De nieuwe Bondscoach
Moderator: mods
Re: De nieuwe Bondscoach
Japan was helemaal niet rijp voor de slacht, hoe kom je erbij. Japan bleef namelijk voetballen en het spel maken, de hele tijd. Japan speelde zoals ik denk dat wij het Nederlands elftal graag willen zien spelen. Achter de Japanse aanvallen zat ook een idee, anders dan de bal diep gooien op Lens die er dan achteraan rent (als hij tenminste niet buitenspel stond). Voor iemand die graag kritiek levert heb je wel erg veel moeite om toe te geven hoe ontzettend zwak deze oefenwedstrijd was. Ook de media zijn mild trouwens. Logisch, in eigen vlees snijden doet meer pijn dan het affakkelen van een land of club waar je niks mee hebt (of een hekel aan hebt).
Het wedstrijdverloop als argument vind ik ook altijd een zwaktebod. 'Als dit of dat, dan wordt het een heel andere wedstrijd.' Het is jezelf iets (oncontroleerbaar) wijsmaken. Japan heeft in de tweede helft in ieder geval genoeg kansen gehad om ook van een nog grotere achterstand (als de derde er toevallig in was gewaaid) terug te komen.
Het wedstrijdverloop als argument vind ik ook altijd een zwaktebod. 'Als dit of dat, dan wordt het een heel andere wedstrijd.' Het is jezelf iets (oncontroleerbaar) wijsmaken. Japan heeft in de tweede helft in ieder geval genoeg kansen gehad om ook van een nog grotere achterstand (als de derde er toevallig in was gewaaid) terug te komen.
Dat wijzen op de defensie is te makkelijk, Le T. Oorzaak en gevolg. De bondscoach gaf het prima aan: Oranje verdedigde als team slecht.
Wanneer Oranje de bal niet heeft, is het dweilen met de kraan open. De spelers zijn onvoldoende complementair aan elkaar en missen fysiek, inhoud en corrigerend vermogen.
Vandaag speel je tegen een fit Japan. Tijdens het WK tegen een superfit Duitsland. Wanneer je dan met 3 weinig dynamische middenvelders op de proppen komt, ga je er met 6-0 af. 4-3-3 gaat 'm echt niet worden tijdens het WK.
Wanneer Oranje de bal niet heeft, is het dweilen met de kraan open. De spelers zijn onvoldoende complementair aan elkaar en missen fysiek, inhoud en corrigerend vermogen.
Vandaag speel je tegen een fit Japan. Tijdens het WK tegen een superfit Duitsland. Wanneer je dan met 3 weinig dynamische middenvelders op de proppen komt, ga je er met 6-0 af. 4-3-3 gaat 'm echt niet worden tijdens het WK.
Ik vind het elke keer weer grappig hoeveel conclusies er allemaal worden getrokken uit zo'n nietszeggende oefenpot.
Als Oranje aanstaande dinsdag 'toevallig' met een 3-0'tje van Colombia wint is het meteen weer een topkandidaat.
Als Oranje aanstaande dinsdag 'toevallig' met een 3-0'tje van Colombia wint is het meteen weer een topkandidaat.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
Misschien hebben ze wel een punt en houden ze hun behoefte om Van Gaal af te kammen wél enigzins onder controle? Nee, ik vond het niet goed, maar zoals ik al aangaf is de kwestie met dit NL eftal al een tijdje hoeveel zwakke schakels je niet hoeft op te stellen en hoe zwak die overblijvende toch nog zijn. Dat een verdediging met Vlaar en De Vrij te zwak is om zich onder de druk uit te voetballen mag niemand verbazen. Verder viel Nederland ook aan met een idee erachter, vooral dankzij VdV. Alleen was de spits natuurlijk te zwak en heeft die zo weinig ervaring met aanvallen met een idee erachter dat je niet zulke combinaties krijgt als Japan wel kon laten zien, terwijl Lens ook weer eens zwak was.Jöhnk schreef:Japan was helemaal niet rijp voor de slacht, hoe kom je erbij. Japan bleef namelijk voetballen en het spel maken, de hele tijd. Japan speelde zoals ik denk dat wij het Nederlands elftal graag willen zien spelen. Achter de Japanse aanvallen zat ook een idee, anders dan de bal diep gooien op Lens die er dan achteraan rent (als hij tenminste niet buitenspel stond). Voor iemand die graag kritiek levert heb je wel erg veel moeite om toe te geven hoe ontzettend zwak deze oefenwedstrijd was. Ook de media zijn mild trouwens. Logisch, in eigen vlees snijden doet meer pijn dan het affakkelen van een land of club waar je niks mee hebt (of een hekel aan hebt).
De stand beinvloedt het wedstrijdverloop, dat weet jij ook wel. Maar los daarvan, kijk naar de kansenverhouding, die was behoorlijk in evenwicht. Alleen als je na een paar seconden balbezit meteen weer in de verdediging moet, dan is dat zeker een probleem, maar het was niet zo dat het dan ook meteen grote kansen regende.Het wedstrijdverloop als argument vind ik ook altijd een zwaktebod. 'Als dit of dat, dan wordt het een heel andere wedstrijd.' Het is jezelf iets (oncontroleerbaar) wijsmaken. Japan heeft in de tweede helft in ieder geval genoeg kansen gehad om ook van een nog grotere achterstand (als de derde er toevallig in was gewaaid) terug te komen.
Wollt ihr den totalen Mensch?
-
Tjonge jongen wat een zwarte vooruitzichten zeg.... Ik heb niks van de wedstrijd gezien, maar het is een oefenwedstrijdje toch? Voor LvG uitstekend om te experimenteren.wimpey schreef:Dat wijzen op de defensie is te makkelijk, Le T. Oorzaak en gevolg. De bondscoach gaf het prima aan: Oranje verdedigde als team slecht.
Whitey on the moon.
Ik denk dat Van Gaal een stuk wijzer is geworden, zeker van de 2e helft. Ik heb alleen een stuk van de 2e helft gezien, maar met die opstelling gaat het niets worden.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Oranje speelt helemaal geen 4-3-3. Meer een soort van 4-2-4, met V/d Vaart als tweede spits. Daar ligt de crux, grotendeels.wimpey schreef:Vandaag speel je tegen een fit Japan. Tijdens het WK tegen een superfit Duitsland. Wanneer je dan met 3 weinig dynamische middenvelders op de proppen komt, ga je er met 6-0 af. 4-3-3 gaat 'm echt niet worden tijdens het WK.
Nog steeds eens met Boem.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
Is het niet logisch dat de bondscoach spelers laat spelen op de positie waar zij ook bij hun club spelen?wimpey schreef:Grappig om te zien dat tactisch genie LVG vondsten van tactisch onbenul FdB imiteert.Le T. schreef:Eerste helft voor Nederland, tweede voor Japan, terecht gelijkspel.![]()
Ik zag Siem in de spits en Blind als VM.
-
De 2e helft was inderdaad een blamage. vdVaart speelde een prima 1e helft. Robben speelde goed en dreigend maar werd geconfronteerd met een schurk die het op zijn rug gemund had zonder een tijdige correctie van de arbiter. De Vrij is altijd een ramp in Oranje en Vlaar viel vies tegen. Speelde als een beginnend amateur. Ik vertrouw er op dat we in de toekomst Veltman en Denswil daar eens tegenkomen. Nigel speelde solide, Lens tenminste een beetje beter dan zijn laatste wedstrijd, en de Jong heeft tenminste het excuus dat hij in de spits helemaal niet thuis hoort. Depay liet een goede technique and snelheid zien. Beter op links dan Lens. Iedereen schijnt hier stapelgek van Cillesen. Ik (nog?) niet. Slechte voetbal techniek en vreselijk gevaarlijke spel hervattingen zijn zijn visitekaartje. Ik heb ook al eerder de indruk gehad dat hij effectieve lengte or sprong-technique te kort komt voor ballen in de lage hoeken.
Blind speelde als back zo goed als hij kan en als CM goed in de opbouw. Als van Dijk beschikbaar is, zie ik geen reden op Willems op te stellen, en ze hebben nog meer betere keuzes in NL dan Willems. Janmaat was beneden het peil van zijn overige Oranje wedstrijden die ik gezien heb. Strootman okay en betrouwbaar.
Als de heren zo tegen Colombia spelen moeten we rekening houden met een massa-begrafenis. Ik hoop tenminste dat van Gaal, die ik een prima coach vind (als je geen ego hebt moet je geen coach worden), de opstelling zal kunnen herzien al was het maar om het NL publiek niet de smaak te doen verliezen.
Blind speelde als back zo goed als hij kan en als CM goed in de opbouw. Als van Dijk beschikbaar is, zie ik geen reden op Willems op te stellen, en ze hebben nog meer betere keuzes in NL dan Willems. Janmaat was beneden het peil van zijn overige Oranje wedstrijden die ik gezien heb. Strootman okay en betrouwbaar.
Als de heren zo tegen Colombia spelen moeten we rekening houden met een massa-begrafenis. Ik hoop tenminste dat van Gaal, die ik een prima coach vind (als je geen ego hebt moet je geen coach worden), de opstelling zal kunnen herzien al was het maar om het NL publiek niet de smaak te doen verliezen.
www.vi.nlVan Gaal: 'Het verval was te groot, mag ons nooit gebeuren'
Voor bondscoach Louis van Gaal was er na het 2-2 gelijkspel tegen Japan tijdens de oefeninterland in Genk weinig reden tot lachen. Hoewel het Nederlands elftal voor rust de betere ploeg was en twee keer scoorde, had Van Gaal het na afloop vooral over waarom Oranje die voorsprong weggaf.
'Bij mij overheerst natuurlijk de tweede helft, maar ook de laatste twee minuten van de eerste helft', stak Van Gaal van wal tegenover SBS6. 'Wij brachten Japan terug in de wedstrijd en dat was onnodig. Bij een 2-0 ruststand hadden we hetzelfde spel kunnen blijven spelen als in de eerste helft, maar nu werd Japan weer op het paard gezet en is het daarop gebleven.'
Met name de tegengoal vlak voor rust zorgde voor kritiek van Van Gaal. 'In de laatste twee minuten voor rust moet je elk risico vermijden. Maar eigenlijk was er niks aan de hand, want we stonden nog altijd 2-1 voor en we waren beter. Maar in de tweede helft waren we niet meer beter. Het verval was veel te groot en dat mag ons nooit overkomen', aldus de bondscoach.
Opvallend was hoe Japan na rust zijn wil oplegde aan het Nederlands elftal door de opbouw al vanaf het eerste moment te verstoren. Van Gaal: 'We konden er niet meer uitkomen via de opbouw van achteruit, waardoor doelman Jasper Cillessen zich genoodzaakt voelde de lange bal te spelen. En daar hebben we het team niet voor. En we waren niet goed in de duels, we verloren iedere tweede bal. We kwamen er eigenlijk niet meer uit.'
Welke twee spelers op het WK 2014 in Brazilië het centrale duo moeten vormen is nog altijd niet duidelijk, maar Van Gaal vond het te makkelijk om de schuld van de tegengoals in de schoenen van Stefan de Vrij en Ron Vlaar, die tegen Japan het hard van de achterhoede vormden, te schuiven. 'Volgens mij heeft het team slecht verdedigd. Dat het centrale duo dan ook fouten maakt is logisch. Als je als team spelers laat opkomen en je eenvoudig uit laat spelen, kunnen de centrale verdedigers er ook niet veel meer aan veranderen.'
Nummer 6
Tot slot ging Van Gaal nog in op de positiewisseling van Daley Blind. De Ajacied begon aan de wedstrijd als linksback, maar startte na rust als controleur op het middenveld. Die plek bekleedt hij de laatste weken ook steeds vaker bij Ajax. Van Gaal noemde hem in aanloop zelfs al een geboren nummer 6. Toch was de positiewisseling van Blind niet het oorspronkelijke plan.
'Stijn Schaars blesseerde zich bij de warming-up. Hij was de normale vervanger van Nigel de Jong, die na rust geblesseerd achterbleef in de kleedkamer. Ik had daarom geen andere keus, en ik wilde ook Jetro Willems weer een keer zien op de linksbackpositie. En ik wilde Blind zien op de nummer 6-positie, want hij moest tegen Japan een man in de gaten te houden. Maar met Keisuke Honda én Shinji Kagawa was dat toch wat te veel gevraagd.'
Salvador Dali
Salvador Dali
Sowieso een draak van een zin (veel te lang).Duke schreef:http://www.vi.nlVan Gaal: 'Het verval was te groot, mag ons nooit gebeuren'
Welke twee spelers op het WK 2014 in Brazilië het centrale duo moeten vormen is nog altijd niet duidelijk, maar Van Gaal vond het te makkelijk om de schuld van de tegengoals in de schoenen van Stefan de Vrij en Ron Vlaar, die tegen Japan het hard van de achterhoede vormden, te schuiven.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!
Die Willems komt echt tekort. Buttner, Van Aanholt, Blind etc. lijken mij beter.
-
Urby en Blind.
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.
Bij het AD zijn ze dol op intriges:
Al hebben ze ook hun belangen. Ze hopen nog steeds dat hun man in Zeist blijft zitten, desnoods in een ondergeschikte rol.
Daar gaat Koe niet aan beginnen, denk ik zo.
ADVan Oostveen lijkt Hiddink of Koeman te kiezen
Het zal niet heel lang meer duren of directeur betaald voetbal Bert van Oostveen maakt bekend welke bondscoach Louis van Gaal na het WK gaat aflossen en het Nederland elftal naar het EK van 2016 in Frankrijk moet leiden. Lang leek Ronald Koeman de voornaamste kandidaat, maar is dat nog wel zo nu Guus Hiddink heeft laten weten dat hij nog te veel energie heeft om van een pensioen te genieten? De 67-jarige trainer wil na de mondiale eindstrijd van komende zomer in Brazilië best weer ergens als bondscoach aan de slag. Hij houdt alle opties open. Ook het Nederlands elftal, vertelde hij in zijn column in De Telegraaf.
Hiddink stelde dat er op dit moment niets concreets speelt tussen hem en de KNVB. Maar hij is ook zo ervaren om op het juiste moment in het openbaar te solliciteren op de functie die hij van 1995 tot en met het WK van 1998 al bekleedde. Sterker nog, als Hiddink zich kansloos waande voor de vacature van bondscoach van Oranje, zou hij dat onderwerp in zijn column misschien wel helemaal niet aansnijden.
Duidelijkheid
Van Oostveen heeft laten weten dat hij in ieder geval voor het WK in Brazilië duidelijkheid schept over de opvolger van Van Gaal, die ook vrijdag weer benadrukte dat hij niet verder wil. Ronald Koeman gaat tijdens de winterstop met de beleidsbepalers van Feyenoord om de tafel zitten om zijn toekomst bij de Rotterdamse club te bespreken. De oud-international wil Oranje graag een keer leiden en zegt te weten dat hij een van de kandidaten is. Veel meer wil hij niet kwijt.
Behalve Koeman en nu ook Hiddink zijn er niet heel veel kandidaten om Van Gaal bij Oranje op te volgen. Dat komt ook omdat de KNVB vast wil houden aan een Nederlandse bondscoach. Frank de Boer wil na nog een paar jaar Ajax eerst een mooie buitenlandse club leiden. Phillip Cocu moet zich eerst nog bij PSV waarmaken en Nederlandse trainers in het buitenland als de ervaren Martin Jol, Mario Been en John van den Brom lijken om verschillende redenen ook niet serieus in beeld.
Rijkaard
Frank Rijkaard heeft op dit moment geen club. De oud-trainer van onder meer FC Barcelona had het Nederlands elftal al eens onder zijn hoede, als opvolger van Hiddink. Danny Blind, op dit moment eerste assistent van Van Gaal, is ook ambitieus. Hij zou onder Hiddink ook als belangrijke veldtrainer kunnen blijven werken. Voorlopig blijft het nog even speculeren over de opvolger van Van Gaal, totdat Van Oostveen duidelijkheid schept. In de aanloop naar het definitieve besluit heeft Hiddink in ieder geval laten weten dat wat hem betreft alle opties open zijn.
Al hebben ze ook hun belangen. Ze hopen nog steeds dat hun man in Zeist blijft zitten, desnoods in een ondergeschikte rol.
Daar gaat Koe niet aan beginnen, denk ik zo.
Ik geloof niet zo in belangrijke veldtrainers. Zeker niet bij een landenteam.
Het wordt geen makkelijke klus voor een bondscoach na het WK. Zal Robben het volgende toernooi halen? Jongens als Sneijder, vdv en huntelaar raken past their prime. Van Persie gaat de Zlatan van Nederland worden: eenzaam aan de top.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Waarom zou Hiddink met Blind willen werken?Jöhnk schreef:Ik geloof niet zo in belangrijke veldtrainers. Zeker niet bij een landenteam.

Jol, Been, vd Brom noemt het AD ook. Hallo?!

Ja, dat ze niet in beeld zijn.
Maar Hiddink, is dat dan wel een serieuze optie? Ik zie niet veel heilig vuur meer bij hem.

Maar Hiddink, is dat dan wel een serieuze optie? Ik zie niet veel heilig vuur meer bij hem.
Salvador Dali
Salvador Dali
Dat zou ook wat wezen. Het rijtje met mensen dat niet in beeld is, zal trouwens uit meer dan 3 namen bestaan. Werk aan de winkel voor het AD.Duke schreef:Ja, dat ze niet in beeld zijn.![]()

Wat vind jij van Hiddink?
Salvador Dali
Salvador Dali
Ze hebben er verstand van.wimpey schreef: Dat zou ook wat wezen. Het rijtje met mensen dat niet in beeld is, zal trouwens uit meer dan 3 namen bestaan. Werk aan de winkel voor het AD.

Ze weten of denken niet dat Hiddink met Blind wil werken, ze hopen het. Het is toch zo doorzichtig als wat?
@Duke: zoveel stelt het toch niet voor? Spelers bekijken, af en toe een wedstrijd... Voorlopig is er geen toernooi. Tussendoor kan de bondscoach lekker golfen.
-
Ik vind Holle Bolle Guus meer iemand die goed met vedetten om kan gaan. Die hebben we niet meer na het WK. Doe mij dan maar Koeman. Die kan een matig elftal boven zich uit laten stijgen.
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.
Hiddink heeft Zuid Korea, Australië en Rusland ook boven zichzelf uit laten stijgen. En die teams stonden ook niet bol van de (internationale) vedettes.
De laatste jaren wil het hem alleen niet meer lukken en dat is wel zorgwekkend.
De laatste jaren wil het hem alleen niet meer lukken en dat is wel zorgwekkend.