NAC Breda - Ajax 16-03-2014

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Re: NAC Breda - Ajax 16-03-2014

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo mar 16, 2014 9:46 am

Zuidema schreef:Ik verwacht in ieder geval een scherp en gedreven Ajax, dat zich wil rehabiliteren voor de 1-1 tegen Cambuur.
Zulke verwachtingen heb ik niet meer. Ik zeg er gelijk bij dat ik dit ook onbegrijpelijk vind.

Vorige week tegen Cambuur; wetenschap dat Twente punten verloren heeft. Wetenschap dat je bij winst op 8 punten van Vitesse staat. Redenen genoeg om het gras op te vreten en de doelpalen erbij. Maar wat gebeurt er? Na een prima start sluipt die ergerniswekkende nonchalance in de ploeg, die het presteert om slaapverwekkend, inspiratieloos spel op de mat te leggen, niet wakker te worden door de gevaarlijke kansen van Cambuur als waarschuwingssignalen op te vangen en uiteindelijk voor de zoveelste keer dit seizoen een voorsprong weg te geven. En wat zegt Moisander van de week? "We waren slap". Daar kan ik dus écht niet bij. Als jij of ik op onze leeftijd in het veld zouden staan, werden misschien het lachtertje van de eeuw, maar ik durf de stelling aan dat we minimaal de wedstrijdmentaliteit "over my dead body" zouden hebben. Hoe bestaat het dat de Ajacieden dat niet hebben, terwijl De Boer wéét dat we alleen geen kampioen worden als we zelf verzaken. En toch krijgt hij die beroerde mentaliteit niet uit die koppies. Het lijkt wel of ze denken; de concurrentie verliest toch wel punten, niks aan t handje. Vermoedelijk is dát ook wat bedoeld werd toen Ronald het in dat interview had over te weinig tegenstand in de eredivisie.

Kortom: ik hoop van ganser harte dat Ajax begrijpt met welke instelling het vandaag moet voetballen. Als ze dat doen, staat vanavond de concurrentie op 9 punten. Maar ik durf het inmiddels niet meer te verwachten.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Arthur

Bericht door Arthur » zo mar 16, 2014 9:55 am

Ik vind dat een beetje overdreven. Ajax wint bijna elke wedstrijd sinds oktober, dus waarom durf je niet te verwachten dat ze vanmiddag gaan winnen? Vanwege één lullig gelijkspelletje afgelopen weekend?

AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo mar 16, 2014 9:59 am

En vanwege sneaky overwinningen tegen Roda, Cambuur, PSV, de kakkies, Groningen, GAE, alsmede de gelijke spelen in uitwedstrijden tegen Zwolle en Utrecht, waarin overigens ook een voorsprong werd weggegeven. Deze 8 wedstrijden geven me niet bepaald een geruststellend gevoel. Jou wel dan?

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo mar 16, 2014 10:56 am

Wie kent Cees de Wolf nog schreef: Kortom: ik hoop van ganser harte dat Ajax begrijpt met welke instelling het vandaag moet voetballen. Als ze dat doen, staat vanavond de concurrentie op 9 punten. Maar ik durf het inmiddels niet meer te verwachten.
Kan ik me heel goed voorstellen, Cees. Het is vaak best wel triest wat er allemaal gebeurt, ook tijdens een wedstrijd. Sowieso hou je met die slappe hap mekaar als team in een verstikkende houdgreep. Verzaken enkele spelers door misplaatste arrogantie of nonchalance, dan trek je de anderen mee het moeras in. Hebben de anderen daar ook veel last van, komen dan ook niet meer tot hun recht en zit je zo in een spiraal naar beneden. We hebben dan blijkbaar niet de spelers die de boel weer terug op de rails weten te krijgen. Zelfs FdB heeft dan kennelijk weinig vat op de spelers, gezien zijn uitlatingen na de wedstrijd tegen Cambuur. Niet erg hoopgevend, nee.

Toch verwacht ik desondanks dat ze na Cambuur weer even allemaal goed wakker zijn geschud en er deze week een serieuze catharsis heeft plaatsgevonden. Dat ze zich fors hebben opgeladen voor een rehabilitatie en er met zijn allen vanmiddag echt voor willen gaan. We hebben dat vaker gezien dit seizoen na een sof. Of dat ook een goed resultaat zal opleveren is natuurlijk vers twee.

Vanmiddag zal het daarom denk ik nog wel loslopen. Ik vrees eigenlijk meer de wedstrijden daarna, als de zelfgenoegzaamheid weer kan toeslaan en we weer tegen een zeperd kunnen oplopen. Dat de pot tegen Cambuur mentaal een short term effect zal zijn geweest. En we ons dus opnieuw mogen opladen voor de volgende rehabilitatie.
Laatst gewijzigd door Zuidema op zo mar 16, 2014 11:04 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » zo mar 16, 2014 11:03 am

Zuidema schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog schreef: Kortom: ik hoop van ganser harte dat Ajax begrijpt met welke instelling het vandaag moet voetballen. Als ze dat doen, staat vanavond de concurrentie op 9 punten. Maar ik durf het inmiddels niet meer te verwachten.
Kan ik me heel goed voorstellen, Cees. Het is vaak best wel triest wat er allemaal gebeurt, ook tijdens een wedstrijd. Sowieso hou je met die slappe hap mekaar als team in een verstikkende houdgreep. Verzaken enkele spelers door misplaatste nonchalance, dan trek je de anderen mee in het moeras. Hebben anderen daar ook last van, komen dan ook niet meer tot hun recht en zit je in een spiraal naar beneden. We hebben blijkbaar niet de spelers die de boel dan weer terug op de rails weten te krijgen. Zelfs FdB heeft dan kennelijk weinig vat op de spelers, gezien zijn uitlatingen na de wedstrijd tegen Cambuur. Niet erg hoopgevend, nee.

Toch verwacht ik desondanks dat ze na Cambuur weer even allemaal goed wakker zijn geschud en er deze week een serieuze catharsis heeft plaatsgevonden. Dat ze zich fors hebben opgeladen en er met zijn allen vanmiddag echt voor willen gaan. We hebben dat vaker gezien dit seizoen na een sof. Of dat ook een goed resultaat zal opleveren is natuurlijk vers twee.

Vanmiddag zal het daarom denk ik nog wel loslopen. Ik vrees eigenlijk meer de wedstrijden daarna, als de zelfgenoegzaamheid weer kan toeslaan en we weer tegen een zeperd kunnen oplopen. Dat de pot tegen Cambuur mentaal een short term effect zal zijn geweest. En we ons dus opnieuw mogen opladen voor de volgende rehabilitatie.
Wil je eigenlijk zeggen dat Ajax vandaag beter kan verliezen, omdat het dan de rest van de competitie opgeladen is en kampioen wordt? :ajaxsmiley.gif:
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Toppie

Bericht door Toppie » zo mar 16, 2014 11:06 am

Strompelend naar het kampioenschap :smallgrin.gif: :ajaxsmiley.gif:

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo mar 16, 2014 11:10 am

Demosthenes schreef: Wil je eigenlijk zeggen dat Ajax vandaag beter kan verliezen, omdat het dan de rest van de competitie opgeladen is en kampioen wordt? :ajaxsmiley.gif:
Hehe... :666.gif:

Toch is dat bij dit Ajax nog niet eens zo'n gekke gedachte volgens mij. Ik heb het natuurlijk liever niet, ik hou veel liever die buffer in stand voor zeperds. Maar ergens hebben we die druk kennelijk wel nodig om ons op scherp te zetten en te presteren. Het gaat nou te gemakkelijk met die falende concurrentie, de kans op indutten is dan blijkbaar erg groot bij deze ploeg. En we hebben te weinig klasse om dit seizoen puur op kwaliteit af te handelen. Die mentale factor is bij ons wel heel erg belangrijk geworden.
Laatst gewijzigd door Zuidema op zo mar 16, 2014 11:11 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo mar 16, 2014 11:11 am

Toppie schreef:Strompelend naar het kampioenschap :smallgrin.gif: :ajaxsmiley.gif:
Beter dan strompelend naar plek vijf, zoals onze vrienden uit 010. :smallgrin.gif:

Ajax wint vandaag en neemt een voorschot op de titel. :ajaxscarf.gif:

Arthur

Bericht door Arthur » zo mar 16, 2014 11:34 am

Volgende keer is tegen Twente. Dan zijn ze sowieso wel scherp.

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo mar 16, 2014 11:48 am

Arthur schreef:Volgende keer is tegen Twente. Dan zijn ze sowieso wel scherp.
Twente volgende week al? Oké, dat verwacht ik dan ook wel. Een inspirerende tegenstander zal zeker helpen. Vitesse uit eenzelfde laken een pak. En winnen we vandaag dan is de voorsprong natuurlijk erg groot geworden met nog 6 wedstrijden te gaan. Dat mag zelfs bij een nogal zwalkend en labiel Ajax dan eigenlijk niet meer misgaan. Maar het plaatje op zich dit seizoen (met name het veldspel en de vaak erg moeizaam behaalde resultaten) verdient wat mij betreft geen schoonheidsprijs.

LucaS

Bericht door LucaS » zo mar 16, 2014 11:57 am

Volgens mij is Twente over 2 weken. Volgende week RKC, maar die is verzet naar 2 april.
I think I lost my fucking headache

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo mar 16, 2014 12:02 pm

LucaS schreef:Volgens mij is Twente over 2 weken. Volgende week RKC, maar die is verzet naar 2 april.
Volgens AN is dit de kalender van Ajax de komende tijd. Eerst Twente dus, inderdaad over 2 weken. Wel nog op donderdag de halve finale voor de beker tegen AZ uit, 3 dagen voor de pot tegen Twente. Dat is dan weer minder.

Zo 16/03/2014 16:30 competitie: NAC - Ajax
Do 27/03/2014 20:45 beker: AZ - Ajax
Zo 30/03/2014 14:30 competitie: Ajax - FC Twente
Wo 02/04/2014 18:45 competitie: RKC Waalwijk - Ajax
Zo 06/04/2014 14:30 competitie: Vitesse - Ajax
Zo 13/04/2014 12:30 competitie: Ajax - ADO Den Haag
Zo 27/04/2014 14:30 competitie: Heracles Almelo - Ajax
Za 03/05/2014 18:45 competitie: Ajax - NEC

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » zo mar 16, 2014 12:14 pm

"Ajax kan niet verdedigen. Ajax moet het hebben van aanvallend spel." Iets van die strekking hebben we vaak gehoord. Ik denk dat dit grotendeels een mentaliteit is. En het zou me niet verbazen als Ajax zo onsamenhangend speelt omdat men de komende titel al een paar maanden aan het verdedigen is. De wielrenner die een gat slaat heeft niets meer om zich op te richten. De achtervolger wel. Normaal is dit in voetbal minder sterk, maar het Ajax van FdB weet niet beter. De huidige rol is nieuw voor dit team.

Toch zou je makkelijk een positieve en aanvallende motivatie kunnen toevoegen, als je het vizier op de langere termijn zet. Op het groeiproces. Je ziet in de VS dat veel teams een grote nadruk leggen op het sterk eindigen van een seizoen, ook al zijn er geen prijzen meer te behalen, omdat dat vaak overslaat op het volgende seizoen. Dit Ajax heeft nog zover te gaan dat ik niet snap dat de spelers (en coach) zich alleen maar op het kampioenschap lijken te fixeren. Op zich is dat ook een onsamenhangende visie. Net als het spel.

Als Ajax onbevangen en vrijuit speelt worden ze heus wel kampioen. Maar ze lijken gevangen in resultaatvoetbal, en bevangen door angst en voorzichtigheid. Er zit geen plezier in. En Ajax ziet er, zonder plezier, al snel doodongelukkig uit. Volgens mij ging de mentale knop om, van positief naar negatief, na de uitschakeling in Milaan. Ajax voetbalt sindsdien eigenlijk ronduit depressief. Af een toe een kleine opleving, maar niet veel meer. Plichtmatig naar de eindstreep.

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo mar 16, 2014 12:53 pm

Het lijkt er inderdaad op dat dit Ajax een inhaalslag beter afgaat, dan het behouden/uitbouwen van een voorsprong. Dat er bij een inhaalslag dan toch meer van binnen wordt aangeboord, omdat het absoluut moet. Iets wat je bij deadliners ook terugziet. Het choken bij een te behalen titel zou trouwens ook wel eens een risico kunnen worden. Vooral bij die eerstejaars van Ajax. Dat de druk bij hen dan toch wat te groot wordt. Terwijl ze al met de gebruikelijke juniordip te kampen hebben. Ben heel benieuwd hoe met name Veltman, Klaassen en toch ook Kishna zich in de eindfase zullen houden.

Vwb het groeiproces: is dat doel misschien te ver weg en niet goed duidelijk, te abstract voor de spelers? Studenten kijken vaak ook liever niet verder dan het eerstvolgende tentamen of examen, focussen zich daar vooral op. Dat papiertje en wat je daar allemaal mee kunt doen komt later. Kortzichtig misschien, maar ook wel menselijk. En eigenlijk is het slaan van piketpaaltjes ook helemaal niet zo slecht. Je gaat in behapbare stappen naar je uiteindelijke doel toe. Vervelend is alleen wel dat je als jong talent in het voetbal onderweg vaak al het volledige examen geregeld voor je kiezen krijgt. De concurrentie wacht immers niet, totdat je een aanvaardbaar level bereikt hebt, rekent je maar wat graag af op je tekortkomingen.

Ik vermoed het ook dat er tussen Barcelona en Milan mentaal iets flink mis is gegaan. Eerst (te?) hoog boven jezelf uitstijgen tegen Barca en daarna verschrikkelijk hard op je snufferd klappen tegen Milan. Met RBS als akelige extra naklap. Het spel is al het hele seizoen vaak vrij moeizaam, maar daar ergens lijkt mentaal toch wel een serieus breekpunt te zitten. Dat er daar ergens iets geknakt is, dat we sindsdien nooit meer onszelf echt helemaal hervonden hebben en ons mede daardoor nu naar het einde toeslepen.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo mar 16, 2014 2:06 pm

Je kunt dit Ajax niet vergelijken met de elftallen van de vorige jaren. Op minstens zo'n vijf plekken in de basiself staan er nieuwe spelers.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo mar 16, 2014 2:39 pm

Met als gevolg dat piketpaaltjes moeilijk te slaan zijn, omdat je niet weet wáár. Het is immers heel realistisch om te denken dat Ajax er over een half jaar weer heel anders uit ziet. Vertrek van Moisander, Blind, De Jong. Schone, Fischer wellicht. Spelers die je graag wilt houden maar allemaal een deurtje verder willen kijken. En over het Ajax van 2015-2016, wat al over anderhalf jaar is, kan al helemaal geen zinnig woord gezegd worden. Lange termijnplanning is welhaast onmogelijk.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » zo mar 16, 2014 2:42 pm

Bert schreef:Je kunt dit Ajax niet vergelijken met de elftallen van de vorige jaren. Op minstens zo'n vijf plekken in de basiself staan er nieuwe spelers.
Is het niet een kenmerk van de Ajax-opleiding dat spelers zo kunnen worden ingepast, omdat ze bekend zijn met het speltype? Ik ken de opstelling niet, maar Kishna (sinds 2010 bij Ajax) is dan nieuw, de anderen spelen toch al een paar jaar onder dit TH, al of niet in Ajax 1?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo mar 16, 2014 2:47 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Met als gevolg dat piketpaaltjes moeilijk te slaan zijn, omdat je niet weet wáár. Het is immers heel realistisch om te denken dat Ajax er over een half jaar weer heel anders uit ziet. Vertrek van Moisander, Blind, De Jong. Schone, Fischer wellicht. Spelers die je graag wilt houden maar allemaal een deurtje verder willen kijken. En over het Ajax van 2015-2016, wat al over anderhalf jaar is, kan al helemaal geen zinnig woord gezegd worden. Lange termijnplanning is welhaast onmogelijk.
Je kunt inderdaad moeilijk zeggen hoe Ajax er volgend seizoen, laat staan het seizoen erna, uit zal zien. Maar dat is geen reden om niet aan lange termijnplanning te doen, natuurlijk.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

wimpey

Bericht door wimpey » zo mar 16, 2014 2:53 pm

Bert schreef:Je kunt dit Ajax niet vergelijken met de elftallen van de vorige jaren. Op minstens zo'n vijf plekken in de basiself staan er nieuwe spelers.
Die ook nog eens in hun eerste seizoen als basisspeler zitten...
Wie kent Cees de Wolf nog schreef: Lange termijnplanning is welhaast onmogelijk.
We kennen onze plek. We zijn een 'feeder club'... Ik geniet niet wekelijks van 'ons' spel dit seizoen. Maar jongens als Veltman, Klaassen e.c. doen een schat aan ervaring op waarvan de club in de komende jaren zal profiteren.

Ik zou nummer 4 op rij echt een prestatie van formaat vinden. Er zijn ploegen die al langer bij elkaar zijn (kakkies), ploegen die meer geld uitgeven op de transfermarkt (psv, Twente), terwijl Vitesse kan putten uit het Chelsea-reservoir. Ajax doet het 'the hard way': in-house talentontwikkeling... Daar past FdB fantastisch bij. Ben er niet bang voor dat hij na dit seizoen vertrekt. Die is er, denk ik, nu al mee bezig hoe ie volgend seizoen in de CL-poule een punt of 10 à 11 kan pakken i.p.v. 8.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » zo mar 16, 2014 3:16 pm

Cillessen; vRhijn, Veltman, Moisander, Blind; Klaassen, Poulsen, Serero; Schöne, De Jong, Kishna.

Bank: Vermeer, Denswil, Riedewald, Duarte, Sigthórsson, Bojan, De Sa.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo mar 16, 2014 3:39 pm

wimpey schreef:
Die ook nog eens in hun eerste seizoen als basisspeler zitten...
Die 5x eerstejaars is een bewuste keus van het TH geweest. Je kan eigen jeugd eerst ook overdrijven. Met allerhande grilligheid en fouten van dien in het veld. Maar goed, qua resultaten ondervinden we vooralsnog gelukkig weinig schade. En zijn we vanmiddag bij winst goed op weg naar de volgende titel en een nieuw pak CL-miljoenen.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » zo mar 16, 2014 3:43 pm

Is een keuze, paar aankopen op de bank, maar vijf eerstejaars? Veltman is 22 (Is geblesseerd geweest), maar is geen eerstejaars senior, welke vijf spelers wel?

wimpey

Bericht door wimpey » zo mar 16, 2014 3:45 pm

Zuidema schreef:
Die 5x eerstejaars is een bewuste keus van het TH geweest. Je kan eigen jeugd eerst ook overdrijven. Met allerhande grilligheid en fouten van dien in het veld.
Inderdaad. De kakkies en psv zetten liever in op Mathijsen en Schaars. :neutral.gif:

Moisander, Schöne, Blind, Siem, Poulsen brengen flink wat ervaring mee. Ajax speelt niet met een Kindergarten.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » zo mar 16, 2014 4:02 pm

Heb nog steeds geen goed gevoel over deze wedstrijd in de namiddag. Spelers horen de uitslagen en denken:"een gelijkspel kan ook", als zoiets gebeurt krijgt niemand dat eruit, wie weet door een 1-0 achterstand na 20 seconden.

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo mar 16, 2014 4:03 pm

wimpey schreef:
Zuidema schreef:
Die 5x eerstejaars is een bewuste keus van het TH geweest. Je kan eigen jeugd eerst ook overdrijven. Met allerhande grilligheid en fouten van dien in het veld.
Inderdaad. De kakkies en psv zetten liever in op Mathijsen en Schaars. :neutral.gif:
Schaars is bruikbaar als poetser, moet je niet meer van verlangen. Deed Psv wel. Foutje. Miskleun Mathijsen is inderdaad typerend voor F. Maar ja, what's new aan de Maas?
Moisander, Schöne, Blind, Siem, Poulsen brengen flink wat ervaring mee. Ajax speelt niet met een Kindergarten.
Nee, dat niet gelukkig. En ik denk dat we vooral aan Moisander, Schöne en Blind te danken hebben dat we nog zo kansrijk voor de titel zijn. Maar de balans mocht van mij wel wat meer een streepje richting senioren zijn geweest. We hebben zo volgens mij wel erg veel risico genomen in de mix/balans.

Voor een discussie over bovengenoemd rijtje spelers, zie ook de postings van Peter en mijn persoontje (onderaan die pagina):

http://www.ajaxtalk.nl/Forum/viewtopic. ... 4#p1258681

Plaats reactie