Aankopen SUGGESTIES

Bojan naar Ajax? Of toch Chivu?

Moderator: mods

zeux

Re: Aankopen SUGGESTIES

Bericht door zeux » zo aug 31, 2014 6:33 pm

Marillion schreef:
zeux schreef: Dan klopt het verhaal van Peter toch niet? Ajax heeft een 'hole' in de spits en kan ook nog wel een ervaren middenvelder gebruiken. Vind de selectie dus helemaal niet 'prima'. En zeker niet in balans, met zo weinig ervaring meer in het team.
Ik doel vooral op de hysterie die uitbreekt op het moment dat we twee potjes verliezen. De groep is grotendeels intact gebleven en we hebben nog steeds de nodige opties. Het is niet zo dat de hele groep er ineens niets meer van kan.

Het spitsprobleem benoem ik notabene apart. Ik wil graag weten hoe het met Milik zit. Is hij afgeschreven (dat kan in mijn ogen haast niet) of heeft hij gewoon tijd nodig. Als de verwachting is dat hij er in de loop van het seizoen gewoon wél staat ga je nu niet alsnog investeren. Want wie geeft de garantie dat die volgende spits er wél meteen staat? De ervaring leert dat het vaak tijd kost.
Klopt dat je spitsenpositie benoemt, maar je zegt ook dat er wat in Peter zijn stelling zit. Ik vind dus van niet.

Grotendeels in tact? We zijn Poulsen, De Jong, Blind en Vermeer kwijt. Dat is een pak ervaring. Daar is Viergever voor terug gekomen. Terwijl we ook al een seizoen lang 'holes' benoemen.
We zijn dus 'netto' (weer) zwakker geworden.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

DelToro

Bericht door DelToro » zo aug 31, 2014 6:36 pm

Peter heeft zeker een punt, maar het is wel de positieve benadering van het beleid.
Wat mij voornamelijk zorgen baart is dat Ajax weinig van de voorgenomen plannen waar kan maken op het gebied van aan- en verkopen.

Viergever moest de opvolger worden van Moisander, maar Ajax heeft Moisander niet kunnen verkopen. Zelfs niet voor 3,2 miljoen euro en nu loopt hij volgend seizoen gratis de deur uit. Dit seizoen gaan we daarom in met vijf centrumverdedigers die allemaal moeten spelen.

Viergever kan gelukkig worden ingezet als VMC, maar dat is een positie die a) één van de moeilijkste van het veld is, b) werd ingevuld door één van onze belangrijkste spelers en c) waar Viergever zelf nog niet eerder gespeeld had. Oftewel: Ajax neemt een groot risico om met Viergever als VMC het seizoen in te gaan.

Daarnaast is het vertrek van Siem de Jong niet opgevangen. Nu is vorig seizoen Klaassen met succes doorgebroken op die positie, maar alsnog ontbrak het Ajax aan een creatieve topper. Misschien is die moeilijk te vinden, maar ze hebben wel lang de tijd gehad om er eentje te vinden, aangezien er ook geen creatieve vervanger voor Eriksen is aangetrokken. Of je moet Duarte zien als de opvolger van Eriksen, maar dat is niet echt een succes gebleken en daarnaast hebben ze weinig gemeen met elkaar. Wel vind ik het te verdedigen dat er geen creatieve middenvelder is aangetrokken, vanwege de aanwezigheid van Serero, Klaassen, Schöne en eventueel Duarte en Andersen. Zelf had ik liever een echte topper op die positie gehad, maar hier lagen onze prioriteiten niet.

Dan nog het gehannes met de spitspositie. Aan het begin van het seizoen was ik enthousiast over de handelswijze van Ajax. Met Milik was een eerste spits aangetrokken en met Zivkovic een talentvolle back-up, terwijl Hoesen vertrok en Sigthorsson niet veel later zou volgen. Nu is Ajax er niet in geslaagd Sigthorsson te verkopen en krijg ik sterk het idee dat Milik niet brengt wat Ajax had gehoopt. Waarom anders de interesse voor Eto'o en - toen duidelijk werd dat hij niet kwam - het geheimzinnige plan B? Van plan B hebben we niets meer gehoord, dus dat zou ook wel mislukt zijn.

Al met al komt het er op neer dat Ajax er niet in is geslaagd om Moisander en Sigthorsson te verkopen, terwijl één van de belangrijkste spelers op de voorlaatste dag van de transferperiode wel vertrekt. Een vervanger wordt daar waarschijnlijk niet voor gehaald, waardoor een speler die op die positie zo goed als geen ervaring heeft hem moet vervangen. De spits die verkocht moest worden is plots onze eerste spits, omdat de twee aangekochte spitsen vooralsnog niet beter zijn en het niet is gelukt één van de noodspitsen te contracteren.
Helaas vind ik het al met al niet sterk overkomen.
Laatst gewijzigd door DelToro op zo aug 31, 2014 6:46 pm, 4 keer totaal gewijzigd.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » zo aug 31, 2014 6:38 pm

De club die vier keer op rij kampioen wordt is dominant. Daar doet een counternederlaag en een slechte pot tegen Groningen niets aan af.

Supporters zijn opportunisten. In Mei was iedereen lyrisch dat ze Zivkovic, Muric, Viergever, Milik binnen haalden. Dat was pas beleid! Opvolgers halen voordat een Daley, Sigi, De Jong weg waren! Nu is het eind augustus en is iedereen dat vergeten. Sterker nog, er moet nu opeens van alles gekocht worden. Liefst voor vele miljoenen, want de hierboven genoemde namen zijn afgeschreven en het vele talent moet nog even wat langer wachten.

wimpey

Bericht door wimpey » zo aug 31, 2014 6:40 pm

Neefkens schreef:Ja natuurlijk meent Peter dat en ik ben het volledig met hem eens.
+ 1. Dat het effe vet tegenvalt, geef ik grif toe. Maar zoals ieder seizoen is het een marathon, geen sprint.

De club heeft 4 uit 4 op 3 uit 14 laten volgen. Het is niet allemaal kut omdat er spelers worden verkocht en in Augustus 2 wedstrijden worden verloren. Valse start, tijd zat om er nog iets moois van te maken. En mocht het onverhoopt een seizoen niet lukken...
Die ervaren middenvelder hebben we in mijn ogen echt wel nodig.
Daar ben ik het volstrekt mee eens. Ik roep al sinds eind vorig seizoen dat Ajax een stevige VM moet halen. Je hebt voetballende verdedigers en het lichte middenveld was vorig seizoen ook al een probleem.

Ik sluit mijn ogen niet voor de tekortkomingen van trainer en TH. Voor hun merites evenmin.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo aug 31, 2014 6:43 pm

zeux schreef: Klopt dat je spitsenpositie benoemt, maar je zegt ook dat er wat in Peter zijn stelling zit. Ik vind dus van niet.

Grotendeels in tact? We zijn Poulsen, De Jong, Blind en Vermeer kwijt. Dat is een pak ervaring. Daar is Viergever voor terug gekomen. Terwijl we ook al een seizoen lang 'holes' benoemen.
We zijn dus 'netto' (weer) zwakker geworden.
Nu noem je Milik, Zivkovic en Muric niet. Dat zijn drie aanvallende transfers. Het lijkt me dat je daarmee in principe het vertrek van De Jong moet kunnen opvangen. Waarbij ik dus aanteken dat ik erg benieuwd ben hoe het nu precies zit met Milik.

Viergever is inzetbaar op de positie van Poulsen en Blind. Dat is wat mager en daarom geef ik ook aan dat een ervaren middenvelder wat mij betreft welkom is.

Vermeer is heet van de naald. Ik had het liever niet gehad. Maar laten we eerlijk zijn. Hij was tweede keeper en mocht weg. De pijn zit hem daar vooral dat hij naar Feyenoord gaat. Daar ben ik ook niet blij mee.
Nil volentibus arduum

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » zo aug 31, 2014 6:46 pm

De roep om aankopen heeft niks met deze nederlaag te maken, die was er daarvoor ook al. Er zijn wel aankopen gedaan maar al met al zijn we er minder op geworden. Vorig jaar werden we kampioen maar wie heeft er genoten van Ajax?

zeux

Bericht door zeux » zo aug 31, 2014 6:50 pm

peter schreef:De club die vier keer op rij kampioen wordt is dominant.
Op basis van de cijfers lijkt dat inderdaad zo. Maar op basis van het spelbeeld niet. We hebben óók geprofiteerd van gepruts van de rest. Dan ben je als éénoog koning, maar om dat 'dominant' te noemen...

Als dan ook nog blijkt dat je per seizoen kwaliteit inlevert en dat wat gekocht wordt voor een belangrijk deel niet rendeert en na vier jaar focus op het jeugdbeleid de doorbraak van jeugdspelers maar moeizaam tot stand komt, dan baart mij dat zorgen.

Ik kan slechts hopen dat over een jaar of zo de jeugdopleiding en de jeugdaankopen echt gaan renderen, maar voorlopig vind ik de signalen niet hoopvol. Wat ik ook tricky vind, is dat al die talenten in het eerste zo weinig spelers hebben waaraan ze zich kunnen optrekken, waarvan ze - in het veld - kunnen leren.

Ik zal echter blij zijn als ik me vergist zal hebben.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

zeux

Bericht door zeux » zo aug 31, 2014 6:53 pm

Marillion schreef: Nu noem je Milik, Zivkovic en Muric niet.
Zivkovic heeft een jaar eredivisie er op zitten bij Groningen, maar zit bij Jong Ajax.
Muric is een magische naam, maar ik heb nog niets gezien.
Milik, ook nergens.

We hebben 'nu' een spits nodig, lijkt me. En alledrie staan er 'nu' niet.

Ook die drie zijn dus 'toekomst'. Maar we spelen 'nu' ook.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » zo aug 31, 2014 6:53 pm

X
Laatst gewijzigd door brigade zuid op zo aug 31, 2014 6:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » zo aug 31, 2014 6:58 pm

wimpey schreef:En mocht het onverhoopt een seizoen niet lukken...
Dit vind ik een kwalijke houding. Ajax heeft de mogelijkheden om de rest alleen maar meer op achterstand te zetten. Niet tevreden zijn met het verleden maar stevig doorpakken naar de toekomst.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo aug 31, 2014 7:10 pm

zeux schreef:
Zivkovic heeft een jaar eredivisie er op zitten bij Groningen, maar zit bij Jong Ajax.
Milik, ook nergens.

Ik volg de ontwikkeling ook met belangstelling. Het plan was als ik het goed heb begrepen dat Milik eerste spits zou worden en dat Zivkovic daarachter de tijd zou krijgen. Nu is Milik van het toneel verdwenen en Zivkovic speelt bij Jong Ajax. Dat spreekt me allebei niet aan.

Van Milik wil ik graag weten of men er nu al spijt van heeft of dat ze die jongen even de tijd geven om zich te vestigen en te wennen aan zijn rol. Er zijn natuurlijk weinig spitsen die er echt meteen staan. Wat dat betreft zou het zomaar kunnen dat hij er in de loop van het seizoen wel doorkomt. Ik snap dat we daar haast mee hebben maar bij nóg een nieuwe spits krijg je ook geen garantie. Laten we niet vergeten dat een jongen als Zlatan hier ook bijna de mist in ging. Het is dat hij zo vreselijk eigenwijs is. Let op, ik ga hem zeker niet met Zlatan vergelijken. Maar ik wil aangeven dat een entree als spits lastig kan zijn.

Stel nu dat Milik over pak 'm beet 2 maanden de onbetwiste spits van Ajax is en dat Zivkovic inmiddels is uitgegroeid tot een regelmatige invaller. Dan hebben we het materiaal al in huis en was het dus al voor elkaar. Moeten we het hele seizoen verder met Sightórsson als eerste keuze dan is dat wat mij betreft niet goed. Van hem hebben we inmiddels genoeg gezien.
Nil volentibus arduum

gaizka

Bericht door gaizka » zo aug 31, 2014 7:12 pm

Berghuis ontwikkeld zich erg goed bij AZ, zou ik graag bij Ajax zien. Kopen en dit seizoen bij AZ laten spelen zou ideaal zijn, denk dat hij na dit seizoen wel eens onbetaalbaar kan zijn...

wimpey

Bericht door wimpey » zo aug 31, 2014 7:36 pm

brigade zuid schreef:
Dit vind ik een kwalijke houding. Ajax heeft de mogelijkheden om de rest alleen maar meer op achterstand te zetten. Niet tevreden zijn met het verleden maar stevig doorpakken naar de toekomst.
Golfbewegingen zijn onvermijdbaar. Wie had gedacht dat Man U ooit 7e in de PL zou worden en achtereenvolgens niet van Swansea, Sunderland, MK Dons en Burnley zou kunnen winnen?

Spelers individueel en de ploeg als geheel zullen zich ook dit seizoen weer ontwikkelen.

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » zo aug 31, 2014 7:48 pm

brigade zuid schreef:
Exact. De mogelijkheden waren er om na jaren van stilstand een stapje vooruit te zetten. Nu zetten we een stap achteruit want de aankopen zijn geen directe versterkingen en 4 volwassen spelers (Vermeer, Blind, De Jong, Poulsen) die een grote rol hebben gespeeld in de kampioenschappen van de afgelopen jaren ruimen het veld. Ik sluit daarom zelfs niet uit dat we worden ingehaald door de concurrentie want in Eindhoven zitten ze niet stil.

Weer een opbouw jaar. Ik kijk nu al uit naar volgend jaar in juli uitgeschakeld worden in de voorronde Champions League. En laten we eerlijk zijn, we hebben op dat podium ook helemaal niks te zoeken met een veredeld jeugdelftal.

Wel meer dan 100 miljoen op de bank, dat dan weer wel.
Ajax!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » zo aug 31, 2014 7:55 pm

wimpey schreef:
brigade zuid schreef:
Golfbewegingen zijn onvermijdbaar.
Maar ik heb juist het idee dat het nu wel vermijdbaar is.

DelToro

Bericht door DelToro » zo aug 31, 2014 8:05 pm

Dat idee heb ik ook. Ajax is 4 jaar op rij kampioen en heeft daarmee financieel en sportief (CL) veel meer te bieden dan de concurrentie. Ajax moet met deze voordelen, net als Bayern in Duitsland, in staat zijn om elk jaar het verschil met de concurrentie te vergroten.

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » zo aug 31, 2014 8:13 pm

Absoluut DelToro. Maar met een wanpresterende clubleiding wordt dit lastig.

Ach, gelukkig is er meer op de wereld dan voetbal. Je moet toch iets over houden om je aan te ergeren.
Ajax!

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » zo aug 31, 2014 8:37 pm

wimpey schreef:
Golfbewegingen zijn onvermijdbaar. Wie had gedacht dat Man U ooit 7e in de PL zou worden en achtereenvolgens niet van Swansea, Sunderland, MK Dons en Burnley zou kunnen winnen?

Spelers individueel en de ploeg als geheel zullen zich ook dit seizoen weer ontwikkelen.

Ik vind je hier de lat echt Ajax-onwaardig laag leggen. Die quote loopt niet bepaald over van pure winnaarsmentaliteit. Waarom niet versterken als het wel kan (en moet!)? Jouw antwoord daarop is dus dat we toch al 4 jaar op rij de titel hebben gewonnen, en dat het dit jaar allemaal niet meer zo nodig hoeft?
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

peter

Bericht door peter » zo aug 31, 2014 10:01 pm

gaizka schreef:Berghuis ontwikkeld zich erg goed bij AZ, zou ik graag bij Ajax zien. Kopen en dit seizoen bij AZ laten spelen zou ideaal zijn, denk dat hij na dit seizoen wel eens onbetaalbaar kan zijn...
Dit bedoel ik nou. We hebben Fischer, Kishna, El Ghazi, Schone, Muric en eventueel Becker en Zivkovic als vleugelspelers, dus waarom wil je nou nog een vleugelspeler erbij? We hebben al genoeg potentie. En dan ook pas volgend jaar halen? Bijzonder, want dan verwacht ik juist vuurwerk van al onze 'briljantjes'.

Boer is dus nu binnen. Eens zien of we nog een goede, ervaren middenvelder weten te strikken. Bij voorkeur een linkspoot.

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » zo aug 31, 2014 10:04 pm

Wanneer sluit de transfermarkt?
Ajax!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo aug 31, 2014 10:07 pm

Maandagavond om 0:00uur volgens mij. Overigens geeft Van Gelder net aan dat Ajax wel heeft geïnformeerd bij Van Ginkel maar dat hij de voorkeur aan Milaan geeft. Voor wat het waard is...
Nil volentibus arduum

peter

Bericht door peter » zo aug 31, 2014 10:07 pm

Nog 25 uur de tijd.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » zo aug 31, 2014 10:22 pm

Dat wordt nog een druk dagje voor Marc. Ben benieuwd welk konijn er dit jaar uit de hoge hoed getoverd wordt. :1evil.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

columbus

Bericht door columbus » zo aug 31, 2014 10:33 pm

Als ze maar geen Chinees gaan halen

mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19

Bericht door mattie » ma sep 01, 2014 7:02 am

zeux schreef:
Milik, ook nergens.

Maar we hebben het hier toch over Eredivisie niveau.. Sig heeft zelfs op dit niveau niks laten zien..
Weer op zoek naar een Interim coach..

Plaats reactie