De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

wimpey

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door wimpey » ma sep 30, 2013 11:51 am

Yopi schreef:Zou kunnen, ja. Het is dan ook bijzonder dat Ajax het toch probeert, in plaats van zich op voorhand gewonnen te geven.
Ajax streeft ernaar z'n toppers tot hun 23e te behouden. Maar wanneer ze op hun 21e een aflopend contract hebben... Met Siem gaat dat streven 'lukken'.

Stel Denswil wordt een topper (lijkt me stug, maar toch...). Die heeft contract tot 2015 en is nu 20 (??). Dan zul je hem (beter gezegd Raiola) wat moeten bieden om hem tot 2017 vast te leggen...

M.a.w.: je zult tot een andere contractstructuur moeten komen. 1e contract een jaar of 3 à 4 op hun 16e / 17e. Daarna een vervolgcontract. Dat eerste lijkt me het probleem niet. Het 2e wel...

Luxeprobleem trouwens: de enige exceptionele Nederlandse voetballers zijn stuk voor stuk rond de 30 jaar oud. In onze buurlanden schieten ze als paddenstoelen uit de grond. Lijkt me stug dat dat terug te voeren is op DNA en dat die jongens stuk voor stuk op eigen kracht boven komen drijven. Zoals Jöhnk terecht stelt: laat NL weer eens goed gaan opleiden i.p.v. te roeptoeteren hoe goed 'we' dat kunnen.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » ma sep 30, 2013 11:57 am

Op 16-jarige leeftijd is de contractduur maximaal 3 jaar. Het zou goed zijn voor 'opleiders' dat ze contracten voor 5 jaar mogen afsluiten.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

wimpey

Bericht door wimpey » ma sep 30, 2013 12:00 pm

Raymon schreef: Het grappige is dat als Duarte wel was gekocht en Eriksen wel was gebleven dezelfde mensen dan zouden zeggen wat een wanbeleid het is om alvast spelers te halen, wat een dure bank etc etc. Van Eriksen was het nog lang niet zeker dat hij weg zou gaan, en De Jong was ook nog niet weg (en raakte geblesseerd). Hoe graag je dan ook een vervanger wil, je kan niet maar vast kopen 'in het geval dat'. Dat is juist de situatie waar we niet naar toe willen. Dan krijg je dus PSV taferelen waar ze nu een groot aantal middenvelders (die allemaal denken te moeten spelen) onder contract hebben staan.
Helemaal mee eens. Commom sense must prevail. :biggthumpup.gif:

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma sep 30, 2013 12:02 pm

999 schreef:Als je dit met huizen gaat verkopen gaat vergelijken .. lol ..
Precies. Het gemiddelde huis kost minder.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

999

Bericht door 999 » ma sep 30, 2013 12:04 pm

Ajaciedjuh schreef:Het verleden leert ons dat aankopen zelden succesvol zijn. Daar heeft enige tijd geleden een onderzoek van in de VI gestaan. Het percentage lag maar rond de 10-20% (als ik me niet vergis)!? Daar was Ajax overigens geen uitzondering in.

Waar wij (supporters) goed in zijn, is het afkraken van onze eigen spelers, voordat ze maar een kans hebben gehad. Duarte/VD Hoorn is al prut, terwijl ze een paar wedstrijden voor Ajax hebben gespeeld. Hetzelfde (maar dan andersom) geldt altijd voor de talenten die eraan komen. Die moeten allemaal in het elftal! Dat de technische staf dat niet ziet joh ........
Nu heeft het dus niemand over prut, nog niet.Overigens waren er velen die vonden dat Sana, Boerrigter enz. maar ook Lukoki enz. wel prut waren .... En daar hadden ze ongelijk in ?.
Blij met de punten ...

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma sep 30, 2013 12:05 pm

Ajaciedjuh schreef:Het verleden leert ons dat aankopen zelden succesvol zijn. Daar heeft enige tijd geleden een onderzoek van in de VI gestaan. Het percentage lag maar rond de 10-20% (als ik me niet vergis)!? Daar was Ajax overigens geen uitzondering in.

Yep:

http://www.vi.nl/nieuws/een-aankoop-is- ... ukking.htm

Rekenen ze Gabri, Escudé en Vonk nog bij de goede aankopen.

Tientallen miljoenen door de plee, en de resultaten vielen ook niet mee.

Er staat zoveel druk op aankopen. Zelfs Zlatan is er bijna onder bezweken. Haal je een groot talent eerder zodat je hem zelf kunt opleiden en voorbereiden op Ajax 1, dan is de kans op mislukken veel kleiner. Dan neem ik Zlatan als voorbeeld: alles kwam tegelijk op die jongen af. Andere omgeving, club, speelstijl, niveau. Zijn eerste jaar was in feite een leerjaar, maar hij moest er meteen staan. Had je hem twee jaar eerder kunnen halen, dan was hij technisch, tactisch en mentaal verder geweest op het moment dat hij in Ajax 1 kwam.

999

Bericht door 999 » ma sep 30, 2013 12:10 pm

Yopi schreef:
Ajaciedjuh schreef:Het verleden leert ons dat aankopen zelden succesvol zijn. Daar heeft enige tijd geleden een onderzoek van in de VI gestaan. Het percentage lag maar rond de 10-20% (als ik me niet vergis)!? Daar was Ajax overigens geen uitzondering in.[/quote

Yep:

http://www.vi.nl/nieuws/een-aankoop-is- ... ukking.htm

Rekenen ze Gabri, Escudé en Vonk nog bij de goede aankopen.

Tientallen miljoenen door de plee, en de resultaten vielen ook niet mee.

Er staat zoveel druk op aankopen. Zelfs Zlatan is er bijna onder bezweken. Haal je een groot talent eerder zodat je hem zelf kunt opleiden en voorbereiden op Ajax 1, dan is de kans op mislukken veel kleiner. Dan neem ik Zlatan als voorbeeld: alles kwam tegelijk op die jongen af. Andere omgeving, club, speelstijl, niveau. Zijn eerste jaar was in feite een leerjaar, maar hij moest er meteen staan. Had je hem twee jaar eerder kunnen halen, dan was hij technisch, tactisch en mentaal verder geweest op het moment dat hij in Ajax 1 kwam.
Heb jij daar een linkje van Yopi waarin Zlatan zegt dat ie bijna door de druk bij AJAX is bezweken ? ..
Blij met de punten ...

999

Bericht door 999 » ma sep 30, 2013 12:40 pm

Kom er niks van in tegen dat Zlatan bijna onder de druk bezweek, integendeel de kritieken vond hij te begrijpen en maakte hem alleen maar sterker ...

JC een halve zool, tja w.b. de carriere van Zlatan heeft ie daar wel gelijk in natuurlijk, al mag je zoiets wel op een iets andere manier zeggen ..

Leuk trouwens wat hij over MVB, Beenhakker en Koeman zegt .. Zozie je maar ...
Blij met de punten ...

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma sep 30, 2013 12:46 pm

Tussen de regels door lezen is ook een kunst. Uit die citaten blijkt duidelijk dat Zlatan het ontzettend zwaar had in zijn eerste jaar bij Ajax.

999

Bericht door 999 » ma sep 30, 2013 1:07 pm

Yopi schreef:Tussen de regels door lezen is ook een kunst. Uit die citaten blijkt duidelijk dat Zlatan het ontzettend zwaar had in zijn eerste jaar bij Ajax.
Als Zlatan het ontzettend zwaar zou hebben gehad dan is het zeker ene Zlatan die dat gewoon zou zeggen .. Die heeft nog nooit een blad voor zijn mond gehouden ..

Maar blijkbaar is nu weer de nieuwe trend om tussen de regels door te lezen .. Volgende week weer niet natuurlijk :) ..
Blij met de punten ...

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » ma sep 30, 2013 1:48 pm

999 schreef:
Raymon schreef:
Zeux schreef: Zoals 999, wat een weirde vergelijking.

Maar ok, als ik 70 miljoen op de bank heb en ik weet voor 90% zeker dat mijn villa voor 10-12 miljoen wordt overgenomen, dan durf ik wel 3 miljoen in een huis met groeipotentie te stoppen ja.
Dat Ajax meer middenvelders onder contract heeft dan verdedigers. Dus een eventueel vertrek van Alderweireld zou een stuk lastiger intern op te vangen zijn.
Het grappige is dat als Duarte wel was gekocht en Eriksen wel was gebleven dezelfde mensen dan zouden zeggen wat een wanbeleid het is om alvast spelers te halen, wat een dure bank etc etc. Van Eriksen was het nog lang niet zeker dat hij weg zou gaan, en De Jong was ook nog niet weg (en raakte geblesseerd). Hoe graag je dan ook een vervanger wil, je kan niet maar vast kopen 'in het geval dat'. Dat is juist de situatie waar we niet naar toe willen. Dan krijg je dus PSV taferelen waar ze nu een groot aantal middenvelders (die allemaal denken te moeten spelen) onder contract hebben staan.
En dat zie jij allemaal in die glazen bol van je ? :) ..

Het grappige is dat het TH dat met v.d. Hoorn dus wel deed ... Terwijl ook niet duidelijk was dat Toby zou vertrekken .. Dus wat is je punt ?.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma sep 30, 2013 1:49 pm

Ja joh, om je dood te lachen. Tussen de regels doorlezen, wie doet er nou zoiets? :hypocrite.gif:

zeux

Bericht door zeux » ma sep 30, 2013 2:21 pm

Raymon schreef:
Het grappige is dat als Duarte wel was gekocht en Eriksen wel was gebleven dezelfde mensen dan zouden zeggen wat een wanbeleid het is om alvast spelers te halen, wat een dure bank etc etc.
Gezien het feit dat ik pleit voor een wat pro-actiever aankoopbeleid - binnen financiële marges - denk ik niet dat ik zou gaan 'klagen'.
Raymon schreef:Van Eriksen was het nog lang niet zeker dat hij weg zou gaan, en De Jong was ook nog niet weg (en raakte geblesseerd). Hoe graag je dan ook een vervanger wil, je kan niet maar vast kopen 'in het geval dat'. Dat is juist de situatie waar we niet naar toe willen. Dan krijg je dus PSV taferelen waar ze nu een groot aantal middenvelders (die allemaal denken te moeten spelen) onder contract hebben staan.
Er was een zeer grote kans dat Eriksen weg zou gaan. Zo'n enorme gok was het niet geweest. Gezien het banksaldo, gezien alle (zekere) inkomsten en gezien het feit dat Eriksen echt niet lang meer bij Ajax zou zijn, vind ik rond de 3 miljoen euro uitgeven aan een speler die ook nog groeipotentie heeft een verantwoorde investering. Zeker gezien het feit dat verder alleen vdHoorn is aangetrokken voor ook een klein bedrag.

Blijkbaar is Duarte ook nog multi-inzetbaar, want eerst zou hij voor Eriksen komen en vervolgens was het voor de geblesseerde De Jong. In een lang seizoen kun je zo iemand er prima bij hebben.

Als ze Duarte gewoon in mei of juni hadden gekocht, had hij de complete voorbereiding mee kunnen doen. Ik vind dat te prefereren boven instappen na drie a vier competitiewedstrijden. Waarna je moet gaan roepen dat hij nog niet gewend is bij Ajax en daardoor nog niet helemaal rendeert.
Dat is een ander argument dan het moment van kopen. Als je niet gelooft dat Duarte een versterking is, is dat dus feitelijk een kritiek op de scouting/het TH. Want die hebben hem gewoon gehaald.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Zuidema

Bericht door Zuidema » ma sep 30, 2013 2:26 pm

Raymon schreef: Het grappige is dat als Duarte wel was gekocht en Eriksen wel was gebleven dezelfde mensen dan zouden zeggen wat een wanbeleid het is om alvast spelers te halen, wat een dure bank etc etc. Van Eriksen was het nog lang niet zeker dat hij weg zou gaan, en De Jong was ook nog niet weg (en raakte geblesseerd). Hoe graag je dan ook een vervanger wil, je kan niet maar vast kopen 'in het geval dat'. Dat is juist de situatie waar we niet naar toe willen. Dan krijg je dus PSV taferelen waar ze nu een groot aantal middenvelders (die allemaal denken te moeten spelen) onder contract hebben staan.

Ben ik het niet mee eens. Duarte moest de overstap maken van een middenmoter naar een nationale topclub. Zeker bij zo'n speler lijkt me dan een leerjaar zeer wenselijk, wat ook had gekund als Eriksen was gebleven. Dan had Duarte rustig kunnen wennen aan de trainingsintensiteit, aan de immense druk van binnen en van buiten rond Ajax en aan wat er tactisch en technisch allemaal gevraagd wordt bij onze grote liefde. Inclusief voor de wedstrijdervaring hier en daar een invalbeurt of een basisplaats tegen de 'makkies'. Zodat Eriksen soms ook even rust had kunnen krijgen met zijn energievretende voetbalstiel in een overvolle agenda. Nu moet Duarte zeer geforceerd en met veel vallen en opstaan rap rap rap ingepast worden. Hij krijgt nu wel heel erg veel tegelijkertijd voor de kiezen. Ben ik niet kapot van en is volgens mij een van de factoren waardoor Ajax nog niet functioneert zoals het kan functioneren.

Hetzelfde dreigt eigenlijk straks te gebeuren rond de kernspelers van Ajax. Wat mij betreft zijn dat Moisander, Poulsen en De Jong. Moisander blijft waarschijnlijk nog wel effe, maar de kans is groot dat Poulsen en De Jong volgend seizoen vertrokken zijn. De asspelers in de middenlinie vallen dus straks weg. Het lijkt me niet verstandig dat je dan pas nog eens nieuwe spelers gaat inpassen die ook direct maar die leidinggevende rollen op het middenveld op verschillende terreinen op zich moeten nemen. Ideaal is dat die jongens nu al bij Ajax rondlopen en rustig gebracht worden via hetzelfde inpaspatroon. Wat meer rust zal sowieso plezierig voor Poulsen zijn, waar de jaren ook gaan tellen.

Zo'n leerjaar kost een jaartje extra salaris per speler, maar voorkomt volgens mij later een hoop inpastrammelent met mogelijk zelfs puntenverlies. Ajax kennende zal er echter met die vervangers wel weer flink getalmd worden. Bijvoorbeeld via het aantrekken van de desbetreffende spelers in het laatste kwartier voor het sluiten van de transferwindow.

999

Bericht door 999 » ma sep 30, 2013 2:30 pm

Yopi schreef:Ja joh, om je dood te lachen. Tussen de regels doorlezen, wie doet er nou zoiets? :hypocrite.gif:
Jij, en dat alleen maar om je gelijk proberen te halen ...
Blij met de punten ...

wimpey

Bericht door wimpey » ma sep 30, 2013 3:11 pm

Zuidema schreef: Zeker bij zo'n speler lijkt me dan een leerjaar zeer wenselijk, wat ook had gekund als Eriksen was gebleven.
Ajax had al in een vroegtijdig stadium aangekondigd dat slechts een middenvelder zou worden gehaald wanneer Eriksen en Siem zouden vertrekken. Door de blessure van Siem kwam Duarte er nog bij...

Verder had / heb je Poulsen, Schöne, Andersen, Serero, Klaassen. Ook Fischer werd door FdB als optie genoemd. Enoh loopt ook nog ergens rond. Lobotka en Meleg schijnen talent te hebben.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » ma sep 30, 2013 3:20 pm

Duarte is een gevestigde eredivisievoetballer. Wat spiegel je hem dan voor? Een jaar op de bank in het geval Eriksen niet vertrekt?

Kijk maar naar Van der Hoorn, die begint al te piepen. En die heeft minder status dan Duarte.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma sep 30, 2013 3:50 pm

wimpey schreef:
Zuidema schreef: Zeker bij zo'n speler lijkt me dan een leerjaar zeer wenselijk, wat ook had gekund als Eriksen was gebleven.
Ajax had al in een vroegtijdig stadium aangekondigd dat slechts een middenvelder zou worden gehaald wanneer Eriksen en Siem zouden vertrekken. Door de blessure van Siem kwam Duarte er nog bij...

Verder had / heb je Poulsen, Schöne, Andersen, Serero, Klaassen. Ook Fischer werd door FdB als optie genoemd. Enoh loopt ook nog ergens rond. Lobotka en Meleg schijnen talent te hebben.
Gek zeg. De Jong had aangegeven dat ie zou blijven, Eriksen was een twijfelgeval. En toch werd Duarte benaderd in de zomerstop. Eriksen bleef en Duarte raakte uit beeld. Na vertrek van Eriksen kwam Duarte ineens in beeld en ongeveer tegelijkertijd raakte De Jong geblesseerd.

Cruijff dekt weer eens al z'n honken af. Hij blijft alles maar rechtpraten terwijl het resultaat op het veld minder en minder wordt.
Whitey on the moon.

999

Bericht door 999 » ma sep 30, 2013 3:51 pm

wimpey schreef:

Dat zou dan betekenen dat we geen vervanger hebben gehaald voor Eriksen en Duarte in principe een bankzitter is ...
Blij met de punten ...

Zuidema

Bericht door Zuidema » ma sep 30, 2013 3:59 pm

Yopi schreef:Duarte is een gevestigde eredivisievoetballer. Wat spiegel je hem dan voor? Een jaar op de bank in het geval Eriksen niet vertrekt?

Kijk maar naar Van der Hoorn, die begint al te piepen. En die heeft minder status dan Duarte.
Ik meen van Vd Hoorn gelezen te hebben op Ajax Showtime dat hij FdB min of meer gelijk geeft dat ie nog niet echt aan het Vlaggenschip toe is en nog een hoop te leren heeft.

Vwb Duarte: niemand krijgt de garantie van een basisplaats op het vlaggenschip. In ieder geval niet een speler die net van een middenmoter komt. Ook Duarte dus niet, wat mij betreft. Wat is nou een gevestigde eredivisievoetballer bij Heracles als ie bij Ajax aan de bak moet? En natuurlijk was hij in dat leerjaar in de tussentijd wel aan zijn wedstrijden toegekomen. Zoals ik hierboven al schetste: via invalbeurten en basisplekken tegen (eerst) de makkies. Alles in het kader van een rustige, gedoseerde implementazie. Zijn tijd was echt wel gekomen. Dus dat had je hem kunnen voorspiegelen: we gaan je niet direct in het diepe gooien, je leert eerst zwemmen bij ons op Ajax-level (inclusief alle vervelende randverschijnselen).
wimpey schreef: Ajax had al in een vroegtijdig stadium aangekondigd dat slechts een middenvelder zou worden gehaald wanneer Eriksen en Siem zouden vertrekken. Door de blessure van Siem kwam Duarte er nog bij...
Wat eigenlijk typerend is voor Ajax' huidige personeelsbeleid. Als 2 klasbakken vertrekken/uitvallen, zal een redelijke middenvelder van een middenmoter worden aangehaald. Ik kan me levendig voorstellen dat je die jongens niet 1 op 1 kan vervangen, maar dit is toch gewoonweg een forse vorm van kaalslag? Was Duarte niet gekomen, waarmee hadden we dan het gat dat Eriksen achter liet moeten opvullen? Uitsluitend met jeugdig talent? Zie dan hieronder.
Op Poulsen na zijn het volgens mij stuk voor stuk spelers die (nog) niet goed genoeg zijn voor de middenlinie van het vlaggenschip. Zeker niet als dragende spelers. Schöne is niet voor niets de 'ideale' 12e man, bewijst dat helaas ook keer op keer. Enoh zit in de ramsj van Ajax, is al afgeschreven. Heeft ook geen spelbepalende kwaliteiten trouwens. Snap het niet dat FdB daar nog over nadenkt. Fischer is naar mijn mening geen spelbepalende middenvelder zoals Eriksen of De Jong. Zou naar mijn idee wel zeer geschikt zijn als een 10. Serero kan eigenlijk alleen spelen als het dak van de Arena dicht zit. Kan verder het balletje best wel leuk laten rondgaan en loopt zich steeds weer leuk vrij, maar dat is het dan ook wel. Voor de rest heb je kennelijk geen ene f*ck aan hem. Andersen lijkt me meer een aanvaller en is ook nog veel te jong voor een bepalende rol bij het eerste. Klaassen komt van heel ver, hopelijk is hij inderdaad een toptalent. Lobotka en Meleg kan ik nog niet inschatten.

Hoe dan ook, net als aankopen zijn jeugdspelers helaas geen zekerheidjes. Zullen langzaam gebracht moeten worden. En het zal afwachten zijn of ze het level van Ajax-1 kunnen bolwerken. We gaan toch alsjeblieft niet dezelfde fout maken met toptalenten als Psv met Maher? Direct maar in het diepe gooien en kijken of ze blijven drijven? Hou dus alsjeblieft de balans en de mix in de gaten. Nu en ook voor volgend seizoen.
Laatst gewijzigd door Zuidema op ma sep 30, 2013 5:39 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma sep 30, 2013 4:01 pm

999 schreef:
wimpey schreef:

Dat zou dan betekenen dat we geen vervanger hebben gehaald voor Eriksen en Duarte in principe een bankzitter is ...
Psies, het spreekt zich allemaal erg tegen.
Whitey on the moon.

Ajax Rules

Bericht door Ajax Rules » ma sep 30, 2013 6:50 pm

Mossou schrijft dat van alle honderden spelers, trainers en bobo's die Tante Sien heeft vertroeteld alleen Danny Blind op haar begrafenis was.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » ma sep 30, 2013 6:59 pm

Weten we ook meteen van wie hij die informatie heeft.

LucaS

Bericht door LucaS » ma sep 30, 2013 7:02 pm

Is dat nou alles wat je daarop te zeggen hebt?

Diep treurig is het (het feit, niet jij).
I think I lost my fucking headache

Plaats reactie