Ajax - sc Heerenveen 16-02-2014

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

wimpey

Re: Ajax - sc Heerenveen 16-02-2014

Bericht door wimpey » vr feb 14, 2014 3:48 pm

Rishi schreef: En in Europa werd verloren van Marseille.
Anderlecht, Juve, Rishi. We wonnen thuis niet van die Roemenen.

Luis schoot ze er uit alle hoeken en standen in. Dat zegt niets over het team dat Ajax toen had.

Lionel

Bericht door Lionel » vr feb 14, 2014 3:51 pm

Oh dan was dat een ander jaar! Ohja, Juventus inderdaad...

Ik zat, en dan zeker de 2e seizoenshelft, met meer plezier op de tribune dan ik tot nu toe heb gezeten.
IK GELOOF!!!!!!

LucaS

Bericht door LucaS » vr feb 14, 2014 4:01 pm

wimpey schreef:
Le T. schreef: Meer wedstrijden dan nu waarschijnlijk. Alleen was er toen één tegenstander die niet labiel en gespeend van kwaliteit was.
Ik meen dat nummer 3 dat seizoen (psv) op bijna 80 punten eindigde. Dus dat roept de vraag op: waren de bovensten zo sterk of de rest zo zwak.

Ben je van mening dat de top van Nederland het niveau heeft vastgehouden en dat de clubs daaronder zich hebben verbeterd tov 4-5 jaar terug? Dat kan hoor, maar ik zou dat heel bijzonder vinden.
I think I lost my fucking headache

wimpey

Bericht door wimpey » vr feb 14, 2014 4:05 pm

Rishi schreef: Ik zat, en dan zeker de 2e seizoenshelft, met meer plezier op de tribune dan ik tot nu toe heb gezeten.
Luis. Zo'n speler hebben we nu niet. Tevens was VDW natuurlijk een paar tikkies beter dan Van Rhijn nu is.

Vind trouwens niet dat Ajax 'post Luis' onder doet voor het Ajax met Luis.

wimpey

Bericht door wimpey » vr feb 14, 2014 4:09 pm

LucaS schreef: Ben je van mening dat de top van Nederland het niveau heeft vastgehouden en dat de clubs daaronder zich hebben verbeterd tov 4-5 jaar terug? Dat kan hoor, maar ik zou dat heel bijzonder vinden.
Ik schreef 'dat roept de vraag op'.

Ajax wint dit seizoen in de CL van Barcelona. En won toen thuis niet van Timisoara. Dus zeg het maar...

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr feb 14, 2014 4:12 pm

Het Ajax van nu is tactisch sterker, vind ik. Qua teamverband. Dat komt doordat er nu al een tijdje op dezelfde manier wordt gewerkt. Voor De Boer was het elke anderhalf jaar iets anders.

Jol had Suarez. Suarez stak er toen al met kop en schouders bovenuit. De verdedigers in Nederland konden hem niet stoppen. Die in Engeland trouwens ook niet. Suarez of (laten we zeggen) Fischer, het maakt nogal wat uit. Suarez is van wereldklasse.

Voor een trainer ideaal. Suarez scoort toch wel. Zet Suarez bij PSV neer en Cocu is opeens een veel betere trainer.

Le T.

Bericht door Le T. » vr feb 14, 2014 4:32 pm

Yopi schreef:Jol had Suarez. Suarez stak er toen al met kop en schouders bovenuit. De verdedigers in Nederland konden hem niet stoppen. Die in Engeland trouwens ook niet. Suarez of (laten we zeggen) Fischer, het maakt nogal wat uit. Suarez is van wereldklasse.

Voor een trainer ideaal. Suarez scoort toch wel. Zet Suarez bij PSV neer en Cocu is opeens een veel betere trainer.
Ik durf te stelling ook wel aan dat Sana niet helemaal voldoet als opvolger van Suarez. Maar Suarez laten renderen was ook geen vanzelfsprekendheid en van wereldklasse was hij toen nog niet.

Het is ook maar of je dergelijke spelers durft te halen, en of je ze in hun kracht laat voetballen.
Wollt ihr den totalen Mensch?

wimpey

Bericht door wimpey » vr feb 14, 2014 4:41 pm

Yopi schreef: Voor een trainer ideaal. Suarez scoort toch wel. Zet Suarez bij PSV neer en Cocu is opeens een veel betere trainer.
Dat was HtC ook toen Sneyder ze er in 2006/07 uit alle hoeken in schoot.

Wat FdB zonder Luis neerzet is natuurlijk veel knapper dan wat Jol met Luis deed. Met minder kwaliteit meer bereiken.

LucaS

Bericht door LucaS » vr feb 14, 2014 4:43 pm

Zoals je zelf al vaststelde, je kan dat niet los zien van de concurrentie.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr feb 14, 2014 4:45 pm

Jawel, hoor. Suarez heeft zich moeiteloos aangepast in Engeland. Hij was allang veel te goed voor de Eredivisie.

Normaal gesproken kun je spelers van dat niveau niet halen, die gaan meteen naar het buitenland. Suarez is een uitzondering. Dat komt doordat hij een op het eerste gezicht eigenaardige techniek heeft. Daardoor leek hij minder goed dan hij was. Ik denk dat zelfs Van Geel niet had durven dromen dat Suarez het zo ver zou schoppen. Anders had hij de vraagprijs meteen afgetikt.

Een speler van dat kaliber is niet te vervangen. Niet door Sana, niet door een ander.

LucaS

Bericht door LucaS » vr feb 14, 2014 4:50 pm

Zo goed als nu was Suarez bij Ajax lang niet.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr feb 14, 2014 4:53 pm

Hoezo niet Hij maakte meer dan dertig doelpunten en gaf bovendien een hoop assists.

Lionel

Bericht door Lionel » vr feb 14, 2014 4:56 pm

Geniaal was ie!
IK GELOOF!!!!!!

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr feb 14, 2014 4:58 pm

Geniale opportunist, daardoor past hij niet zo goed bij het Nederlandse voetbal. Hier draait alles om tactiek en taakjes. Het zegt genoeg over zijn klasse dat hij desondanks simpel de beste was.

LucaS

Bericht door LucaS » vr feb 14, 2014 5:02 pm

Yopi schreef:Hoezo niet Hij maakte meer dan dertig doelpunten en gaf bovendien een hoop assists.
Huntelaar ook. Hell, Alves ook.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » vr feb 14, 2014 5:04 pm

De goeroes wisten anders toen te melden dat het in Engeland wel een stuk minder zou worden; het aantal doelpunten dat in Nederland werd gemaakt, moest je voor Engeland door drie delen, m.a.w. ongeveer twaalf doelpunten per jaar voor Suarez? Zou hij er in Nederland nu 69 maken?

Het kan verkeren, ik herinner me nog de felle discussies op AT over "non-voetballer Suarez" (Geen citaat, mijn interpretatie van tegenstanders van zijn spel uit die tijd) en wereldster Huntelaar. Las dat Suarez, ondanks het feit dat hij niet scoorde tegen Arsenal, weergaloos was, gun 't hem, was vanaf zijn eerste thuiswedstrijd (Heerenveen of Groningen?) een bijzondere voetballer. In het huidige Ajax zit een Suarez, zal er ook niet komen, hij is te veel de man van het onberekenbare, hij past niet meer bij Ajax.

Terug naar Heerenveen; ik hoop niet dat Heerenveen net zo veel kansen weet te scheppen, als een PEC, want dan wordt het geen overwinning voor Ajax en krijgen de achtervolgers nog meer vertrouwen in een kampioenschap.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr feb 14, 2014 5:07 pm

LucaS schreef:
Yopi schreef:Hoezo niet Hij maakte meer dan dertig doelpunten en gaf bovendien een hoop assists.
Huntelaar ook. Hell, Alves ook.
Ha, ik wist dat-ie kwam! :smallgrin.gif:

Suarez heeft wat een topspits nodig heeft: snelheid, een actie, techniek, onberekenbaarheid, mentaliteit, loopvermogen. Kun je van die andere twee niet zeggen.

Je hebt je vergist, Luuk. Geen schande, maar je hebt Suarez destijds niet op waarde geschat.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr feb 14, 2014 5:18 pm

Ik heb Suarez zelfs twee keer onderschat. In eerste instantie bij zijn transfer van Groningen naar Ajax. Toen dacht ik dat het wel een aardige pingeldoos was. Maar ook dat hij veel te veel op zichzelf gericht was en dat hij het moeilijk zou hebben wanneer hij in het Ajax shirt minder ruimte zou krijgen. Dat bleek niet het geval. Ondanks dat hij wel een individualist was kan hij geweldige cijfers overleggen voor zijn Ajax periode. Hij is uit de laatste jaren ook één van de weinige spelers die er voor zorgde dat ik in het stadion enthousiast uit m'n stoel opveerde. Toch dacht ik dat het in Engeland wel iets minder zou gaan. Zeker niet dat hij zou mislukken, wel dat hij daar niet bij de beste aanvallers zou gaan horen. Tja, inmiddels laat hij zien dat hij daar gewoon bij zit. Het is jammer dat af en toe de stoppen bij 'm doorslaan. Maar de drive die daar achter zit heeft 'm wel gebracht waar hij nu is.

Komende zondag tegen Heerenveen moeten we maar weer afwachten of één van onze aanvallers een keer wat weet te forceren. Het is alweer een tijdje geleden.
Nil volentibus arduum

beelzebub

Bericht door beelzebub » vr feb 14, 2014 5:21 pm

Hij wordt in heel Afrika gehaat, maar ik vond z'n 'keepactie' in de kwartfinale van het WK tegen Ghana geniaal. Een zeker doelpunt tegengehouden en die pingel moet er nog in gaan. En dat ging-ie niet. :ajaxsmiley.gif:

Die man heeft zo'n winnaarsmentaliteit, niet normaal gewoon.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » vr feb 14, 2014 5:23 pm

Ik heb absoluut nul kijk op op wat er zich in de jeugd ontwikkeld maar ik het nu zo moeilijk om bijvoorbeeld een tweede Wim Kieft op te leiden? Gewoon een gozer die de bal vasthoudt en 20 goals maakt.
YNWA

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr feb 14, 2014 5:24 pm

beelzebub schreef:Hij wordt in heel Afrika gehaat, maar ik vond z'n 'keepactie' in de kwartfinale van het WK tegen Ghana geniaal. Een zeker doelpunt tegengehouden en die pingel moet er nog in gaan. En dat ging-ie niet. :ajaxsmiley.gif:

Die man heeft zo'n winnaarsmentaliteit, niet normaal gewoon.
Ja, dat laatste is absoluut waar. Als al onze spelers zijn winnaarsmentaliteit hadden gehad dan hadden we nu 15 punten los gestaan.
Nil volentibus arduum

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » vr feb 14, 2014 5:42 pm

Suarez is inderdaad een winnaar, hij wil ook altijd spelen. Dat heeft hij gemeen met andere toppers, zoals Messi of Cristiano Ronaldo.

Niemand had voorzien dat hij het zo ver zou brengen, denk ik. Behalve Hans Nijland, die bij de overgang van Luis naar Ajax zei dat hij de beste zou worden sinds Cruijff. :smallgrin.gif:

Weet nog dat er destijds schamper werd gedaan toen Luis aangaf dolgraag naar Barcelona te willen. Barcelona? Daar had hij de techniek niet voor. Ik dacht dat toen ook en eerlijk gezegd denk ik het nog steeds. Hij past beter bij een team dat opportunistisch speelt. Maar inmiddels sluit ik niet uit dat hij het zelfs daar zou redden. Suarez heeft het vermogen steeds een tandje bij te schakelen.

wimpey

Bericht door wimpey » vr feb 14, 2014 5:58 pm

Yopi schreef:Suarez is inderdaad een winnaar
Moet wel een keer iets tastbaars gaan winnen natuurlijk...
Hij past beter bij een team dat opportunistisch speelt.
Hij doet niet onder voor Neymar, lijkt me. Integendeel. Hij heeft natuurlijk wel een omgeving nodig waar ie alpha male # 1 is. Of ie naast Zlatan of CR7 of bij Bayern the man zou worden??

Anyway, dat dit topic vrijwel uitsluitend over Luis gaat, zegt veel over het Ajax-team waarin hij speelde. Het draaide uitsluitend om hem. FdB heeft van de nood een deugd gemaakt: minder individuele klasse, beter als team. Niet slecht voor een rookie, vind ik.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » vr feb 14, 2014 6:12 pm

Wat dacht je van de Copa America, wimpey.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr feb 14, 2014 6:23 pm

wimpey schreef: Anyway, dat dit topic vrijwel uitsluitend over Luis gaat, zegt veel over het Ajax-team waarin hij speelde. Het draaide uitsluitend om hem. FdB heeft van de nood een deugd gemaakt: minder individuele klasse, beter als team. Niet slecht voor een rookie, vind ik.
Het zegt anders ook wel iets over het huidige elftal. Ik zou voorin wel weer eens wat geslaagde individuele acties willen zien hoor.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie