De katholieke gele kleur?
edit: Nevermind, mensen vinden het gewoon lelijk.
Ik al wat gevonden hier: http://doingthe116.wordpress.com/2014/0 ... ery-shirt/
The Rosebery Shirt
Geplaatst op februari 26, 2014|
Schotland heeft bovenstaand uitshirt gepresenteerd en social media ontplofte. Hoe haalde Adidas het in zijn hoofd om zo’n shirt te ontwerpen? Als ware voetbalnerd was ik enorm tevreden, want ik zag meteen dat dit de Rosebery colours waren. Schotland heeft verschillende keren een shirt gehad met roze en geel, officieel primrose yellow en rose pink. Dit omdat het de kleuren waren van Archibald Primrose, de Earl of Rosebery. Deze Primrose was een groot sportliefhebber. Hij had paarden, waarbij zijn jockeys het primrose yellow en rose pink droegen, was rugbyliefhebber en een van de grote mannen van de Schotse bond. Nadat zijn paarden drie keer op rij de Derby hadden gewonnen, besloot Schotland ter ere daarvan in 1881 een keer in de Rosebery colours te spelen. Dat gebeurde opnieuw in 1900. In het geel-roze shirt werd Engeland met 4-1 verslagen. Rosebery was enorm trots: “I have never seen my colours so well sported since Ladas won the Derby.” Van 1905 tot en met 1909 speelde Schotland alleen maar in het geel-roze. Daarna werd het weer donkerblauw om in 1951, tegen Frankrijk, voor de laatste keer in primrose yellow en rose pink te spelen. Maar dit jaar, na 63 jaar, zijn de kleuren van de Earl of Rosebery weer terug en stiekem vind ik dat wel heel mooi.