Oefenprogramma 2013-2014

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Zuidema

Re: Oefenprogramma 2013-2014

Bericht door Zuidema » zo jul 21, 2013 9:31 pm

wimpey schreef:Het mag regelmatig wat sneller en directer, maar dat heeft dus met kwaliteit te maken. Dié kwaliteit is voor Ajax in het huidige voetbal amper nog in de vorm van directe versterkingen te halen.
Amper, maar dus wel mogelijk. Ik hoop dat we weer eens objectief en nuchter naar een dure kwaliteitsaankoop durven kijken en niet schrikken van een transfer dat de dubbele cijfers nadert. Dat dat Sulejmani-trauma eindelijk eens een plek krijgt. Trek je lessen uit dat drama, maar laat de mogelijkheid wel open om incidenteel diep in de beurs te durven tasten als je een stuk extra kwaliteit op een plek wilt hebben. En misschien naief van me, maar is het echt onmogelijk geworden om toptalent als Olsen/Arnesen/Lerby of Kanu/Finidi/Litmanen of Trabelsi/Maxwell/Pienaar voor een relatieve habbekrats naar Ajax te halen?

En zitten we qua kwaliteiten van de huidige spelers nou echt al aan het plafond? Is dat echt een voldongen feit? Dat kan ik niet geloven, sorry. In het teamwork en de individuele rollen daarin is volgens mij nog beslist winst te halen. Ook met deze spelers.
Jeugdscouting nog verder intensiveren en voor een top Ajax-opleiding zorgen dus.
Ik hoop van harte dat beide pilaren straks hun vruchten gaan afwerpen. Tot dan weiger ik het fatalisme te delen dat we alles maar moeten slikken dat het vlaggenschip ons voorschotelt, omdat we zo machteloos zouden staan tegenover ons kwaliteitsniveau.
En ja, FdB haalt er het maximale uit. Absolute toptrainer m.i. En hij is net begonnen.
Frank is natuurlijk goed bezig met 3 titels als debutant en hij heeft verzorgd voetbal overduidelijk hoog in het vaandel staan. Maar het maximale? En een absolute toptrainer? Nou, nee wat mij betreft. Nog niet, tenminste.

Voorbeeld: ik denk dat een absolute toptrainer dat flegma van Eriksen kan doorbreken, dat Christian ook echt dominant (ahum) en bepalend wordt. En een absolute toptrainer kan Eriksen in een context plaatsen dat hij optimaal gaat renderen. Dat hij veel bewegende mensen om zich heen krijgt die slim ruimtes creeren en daar gebruik van maken, zodat hij bv zijn passes beter kwijt kan. Ik zie helaas nog veel te weinig van dat alles. Waar sommige toptalenten in het verleden per seizoen grote sprongen maakten, kabbelt de ontwikkeling van Eriksen me veel te veel maar wat voort. Een absolute toptrainer had daar volgens mij wel raad mee geweten.

Begrijp me goed: Frank ademt Ajax, er klopt flink wat rood-wit bloed door zijn aderen. Gepokt en gemazeld als Europees topvoetballer, wat ie op een mooie manier meeneemt in zijn coaching. Verder komt die Noordhollandse nuchterheid goed van pas, zoals in de tijd van ongelooflijke onrust tijdens de 'fluwelen' revolutie. Prima allemaal. Wat dat betreft hadden we geen betere kunnen hebben.

Maar ook Frank heeft nog de nodige stappen te maken. Hij is nog druk lerende in coaching en training, in het omgaan met zijn spelers, in strategie en taktiek en blijkt daarin al doende de nodige bokken te kunnen schieten. Een beetje meer avontuur zou hem trouwens ook niet misstaan naar mijn smaak. Wie weet komt dat allemaal nog en is hij over een paar jaar inderdaad die absolute toptrainer. Het kan me in ieder geval niet snel genoeg gaan.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » zo jul 21, 2013 10:18 pm

Zuidema schreef:Begrijp me goed: Frank ademt Ajax, er klopt flink wat rood-wit bloed door zijn aderen. Gepokt en gemazeld als Europees topvoetballer, wat ie op een mooie manier meeneemt in zijn coaching. Verder komt die Noordhollandse nuchterheid goed van pas, zoals in de tijd van ongelooflijke onrust tijdens de 'fluwelen' revolutie. Prima allemaal. Wat dat betreft hadden we geen betere kunnen hebben.
Maak van Noordhollandse nuchterheid Zeeuwse nuchterheid en we hebben het over Danny Blind (voor de duidelijkheid, het gaat hier over nuchterheid in fuguurlijke zin). Met andere woorden: je bent wel heel weinig complimenteus. Ik zit eerlijk gezegd met stijgende verbazing je posts te lezen. Je komt met een hele waslijst aan bezwaren, en het enige wat voor Frank zou pleiten is dat hij een clubman is? :confused.gif: Frank is meer dan een mascotte, hoor. Die gaan we gigantisch missen mocht hij vertrekken.
Zeux schreef:Vorig jaar was het vervelend door de onmacht. Een eindeloze reeks gelijke spelen tegen clubs waar je vanuit je stand gewoon van moet winnen. Veel wedstrijden die afgelopen competitie in de wedstrijdtopics als 'het slechtste in tijden' zijn aangemerkt. Het was niet alleen risicoloos in de Grote Rondo, het was ook machteloos. Er was vaak een totaal gebrek aan creativiteit en experiment. Met dan ook nog slechte resultaten ertussen. Op dat schroot zit alleen het laagje chroom van het kampioenschap, dat niet werd gehaald omdat Ajax zo goed was, maar omdat de rest nog slechter was.
Karikatuur! Ook hier geldt een grijstint: de concurrentie was niet best, maar werd wel op het beslissende moment verslagen in een rechtstreeks duel. Zoals dat ook het jaar ervoor gebeurde (thuis tegen PSV), en het jaar daarvoor (15 mei). Je moet er trouwens wel bij zeggen dat de belangrijkste concurrent volgens jouw visie gerund werd (durven investeren in zogenaamde zekerheidjes).

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo jul 21, 2013 10:34 pm

Jöhnk schreef: Je komt met een hele waslijst aan bezwaren, en het enige wat voor Frank zou pleiten is dat hij een clubman is? :confused.gif: Frank is meer dan een mascotte, hoor. Die gaan we gigantisch missen mocht hij vertrekken.
Niet het enige natuurlijk. Ik noem toch al dat ie als debuterende coach prima resultaten haalt met 3 titels op rij? En dat hij verzorgd voetbal hoog in het vaandel heeft staan? Prima, niks mis mee. Alle lof daarvoor. Maar een absolute toptrainer? Dat kan ie zeker worden op den duur, maar dat vind ik Frank nog niet.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » zo jul 21, 2013 10:35 pm

Danny Blind had verzorgd voetbal ook hoog in het vaandel staan, Zuidema.

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo jul 21, 2013 10:40 pm

Jöhnk schreef:Danny Blind had verzorgd voetbal ook hoog in het vaandel staan, Zuidema.
Dat is mooi. Kennelijk kan Frank dat dan meer in resultaten vertalen. Daar kom ik ook niet aan. Maar jij vindt het dus allemaal wel geweldig en perfect verlopen met Frank? Frank is een absolute toptrainer?

PS
Ik moet trouwens zo pitten, Jöhnk. Ik kom er later op terug. Groet, Zuidema.
Laatst gewijzigd door Zuidema op zo jul 21, 2013 10:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

zeux

Bericht door zeux » zo jul 21, 2013 10:50 pm

Jöhnk schreef: Je moet er trouwens wel bij zeggen dat de belangrijkste concurrent volgens jouw visie gerund werd (durven investeren in zogenaamde zekerheidjes).
Zeggen dat je op 1 of 2 plaatsen moet durven investeren en je bent meteen een 'koopclub'?
Pffffff.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » zo jul 21, 2013 10:54 pm

Zet dat je dan niet aan het denken? Je omschrijft De Boer als een soort Danny Blind, maar toch zijn de resultaten (en het voetbal) geheel anders.

De Boer een toptrainer? Nee, dat vind ik niet. Ik kan me namelijk deels vinden in wat jij zegt. Eerste fase van de opbouw verloopt goed, daarna worden de ruimtes kleiner en wordt het lastiger. Te weinig draaien middenvelders (en voorwaartsen) open, terwijl dat vaak wel kan. Maar echt, dat is grotendeels een kwestie van kwaliteit. Je denkt toch niet dat we met Iniesta en Xavi in de ploeg ook zo zouden spelen?

Belangrijke kwaliteiten van De Boer: goede opbouw, degelijk positiespel, goede organisatie bij balveries, en vooral: op het moment dat het er echt om gaat het team met lef naar voren laten voetballen, waar andere coaches angstiger worden naarmate de druk toeneemt en 'zekerheden' inbouwen in plaats van van eigen kracht uitgaan. Dat laatste lees ik hier nergens! Terwijl het een heel opvallende kwaliteit is.

Zuidema

Bericht door Zuidema » ma jul 22, 2013 6:27 am

Jöhnk schreef:Belangrijke kwaliteiten van De Boer: goede opbouw, degelijk positiespel, goede organisatie bij balveries (...)
Okee, op die manier bedoel je. Dat valt bij mij eigenlijk onder het kopje 'verzorgd voetbal'. Sorry als ik daarin wat vaag was. Franks streven daarin is overduidelijk en dat streven waardeer ik zeer. Vraag blijft voor mij: komt dat er allemaal wel afdoende uit? Gezien de titels wel, gezien het veldspel dus niet wat mij betreft. Ik vind juist dat bijvoorbeeld de opbouw en het positiespel nog fors voor verbetering vatbaar is. Vooral als we met kleine ruimtes te maken hebben, lijken we niet te weten wat we moeten doen. Ik ben van mening dat dat trainbaar is. Ook voor ons kaliber spelers.
(...) en vooral: op het moment dat het er echt om gaat het team met lef naar voren laten voetballen, waar andere coaches angstiger worden naarmate de druk toeneemt en 'zekerheden' inbouwen in plaats van van eigen kracht uitgaan. Dat laatste lees ik hier nergens! Terwijl het een heel opvallende kwaliteit is.
Dat valt voor mij onder het kopje 'Ajax ademen'. Vind ik eigenlijk een vanzelfsprekende eigenschap voor een Ajax-coach. Als je dat als coach niet in je hebt, heb je bij Ajax niks te zoeken. Maar inderdaad, Frank heeft dat volop, zeker weten. Prima. En het zal beslist lastig worden om Frank daarin te vervangen.
Maar echt, dat is grotendeels een kwestie van kwaliteit. Je denkt toch niet dat we met Iniesta en Xavi in de ploeg ook zo zouden spelen?
Qua individuele impuls niet, maar kollektief ben ik bang dat het niet eens zoveel zou schelen. Omdat je mekaar als team in een houdgreep houdt met alle kwaliteiten en beperkingen. Het zou me eerlijk gezegd niks verbazen dat Xavi en vooral Iniesta moeite zouden hebben om bij dit Ajax net zo te renderen als bij Barcelona. Waar moeten ze al hun passes kwijt als niemand de weinige ruimtes ziet? En krijgt een Iniesta een bal wel op maat en goed getimed terug als hij sluw positie kiest? Zijn op dat moment al spelers onderweg om positie te kiezen zodat een mogelijkheid een kans kan worden? Ik weet dat Barcelona een vloekwoord is op AT, maar die ploeg heeft jarenlang laten zien hoe de rondo wel uitgevoerd moet worden (afgezien van het inderdaad ergerlijke getuimel en zo). Vlot, soepel, gevarieerd, en boven alles juist wel in combinatie met goed positiespel voorin, loerend op een doorbraak. Zeker onder het bewind van Guardiola. Het talent van Xavi en vooral Iniesta is natuurlijk van de buitencategorie. Maar het ontwikkelen en onderhouden van dat talent in een speelwijze als dat van Barcelona is voor een groot deel toch ook de verantwoordelijkheid van de technische staf. Een proces van jaren om dat bewust te krijgen, in te slijpen, als een tweede natuur eigen te maken. Guardiola is voor mij daarin (in ieder geval in de Latijnse wereld) een absolute toptrainer. Ik kan het niet laten een verband te zien tussen het relatieve verval van Barcelona en zijn vertrek. De man die de machine voortdurend onderhoudt en verbetert is vertrokken. Of hij ook de Hiddinkiaanse kwaliteiten heeft om in elke voetbalcultuur te slagen zullen we binnenkort te weten komen.

Kan dat ook bij Ajax? Met kwalitatief mindere spelers en een coach van een (voorlopig) lager kaliber? Volgens mij wel. We krijgen met het grote verloop helaas niet de tijd voor een stuk perfectionering, maar een basis daarin leggen zou toch mogelijk moeten zijn. Al is het maar dat je de spelpatronen daarvoor gaat inbouwen, aan automatismes gaat werken. Totdat spelers die uiteindelijk kunnen dromen en ook op snelheid kunnen uitvoeren. Waarbij hopelijk uiteindelijk het kwartje valt waarom die patronen zo worden uitgevoerd en de speler het spel gaat zien en ook zelf gaat improviseren binnen dat raamwerk.

Vooralsnog zie ik van die ontwikkeling erg weinig op het veld terug. En dat is wat mij betreft dus zorgelijk en eigenlijk ook kwalijk. Met de huidige koers en concurrentie zijn we opnieuw een serieuze titelkandidaat, maar we kunnen nog zoveel beter. Stilstand is achteruitgang.

wimpey

Bericht door wimpey » ma jul 22, 2013 7:18 am

Zuidema schreef: Ik hoop dat we weer eens objectief en nuchter naar een dure kwaliteitsaankoop durven kijken en niet schrikken van een transfer dat de dubbele cijfers nadert.
Gebeurt ook, want Ajax wilde ver gaan voor Chadli en Ginkel.
Zuidema schreef: Begrijp me goed: Frank ademt Ajax, er klopt flink wat rood-wit bloed door zijn aderen. Gepokt en gemazeld als Europees topvoetballer, wat ie op een mooie manier meeneemt in zijn coaching. Verder komt die Noordhollandse nuchterheid goed van pas, zoals in de tijd van ongelooflijke onrust tijdens de 'fluwelen' revolutie. Prima allemaal. Wat dat betreft hadden we geen betere kunnen hebben.
En hij is ook nog eens groot voorstander van wereldvrede. :smallgrin.gif: Zoals Jöhnk terecht aangeeft: dat wat je hier schrijft, is ook op DB of MvB van toepassing.

Vergelijk de periode 2005 - 2010 nou eens met de 2,5 jaar waarin FdB de dienst uitmaakt. Wat mij betreft: werelden van verschil. Qua beleid, qua insteek, qua spel, qua resultaten, qua herkenningswaarde van de club Ajax. En in 12/13 heeft Ajax m.i. - ondanks het vertrek van een handvol steunpilaren - ook voetballend duidelijk progressie geboekt.

We hebben het stempel van onomstreden lachertje en meest verzuurde club van voetballend NL (periode 2005 - 2010) overgedragen aan psv. En FdB heeft voor een raamwerk gezorgd waarin talent en vraagtekens (Schöne, Poulsen) zich prima profileren. Niet slecht voor een rookie trainer. Dat heeft sinds LvG immers niemand voor elkaar weten te boksen.

Lionel

Bericht door Lionel » ma jul 22, 2013 11:46 am

Ajax wint 5x. Tegenstanders stellen geen ruk voor. En thuis moeten die kakkerlakken ook weer een goed pak slaag krijgen.
IK GELOOF!!!!!!

Zuidema

Bericht door Zuidema » ma jul 22, 2013 6:47 pm

wimpey schreef:
En hij is ook nog eens groot voorstander van wereldvrede. :smallgrin.gif:
Dat ook nog? Jeminee, die Frank is dus echt geweeeeeeeldig! :worshippy.gif: :666.gif:
Zoals Jöhnk terecht aangeeft: dat wat je hier schrijft, is ook op DB of MvB van toepassing.

O jee, MvB en vooral DB worden van stal gehaald... Gevaarlijk beladen initialen op AT. Nou moet ik oppassen... :smallgrin.gif:

Terwijl ik juist dat trieststemmende mijnenveld op AT met die volledig uitgekauwde discussies vol verzande stokpaardjes en verstikkende polarisatie zoveel mogelijk probeer te vermijden. En trap ik nu dus toch nog op een mijn daaro? Omdat ik niet duidelijk genoeg veren in Franks kont steek en daardoor geen afdoende onderscheid maak tussen hem en enkele controversiele voorgangers? Nee toch, hoop ik? :666.gif:

Mijn excuses in dat geval als ik nu nog niet met mijn volledige ziel en zaligheid meega in een soort van totale heiligverklaring van FdB. Waarin ik belijdenis afleg tot-in-alle-details over zijn goede werken. Maar wie weet, misschien doe ik over een paar jaar wél mee aan die heiligverklaring, als hij echt een absolute topcoach geworden is en ook ik superlatieven tekort kom. :headbang.gif:

Vergelijk de periode 2005 - 2010 nou eens met de 2,5 jaar waarin FdB de dienst uitmaakt. Wat mij betreft: werelden van verschil. Qua beleid, qua insteek, qua spel, qua resultaten, qua herkenningswaarde van de club Ajax. En in 12/13 heeft Ajax m.i. - ondanks het vertrek van een handvol steunpilaren - ook voetballend duidelijk progressie geboekt.

We hebben het stempel van onomstreden lachertje en meest verzuurde club van voetballend NL (periode 2005 - 2010) overgedragen aan psv. En FdB heeft voor een raamwerk gezorgd waarin talent en vraagtekens (Schöne, Poulsen) zich prima profileren. Niet slecht voor een rookie trainer. Dat heeft sinds LvG immers niemand voor elkaar weten te boksen.
Ok, en nu zonder dollen: daar heb je zeker gelijk in, dat is natuurlijk een verdomd goed lijstje voor een rookie. Maar ik blijf ook dan bij mijn kritiek van de vorige pagina's. Want er gaat wat mij betreft ook een aantal m.i. belangrijke zaken niét goed onder Frank. Of die zaken kunnen beter (als dat je meer past). Welke heb ik hiervoor al aangegeven. De tijd zal het verder wel leren of Frank dat ook aandachtspunten voor verbetering vindt. Hij geeft zelf in ieder geval aan dat ie zich als coach nog steeds aan het ontwikkelen is, dus ik hoop het van harte.
Laatst gewijzigd door Zuidema op di jul 23, 2013 1:56 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Lionel

Bericht door Lionel » ma jul 22, 2013 6:54 pm

Frank doet het geweldig maar het is, mede door de rondo, soms ook ontzettend saai. Dat kan toch niemand ontkennen?
IK GELOOF!!!!!!

wimpey

Bericht door wimpey » di jul 23, 2013 7:46 am

Zuidema schreef: Want er gaat wat mij betreft ook een aantal m.i. belangrijke zaken niét goed onder Frank. Of die zaken kunnen beter (als dat je meer past). Welke heb ik hiervoor al aangegeven.
Ik ben vooral benieuwd of we komend seizoen nationaal domineren met een goede CL-campagne kunnen verenigen. M.a.w.: de stap van nationaal presteren naar domineren kunnen zetten, het gefröbel in de competitie rondom de CL-wedstrijden achterwege kunnen laten én Europese uitschieters naar beneden (thuis tegen Madrid en BVB, uit tegen Steaua) kunnen vermijden.

Voorwaarde daartoe lijkt me dat we Eriksen behouden (plus dat hij dominanter wordt). Én dat je - zoals je terecht aangeeft - binnen de spelwijze en de uitvoering stappen zet. Directer, sneller, verrassender. Zónder Eriksen lijkt me dat lastig worden. Dan lever je qua goals, assists, balvastheid en "ritme" binnen je spelwijze wel erg veel in.

Ik neem echter aan dat dit verlanglijstje (ook voor jou) een aardig luxeprobleem vertegenwoordigt gezien de staat van ontbinding waarin Ajax in de periode 2005-2010 verkeerde! De nationale "concurrentie" spreekt geen Europese ambities uit en hoopt nationaal om de titel "mee te doen". Dat het verwachtingspatroon bij Ajax vele malen hoger ligt, lijkt inmiddels een vanzelfsprekendheid. En dat hebben we m.i. toch voor een enorm deel aan FdB te danken.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » di jul 23, 2013 10:36 am

Ik ben benieuwd. Qua resultaten is FdB bijna onovertroffen. Qua filosofie en uitvoering is er nog een hoop voor verbetering vatbaar. Ik vind dat Ajax nog steeds een té halstarrig beleid voert omtrent aankopen. Dat spelers als De Jong en Eriksen blijven is een mooie geste (niet geheel vrijwillig overigens, heb ik het idee), maar er komt toch een tijd dat je wil doorselecteren. Het schijnt dat Ajax ver wilde gaan voor Van Ginkel, maar hoever zullen we nooit weten. Feit is dat we hem niet hebben kunnen halen, evenals Chadli. Dat soort spelers geven de selectie een directe kwaliteitsimpuls, zeker als je ziet wat Ajax in de jaren hiervoor heeft gehaald.
Whitey on the moon.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di jul 23, 2013 11:11 am

Zuidema schreef:Frank is natuurlijk goed bezig met 3 titels als debutant en hij heeft verzorgd voetbal overduidelijk hoog in het vaandel staan. Maar het maximale? En een absolute toptrainer? Nou, nee wat mij betreft. Nog niet, tenminste.

Voorbeeld: ik denk dat een absolute toptrainer dat flegma van Eriksen kan doorbreken, dat Christian ook echt dominant (ahum) en bepalend wordt. En een absolute toptrainer kan Eriksen in een context plaatsen dat hij optimaal gaat renderen. Dat hij veel bewegende mensen om zich heen krijgt die slim ruimtes creeren en daar gebruik van maken, zodat hij bv zijn passes beter kwijt kan. Ik zie helaas nog veel te weinig van dat alles. Waar sommige toptalenten in het verleden per seizoen grote sprongen maakten, kabbelt de ontwikkeling van Eriksen me veel te veel maar wat voort. Een absolute toptrainer had daar volgens mij wel raad mee geweten.

Begrijp me goed: Frank ademt Ajax, er klopt flink wat rood-wit bloed door zijn aderen. Gepokt en gemazeld als Europees topvoetballer, wat ie op een mooie manier meeneemt in zijn coaching. Verder komt die Noordhollandse nuchterheid goed van pas, zoals in de tijd van ongelooflijke onrust tijdens de 'fluwelen' revolutie. Prima allemaal. Wat dat betreft hadden we geen betere kunnen hebben.

Maar ook Frank heeft nog de nodige stappen te maken. Hij is nog druk lerende in coaching en training, in het omgaan met zijn spelers, in strategie en taktiek en blijkt daarin al doende de nodige bokken te kunnen schieten. Een beetje meer avontuur zou hem trouwens ook niet misstaan naar mijn smaak. Wie weet komt dat allemaal nog en is hij over een paar jaar inderdaad die absolute toptrainer. Het kan me in ieder geval niet snel genoeg gaan.

Ik kan me goed vinden in je kritiek, Zuidema. Op zich ben ik tevreden met de ontwikkelingen bij Ajax, maar er ontbreekt iets. Dat 'iets' ligt op het voetbaltechnische vlak. Ajax heeft altijd gestaan voor durf, voor flair. Durf en flair zijn op dit moment ver te zoeken.

Waar heeft het mee te maken? Met het karakter van de trainer? De Boer is geen durfal, zoals Cruijff of Van Gaal. De Boer is geen avonturier. De Boer is een keurige, burgerlijke man die graag lang voor dezelfde baas werkt en in de vakantie dagelijks het platje voor zijn caravan aanveegt. In zijn selectie zitten, niet toevallig, veel spelers die een beetje zo zijn als hij. Brave, betrouwbare jongens. De Jong, Eriksen, Blind, Van Rhijn. Hij weet wat hij aan ze heeft en zij weten wat ze aan hem hebben. Ze zouden onder andere omstandigheden buren kunnen zijn op de camping.

Zou De Boer dan niet met buitenbeentjes kunnen werken? Vast wel. Maar dan voor alle zekerheid wel met spelers met bewezen kwaliteiten, spelers die professioneel genoeg zijn om te weten wat ze doen. Dergelijke jongens spelen niet bij Ajax, tenzij op jonge leeftijd. Dan zijn ze doorgaans nog in hun onstuimige fase: lastig, eigenwijs, wisselvallig in hun prestaties. Dat is niets voor De Boer. Suarez, El Hamdaoui, hij had ze zo buiten gewerkt. Liever De Jong in de spits dan dat gedoe, moet hij gedacht hebben. (Het gaat om het idee. Niet om een discussie over EH te starten. Dus please...)

Davids was enorm belangrijk voor het Ajax van LvG. Hij was zeker niet de beste voetballer, maar hij bracht iets anders: passie, brandende eerzucht, onvoorspelbaarheid. Davids gedroeg zich vaak net even anders dan de rest zou doen. Hij was als het ware de belichaming van het alternatief. Als het niet goedschiks kon, dan maar kwaadschiks. Zulke spelers heb je nodig, daar moet ruimte voor zijn. De Zuidema-doctrine staat wat mij betreft nog steeds, en daarbij heb je beslist een aanjager nodig. Als ik het huidige team bekijk, dan mis ik dat. Lieve jongens allemaal, maar vooral braveriken, meelopers, uitblinkers in de rondo. Verdedigers die huizenhoog opkijken tegen Meneer Stam, hardwerkende aanvallers zonder brille. Fischer vind ik de enige uitzondering. Die jongen is een beetje gek. Daar zou ik meer van willen zien.

Ik geef toe, ik heb me in De Boer vergist. Ik betwijfelde of hij de communicatieve vaardigheden had om trainer van Ajax te worden. Vond hem een sympathieke kerel maar ook wat simpel en brommerig. Die twijfels sloegen nergens op, Ajax verkopen doet hij juist erg goed. Niets dan lof daarvoor. De spelers zijn bovendien erg over hem te spreken. Hij is eerlijk en direct. Heeft geen dubbele agenda en speelt geen spelletjes. Hij is bovendien een echt Ajacied, maar dat heb ik altijd geweten. De Boertjes vinden Ajax een geweldige club, daar is niets onechts aan. Ajax mag zich in dit opzicht dus gelukkig prijzen - de trainer straalt uit waar de club voor staat. Belangrijk. Je hebt met Madrid en Mourinho gezien hoe het ook kan gaan.

En dan nog iets. Ik zou graag anders willen, maar De Boer kan mij niet altijd overtuigen. In tactisch opzicht dan, wat zijn coaching betreft. Ik mis bij hem het scherpe oog, de feeling voor het moment. Het is alsof hij hoopt dat het goed komt, en tot die tijd spelen we de bal rustig rond. Er zit niet echt een plan achter. Cruijff, Van Gaal, die mannen voelen feilloos aan waar de zwakte van de tegenstander ligt en spelen daarop in. Opstelling, strijdwijze, wissels, alles is intuïtief overdacht, zeg maar. Dat zit er bij De Boer niet in. Zijn trainingen zijn goed, maar dat is niet zo gek met zulke leermeesters. Cruijff eerst, toen Van Gaal, Hiddink, van iedereen heeft hij wel iets opgestoken. Trainingen geven kun je namelijk leren, dat is nog wel te doen. Met coaching ligt het anders, dan moet je inspelen op de situatie. Een topcoach voelt de wedstrijd aan, hij voorziet wat er gaat gebeuren. Dat heb je of dat heb je niet, dat valt niet te leren. De Boer is de adjudant die generaal is geworden en nog steeds huizenhoog opkijkt tegen zijn voormalige superieuren. Hij probeert ze na te doen en dat lukt aardig, tot er iets bijzonders gevraagd wordt. Dan haakt hij af.

Dit gezegd hebbende, er zijn genoeg trainers in de top die 'het' niet hebben. Ik leg de lat nu heel hoog. Goed mogelijk dat De Boer het ver gaat schoppen op basis van de kwaliteiten die hij wel heeft. We zullen het zien.

Lionel

Bericht door Lionel » di jul 23, 2013 11:19 am

GangstaRiB schreef:Ik ben benieuwd. Qua resultaten is FdB bijna onovertroffen. Qua filosofie en uitvoering is er nog een hoop voor verbetering vatbaar. Ik vind dat Ajax nog steeds een té halstarrig beleid voert omtrent aankopen. Dat spelers als De Jong en Eriksen blijven is een mooie geste (niet geheel vrijwillig overigens, heb ik het idee), maar er komt toch een tijd dat je wil doorselecteren. Het schijnt dat Ajax ver wilde gaan voor Van Ginkel, maar hoever zullen we nooit weten. Feit is dat we hem niet hebben kunnen halen, evenals Chadli. Dat soort spelers geven de selectie een directe kwaliteitsimpuls, zeker als je ziet wat Ajax in de jaren hiervoor heeft gehaald.
Wat kan Ajax eraan doen dat Vitesse niet aan Ajax wilt verkopen? En Chadli is verkocht aan Tottenham. Denk je dat Ajax hiertegen kan opboksen?

Spelers uit het buitenland, ook uit Nederland trouwens, halen is risicovol. Ik denk dat ze bij Ajax ook wel die Bernard willen halen. Maar is zo een jongen haalbaar? Denk het niet (hij gaat waarschijnlijk voor 24 miljoen naar Arsenal terwijl ook o.a. Dortmund en Porto belangstelling hadden).

Ajax wilde investeren. Voor Maher hadden ze interesse. Op Van Ginkel is geboden.. Dat terwijl Eriksen en Siem nog niet eens weg zijn. Dat geeft toch ook aan dat Ajax stappen wilt maken. Maar niet ten koste van alles.

Ik ben het wel met Zuidema, en ook met jou maar ik denk dat iedereen het er wel over eens is, eens dat Ajax stappen mag en moet maken in Nederland. Wat Wimpey hierboven al ergens aangeeft overigens. Het spel is soms/vaak saai. Maar het kost nou eenmaal tijd om nieuwe spelers in te passen. Vandaar dat Ajax ervoor kiest om jonge talenten te halen en die op te leiden. Over een jaar of 5-6 zullen we de vruchten plukken van dat beleid. En als Frank tot die tijd nog 5x kampioen wordt met het spel, dat toch ook ieder jaar beter werd, wat nu gespeeld wordt, hoor je mij niet klagen!
IK GELOOF!!!!!!

Arthur

Bericht door Arthur » di jul 23, 2013 11:27 am

Ik ben het eigenlijk helemaal met je eens, Yopi :biggthumpup.gif:

Als ik het niveauverschil tussen de huidige selectie en die van '95 afzet tegenover het niveauverschil tussen De Boer en Van Gaal dan denk ik dat De Boer daar beter uitkomt dan de selectie. Daarom ben ik met de realiteit van vandaag gewoon erg blij met die man en verwacht ik dat het na hem heel lastig zal worden om iemand van minstens gelijke kwaliteiten voor de groep te krijgen.
Neemt niet weg dat er in vergelijk met het absolute topniveau natuurlijk nog wel het een en ander aan schort bij hem.

Lionel

Bericht door Lionel » di jul 23, 2013 11:42 am

Yopi schreef:
Zuidema schreef:Frank is natuurlijk goed bezig met 3 titels als debutant en hij heeft verzorgd voetbal overduidelijk hoog in het vaandel staan. Maar het maximale? En een absolute toptrainer? Nou, nee wat mij betreft. Nog niet, tenminste.

Ik kan me goed vinden in je kritiek, Zuidema. Op zich ben ik tevreden met de ontwikkelingen bij Ajax, maar er ontbreekt iets. Dat 'iets' ligt op het voetbaltechnische vlak. Ajax heeft altijd gestaan voor durf, voor flair. Durf en flair zijn op dit moment ver te zoeken.

Waar heeft het mee te maken? Met het karakter van de trainer? De Boer is geen durfal, zoals Cruijff of Van Gaal. De Boer is geen avonturier. De Boer is een keurige, burgerlijke man die graag lang voor dezelfde baas werkt en in de vakantie dagelijks het platje voor zijn caravan aanveegt. In zijn selectie zitten, niet toevallig, veel spelers die een beetje zo zijn als hij. Brave, betrouwbare jongens. De Jong, Eriksen, Blind, Van Rhijn. Hij weet wat hij aan ze heeft en zij weten wat ze aan hem hebben. Ze zouden onder andere omstandigheden buren kunnen zijn op de camping.

Zou De Boer dan niet met buitenbeentjes kunnen werken? Vast wel. Maar dan voor alle zekerheid wel met spelers met bewezen kwaliteiten, spelers die professioneel genoeg zijn om te weten wat ze doen. Dergelijke jongens spelen niet bij Ajax, tenzij op jonge leeftijd. Dan zijn ze doorgaans nog in hun onstuimige fase: lastig, eigenwijs, wisselvallig in hun prestaties. Dat is niets voor De Boer. Suarez, El Hamdaoui, hij had ze zo buiten gewerkt. Liever De Jong in de spits dan dat gedoe, moet hij gedacht hebben. (Het gaat om het idee. Niet om een discussie over EH te starten. Dus please...)

Davids was enorm belangrijk voor het Ajax van LvG. Hij was zeker niet de beste voetballer, maar hij bracht iets anders: passie, brandende eerzucht, onvoorspelbaarheid. Davids gedroeg zich vaak net even anders dan de rest zou doen. Hij was als het ware de belichaming van het alternatief. Als het niet goedschiks kon, dan maar kwaadschiks. Zulke spelers heb je nodig, daar moet ruimte voor zijn. De Zuidema-doctrine staat wat mij betreft nog steeds, en daarbij heb je beslist een aanjager nodig. Als ik het huidige team bekijk, dan mis ik dat. Lieve jongens allemaal, maar vooral braveriken, meelopers, uitblinkers in de rondo. Verdedigers die huizenhoog opkijken tegen Meneer Stam, hardwerkende aanvallers zonder brille. Fischer vind ik de enige uitzondering. Die jongen is een beetje gek. Daar zou ik meer van willen zien.

Ik geef toe, ik heb me in De Boer vergist. Ik betwijfelde of hij de communicatieve vaardigheden had om trainer van Ajax te worden. Vond hem een sympathieke kerel maar ook wat simpel en brommerig. Die twijfels sloegen nergens op, Ajax verkopen doet hij juist erg goed. Niets dan lof daarvoor. De spelers zijn bovendien erg over hem te spreken. Hij is eerlijk en direct. Heeft geen dubbele agenda en speelt geen spelletjes. Hij is bovendien een echt Ajacied, maar dat heb ik altijd geweten. De Boertjes vinden Ajax een geweldige club, daar is niets onechts aan. Ajax mag zich in dit opzicht dus gelukkig prijzen - de trainer straalt uit waar de club voor staat. Belangrijk. Je hebt met Madrid en Mourinho gezien hoe het ook kan gaan.

En dan nog iets. Ik zou graag anders willen, maar De Boer kan mij niet altijd overtuigen. In tactisch opzicht dan, wat zijn coaching betreft. Ik mis bij hem het scherpe oog, de feeling voor het moment. Het is alsof hij hoopt dat het goed komt, en tot die tijd spelen we de bal rustig rond. Er zit niet echt een plan achter. Cruijff, Van Gaal, die mannen voelen feilloos aan waar de zwakte van de tegenstander ligt en spelen daarop in. Opstelling, strijdwijze, wissels, alles is intuïtief overdacht, zeg maar. Dat zit er bij De Boer niet in. Zijn trainingen zijn goed, maar dat is niet zo gek met zulke leermeesters. Cruijff eerst, toen Van Gaal, Hiddink, van iedereen heeft hij wel iets opgestoken. Trainingen geven kun je namelijk leren, dat is nog wel te doen. Met coaching ligt het anders, dan moet je inspelen op de situatie. Een topcoach voelt de wedstrijd aan, hij voorziet wat er gaat gebeuren. Dat heb je of dat heb je niet, dat valt niet te leren. De Boer is de adjudant die generaal is geworden en nog steeds huizenhoog opkijkt tegen zijn voormalige superieuren. Hij probeert ze na te doen en dat lukt aardig, tot er iets bijzonders gevraagd wordt. Dan haakt hij af.

Dit gezegd hebbende, er zijn genoeg trainers in de top die 'het' niet hebben. Ik leg de lat nu heel hoog. Goed mogelijk dat De Boer het ver gaat schoppen op basis van de kwaliteiten die hij wel heeft. We zullen het zien.
Ik kan me redelijk vinden in je verhaal maar heb toch wel wat op- of aanmerkingen.

Toen Frank aan de job begon was Ajax een teringzooi. Op bestuurlijk vlak maar ook op het veld. Frank heeft voor rust gezorgd. El Ham is als enige de tent uit gewerkt. Suarez werd verkocht voor 27 miljoen. Dat bod zou sowieso geaccepteerd zijn. Los van de discussie of Frank het wel of niet in Suarez ziet zitten.

Ten tweede heb je een geraamte nodig waarin de spelers met flair/iets extra's kunnen excelleren. Dat geraamte staat nu en daarom kan een Fischer op links en een Bojan op rechts spelen in plaats van een Boerrigter en Lukoki (kijk eens wat voor spelers uit de jeugd zijn doorgebroken.... zit niks met ook maar enige vorm van flair tussen).

Wat het tactisch inzicht van Frank betreft ben ik het wel met je eens. Uit tegen PSV, al viel goal gelukkig tot stand, had ik voor het eerst echt het gevoel dat we de hand van Frank zagen in het wisselen. In het tactische. Derk wisselen was achteraf een goede zet gebleken. Dat heb ik wel vaker gemist. Natuurlijk heeft Frank ons veel bezorgd maar het echt het verrassende mis ik inderdaad wel. Maar de beste man is pas 3 jaar hoofdtrainer. 3 titels, doet geen enkele coach hem na.
IK GELOOF!!!!!!

wimpey

Bericht door wimpey » di jul 23, 2013 12:12 pm

Yopi schreef: Een topcoach voelt de wedstrijd aan, hij voorziet wat er gaat gebeuren. Dat heb je of dat heb je niet, dat valt niet te leren.
FdB is rechtlijnig, het erin beuken van zijn geliefde spelletje kan ie verdomd goed. Als trainer sla ik hem hoog aan. Qua improviseren en ingrijpen (coaching) kan hij LvG, JC idd niet benaderen.

Ik denk trouwens wel dat het te verbeteren is, al is het niet aangeboren. Die man is 3 jaar bezig, er komt een moment waarop hij zulke situaties herkent. Maar als coach / strateeg zal hij geen LvG of JC worden.

Daar staat trouwens weer tegenover dat FdB als mens een stuk aangenamer is en geen energie zal verspillen aan blauwe Olifanten, crusades tegen de media en meer van dat soort onzin. Hij is een prima schoenmaker die bij zijn leest blijft i.p.v. een briljant schoenmaker die ook nog eens kruidenier en bakker wil zijn.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di jul 23, 2013 12:25 pm

Cruijff en Van Gaal worden elke dag bevestigd in hun mening dat ze er meer kijk op hebben dan anderen. Daarom zijn ze zo pedant. De Boer daarentegen ziet het spel waarschijnlijk niet beter dan Spijkerman, Bergkamp en een hoop anderen. (Hij heeft natuurlijk wel een hoop ervaring in de top. Dat telt ook.)

Dat is het dilemma: wil je een geniale gek of een hardwerkende trainer die een heel eind komt? Bij Bayern kozen ze na veel conflicten voor het laatste.

Bijleren? Misschien, maar het uitgangspunt is anders. Cruijff en Van Gaal gaven er vanaf de eerste dag van hun trainersloopbaan blijk van bijzondere gaven te hebben. Of moet ik zeggen: als speler al?

Lionel

Bericht door Lionel » di jul 23, 2013 12:36 pm

Yopi schreef:Cruijff en Van Gaal worden elke dag bevestigd in hun mening dat ze er meer kijk op hebben dan anderen. Daarom zijn ze zo pedant. De Boer daarentegen ziet het spel waarschijnlijk niet beter dan Spijkerman, Bergkamp en een hoop anderen. (Hij heeft natuurlijk wel een hoop ervaring in de top. Dat telt ook.)

Dat is het dilemma: wil je een geniale gek of een hardwerkende trainer die een heel eind komt? Bij Bayern kozen ze na veel conflicten voor het laatste.

Bijleren? Misschien, maar het uitgangspunt is anders. Cruijff en Van Gaal gaven er vanaf de eerste dag van hun trainersloopbaan blijk van bijzondere gaven te hebben. Of moet ik zeggen: als speler al?
De meest succesvolle trainers ter wereld waren wel de normale hardwerkende trainers. Kijk naar Del Bosque of een Jupp Heynckes.
IK GELOOF!!!!!!

wimpey

Bericht door wimpey » di jul 23, 2013 12:42 pm

Yopi schreef: Bijleren? Misschien, maar het uitgangspunt is anders. Cruijff en Van Gaal gaven er vanaf de eerste dag van hun trainersloopbaan blijk van bijzondere gaven te hebben. Of moet ik zeggen: als speler al?
Cruijff en Van Gaal zijn ook idealist, die kunnen leven met een nederlaag wanneer hun ploeg de pannen van het dak speelt. FdB laat nog geen spelletje halma lopen. De pieken van Cruijff en Van Gaal zullen hoger blijken te zijn dan die van FdB. De dalen dieper. Qua benadering zit de trainer FdB voor mijn gevoel dichter bij LvG dan bij JC.

Groot verschil: dit Ajax heeft geen Wouters, Blind of Rijkaard die het zaakje vlot trekken wanneer het uit de klauw dreigt te gieren. Had LvG de CL gewonnen wanneer Rijkaard in de rust van de finale niet had ingegrepen? Een jaar later was Rijkaard er niet bij en Ajax was vrij kansloos tegen Juve. Bij dit Ajax moet vrijwel alles vanaf de kant komen, wanneer het niet loopt.

zeux

Bericht door zeux » di jul 23, 2013 2:43 pm

Uiteindelijk is iedereen het dus wel met Zuidema (en elkaar) eens: FdB behaalt prima resultaten, maar het spel is te vaak te flets en risicoloos, er zou eigenlijk een gifkikker of routinier of in ieder geval iemand moeten bij komen die iets extra's brengt, iemand met diepgang, met een pass, met experiment in zijn spel.

Constateren is één. Maar dan het vervolg. Wat is dan vervolgens de oplossing?

Zuidema zegt: durf te investeren in één of twee spelers en ben dan ook niet bang om richting dubbele cijfers te gaan (en verlos je en passant van het trauma Suljemani).

Is er dan ook nog de 'brede consensus'?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » di jul 23, 2013 2:54 pm

Natuurlijk heeft Zuidema duidelijke punten, dat het bij Ajax nog een aantal treetjes attractiever kan, mag (en moet!) dat vind ik ook, maar bij Ajax is er aan individuele hoogstandjes echt wel heel wat meer te genieten dan bij pak hem beet Twente, Feyenoord en PSV. Mooie aannames, tegenstanders die door de benen worden gespeeld, een Fischer die tijdens Ajax-PSV de 2-1 forceert door in de zestien tweemaal buitenom zijn verdediger te gaan, de intentie is er wel.

Je ziet ook in dit filmpje dat Ajax de tegenstander ook op flair afbluft, als een jongen als Viktor echter zijn dag niet helemaal heeft dan mislukt er veel, ogen zijn 10 medespelers wat te flets en wordt dat tienerjong een beetje bozig en ligt ie meer op het grasveld te rammen dan dat ie loopt te dribbelen. Hopelijk komt dat druistige door zijn jonge leeftijd en is het geen blijvend trekje.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » di jul 23, 2013 3:51 pm

Zeux schreef:Zuidema zegt: durf te investeren in één of twee spelers en ben dan ook niet bang om richting dubbele cijfers te gaan (en verlos je en passant van het trauma Suljemani).

Is er dan ook nog de 'brede consensus'?

De transfersom zal op een gegeven moment het probleem niet meer zijn, eerder het salaris. Een toptransfer werkt inflatie van spelerssalarissen in de hand. Als Sulejmani 1,7 miljoen per jaar verdient, waarom Eriksen dan niet, of De Jong? Een speler als Chadli was in een eerdere fase wellicht over de streep te trekken geweest met als hem een contract als dat van Sulejmani was geboden, maar is dat het je waard?

Ik denk, beste Zeux, dat jij vooraan had gestaan om Marco van Basten en zijn steronderhandelaar Danny Blind af te branden als ze van Sulejmani hadden afgezien omdat ze hem te duur vonden. En dan was je niet de enige geweest, dan was je omringd door een menigte. Supporters denken namelijk heel gemakkelijk over geld. Zolang het hun eigen geld niet is, tenminste. Ze omschrijven het smijten met geld door hun club in macho termen: aftroeven, durven investeren, toeslaan. Supporters willen over het algemeen niet dat hun club 'slap' is, passief, afwachtend. Daarmee raak je aan een dilemma. In hoeverre speelt mee dat supporters tevreden gesteld moeten worden? Hoeveel, in keiharde euro's, is het goede gevoel waard dat supporters krijgen door de ene of de andere aankoop?

Ajax wil nu investeren in jong toptalent, dat is wat mij betreft de juiste koers. Of de spelers die gehaald zijn passen bij de ambities laat ik in het midden, dat kan ik op dit moment niet beoordelen. Maar om terug te komen op De Boer, ik denk dat hij niet zo enthousiast is over intuïtieve spelers. Zelf was hij tactisch heel sterk, en hij zal zich ergeren aan een speler 'die maar wat doet.' Misschien wil hij best een creatieve speler (erbij), maar ook dat kan een rationele keuze zijn. Verrassing inbouwen, zoiets. Met als restrictie: het moet niet te riskant zijn, want dan doen we het niet.

Vergeet niet, een team dat leunt op het collectief presteert al snel. Zoals het Ajax van de afgelopen jaren heeft aangetoond. Ik heb het idee dat De Boer ons gevoel in het geheel niet deelt. Wij missen iets, hij niet. tIk denk dat hij prima tevreden is als hij een team neerzet dat netjes 'vanuit de organisatie' speelt en nog wint ook.

Plaats reactie