedstrijd.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

wimpey

Bericht door wimpey » zo okt 19, 2014 8:15 am

Ajaciedjuh schreef:Met de blessure van Serero, zal het mij niet verbazen als we Riedewald op 6 gaan zien in de Nederlandse competitie. Kolbeinn speelde prima. Al is het niet helemaal eerlijk (invallen is moeilijk): hij maakte een betere indruk dan Milik.
De FdB-projecten Sigthorsson en Andersen lijken vruchtjes af te werpen. Andersen kan een mannetje afschudden, maar fysiek en qua afronding blijft het behelpen.

Zal niet voor niets zijn dat Klaassen een stuk beter is gaan spelen, sinds ie vanaf rechts speelt i.p.v. veel dieper en meer vanuit de as. Daar heeft ie meer ruimte voor z'n loopacties en Ajax heeft daar aardig wat variatie met een aardig ingespeelde tandem met Rhijn en Schöne. En ook de rest van het elftal plukt daar de vruchten van.

Je houdt het veld breder en voetbalt vanaf de flanken i.p.v. in de trechter, je spits hoeft op de vierkante meter niet constant 'in de bal' te komen (wat ie niet zo goed kan) en enkele spelers kunnen meer vanuit hun eigen kracht spelen.

Viergever er maar weer uit (Boilesen is wel effe iets beter he). En de '6' dus oplossen.

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo okt 19, 2014 8:23 am

wimpey schreef:
Wanneer Ajax domineert, zoals gisteren in de 2e helft, kan het prima. Wanneer je een '6' nodig hebt, die positioneel sterk is en de passlijn van de tegenstander 'eruit' haalt, daarentegen...

Je had Anita (druk zetten, intercepties), Poulsen (een kei in de duels) en Blind (passzuiverheid). Dat niveau halen Serero, Zimling en Viergever bij lange na niet. Volgende...
Blijft inderdaad lastig. Waar is de witte raaf die the best of both worlds combineert? Controlerend/verdedigend en opbouwend/aanvallend. Maar is dat ook echt nodig? Anita, Poulsen en Blind scoorden immers ook matig op het ene en goed op het andere onderdeel. Kennelijk is dat nationaal al voldoende, toch de belangrijkste target voor dit Ajax. Belangrijk daarbij is ook: in welke context speelt die 6? Moet hij op het middenveld al het vuile werk zelf opknappen of helpen anderen hem daarbij? Vooralsnog vind ik Andersen en Viergever/Boilesen op dat terrein matig tot slecht scoren. Die linkerhoek van Ajax (tezamen met Moisander) is wat mij betreft het grote zorgenkindje bij Ajax. Naast de 9 (als we stappen willen zetten in het aanvalsspel), maar dat is logisch.

wimpey

Bericht door wimpey » zo okt 19, 2014 8:24 am

Ajaciedjuh schreef:Ajax MOET zich in de winterstop versterken met een 6. Essentieel als je kans op het kampioenschap wilt maken.
My thoughts exactly. :biggthumpup.gif: Zou eens een lijntje uitgooien om Sergi Roberto een half seizoen te huren. Uitstekende speler, een '6', kent het systeem. Komt niet veel aan de bak bij Barcelona.
De komende wedstrijden moeten punten gepakt worden tegen de 'kleinere tegenstanders'. Eens kijken of we dat kunnen waarmaken.
Het zijn er 8 tot aan de winterstop. Minimaal 20 punten moet je daaruit peuren. Wanneer Ajax zo speelt als vor rust, gaat dat echt niet lukken. Zal echter wel moeten om in Maart en April dat ding weer in de wacht te slepen.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » zo okt 19, 2014 8:33 am

Opvallend dat Moisander wederom erg slecht aan de wedstrijd begon. Herstelde zich overigens goed.

En t.a.v. de linksback positie: Viergever viel tegen. Zelfs daar was zijn handelingsssnelheid te laag. :blush.gif: Eens te meer een bevestiging, dat Ajax alleen de Suarez'-en', Huntelaars van de Nederlandse markt moet halen en/of toptalenten (Sinkgraven). De rest met eigen jeugd doen.

Ricardo van Rhijn, Veltman, Klaassen zetten de stijgende lijn door (sterkhouders). In Andersen heb ik het volste vertrouwen (eindelijk iemand die een man op het middenveld kan uitspelen). Kolbeinn gaat ook goedkomen (Nederlandse competitie) :666.gif: , nu de rest nog.

mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19

Bericht door mattie » zo okt 19, 2014 8:35 am

Sorry maar voorloppig mag Viergever lekker blijven staan daar.. Meer zekerheid achterin en kan bv Moisander vaker inschuiven
Weer op zoek naar een Interim coach..

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » zo okt 19, 2014 8:45 am

Ja dat was inderdaad vakwerk bij het tegendoelpunt Viergever die in geen velden of wegens te bekennen was en Thulani Serero die dan opeens een één tegen één situatie moet gaan verdedigen! :666.gif:

mattie schreef:Meer zekerheid achterin en kan bv Moisander vaker inschuiven
Dat laatste is dan wel weer waar, Moisander schoof gister lekker vaak in. Tijdens de andere wedstrijden van het seizoen kon, mocht en durfde hij dat telkens niet omdat links naast hem een of andere blonde Deense stier elke keer als een wilde naar voren draafde.

Khraa

Bericht door Khraa » zo okt 19, 2014 9:09 am

Wat me bij het tegendoelpunt meer opviel is dat je volgens mij met 3 verdedigers tegen 2 aanvallers staat en dat de 3e man (Veltman?) volledig overbodig is. Die moet in zo'n geval de binnenkant van Serero hebben en er veel dichter op staan. Nu stond hij op 4 - 5 meter en kan hij er net zo goed niet staan..
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Lionel

Bericht door Lionel » zo okt 19, 2014 9:22 am

Sergi Roberto begon gisteren in de basis (complete middenveld kreeg rust) maar is ook geen 6.
IK GELOOF!!!!!!

mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19

Bericht door mattie » zo okt 19, 2014 9:38 am

Cruijff schreef:Ja dat was inderdaad vakwerk bij het tegendoelpunt Viergever die in geen velden of wegens te bekennen was en Thulani Serero die dan opeens een één tegen één situatie moet gaan verdedigen! :666.gif:

De fout begon bij Kishna.. en waar was Moisander...

mattie schreef:Meer zekerheid achterin en kan bv Moisander vaker inschuiven
Dat laatste is dan wel weer waar, Moisander schoof gister lekker vaak in. Tijdens de andere wedstrijden van het seizoen kon, mocht en durfde hij dat telkens niet omdat links naast hem een of andere blonde Deense stier elke keer als een wilde naar voren draafde.
Weer op zoek naar een Interim coach..

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » zo okt 19, 2014 9:44 am

Khraa schreef:Wat me bij het tegendoelpunt meer opviel is dat je volgens mij met 3 verdedigers tegen 2 aanvallers staat en dat de 3e man (Veltman?) volledig overbodig is. Die moet in zo'n geval de binnenkant van Serero hebben en er veel dichter op staan. Nu stond hij op 4 - 5 meter en kan hij er net zo goed niet staan..
Het was een omschakelmoment. Viergever en Moisander waren voor de bal op dat moment. Veltman werd door een loopactie van Castaignos weggetrokken. De eerste fout werd gemaakt door Andersen. Hij koos voor de moeilijke oplossing.

Lionel

Bericht door Lionel » zo okt 19, 2014 9:45 am

Van Rhijn stond er ook nog.
IK GELOOF!!!!!!

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » zo okt 19, 2014 9:47 am

Lionel schreef:Van Rhijn stond er ook nog.
Die stond te ver weg en was bezig met de linksbuiten op te vangen.

Lionel

Bericht door Lionel » zo okt 19, 2014 10:38 am

Volgens mij niet. Sowieso moest Veltman rugdekking geven en Van Rhijn knijpen.
IK GELOOF!!!!!!

Khraa

Bericht door Khraa » zo okt 19, 2014 11:04 am

Veltman gaf alleen pseudo-rugdekking. Hij had er net zo goed niet kunnen staan.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » zo okt 19, 2014 11:09 am

Zuidema schreef:
Klaassen is inderdaad al enkele wedstrijden erg goed bezig, nadat hij langdurig wat aan het zwalken was. Jammer dat sommige Ajacieden geregeld hem niet vrij zagen staan vanavond. Andersen was gelukkig een stuk scherper in de 2e helft en dan kan je opnieuw zien dat hij beslist kan voetballen. Jammer dat die jongen te lief en te netjes is. Van Rhijn en Veltman vond ik deze wedstrijd trouwens ook vrij sterk, lijken forse stappen te maken in rijpheid.
Wat Klaassen betreft ben ik helemaal met je eens. De enige Ajax-waardige speler vanavond en ook de enige die het vermogen heeft om ballen direct te spelen zonder ze aan te nemen. Zag ik verder bij geen 1 Ajax-speler.
Andersen is technisch oke en heeft een versnelling aan de bal. Dat is al heel wat in een elftal waar nauwelijks snelheid in zit. Bovendien is hij ook de enige die een man kan uitspelen met direct gevaar. Kishna mist snelheid na zijn knie-operaties. Zijn acties gaan 0 dreiging vanuit. Hetzelfde geldt voor Schone die meer de man voor de combinaties is.
Zuidema schreef: Vooral het veldspel van Ajax in de 2e helft beviel me goed. Twente was het soms flink kwijt, omdat van alle kanten en gevarieerd het gevaar op hen af kwam. Sigi was ditmaal gelukkig niet de gebruikelijke stoorzender voorin, maar een redelijk goed voetballende en balvaste spits zou Ajax nog zoveel extra kunnen geven in en rond de 16. Het middenveld Klaassen-Serero-Andersen vind ik wel griezelig licht, maar voetballend kan het er zeker mee door. Er is nog steeds veel werk aan de winkel, maar ik zag vanavond in de 2e helft eindelijk eens een Ajax, dat soms op titelniveau speelde. Hopelijk kunnen we dat doortrekken.
Ik zal je uit de droom helpen. De enige reden waardoor Ajax ''beter'' ging voetballen was omdat Twente na de goal
achterover ging leunen. Gewoon hartstikke dom en dat deden ze vorig jaar ook al. Was eigenlijk een kopie van de wedstrijd van gisteravond. Ook toen 1-1 na 1-0 ruststand. Het beste bewijs was wel na de 1-1 van Ajax. Twente ging toen opeens wel weer naar voren voetballen waardoor Ajax het weer moeilijk kreeg in de laatste 10 minuten en de pot ook nog had kunnen verliezen. Goed spel moet leiden tot kansen Nestor. Ajax heeft de hele 2e helft 1 kans gehad via Klaassen(paal) en een afstandschot van Andersen die de keeper goed pakt. De vrije trap van Schóne vanaf 30 meter reken ik niet mee want dat is geen uitgespeelde kans.
Ik vond het echt waardeloos. Weer mijn zaterdagavond eraan opgeofferd en als je dan ziet wat ze je voorschotelen.. Dat heen en weer geschuif achterin.. pfff... ik kan er echt niet meer naar kijken. Voor de gein heb ik eens geturfd hoe vaak er ballen door het midden(diepte) worden gespeeld. Nou die zijn echt op een hand te tellen. 85% gaat breed. Afleggen,afleggen, afleggen. Oftewel zoals Frankie het pleegt te noemen: domineren!

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » zo okt 19, 2014 11:40 am

Degene die Viergever en Zimling heeft gekocht verdiend zeker een bonus.
Whitey on the moon.

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo okt 19, 2014 11:46 am

Trab schreef:
Ik zal je uit de droom helpen. De enige reden waardoor Ajax ''beter'' ging voetballen was omdat Twente na de goal
achterover ging leunen. Gewoon hartstikke dom en dat deden ze vorig jaar ook al. Was eigenlijk een kopie van de wedstrijd van gisteravond. Ook toen 1-1 na 1-0 ruststand. Het beste bewijs was wel na de 1-1 van Ajax. Twente ging toen opeens wel weer naar voren voetballen waardoor Ajax het weer moeilijk kreeg in de laatste 10 minuten en de pot ook nog had kunnen verliezen. Goed spel moet leiden tot kansen Nestor. Ajax heeft de hele 2e helft 1 kans gehad via Klaassen(paal) en een afstandschot van Anderen die de keeper goed pakt. De vrije trap van Schóne vanaf 30 meter reken ik niet mee want dat is geen uitgespeelde kans.
Ik kan de wedstrijd helaas niet terugzien, maar ik heb de indruk dat het dubbelop ging, Trab. Twente ging inderdaad meer achterover leunen na de 1-0 en gaf Ajax zo de gelegenheid om in de wedstrijd terug te komen. Maar Ajax schakelde na rust ook eindelijk een paar tandjes bij naar voren toe, waar Twente het bijzonder lastig mee had. Breekpunt voor de laatste 10 minuten lijkt mij het uitvallen van Serero. Twente kreeg even de kans om op adem te komen en zich te herpakken en Zimling brak het ritme in de opbouw (door slecht positiekiezen en doordat hij te vaak in de breedte en terug passte). Toen waren er over en weer nog een paar kansen/mogelijkheden voor beide ploegen.

De rode lijn in de wedstrijd was wat mij betreft dat de ploeg die het initiatief greep ook direct fors de bovenliggende partij was. Want zowel Twente als Ajax bleken steeds erg kwetsbaar in het tegenhouden en onder druk uit moeten voetballen. Dat laatste zint me zeker niet bij Ajax. Dat krijgen we maar niet goed op de rails. FdB's verhaal van domineren (of zoiets) door Ajax in de 1e helft vind ik zeker niet terecht. We hadden tot de 1-0 immers bitter weinig te melden. Door de druk van Twente en door eigen slordigheden en apathisch gedoe naar voren toen. Maar ik zag gisteravond in de 2e helft in het opbouwende en aanvallende werk van Ajax (met name in de dynamiek, de variatie in de opbouw en aanvallen en de positiewisselingen) toch ook wel aanknopingspunten om op voort te borduren.

Le T.

Bericht door Le T. » zo okt 19, 2014 12:08 pm

De krachtsverhoudingen draaiden zich om, maar wat Ajax aan goede kansen weet uit te spelen in 90 minuten is tamelijk bedroevend.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » zo okt 19, 2014 12:23 pm

Le T. schreef:De krachtsverhoudingen draaiden zich om, maar wat Ajax aan goede kansen weet uit te spelen in 90 minuten is tamelijk bedroevend.
Mee eens. Maar soms zie je vergelijkbare 'tight games' met matig spel ook op CL niveau. Een Champions League wedstrijd kan beslist worden door zelfs nog minder kansen uit te spelen, door één vrije trap van Schöne zelfs. Want God Miljaar... wat een poeier op de lat was dat gister van hem, zeg!

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo okt 19, 2014 12:25 pm

Le T. schreef:De krachtsverhoudingen draaiden zich om, maar wat Ajax aan goede kansen weet uit te spelen in 90 minuten is tamelijk bedroevend.
Zeker. Tot de 16 gaat het allemaal nog wel als Ajax het gaspedaal indrukt en wat ruimte krijgt dan wel creeert, maar vooral in de 16 maken we toch te weinig klaar. Ik hoop dat Overmars naast een witte raaf op de 6 ook een 9 hoog op zijn verlanglijstje heeft staan. Een 9 die kan combineren, balvast is en zijn doelpuntjes meepikt. Aan de spelpatronen en de automatismes daarbij in en rond de 16 mag verder ook nog wel het nodige gesleuteld worden. Hopelijk komt verder Schöne weer eens uit zijn wak en maken Kishna en AEG de komende tijd wat stappen in efficiency en effectiviteit. We hebben de komende paar maanden nationaal een relatief licht programma. Dé kans dus om dat alles eens goed neer te zetten en in te slijpen.

wimpey

Bericht door wimpey » zo okt 19, 2014 2:51 pm

Zuidema schreef: Hopelijk komt verder Schöne weer eens uit zijn wak en maken Kishna en AEG de komende tijd wat stappen in efficiency en effectiviteit.
Hopelijk krijgt Kishna een trap onder z'n hol. Luiwammes, die gast. Te belabberd om Martina in de weg te lopen voorafgaand aan de 1-0. Hij kan aardig voetballen, mist wat snelheid en explosiviteit na al die blessures. Laat ie eerst eens de beste bij Ajax worden i.p.v. nu al vedette-neigingen te tonen.
GangstaRiB schreef:Degene die Viergever en Zimling heeft gekocht verdiend zeker een bonus.
Verdient... Meen me te herinneren dat directieleden een bonus opstreken in het seizoen dat Ajax 23 M verlies draaide en geen landstitel won. Dat het latje omhoog moet bij potentiële aankopen ben ik natuurlijk met je eens. Haal dan niemand i.p.v. subtop-eredivisie zonder doorgroeipotentieel.

Plaats reactie