Charisteas vlamde niet, hij speelde gewoon goed. In de combinatie, maar vooral door op de belangrijke momenten op zijn best te zijn. Helaas wordt het daarmee zijn van een winnaar niet zo gewaardeerd bij Ajax wanneer je er als een loser uitziet, en andersom.zeux schreef: Bij de Grieken was het toen volgens mij Charisteas die vlamde. Individuele klasse heb je altijd nodig. Daarvoor zijn dan Robben, Van Persie en Sneijder. De rest moet vanuit het collectief komen.
Ik denk dat ze 50/50 kans hebben om eerste ronde door te komen. En eigenlijk is de stemming nu zó negatief (mede gevoed door de weerzin tegen Van Gaal, van wie vurig wordt gehoopt dat hij enorm faalt), dat het zomaar weer mee zou kunnen gaan vallen. Voor de neutrale toeschouwer dan.
Iedereen bij dat elftal speelde 10% beter dan ze waren. Dat ligt voornamelijk aan de trainer. Rehhagel maakte Werder ook 10% beter dan ze eigenlijk waren, en dat een jaar of 13 lang. Hij kon dat alleen binnen een verdedigend concept, maar dat werkte toen en voor die Grieken kon dat ook alleen maar werken.
Ik ben het op zichzelf wel met je eens dat je aan 3 goede voetballers genoeg kan hebben om in combinatie met een sterk collectief te spelen op het niveau van die 3 spelers, ipv op het niveau van de rest. Maar ook zonder spelers die er bovenuit steken kan een trainer het niveau omhoog brengen. Elke speler speelt namelijk een stuk beter als die weet waar zijn medespelers zijn, welke opties hij heeft en welke keuzes hij wel en niet mag maken. Dat geeft vertrouwen, waar elke speler beter van speelt, maar ook tijd. Als je niet twijfelt kun je mee met een handelingssnelheid die eigenlijk boven je niveau ligt.