Feyenoord - Ajax 21-09-2014

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Mr. Ajax

Re: Feyenoord - Ajax 21-09-2014

Bericht door Mr. Ajax » za sep 20, 2014 2:32 am

Giacomo Puccini schreef:Ik heb nog wel vertrouwen in Boilesen, nog altijd een jonge speler. Wel zou ik hem eens als middenvelder willen proberen. Zijn schot vind ik een wapen.

Waar is dat op gebaseerd?
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » za sep 20, 2014 9:07 am

Het doelpunt van PSG kan rustig op het conto van Boilesen geschreven worden, hij had pech, er werd gescoord. Moisander had geluk, de kans werd verprutst. Wat me meer veronrust is dat hij nog steeds niet kan verdedigen, ook niet met trainers als ex-verdediger, N.B. een ex-linksback, FdB en vorig seizoen Stam. Leuk dat hij kan aanvallen, maar laat een verdediger eerst maar eens leren verdedigen.

Boilesen als middenvelder? Zal hij daar slim genoeg voor zijn? Het is er drukker, je hebt meer ruimtes (en spelers) om in de gaten te houden en kijk naar Viergever, die verzuipt op het middenveld. Wil je hem niet als back, maar wel in het elftal, dan als hangende linksbuiten? Ajax speelt zelden met een buitenspeler die buitenom gaat.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Lionel

Bericht door Lionel » za sep 20, 2014 9:08 am

El Ghazi?
IK GELOOF!!!!!!

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » za sep 20, 2014 9:43 am

Mr. Ajax schreef:
Giacomo Puccini schreef:Ik heb nog wel vertrouwen in Boilesen, nog altijd een jonge speler. Wel zou ik hem eens als middenvelder willen proberen. Zijn schot vind ik een wapen.
Als back komt Boilesen veel mee op en dan zie ik hem veel goed doen, zeker aan de bal. Puur defensief laat hij op beslissende momenten steken vallen. Misschien komt hij daarom beter uit de verf op een positie waar hij minder hoeft te verdedigen. Geen garantie hoor, maar ik zou het wel een keer willen zien. Ben wel fan van Boilesen, hij wisselt zeer sterke momenten af met zeer zwakke. Emanuelson had dat ook en die heeft uiteindelijk niet echt de volgende stap kunnen maken, bij Boilesen heb ik die hoop nog niet opgegeven.
Ajax!

Toppie

Bericht door Toppie » za sep 20, 2014 9:59 am

Bij winst lekker verder en Rutten haalt de kerst niet laat staan de herfstvakantie. Bij verlies kunnen ze het hele seizoen er weer van genieten die kakkies al worden ze 10de of 12de :smallgrin.gif:

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » za sep 20, 2014 10:47 am

Mr. Ajax schreef:
Vraag ik me ook af. Hoewel Boilesen een bal een redelijk harde lel kan geven, heb ik hem eigenlijk nog nooit écht goed op doel zien schieten. Heeft hij in het voetbal überhaupt al één doelpunt gemaakt??? Ik kan me niet herinneren dat ik daar bij was.

Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » za sep 20, 2014 10:49 am

Geen Schöne erbij is toch wel een aderlating mensen. Ik zou spelen met Cillessen, Van Rhijn-Veltman-Moisander-Viergever; Klaassen-Zimling-Serero-Boilesen; AEG-Sigh (die nét en bij gebrek aan beter de voorkeur krijgt boven Milik, omdat ie vorig seizoen uitgerekend in de "toppers" belangrijke goals maakte).

Boilesen dus een beetje in de Barca variant; officieel op het middenveld, maar eigenlijk linksbuiten.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » za sep 20, 2014 10:53 am

Bij Barça uit liep Boilesen er in die rol er voor spek en bonen bij, mede ook omdat we continu met 9 of 10 man speelden omdat Siem de Jong totaal nog niet klaar was voor een rentree en Sig geen knikker raakte. Zelfs de penalty niet met overtuiging op het doel kreeg.

Inmiddels kan ik me uit het betaald voetbal wel weer doelpunten van Boilesen herinneren. Met Jong Ajax in de Jupiler League.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za sep 20, 2014 11:53 am

Hij moet verdedigend in ieder geval eens prioriteiten gaan stellen. Zo'n moment tegen PSG. Dat kán toch gewoon niet? Hij laat zich echt wegzetten alsof hij een buitenspeler is die op zoek is naar een penalty. Grijp eens in als een volwassen vent. Aanvallend moet hij zijn acties veel beter doseren. Dat loopt maar naar voren te draven. Er is van verrassing geen enkele sprake meer en doordat hij er zo veel energie in legt komt hij dat vervolgens achterin te kort Er zit echt wel potentieel in maar het is onderhand de hoogste tijd dat hij een aantal stappen gaat zetten. Hij lijkt niet veel beter te worden.

Wat zondag betreft. Het ontbreken van Schöne is een flinke tegenvaller. Maar als je de twee elftallen naast elkaar zet dan moeten we daar gewoon winnen. We hebben gewoon het betere spelersmateriaal én meer vertrouwen. Enige waar je voor moet waken is dat Feyenoord in de hoek zit waar de klappen vallen. Het gevaar van onderschatting ligt dan al snel op de loer en je mag verwachten dat zij er alles aan gaan doen om niet drie keer op rij te verliezen. Dat zal niet betekenen dat die spelers ineens drie keer zo goed zijn. Maar ze zullen wel met intensiteit spelen.

Maar kijk eens naar die achterste lijn. Daar moeten we toch wat kunnen halen? Milik is niet snel maar één op één met Matthijssen ziet dat er ineens heel anders uit. :smallgrin.gif:
Nil volentibus arduum

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » za sep 20, 2014 12:07 pm

Giacomo Puccini schreef:
Mr. Ajax schreef:
Als back komt Boilesen veel mee op en dan zie ik hem veel goed doen, zeker aan de bal. Puur defensief laat hij op beslissende momenten steken vallen. Misschien komt hij daarom beter uit de verf op een positie waar hij minder hoeft te verdedigen. Geen garantie hoor, maar ik zou het wel een keer willen zien. Ben wel fan van Boilesen, hij wisselt zeer sterke momenten af met zeer zwakke. Emanuelson had dat ook en die heeft uiteindelijk niet echt de volgende stap kunnen maken, bij Boilesen heb ik die hoop nog niet opgegeven.

Ik doelde meer op dat laatste. Dat zijn schot een wapen is. Ik heb echt geen flauw idee waar je dat vandaan haalt, ik heb hem volgens mij weinig tot helemaal niet op doel zien schieten, laat staan scoren.

Daarnaast denk ik niet dat hij als half een succes kan worden. Is daar gewoon niet slim genoeg voor.

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » za sep 20, 2014 3:04 pm

Zijn knal op de lat tegen AZ bijvoorbeeld. Ik heb verder geen concrete voorbeelden, maar de keren dat ik hem zag schieten vond ik het er qua techniek en vaart goed uitzien. In goals komt dat nog niet echt tot uitdrukking maar hij heeft dan ook niet veel gespeeld door zijn blessures en als linksback kom je zelden in scoringspositie.

Of hij als middenvelder uit de verf zou komen weet ik niet. Ben er gewoon benieuwd naar.
Ajax!

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » za sep 20, 2014 3:46 pm

Vind het jammer dat Zivkovic met zijn snelheid niet bij de selectie zit. Of is hij nog steeds geschorst? Benieuwd hoe De Boer het oplost. Andersen-Sigi-AEG lijkt me een beetje aan de lichte kant. Ik zou persoonlijk kiezen voor Duarte hangend op een vleugel en AEG of Kishna op de andere. Duarte kan dan een beetje in de Schone-rol spelen. Dan verander je het minst aan het systeem.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » za sep 20, 2014 4:00 pm

Zivkovic speelt nu tegen Roda.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » za sep 20, 2014 4:37 pm

Waarom willen we toch altijd spelers op een andere plaats zetten!? Gewoon uitgaan van je eigen kracht en eigen spel. Gezien het vele balverlies wat El Ghazi en Kishna (vooralsnog) hebben, zou ik er slechts 1 op de vleugel zetten. In dit geval El Ghazi, omdat hij het meest dreigend is in de diepte.

Achterin is alleen de vraag of Boilesen of Viergever speelt. Middenveld met Zimling en voorin Andersen erbij. Kolbeinn in de spits.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Lionel

Bericht door Lionel » zo sep 21, 2014 8:29 am

Cilissen; Van Rhijn, Veltman, Moisander, Viergever; Zimling, Klaassen, Serero; AEG, Sig, Kishna.

En vanaf seconde 1 volle bak druk. Voetballen kunnen ze niet achterin. De middenvelders zijn hun beste spelers. Door druk te zetten dwing je de verdediging van ze om de bal weg te rammen. Er onderuit spelen kunnen ze niet en doen ze ook niet.
IK GELOOF!!!!!!

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo sep 21, 2014 9:02 am

Marillion schreef: Maar kijk eens naar die achterste lijn. Daar moeten we toch wat kunnen halen?
Lijkt me ook. Niet dat we nou zelf zo geweldig bezig zijn, alhoewel het tweede part tegen PSG de ploeg zeker goed gedaan zal hebben. En het uitvallen van Schöne lijkt mij een gevoelige aderlating. Maar van die zwakke verdediging bij F. moet ook dit Ajax toch 1 of meer keren kunnen profiteren. Ajax is bovendien inmiddels een enorme angstgegner voor F. geworden. Zodra het wat tegenzit tegen Ajax, klapt de hele boel bij F. vaak als een kaartenhuis inmekaar onder het mom van 'daar gaan we weer'. Jammer dat Immers waarschijnlijk niet meedoet. Zelden een grotere prutser op 10 gezien. Wat die gast allemaal wel niet aan opgelegde kansen om zeep weet te helpen. Zal je het net zien dat zijn vervanger er wel eentje in prikt. Mooi ook dat angsthaas Rutten Toornstra op Boilesen lijkt te gaan zetten. Best wel een verdienstelijke speler, maar ik had met een echte vleugelaanvaller toch veel meer van Boilesens verdedigende geknoei willen profiteren. Alhoewel Boilesen zwemmend zonder directe tegenstander verdedigend helaas ook een risico blijft. Al met al verwacht ik toch wel dat Ajax als het betere team de klus gaat klaren met een kleine overwinning.
Trab: ''Niet afspelen, maar uitspelen.'' :ajax.gif:

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » zo sep 21, 2014 9:22 am

Al met al verwacht ik toch wel dat Ajax de klus gaat klaren met een kleine overwinning.
Laten we het hopen.

Het missen van Schöne is belangrijk? Met Schöne zou Ajax toch geen vrije trappen rond de zestien krijgen, is te gevaarlijk, nu krijgt Ajax ze misschien wel.

Zag hierboven een opstelling, maar die is toch nog niet bekendgemaakt? Is Viergever het slachtoffer? Zimling kan nu toch wel beginnen?. El Ghazi vanaf het begin erin en dan zal FdB Andersen wel laten staan, die moet vertrouwen tanken en dat doe je niet in de Jupiler League.

Klaassen vindt het niet de wedstrijd van het jaar, gelijk heeft hij; Feyenoord moet groter gemaakt worden dan het is, maar ik hoop wel dat hij de juiste instelling begint.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Arthur

Bericht door Arthur » zo sep 21, 2014 9:58 am

Als het er op dat moment nog toe doet, denk ik dat Ajax op het einde van de wedstrijd alleen al op fitheid het verschil kan maken. Feyenoord is twee wedstrijden in de week al lang niet meer gewend en zij hebben nog een dag minder rust gehad ook.

Maar goed, ook voetballend zou Ajax dit gewoon moeten winnen natuurlijk.

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo sep 21, 2014 10:17 am

Demosthenes schreef: Het missen van Schöne is belangrijk? Met Schöne zou Ajax toch geen vrije trappen rond de zestien krijgen, is te gevaarlijk, nu krijgt Ajax ze misschien wel.
Je denkt dat F. vrije trappen rond de 16 zal kunnen vermijden? Lijkt me sterk. Sowieso vind ik Schöne als ervaren, sluwe vos zeer bruikbaar, zeker in dit soort toch wel speciale wedstrijden. Groot nadeel bij Schöne blijft helaas wel dat je met hem een stuk diepgang en snelheid op de flank mist. Het zou me trouwens niks verbazen als FdB Viergever op de plek van Boilesen zet en Zimling op VCM. Wordt het vanaf de linksback aanvallend wel een stuk minder van, maar dat verdedigende geknoei van Boilesen kunnen we ons ook niet echt veroorloven. Dan maar even een step back voor hem voor een stukje bezinning. Aan de andere kant laat FdB een speler niet snel vallen, geeft hem vrij veel kansen om zich te rehabiliteren in het veld. Andersen verwacht ik in ieder geval wel in de basis na een heel redelijke 2e helft tegen PSG. Hopelijk heeft hij eindelijk de weg omhoog gevonden en laat hij zich niet intimideren door de zoals gewoonlijk zeer agressieve Kuip.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo sep 21, 2014 10:50 am

Boilesen maakt defensief inderdaad een slechte beurt woensdag, al is de tendens dat hij dat steeds doet ten onrechte. Bijvoorbeeld tegen PSV lag de fout bij Moisander en Blind. Je kunt Boilesen natuurlijk niet kwalijk nemen dat hij Narsingh op volle snelheid niet bijhoudt, zeker niet als hij zelf een achterstand heeft. Dan is het zaak dat hij in zijn rug gedekt wordt.

Maar wat ik vooral frappant vind, is dat Viergever steeds als oplossing genoemd wordt. Viergever maakt tot nu toe toch minstens zoveel defensieve fouten als Boilesen?
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » zo sep 21, 2014 10:52 am

Je denkt dat F. vrije trappen rond de 16 zal kunnen vermijden?
Dat kan, is een kwestie van durven fluiten. Zelfs een Bahia die met twee armen om Suarez hangt, kreeg geen vrije trap tegen, geen strafschop enz.

Ieder jaar publiceert een of ander bureau een overzicht met welke punten clubs min of meer cadeau hebben gekregen, Feyenoord scoort daarin hoog, vooral in thuiswedstrijden. Het heeft niets met Calimero-gedrag te maken, het overkomt alle ploegen in de kuip.

Twee wedstrijden in één week, dat is wennen, zie een paar jaar geleden toen De Vrij, BMI en Clasie ineens bij het Nederlands elftal zaten, Feyenoord verloor daardoor ook genoeg punten. Clasie kan nauwelijks 90 minuten spelen als er één wedstrijd per week is, daar liggen kansen voor Ajax.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo sep 21, 2014 11:13 am

Het missen van Schöne is belangrijk?
Hij kan een wedstrijd openbreken. Jammer dat hij niet meedoet.

Hopelijk een glansrol voor onze Rotterdamse Ajacied! Dat zal ze leren daar! :headbang.gif:

Wie kent Cees de Wolf nog?

Feyenoord - Ajax 21-09-2014

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo sep 21, 2014 11:34 am

Bert schreef:Boilesen maakt defensief inderdaad een slechte beurt woensdag, al is de tendens dat hij dat steeds doet ten onrechte. Bijvoorbeeld tegen PSV lag de fout bij Moisander en Blind. Je kunt Boilesen natuurlijk niet kwalijk nemen dat hij Narsingh op volle snelheid niet bijhoudt, zeker niet als hij zelf een achterstand heeft. Dan is het zaak dat hij in zijn rug gedekt wordt.

Maar wat ik vooral frappant vind, is dat Viergever steeds als oplossing genoemd wordt. Viergever maakt tot nu toe toch minstens zoveel defensieve fouten als Boilesen?
Boilesen zag er tegen PSV en Groningen ook allesbehalve goed uit en was in beide wedstrijden (minimaal mede)verantwoordelijk voor een tegengoal. Maar ook aanvallend loopt ie als een blind paard naar voren, zonder enige spelintelligentie. Hij heeft zeker kwaliteiten, maar heeft een (mentale) reset nodig.

Welke defensieve blunders heb jij Viergever dit seizoen zien maken die tegentreffers hebben ingeleid? De enige keer dat hij dit seizoen op lb stond was een tijdje tegen Heracles en zag het er op links in ieder geval minder fragiel uit. Enige andere optie Riedewald zou ik nog niet durven opstellen in de Kuip.

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo sep 21, 2014 11:41 am

Bert schreef:Boilesen maakt defensief inderdaad een slechte beurt woensdag, al is de tendens dat hij dat steeds doet ten onrechte. Bijvoorbeeld tegen PSV lag de fout bij Moisander en Blind. Je kunt Boilesen natuurlijk niet kwalijk nemen dat hij Narsingh op volle snelheid niet bijhoudt, zeker niet als hij zelf een achterstand heeft. Dan is het zaak dat hij in zijn rug gedekt wordt.Maar wat ik vooral frappant vind, is dat Viergever steeds als oplossing genoemd wordt. Viergever maakt tot nu toe toch minstens zoveel defensieve fouten als Boilesen?

Het is me nou al diverse malen opgevallen dat Boilesen met name loopt te pitten als zijn directe tegenstander voor hem langs kruist of uit zijn rug weg loopt. Is hij niet alert op, reageert hij ook steeds veel te traag op. En dat verandert ook maar niet, hij laat zich keer op keer weer verrassen, zowel in de mandekking als in de zonedekking en dat nu al diverse wedstrijden. Los nog van de directe 1-op-1 duels, waar hij zich naar mijn idee ook vaak te gemakkelijk laat uitspelen. Natuurlijk, we doen het met mekaar voor mekaar, rugdekking blijft belangrijk, maar ik vrees toch dat hij gewoonweg niet killer genoeg is voor een verdediger.

Of Viergever dan dé oplossing is, is inderdaad de vraag. Opbouwend/aanvallend denk ik dat we dan sowieso het een en ander inleveren t.o.v. Boilesen. Daar zit Boilesens grote kracht juist wel, kan hij van een grote toegevoerde waarde voor Ajax zijn. Maar ik denk toch dat Viergever puur als verdediger wel beter tot zijn recht komt dan Boilesen. Daar heeft hij toch meer feeling voor als ik zijn verdedigende werk bij AZ zie. Viergever lijkt zich dan juist weer wat onwennig te voelen op de VCM-plek, wat je al een aantal keren geconstateerd hebt. Blijft al met al een lastig dilemma, waar kies je voor?

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » zo sep 21, 2014 11:44 am

Bert schreef:Boilesen maakt defensief inderdaad een slechte beurt woensdag, al is de tendens dat hij dat steeds doet ten onrechte. Bijvoorbeeld tegen PSV lag de fout bij Moisander en Blind. Je kunt Boilesen natuurlijk niet kwalijk nemen dat hij Narsingh op volle snelheid niet bijhoudt, zeker niet als hij zelf een achterstand heeft. Dan is het zaak dat hij in zijn rug gedekt wordt.
Tegen psv lagEN de foutEN ook bij Boilesen. Hij staat te pitten en laat zo Narsingh uit zijn rug lopen, en doet er dan ook weinig aan om dat te herstellen. Dat is heel wat anders als Narsingh niet kunnen inhalen als die op volle snelheid is.

Bert schreef:
Dit vind ik ook een manke vergelijking. Je hebt het hier over volkomen verschillende posities, waarbij het 'defensieve werk' ook anders wordt ingevuld. Daarnaast heb ik Viergever ook geen fatale defensieve blunders zien maken op het middenveld. Ik stoor me aan hem op '6' eerder door zijn spel met bal als zonder.

Verder is linksback natuurlijk een vrij bekende positie voor hem, in tegenstelling tot de '6'.

Plaats reactie