Ajax - PSV 19-01-2014

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Wouter

Re: Ajax - PSV 19-01-2014

Bericht door Wouter » zo jan 19, 2014 11:37 pm

Jij schreef trouwens ergens dat Rekik fout zat bij die 1-0. Ik zie dat anders; ik vond de voornaamste fout dat Moisander (?) zo maar het middenveld mocht oversteken en ongestoord op Schöne kon passen. Dat Schöne die bal in een keer voorgeeft was erg knap en ik kan me voorstellen dat het dan voor een verdediger te snel gaat. Maar op het middenveld en voorin bij PSV lieten sommige spelers hun man lopen. Dan gaat de verdediging uiteindelijk ook altijd een keer voor gaas.

Rekik vond ik in de eerste helft juist heel sterk spelen overigens.
Neem PSV-Vitesse. Goede eerste helft van PSV, dramatische tweede...
Tja, bij rust dacht ik: "Als we met een punt weg komen uit Eindhoven, dank ik God op blote knieën." En dan wordt het 2-6...PSV is altijd even de kluts kwijt na een tegenslag. Vandaag ook, een tijd lang blinde paniek na die 1-0...

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo jan 19, 2014 11:54 pm

Tja, PSV heeft een paar problemen die structureel zijn gebleken. Probleem 1: labiliteit; probleem 2: gebrek aan scorend vermogen; probleem 3: matige opbouw; probleem 4: omschakeling/Maher. In de winterstop wordt dan Ruiz gehaald, in een poging probleem 2 op te lossen. Blijven over probleem 1, 3 en 4.

Tja, dat schreef ik al eerder, op het middenveld kon/wilde PSV het niet meer belopen.
Het is wel opvallend dat ze opnieuw dit probleem hebben. Vorig jaar was het ook al zo, met andere spelers.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » ma jan 20, 2014 12:02 am

Misschien hebben ze bij PSV een ouderwetse voetbalvisie? Moderne middenvelders zijn vooral dynamisch en technisch goed. Maar Maher is (vooralsnog?) onvoldoende dynamisch, Schaars is voetballend wel heel beperkt, Hiljemark is nog beperkter, Van Bommel kon het niet meer belopen.

Het lijkt erop dat men dat bij Ajax beter door heeft. De interesse in Van Ginkel en Duarte en het vertrouwen in Klaassen wijzen daar in ieder geval wel op.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma jan 20, 2014 1:01 am

En het afvoeren van Theo Janssen.

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » ma jan 20, 2014 5:44 am

Trouwens Blind MotM?

Speelde ijzersterk de 2e helft, maar was ook de allerslechtste de eerste helft. Hij was constant te laat op het middenveld, waardoor PSV man meer had in bal bezit.

Blijft typisch!

wimpey

Bericht door wimpey » ma jan 20, 2014 8:08 am

Yopi schreef: Zonder bal bedroevend.
Bij balbezit was het ook niets. Maakte een aantal verkeerde keuzes en speelde enkele keren niet direct waar dat wel kon. Drukte wederom zijn stempel niet op het spel van zijn ploeg. Hij speelt Teletubbie-voetbal. Moet mentaal echt een schakel omleggen en fysiek en mentaal topvoetballer worden.

Narsingh viel ook zo lekker in. Buitenspeler pur sang. :smallgrin.gif: De media en het gros van de fanbase wilden die jongens wel naar Ajax schrééuwen. Gelukkig gaat Ajax i.t.t. Brands niet voor de populariteitspoll.
Zlatan Son of God schreef:Trouwens Blind MotM?
Is onder de fans uitgegroeid tot troetelblind. Zelfs wanneer ie slecht speelt... :excited.gif: psv liep in de 1e helft zó door ons middenveld heen, ze kregen daar geen grip.

Moisander en Boilesen waren natuurlijk de besten aan Ajax' kant.

Zuidema

Bericht door Zuidema » ma jan 20, 2014 8:15 am

wimpey schreef: Maar na rust kon m.n. hun middenveld het baltempo en de beweging van Ajax niet meer aan. Ajax is op een niet meer dan redelijke dag toch wel een paar stukkies verder dan psv en sleept zo'n pot uit het vuur. :biggthumpup.gif:
Ik ben met je eens dat als je Ajax de kans geeft om zijn favoriete teamwork uit te voeren, dat het dan een tegenstander kan slopen. Dan kunnen ze een tegenstander compleet aan gort spelen. Ik vraag me alleen wel af, gezien het wisselende spelbeeld in deze pot of Ajax dat spel nou volledig zelf afdwong, of dat Psv ze in de tweede helft de kans daartoe ook gaf, met alle gevolgen van dien voor Psv. In de eerste helft had een erg verkrampt ogend Ajax immers onder de forechecking van Psv bitter weinig te melden. In het eerste half uur van de tweede helft kwam er eindelijk meer ruimte, volgens mij mede door het wegvallen van die druk en het middenveld van Psv en kon een sowieso agressiever spelend Ajax eindelijk wat gaan swingen. In het laatste kwart liet Ajax zich tot mijn verbazing echter weer fors wegdrukken door Psv na wat wissels. Werd Ajax nou zo 'goed', omdat Psv zo 'slecht' werd? Of werd Psv zo 'slecht', omdat Ajax zo 'goed' werd. Lastig. Het zal wel en-en geweest zijn.

wimpey

Bericht door wimpey » ma jan 20, 2014 8:30 am

Zuidema schreef: Ik vraag me alleen wel af, gezien het wisselende spelbeeld in deze pot of Ajax dat spel nou volledig zelf afdwong, of dat Psv ze in de tweede helft de kans daartoe ook gaf, met alle gevolgen van dien voor Psv.
psv had voor rust natuurlijk veel energie verbruikt, met al dat forechecken. Ik miste bij Ajax die agressie voor rust. En Ajax stond voor rust op het middenveld niet goed. psv kon die linie van achteruit makkelijk inspelen en zelfs makkelijk oversteken.

2e helft moest psv dáár achter Ajax aan. Moisander schoof vaak in. Ajax probeerde het voor rust vooral over links via Boilesen, maar de sleutel bleek toch in de as te liggen... Ongelooflijk dat een trainer van een topclub (Cocu dus) dat maar laat gebeuren. Locadia out, Hiljemark in en je herstelt het evenwicht weer.

Overwinning was m.i. terecht. psv kreeg kansen, maar het is nou niet zo dat Cillessen er een onmogelijke bal uit moest houden. En Ajax walste na rust een half uur over psv heen.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » ma jan 20, 2014 8:39 am

Klopt, m.b.t. het laatste. psv kreeg vooral mogelijkheden en 2 echte kansen (van Locadia). Depay was ook een echte kans, maar buitenspel (wel niet voor gevlagd). Daarnaast nog een aantal mogelijkheden, maar die waren zonder gevaar.
Ajax kreeg 1 echte grote kans met Serero de eerste helft. Niettemin, verdiende psv de eerste helft op voorsprong te staan.

Ajax stond de eerste helft gewoonweg niet goed. Te weinig druk op de bal, waardoor psv er makkelijk onderuit kon voetballen. Daardoor kwam er ook telkens veel ruimte. De 2e helft werd Moisander doorgeschoven en had Ajax de druk wel op de bal en kwam psv er niet meer uit. Alleen de laatste 10 minuten vergat Ajax hetzelfde te doen. Een verdedigende wissel (Poulsen) versterkte dat beeld. Ik weet niet of het angst was, of dat de ploeg het niet meer kon opbrengen. Hoesen liep hierdoor de laatste 15 minuten helemaal verloren.

Belangrijke overwinning. Goed voor het zelfvertrouwen, maar eens te meer maakte het spelbeeld duidelijk dat het een gemiste kans is, dat we geen echte buitenspeler (met diepte en snelheid) erbij hebben gekregen. Ik snap de afweging van Ajax (Ola die te lang treuzelde en geloof ik eigen jeugd). Nu maar hopen dat Kishna snel kan aansluiten. Al lijkt me dat ook meer een speler met actie, dan diepte.

Nu as woensdag feyenooit nog een koekie geven. Ik ben benieuwd of FdB dan andere spelers laat spelen. Vermeer zo wie zo, maar m.b.t. Duarte, Bojan, Denswil.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Lionel

Bericht door Lionel » ma jan 20, 2014 9:44 am

Ik vind het wel zorgwekkend dat het 45 minuten duurde voordat Ajax 'goed' stond. Ik vond de kansen van PSV ook weer niet mega-groot maar zorgwekkend is het wel.

Boilesen en Fischer lieten staaltjes van hun klasse zijn. Schone blijft een mooie en belangrijke speler. Ik vind Jasper af en toe wat te onrustig aan de bal. Hanteert iets te vaak de lange bal.

Verder prima 35 minuten na de rust!
IK GELOOF!!!!!!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma jan 20, 2014 9:48 am

Rishi schreef:Ik vind het wel zorgwekkend dat het 45 minuten duurde voordat Ajax 'goed' stond. Ik vond de kansen van PSV ook weer niet mega-groot maar zorgwekkend is het wel.
Mee eens. We kunnen hier Cocu wel verwijten dat hij in de tweede helft geen antwoord had. Maar Ajax was ook een helft lang aan het prutsen. Veel lange ballen van Cillessen die we bijna allemaal verloren. Het is dat PSV slordig was in de afronding maar het had er bij rust echt heel anders uit kunnen zien.

Mijn voorspelling: Als we woensdag niet uit een ander vaatje tappen dan kon het wel eens een vervelende avond gaan worden. Ajax is niet in goede doen.
Nil volentibus arduum

columbus

Bericht door columbus » ma jan 20, 2014 10:33 am

Ajax heeft de eerste helft gewoon het geluk aan hun zijde gehad. Als PSV er twee maakt is het nog terecht ook. Voor rust was bijna iedere tweede bal voor PSV. Ajax miste vooral scherpte en durf, na rust was dat er wel. Moisander schoof in waardoor je als elftal een meter of 30 dieper kan staan. Jammer dat na de 1-0 er niet nog 1 bijgeprikt kon worden, het was paniek bij de Eindhovenaren...

Al met een fijne overwinning. Ik blijf het jammer vinden dat Ajax met twee middenvelders op de buiten posities speelt. Je mist zo nu en dan echt snelheid en diepte.

Begin me steeds meer te ergeren aan Fischer. Is een groot talent en prima kerel maar mensen kriebels wat een blindpaard. Die jongen speelt met oogkleppen op en is een irritant egootje aan het worden...

Lionel

Bericht door Lionel » ma jan 20, 2014 10:53 am

Viel toch reuze mee? Na een prima actie op eigen helft legde hij de bal in de eerste helft af op Schone? Daar had hij ook zelf kunnen gaan...
IK GELOOF!!!!!!

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma jan 20, 2014 11:31 am

Beetje groot... :smallgrin.gif:

Ik zou er niet te veel conclusies aan verbinden. Voor PSV was dit de wedstrijd van het seizoen, het was aansluiten of afhaken. Ajax daarentegen kon wat hebben, speelt bovendien woensdag tegen F. Denk dat PSV daardoor zeker in het begin wat scherper was.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma jan 20, 2014 11:32 am

Rishi schreef:Viel toch reuze mee? Na een prima actie op eigen helft legde hij de bal in de eerste helft af op Schone? Daar had hij ook zelf kunnen gaan...
Ik vond Fischer ook vrij aardig. Gaf ook nog een fantastische bal op Sig'son.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » ma jan 20, 2014 11:35 am

Afbeelding
The final match of the weekend was also the most anticipated. Ajax beat PSV 1-0 to stay right up there with Vitesse at the top of the table. However, the match plot illustrates just how much of our memory is formed by the score line. PSV had more shots, and more ExpG, but all in the first thirty minutes. If I were employed at either side, I would carefully study this match as this implies a tactical issue or switch around the 30th minute. From that moment on, Ajax went on to create nearly 1 ExpG, which indeed resulted in a single goal. However, what we tend to forget is that PSV could easily have won this match. The model is less forgiving for Ajax though, as conceding this amount of ExpG at a level score line seriously hurts. In the long term, this match is not a good sign for Ajax, and their title odds have even decreased a bit during the weekend.
http://11tegen11.net/2014/01/20/the-ere ... -graphs-2/
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma jan 20, 2014 11:45 am

Haal dan gelijk even de schoten van PSV die voortkwamen uit klutsballen eraf. Om even reëel te blijven: hoeveel uitgespeelde kansen heeft PSV eigenlijk gecreëerd?
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » ma jan 20, 2014 11:45 am

Duke schreef:Afbeelding
The final match of the weekend was also the most anticipated. Ajax beat PSV 1-0 to stay right up there with Vitesse at the top of the table. However, the match plot illustrates just how much of our memory is formed by the score line. PSV had more shots, and more ExpG, but all in the first thirty minutes. If I were employed at either side, I would carefully study this match as this implies a tactical issue or switch around the 30th minute. From that moment on, Ajax went on to create nearly 1 ExpG, which indeed resulted in a single goal. However, what we tend to forget is that PSV could easily have won this match. The model is less forgiving for Ajax though, as conceding this amount of ExpG at a level score line seriously hurts. In the long term, this match is not a good sign for Ajax, and their title odds have even decreased a bit during the weekend.
http://11tegen11.net/2014/01/20/the-ere ... -graphs-2/
Lijkt me stug, Ajax was vooral de eerste 30 minuten in de tweede helft oppermachtig. Omdat vaak de eindpass slecht was (en daardoor waarschijnlijk de ExpG heel laag) zie je dat niet terug in de image. Maar Ajax had er makkelijk 3 of 4 in kunnen (of moeten) prikken in die fase.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

El Clavo
AT Toto winner 08/09

Bericht door El Clavo » ma jan 20, 2014 11:59 am

Huh? De eerste kans van Ajax was in de 42e minuut van Serero.

Duke

Bericht door Duke » ma jan 20, 2014 12:00 pm

Als de eindpass slecht is ga je er geen 3 of 4 makkelijk inleggen. En op basis van dit model was 1-1 een reële uitslag geweest. Dat klopt toch ook?

Salvador Dali

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma jan 20, 2014 12:01 pm

El Clavo schreef:Huh? De eerste kans van Ajax was in de 42e minuut van Serero.
Dat was ook meteen de beste kans van de eerste helft.

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » ma jan 20, 2014 12:06 pm

Duke schreef:Als de eindpass slecht is ga je er geen 3 of 4 makkelijk inleggen. En op basis van dit model was 1-1 een reële uitslag geweest. Dat klopt toch ook?
Op basis van de wedstrijd zou een 3-3 logischer zijn geweest. Maar heeft PSV gedaan in de eerste 30 minuten van de tweede helft om een 1 ExpG te rechtvaardigen?
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Duke

Bericht door Duke » ma jan 20, 2014 12:08 pm

Het was trouwens wel een tamme topper, geen enkele kaart!

@Ray: die ExpG van 1 hebben ze in de eerste helft gehaald, die blijft dan gewoon staan.

Salvador Dali

zeux

Bericht door zeux » ma jan 20, 2014 12:13 pm

El Clavo schreef:Huh? De eerste kans van Ajax was in de 42e minuut van Serero.
Dat zie je toch ook terug in de grafiek? Vanaf de 30ste minuut gaat de lijn omhoog, na de 45ste minuut stijgt hij sneller. Na het furieuze begin van psv (met goalkansen) stagneert de lijn na de 30ste minuut en komt nauwelijks meer hoger. Terwijl Ajax juist in de loop van de tweede helft naar een hoger scoringskans-niveau stijgt (wat je terug zag op het veld).

Wat ik niet begrijp in deze grafieken (ook de andere acht op de site), is dat de lijn blijkbaar alleen omhoog kan, niet meer naar beneden. Je zou verwachten dat een ploeg 'uitbelust' raakt of de weg kwijt is of whatever, en dat daardoor dus de goalkans gaat afnemen. Dat zie je echter in geen van de negen grafieken gebeuren. Maar misschien wordt dat dan gereflecteerd in de lijn die vlak blijft (geen scoringspower meer). Dat verklaart dan ook de strakke lijn van Ajax na de 75ste minuut, waarna ze inderdaad offensief niets meer deden.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

zeux

Bericht door zeux » ma jan 20, 2014 12:15 pm

Duke schreef:Het was trouwens wel een tamme topper, geen enkele kaart!

@Ray: die ExpG van 1 hebben ze in de eerste helft gehaald, die blijft dan gewoon staan.
Wat is de uitleg daarachter?
Ik vind het vooral verwarrend. Een vlakke lijn moet je dus uitleggen als gebrek aan offensieve daadkracht in dat deel van de wedstrijd?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Plaats reactie