Zulke verwachtingen heb ik niet meer. Ik zeg er gelijk bij dat ik dit ook onbegrijpelijk vind.Zuidema schreef:Ik verwacht in ieder geval een scherp en gedreven Ajax, dat zich wil rehabiliteren voor de 1-1 tegen Cambuur.
Vorige week tegen Cambuur; wetenschap dat Twente punten verloren heeft. Wetenschap dat je bij winst op 8 punten van Vitesse staat. Redenen genoeg om het gras op te vreten en de doelpalen erbij. Maar wat gebeurt er? Na een prima start sluipt die ergerniswekkende nonchalance in de ploeg, die het presteert om slaapverwekkend, inspiratieloos spel op de mat te leggen, niet wakker te worden door de gevaarlijke kansen van Cambuur als waarschuwingssignalen op te vangen en uiteindelijk voor de zoveelste keer dit seizoen een voorsprong weg te geven. En wat zegt Moisander van de week? "We waren slap". Daar kan ik dus écht niet bij. Als jij of ik op onze leeftijd in het veld zouden staan, werden misschien het lachtertje van de eeuw, maar ik durf de stelling aan dat we minimaal de wedstrijdmentaliteit "over my dead body" zouden hebben. Hoe bestaat het dat de Ajacieden dat niet hebben, terwijl De Boer wéét dat we alleen geen kampioen worden als we zelf verzaken. En toch krijgt hij die beroerde mentaliteit niet uit die koppies. Het lijkt wel of ze denken; de concurrentie verliest toch wel punten, niks aan t handje. Vermoedelijk is dát ook wat bedoeld werd toen Ronald het in dat interview had over te weinig tegenstand in de eredivisie.
Kortom: ik hoop van ganser harte dat Ajax begrijpt met welke instelling het vandaag moet voetballen. Als ze dat doen, staat vanavond de concurrentie op 9 punten. Maar ik durf het inmiddels niet meer te verwachten.