Amper, maar dus wel mogelijk. Ik hoop dat we weer eens objectief en nuchter naar een dure kwaliteitsaankoop durven kijken en niet schrikken van een transfer dat de dubbele cijfers nadert. Dat dat Sulejmani-trauma eindelijk eens een plek krijgt. Trek je lessen uit dat drama, maar laat de mogelijkheid wel open om incidenteel diep in de beurs te durven tasten als je een stuk extra kwaliteit op een plek wilt hebben. En misschien naief van me, maar is het echt onmogelijk geworden om toptalent als Olsen/Arnesen/Lerby of Kanu/Finidi/Litmanen of Trabelsi/Maxwell/Pienaar voor een relatieve habbekrats naar Ajax te halen?wimpey schreef:Het mag regelmatig wat sneller en directer, maar dat heeft dus met kwaliteit te maken. Dié kwaliteit is voor Ajax in het huidige voetbal amper nog in de vorm van directe versterkingen te halen.
En zitten we qua kwaliteiten van de huidige spelers nou echt al aan het plafond? Is dat echt een voldongen feit? Dat kan ik niet geloven, sorry. In het teamwork en de individuele rollen daarin is volgens mij nog beslist winst te halen. Ook met deze spelers.
Ik hoop van harte dat beide pilaren straks hun vruchten gaan afwerpen. Tot dan weiger ik het fatalisme te delen dat we alles maar moeten slikken dat het vlaggenschip ons voorschotelt, omdat we zo machteloos zouden staan tegenover ons kwaliteitsniveau.Jeugdscouting nog verder intensiveren en voor een top Ajax-opleiding zorgen dus.
Frank is natuurlijk goed bezig met 3 titels als debutant en hij heeft verzorgd voetbal overduidelijk hoog in het vaandel staan. Maar het maximale? En een absolute toptrainer? Nou, nee wat mij betreft. Nog niet, tenminste.En ja, FdB haalt er het maximale uit. Absolute toptrainer m.i. En hij is net begonnen.
Voorbeeld: ik denk dat een absolute toptrainer dat flegma van Eriksen kan doorbreken, dat Christian ook echt dominant (ahum) en bepalend wordt. En een absolute toptrainer kan Eriksen in een context plaatsen dat hij optimaal gaat renderen. Dat hij veel bewegende mensen om zich heen krijgt die slim ruimtes creeren en daar gebruik van maken, zodat hij bv zijn passes beter kwijt kan. Ik zie helaas nog veel te weinig van dat alles. Waar sommige toptalenten in het verleden per seizoen grote sprongen maakten, kabbelt de ontwikkeling van Eriksen me veel te veel maar wat voort. Een absolute toptrainer had daar volgens mij wel raad mee geweten.
Begrijp me goed: Frank ademt Ajax, er klopt flink wat rood-wit bloed door zijn aderen. Gepokt en gemazeld als Europees topvoetballer, wat ie op een mooie manier meeneemt in zijn coaching. Verder komt die Noordhollandse nuchterheid goed van pas, zoals in de tijd van ongelooflijke onrust tijdens de 'fluwelen' revolutie. Prima allemaal. Wat dat betreft hadden we geen betere kunnen hebben.
Maar ook Frank heeft nog de nodige stappen te maken. Hij is nog druk lerende in coaching en training, in het omgaan met zijn spelers, in strategie en taktiek en blijkt daarin al doende de nodige bokken te kunnen schieten. Een beetje meer avontuur zou hem trouwens ook niet misstaan naar mijn smaak. Wie weet komt dat allemaal nog en is hij over een paar jaar inderdaad die absolute toptrainer. Het kan me in ieder geval niet snel genoeg gaan.