Bétrouwbaar transfernieuws

Bojan naar Ajax? Of toch Chivu?

Moderator: mods

Le T.

Re: Bétrouwbaar transfernieuws

Bericht door Le T. » za jun 22, 2013 4:44 pm

Marillion schreef:Het kan zijn dat ik Wimpey helemaal verkeerd begrijp maar ik doe gewoon een gooi. Hoe zou Ajax er uit zien onder jou leiding als Maher nu wel zou worden gehaald?
10 man in wit tenue met een brede rode baan en een daarvan op het middenveld is dan Maher. Ik vind de vraag niet zo relevant. Je zet hem neer waar hij het beste tot zijn recht komt, punt naar achteren is dat dan rechtshalf lijkt me, bij de punt naar voren zet je hem op 10. En dan belandt er een mindere middenvelder op de bank. Ik zie geen reden om bij deze inmiddels fictieve transfer ineens de wedstrijdbespreking die ik in plaats van De Boer zou doen uit te tikken. Dat zijn allemaal details die in transferverband niet zo relevant zijn.
Yopi schreef:
Le T. schreef:Dus behalve dat Maher een gemis is voor de liefhebber en voor de ambitie komend seizoen, is het ook een bevestiging dat het TH de volgende stap helemaal niet wil zetten en dat ze ook niet het oog voor talent en de besluitvaardigheid daartoe hebben.
Nu weten we het zeker. :smallgrin.gif:
?
Wat klets je, waarom zou het TH de volgende stap niet willen zetten? En waarom zou je daar per se Maher voor nodig hebben?
Het balletje rondschuiven dat kennen we inmiddels wel, en ook is duidelijk geworden dat je daarmee de aansluiting bij de Europese subtop niet vindt, en dat het zelfs niet goed genoeg is om daarmee elke Nederlandse tegenstander te kunnen verslaan. Dan moet je transferbeleid dus in dienst staan van een volgende stap, en dat kan dan niks anders zijn dan het positiespel in te vullen met betere spelers, met meer creativiteit, techniek, gogme, handelingssnelheid en wat meer gif zou ook niet verkeerd zijn.

Maar als je dan een groot talent en een echte Ajaxvoetballer als Maher die zichzelf notabene op een presenteerblaadje legt niet wil maar liever met De Jong doorgaat en interesse in Duarte toont, dan wil het TH blijkbaar liever vasthouden aan de illusie dat het voldoende is zo en dat je wel iets in Europa te zoeken hebt als dat soort spelers nog beter worden in de bal naar elkaar toeschuiven.
Laatst gewijzigd door Le T. op za jun 22, 2013 4:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » za jun 22, 2013 4:46 pm

Ik kan me nog wel herinneren dat Duarte me 687 euro bezorgd heeft toen ik een keer op Het Kasteel een wedstrijd van Jong Sparta bijwoonde en in de laatste 10 minuten op SBOBET een inzet plaatste dat Jong Sparta die wedstrijd zou gaan winnen. De wedstrijd stevende op een gelijkspel af, maar diep in de blessuretijd krulde Duarte vanaf circa 27 meter de winnende goal in de kruising. Ik weet even niet meer of het nu een vrije trap was of gewoon een schot, maar in elk geval was het een erg fraai doelpunt.

Mocht het tussen Overmars en Jan Smit stuk lopen op een paar centen dan mogen ze mij wellicht even bellen om het verschil tussen vraag en aanbod neer te legge. :blush.gif:

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » za jun 22, 2013 4:51 pm

@Le T:het balletje rondschuiven, dat doet Barcelona, dat deed het Ajax van LVG ook.

Je vindt de vraag van Wimpey niet relevant? Het gaat er juist om dat je spelers bij elkaar zoekt die complementair zijn. Misschien doet het TH dat wel en kijkt het verder dan jij.

Dubbel
AT EC 2012 winner

Bericht door Dubbel » za jun 22, 2013 6:03 pm

Hoe dan ook neemt Ajax een groot risico door Maher niet te halen. 80% van de fans wil hem graag in Mokum zien spelen, het lijkt alleszins haalbaar en Ajax doet niet eens een bod... Naar de redenen daarvan moeten we vervolgens gissen. Als Psv hem nu wel haalt en stel dat wordt een success dan zullen veel fans dat niet trekken en als het bij ons dan sportief effe tegenzit krijg je al heel snel de pleuris aan het dansen.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » za jun 22, 2013 6:24 pm

Dubbel schreef:Hoe dan ook neemt Ajax een groot risico door Maher niet te halen. 80% van de fans wil hem graag in Mokum zien spelen, het lijkt alleszins haalbaar en Ajax doet niet eens een bod... Naar de redenen daarvan moeten we vervolgens gissen. Als Psv hem nu wel haalt en stel dat wordt een success dan zullen veel fans dat niet trekken en als het bij ons dan sportief effe tegenzit krijg je al heel snel de pleuris aan het dansen.
Jep, sterker nog... als Maher met een vrije trap of een lekker afstandsschot PSV de groepsfase van de CL in schiet dan heeft men in Eindhoven die transfersom er alweer uit. En wordt Ajax een miljoentje of 7 aan CL inkomsten door de neus geboord.

Heel stiekem toch maar hopen dat Overmars onder de tafel alles al geregeld heeft met Maher. En dat op het moment dat er een persbericht wordt uitgestuurd als "Transfer Maher naar PSV nagenoeg rond. Naar verluidt wordt de speler voor circa 7,5 miljoen overgenomen van AZ blabla" Maher opeens zegt "Hee maar ik wil naar Ajax!" en Ajax vervolgens de deal closed door tegen die Alkmaarders te zeggen dat ze het bedrag wat ze met PSV overeengekomen zijn vanuit Amsterdam gestort gaan krijgen...

columbus

Bericht door columbus » za jun 22, 2013 6:26 pm

Marillion schreef:Is jou probleem niet dat je gewoon persé Maher naar Ajax wil zien komen ipv naar PSV?
Oh nee hoor, helemaal niet. Ik vind Maher gewoon een goede speler die m.i. het eventuele vertrek van Eriksen op zou kunnen vullen... Bovendien, gezien zijn status en potentie een bedrag van 8 miljoen echt niet veel vind.

Ook bij van Ginkel denk ik daar over. Zie hem als prima vervanger voor de Jong. En ook bij hem is een dergelijk bedrag te verdedigen.

Wat ik afgelopen seizoen gemist heb is af en toe net een beetje meer creativiteit. Een speler met een actie en snelheid naar voren toe.

Daarnaast snap ik Ajax ook niet zo goed. Dacht dat Ajax wel zeer gecharmeerd van hem zou zijn. Ook hoe Maher zelf in de media zijn voorkeur min of meer voor Ajax uitsprak kwam bij mij over alsof er allang een belletje heen en weer is geweest. En nu, toch een beetje out of the blue, is hij niet meer nodig...

Wat een aantal andere posters ook al hebben gezegd, wanneer Eriksen en de Jong wel vertrekken en vult het aan met jeugd en Duarte doe je echt een paar stappen achteruit...

Le T.

Bericht door Le T. » za jun 22, 2013 6:48 pm

Yopi schreef:@Le T:het balletje rondschuiven, dat doet Barcelona, dat deed het Ajax van LVG ook.
Nee. Barcelona wel ja, uit 70 minuten balbezit drieeneenhalve kans uitspelen en dan gaan we allemaal roepen hoe fantastisch te zijn. Maar het Ajax van LVG zorgde dat het balbezit had om daarmee weldra een kans uit te spelen. Die gaan dan naar voren voetballen met een idee, iets meer idee dan slechts een 1-2 die iedereen aan ziet komen, én met het risico op balverlies. Er staat me nog wel een draak van een wedstrijd bij in Dortmund, maar dat was de uitzondering, even 3 puntjes halen en wegwezen. Ook Bayern speelt de bal niet zomaar rond.
Je vindt de vraag van Wimpey niet relevant? Het gaat er juist om dat je spelers bij elkaar zoekt die complementair zijn.
Allemaal koorknaapjes die elkaar braaf de bal toeschuiven en je hebt een heel kinderkoor bij elkaar ja. Dit Ajax ontbeert oa creativiteit en handelingssnelheid, dan lijkt mij een creatieve speler met een hoge handelingssnelheid complementair.
Misschien doet het TH dat wel en kijkt het verder dan jij.
Misschien. Waarschijnlijker is echter dat ze niet zo goed zijn in het beoordelen van spelers, in het bijzonder die spelers waar ze niet zelf mee werken. Het is immers niet zo dat ze zich eerder wel besluitvaardig en succesvol hebben getoond hierin.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » za jun 22, 2013 7:06 pm

Le T. schreef:
Yopi schreef:@Le T:het balletje rondschuiven, dat doet Barcelona, dat deed het Ajax van LVG ook.
Nee. Barcelona wel ja, uit 70 minuten balbezit drieeneenhalve kans uitspelen en dan gaan we allemaal roepen hoe fantastisch te zijn. Maar het Ajax van LVG zorgde dat het balbezit had om daarmee weldra een kans uit te spelen. Die gaan dan naar voren voetballen met een idee, iets meer idee dan slechts een 1-2 die iedereen aan ziet komen, én met het risico op balverlies. Er staat me nog wel een draak van een wedstrijd bij in Dortmund, maar dat was de uitzondering, even 3 puntjes halen en wegwezen. Ook Bayern speelt de bal niet zomaar rond.
Kun je niet 1 op 1 met elkaar vergelijken. Barcelona heeft Xavi & Iniesta, die zetten per wedstrijd regelmatig wel 5 keer een medespeler vrij voor de keeper, als ze een goede dag hebben zelfs ruim 10 keer. En dan beschikken ze ook nog over ene Lionel Messi, betere voetballers dan dat ventje ga je op de meeste planeten niet vinden.

Het Ajax van Louis van Gaal beschikte in de gloriejaren telkens over een enorm goede spits. Een technisch begaafde, sterke, grote snelle aanvaller die kon combineren en afronden. Pettersson, Kanu en Kluivert is andere koek dan Sigthórsson. En vergeet ook niet de extreem goed renderende buitenspelers die wel ff wat andere statistieken konden overleggen dan Boerrigter, Lukoki en Fischer die, hoewel een groot talent, natuurlijk niet echt een buitenspeler is.

jabu

Bericht door jabu » za jun 22, 2013 8:34 pm

Cruijff schreef:
Dubbel schreef:Hoe dan ook neemt Ajax een groot risico door Maher niet te halen. 80% van de fans wil hem graag in Mokum zien spelen, het lijkt alleszins haalbaar en Ajax doet niet eens een bod... Naar de redenen daarvan moeten we vervolgens gissen. Als Psv hem nu wel haalt en stel dat wordt een success dan zullen veel fans dat niet trekken en als het bij ons dan sportief effe tegenzit krijg je al heel snel de pleuris aan het dansen.
Jep, sterker nog... als Maher met een vrije trap of een lekker afstandsschot PSV de groepsfase van de CL in schiet dan heeft men in Eindhoven die transfersom er alweer uit. En wordt Ajax een miljoentje of 7 aan CL inkomsten door de neus geboord.
Dit is nou typisch het staaltje supporter denken waarvan ik blij ben dat het TH zich daar niet schuldig aan maakt.

Ik vind zowel Maher als Van Ginkel beiden interessante spelers, maar ben niet in staat te beoordelen hoe zij het bij Ajax zouden gaan doen en waar hun top ligt. Het gemak waarmee supporters praten over transfersommen van 7-9 miljoen voor dergelijke jonge ventjes kan nooit een reden zijn om spelers aan te trekken. Ik heb vooral de hoop dat het TH juist een hele bewuste keuze maakt om deze spelers niet voor een dergelijk bedrag aan te trekken. Van vol de portemonnee trekken is hopelijk afscheid genomen. Wel kan geconstateerd worden dat Ajax beiden spelers in een eerder stadium wel graag had aangetrokken. Dan is het jammer dat het uiteindelijk toch niet lukt. Maar zoals gezegd, alles heeft zijn prijs.
Ik hoop dat Duarte inderdaad stappen heeft gemaakt en beter is geworden, want in zijn Sparta tijd was ik niet onder de indruk van hem. Voor die speler van toen zou Ajax m.i. geen transfersom op tafel moeten leggen. Dat soort spelers kan je intern ook wel vinden. Het valt wel op dat ook op dit moment er nog echt sprake lijkt van Studio-Sport-bord-op-schoot-scouting. Voor de bedragen die Ajax wel wil uitgeven moet er toch ook wel wat buiten de eredivisie te vinden zijn.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » za jun 22, 2013 8:54 pm

Jabu schreef:
Cruijff schreef:
Dit is nou typisch het staaltje supporter denken waarvan ik blij ben dat het TH zich daar niet schuldig aan maakt.

Ik vind zowel Maher als Van Ginkel beiden interessante spelers, maar ben niet in staat te beoordelen hoe zij het bij Ajax zouden gaan doen en waar hun top ligt. Het gemak waarmee supporters praten over transfersommen van 7-9 miljoen voor dergelijke jonge ventjes kan nooit een reden zijn om spelers aan te trekken. Ik heb vooral de hoop dat het TH juist een hele bewuste keuze maakt om deze spelers niet voor een dergelijk bedrag aan te trekken. Van vol de portemonnee trekken is hopelijk afscheid genomen. Wel kan geconstateerd worden dat Ajax beiden spelers in een eerder stadium wel graag had aangetrokken.
Tja dat Maher niet al van jongs af aan bij Ajax speelt heeft de club aan zichzelf verwijten, hij is tot twee keer toe op eigen initatief naar de talentendagen gekomen en beide keren stonden de keuzeheren niet op te letten.

Maher heeft bij het Nederlands elftal meer perspectief dan Wesley Sneijder, de toekomst van Marco van Ginkel ziet er ook veelbelovend uit. Tussen de 14 en 18 miljoen uitgeven om die jongens beide binnen te halen is in mijn ogen te gortig, maar de portemonnee trekken en één van deze twee aan Ajax binden had ik zeer verantwoord gevonden.

In dat geval is vooral Maher een optie, want AZ heeft zich er in tegenstelling tot Vitesse bij neergelegd dat ze aan Ajax (of PSV) moeten gaan verkopen. Daarnaast wil die jongen graag tot 2015 of 2016 in de top van de Eredivisie blijven spelen, ook dat spreekt me aan. Ik investeer liever in jongens waar Ajax nog een paar jaar mee vooruit kan dan in spelers die de ambitie hebben om binnen een jaar (of zelfs al over week) Ajax in te ruilen voor Dortmund, Leverkusen of Gladbach...
Laatst gewijzigd door Cruijff op za jun 22, 2013 8:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Dubbel
AT EC 2012 winner

Bericht door Dubbel » za jun 22, 2013 8:55 pm

Jabu schreef: Ik heb vooral de hoop dat het TH juist een hele bewuste keuze maakt om deze spelers niet voor een dergelijk bedrag aan te trekken. Van vol de portemonnee trekken is hopelijk afscheid genomen. Wel kan geconstateerd worden dat Ajax beiden spelers in een eerder stadium wel graag had aangetrokken. Dan is het jammer dat het uiteindelijk toch niet lukt. Maar zoals gezegd, alles heeft zijn prijs.
Neeheee! Zucht. Nog een keertje dan... :smile-ajax.gif:
19 juni 2013 - Volgens technisch directeur Marc Overmars is de vraagprijs van AZ voor Adam Maher niet de reden waarom Ajax (vooralsnog) niet concreet wordt voor de middenvelder. 'We hebben andere prioriteiten. De vraagprijs van AZ heeft daar niks mee te maken, dat speelt helemaal geen rol,' zo laat hij weten tegenover Voetbal International.

mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19

Bericht door mattie » zo jun 23, 2013 1:27 am

Neeheee! Zucht. Nog een keertje dan... :smile-ajax.gif:
19 juni 2013 - Volgens technisch directeur Marc Overmars is de vraagprijs van AZ voor Adam Maher niet de reden waarom Ajax (vooralsnog) niet concreet wordt voor de middenvelder. 'We hebben andere prioriteiten. De vraagprijs van AZ heeft daar niks mee te maken, dat speelt helemaal geen rol,' zo laat hij weten tegenover Voetbal International.
[/quote]

Babel weg.. Boerrighter stijf links.. Fischer vind ik geen LB.. Lukoki mag verhuurd/verkocht worden.. Sana is een twijfel geval.. Zie hier je twijfel geval.

Eriksen dat hij weg wilt lijkt mij duidelijk.. Echter nog geen enkele club is volgens mij specifiek bezig met hem.. Vermoedelijk een te hoge prijskaartje..

De Jong wilt wel graag maar zie Eriksen

Volgens mij is alleen alderweireld serieus..
Weer op zoek naar een Interim coach..

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo jun 23, 2013 9:39 am

Ik vind het trouwens opvallend dat veel mensen Maher grote kwaliteiten toedichten, maar dat niemand nou precies onder woorden kan brengen wat die kwaliteiten zijn, behalve wat algemeenheden als 'hij is creatief'.

Let wel, Maher is inderdaad een goede speler en een groot talent, maar nog lang geen speler die er op Eredivisieniveau structureel bovenuitsteekt. Hij is simpelweg nog niet allround genoeg.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Le T.

Bericht door Le T. » zo jun 23, 2013 10:09 am

Cruijff schreef:
Le T. schreef:
Kun je niet 1 op 1 met elkaar vergelijken. Barcelona heeft Xavi & Iniesta, die zetten per wedstrijd regelmatig wel 5 keer een medespeler vrij voor de keeper, als ze een goede dag hebben zelfs ruim 10 keer.
Volgens mij zijn ze recentelijk nog weggespeeld door Bayern en lukte die 5 keer niet, en dat was nou niet bepaald de eerste tegenstander waarbij hen dat overkwam.
En dan beschikken ze ook nog over ene Lionel Messi, betere voetballers dan dat ventje ga je op de meeste planeten niet vinden.
Klopt, maar zelfs met hem werkt de 90-minutenrondo niet. Bayern haalt een hoger rendement met mindere spelers doordat die wel echt de aanval zoeken ipv balbezit, en dus risico op balverlies in hun spel leggen door scherpe combinaties aan te gaan en acties te maken op de vleugels. Dat moet dan ook het voorbeeld voor Ajax zijn, en niet Barca.
Het Ajax van Louis van Gaal beschikte in de gloriejaren telkens over een enorm goede spits. Een technisch begaafde, sterke, grote snelle aanvaller die kon combineren en afronden. Pettersson, Kanu en Kluivert is andere koek dan Sigthórsson.
Niet waar. Kluivert en Kanu waren weliswaar grote maar jonge talenten, Petterson was ook relatief een koopje en niet eentje die weggekocht zou worden. Ajax was het allerhoogste voor Petterson, dankzij enkele specifieke kwaliteiten was hij heel nuttig te midden van veel grotere talenten die veel betere spelers zou worden. Dat was fantastisch, maar dat maakt Petterson natuurlijk geen topper.

En vergeet ook niet de extreem goed renderende buitenspelers die wel ff wat andere statistieken konden overleggen dan Boerrigter, Lukoki en Fischer die, hoewel een groot talent, natuurlijk niet echt een buitenspeler is.
Die moest LVG dan ook gaan halen. Het waren de aankopen die die goede lichting uit de jeugdopleiding tot zo'n succes maakten. Overmars was toen ook gewoon een dure aankoop, Finidi een vondst.
Bert schreef:Ik vind het trouwens opvallend dat veel mensen Maher grote kwaliteiten toedichten, maar dat niemand nou precies onder woorden kan brengen wat die kwaliteiten zijn, behalve wat algemeenheden als 'hij is creatief'.

Let wel, Maher is inderdaad een goede speler en een groot talent, maar nog lang geen speler die er op Eredivisieniveau structureel bovenuitsteekt. Hij is simpelweg nog niet allround genoeg.
Dit lijken mij nou algemeenheden, terwijl ik meen aanzienlijk concreter te zijn geweest over de kwalliteiten van Maher.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo jun 23, 2013 10:23 am

Bert schreef:Maher is geen Eriksen, maar is dan ook een ander type. Dat geldt dus andersom ook.

Waar Eriksen de voortdurend bewegende middenvelder is die aangespeeld moet worden als hij 'los' is, probeert Maher in zijn aanname altijd direct vooruit te spelen, ook wanneer hij kort gedekt wordt. Daar staat tegenover dat Eriksen slimmer is in het vinden van de vrije ruimte dan Maher.

Je moet ze allebei op hun sterke punten gebruiken. Ze zijn ook allebei nog piepjong, hè.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

columbus

Bericht door columbus » zo jun 23, 2013 10:35 am

Bert schreef:Let wel, Maher is inderdaad een goede speler en een groot talent, maar nog lang geen speler die er op Eredivisieniveau structureel bovenuitsteekt. Hij is simpelweg nog niet allround genoeg.
Eens, ook Maher is een jonge speler die nog een heleboel te leren heeft. Maar is wel een speler die het in zich heeft om die stappen wel te maken. Eriksen is overigens ook geen speler die er structureel bovenuit steekt. Ik heb in al die jaren hem nog nooit het elftal week in week uit op sleeptouw zien nemen.

Maher is technisch zeer begaafd, heeft oog voor zijn medespelers en scoort ook nog eens erg makkelijk een goal. M.i. alles om een goede Ajaxspeler te worden.

Ik hoop overigens dat Eriksen gewoon blijft en wel de speler wordt die het elftal op sleeptouw neemt.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo jun 23, 2013 10:49 am

Jabu schreef:Dit is nou typisch het staaltje supporter denken waarvan ik blij ben dat het TH zich daar niet schuldig aan maakt.

Ik vind zowel Maher als Van Ginkel beiden interessante spelers, maar ben niet in staat te beoordelen hoe zij het bij Ajax zouden gaan doen en waar hun top ligt. Het gemak waarmee supporters praten over transfersommen van 7-9 miljoen voor dergelijke jonge ventjes kan nooit een reden zijn om spelers aan te trekken. Ik heb vooral de hoop dat het TH juist een hele bewuste keuze maakt om deze spelers niet voor een dergelijk bedrag aan te trekken. Van vol de portemonnee trekken is hopelijk afscheid genomen. Wel kan geconstateerd worden dat Ajax beiden spelers in een eerder stadium wel graag had aangetrokken. Dan is het jammer dat het uiteindelijk toch niet lukt. Maar zoals gezegd, alles heeft zijn prijs.
Exact.
Het gaat supporters vaak niet om het voetbaltechnische aspect, daar hebben ze weinig kijk op. Nee, de concurrent moet worden afgetroefd.
Zoals Bertje schrijft: bijna niemand weet te vertellen waaróm we Maher zo nodig zouden moeten hebben. Typerend voor de supporter (en voor menig journalist): je plakt een speler het label supertalent of buitencategorie op en dan begrijp je de wereld niet meer om je club/een club niet even de portemonnee trekt.
Het grappige is, als de speler wél wordt gehaald en het niet maakt, dat geven de supporters en de journalisten de club de schuld en zijn ze vergeten hoe ze er zelf tegenaan keken.
Als club moet je niet meegaan in die hype, laat ze maar kletsen. Je moet zélf nadenken wat je nodig hebt.
Ik hoop dat Duarte inderdaad stappen heeft gemaakt en beter is geworden, want in zijn Sparta tijd was ik niet onder de indruk van hem.

Kan ook aan de omstandigheden gelegen hebben. Ook Strootman viel niet dusdanig op dat een topclub of zelfs een subtopper het met hem aandurfde.
Het valt wel op dat ook op dit moment er nog echt sprake lijkt van Studio-Sport-bord-op-schoot-scouting. Voor de bedragen die Ajax wel wil uitgeven moet er toch ook wel wat buiten de eredivisie te vinden zijn.
De scouting moet verbeterd worden. Ben ik met je eens.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » zo jun 23, 2013 11:21 am

De column van Henk Spaan gelezen, Yopi?

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » zo jun 23, 2013 11:21 am

Le T. schreef:
Bert schreef:Ik vind het trouwens opvallend dat veel mensen Maher grote kwaliteiten toedichten, maar dat niemand nou precies onder woorden kan brengen wat die kwaliteiten zijn, behalve wat algemeenheden als 'hij is creatief'.

Dit lijken mij nou algemeenheden, terwijl ik meen aanzienlijk concreter te zijn geweest over de kwalliteiten van Maher.
Pffff die kwaliteiten zijn heus wel concreet te benoemen, hij is erg goed in de passing. In mijn ogen is zijn first touch beter dan Eriksen en ziet hij ook heel erg snel de vrije man. Een stukje spelinzicht. Daarnaast heeft hij een aardige dribbel, een goed schot (zowel hard en zuiver van afstand als afmaken met een stift beheerst hij) en zijn zijn spelhervattingen goed. Ik zie hem daarom ook veel meer als opvolger van Eriksen dan van De Jong. De wapens die Siem heeft, zoals onder meer zijn kopkracht ga je niet 1 op 1 terugkrijgen met Maher. Ik zie Maher juist eerder een aantal dingen overnemen die Eriksen nu telkens doet, zoals het nemen van alle corners en vrije trappen. Mits goed uitgevoerd een enorm effectief wapen!
Le T. schreef:
Cruijff schreef:Kun je niet 1 op 1 met elkaar vergelijken. Barcelona heeft Xavi & Iniesta, die zetten per wedstrijd regelmatig wel 5 keer een medespeler vrij voor de keeper, als ze een goede dag hebben zelfs ruim 10 keer.
Volgens mij zijn ze recentelijk nog weggespeeld door Bayern en lukte die 5 keer niet, en dat was nou niet bepaald de eerste tegenstander waarbij hen dat overkwam.
Ja tegen Bayern gingen ze er ff heel hard af met 7-0 over twee wedstrijden. Ik zal ook niet gaan roepen dat Barça enorm heeft geheerst, want zo dominant als Ajax in de jaren 70, Milan in het tijdperk Gullit-Rijkaard-Van Basten of zelfs Ajax 1995 zijn ze nooit geweest. Vaak hadden ze onder meer de hulp van de scheidsrechter nodig. Maar in de afstraffingen die ze Real Madrid en een aantal andere ploegen gaven kwamen ze wel degelijk meer dan 10 keer voor de keeper te staan. Waar Ajax anno 2013 tegen zowel Roda als Ado amper 3 kansen creëert en vervolgens miept dat ze zoveel pech hadden dat er die dag 2 punten werden verspeeld...
Le T. schreef:
Cruijff schreef:Het Ajax van Louis van Gaal beschikte in de gloriejaren telkens over een enorm goede spits. Een technisch begaafde, sterke, grote snelle aanvaller die kon combineren en afronden. Pettersson, Kanu en Kluivert is andere koek dan Sigthórsson.
Niet waar. Kluivert en Kanu waren weliswaar grote maar jonge talenten, Petterson was ook relatief een koopje en niet eentje die weggekocht zou worden. Ajax was het allerhoogste voor Petterson, dankzij enkele specifieke kwaliteiten was hij heel nuttig te midden van veel grotere talenten die veel betere spelers zou worden. Dat was fantastisch, maar dat maakt Petterson natuurlijk geen topper.
Deels mee eens. Een jongen als Kluivert was anno 1995 nog nieteens onbetwist basisspeler, maar wel een heel begaafde spits. Net als Kanu en Pettersson al gauw drie niveaus beter dan Sigthórsson. Pettersson ging na het seizoen 1993/1994 weg bij Ajax, dat was zijn eigen keuze toch? Na zes mooie jaren wilde hij weer bij IFK Göteborg gaan spelen. Denk je dat hij de pech heeft gehad dat hij hierdoor net het allergrootste succes uit zijn carrière misgelopen is? Of had Ajax juist mazzel omdat met nog een seizoen Stefan Pettersson die CL winst misschien aan onze neus voorbij zou zijn gegaan?
Le T. schreef:
Cruijff schreef:En vergeet ook niet de extreem goed renderende buitenspelers die wel ff wat andere statistieken konden overleggen dan Boerrigter, Lukoki en Fischer die, hoewel een groot talent, natuurlijk niet echt een buitenspeler is.
Die moest LVG dan ook gaan halen. Het waren de aankopen die die goede lichting uit de jeugdopleiding tot zo'n succes maakten. Overmars was toen ook gewoon een dure aankoop, Finidi een vondst.
Tja. Ik hoop dat we weer eens relatief uit het niets spectaculair goede spelers halen. Zomaar weer een rechtsbuiten als Finidi, of een rechtsback van het kaliber Hatem Trabelsi is wat mij betreft ook goed. In de tijd dat Co Adriaanse trainer was en Leo Beenhakker technisch directeur lukte het binnenhalen van grote talenten die er binnen korte tijd stonden op de een of andere manier wel. Zlatan had een grote transfersom om zijn nek, zijn komst bracht hoge verwachtingen met zich mee. Maar Maxwell, Trabelsi en Mido waren relatief onbekende vondsten die allen rendeerden. Graag zie ik weer eens zo'n exotische verrassing en of die nu uit Tunesië wordt getoverd, uit de Bijlmer, uit Slotervaart of desnoods uit Limburg maakt me verder niet uit.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » zo jun 23, 2013 11:22 am

Jöhnk schreef:De column van Henk Spaan gelezen, Yopi?
Ik heet geen Yopi... maar mijn antwoord is nee.

Heeft u quotes? :smile-ajax.gif:

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo jun 23, 2013 12:09 pm

Jöhnk schreef:De column van Henk Spaan gelezen, Yopi?

Ja, mooi voorbeeld. :biggrin.gif:

Het is ook een leuk spelletje voor journalisten: je schrijft een speler naar een club toe en dan koopt die club hem nog ook.

Zwakke td's laten hun oren hangen naar de publieke opinie.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » zo jun 23, 2013 12:24 pm

@Cruijff: een gedeelte van de column wordt opgevoerd in het ad:
Henk Spaan: 'Duarte? Hugo Borst zwijgt als het graf'

Henk Spaan toont zich al enige tijd in zijn columns in Het Parool geen voorstander van de Cruijff-revolutie bij Ajax. De journalist gaat deze week in op het naderende vertrek van Adam Maher naar PSV.
© ANP.

'Op Adam Maher in de Arena had ik me verheugd. Bij hem zie je soms flitsen van de 'buitencategorie' waarnaar bij Ajax wordt gestreefd', zegt Spaan in de Amsterdamse krant.

Bergkamp tot Winter
'Hoe verhoudt Maher zich tot Lerin Duarte?', vervolgt Spaan over Duarte, de Heraclied die op het lijstje van Ajax staat. 'Als Dennis Bergkamp tot Aron Winter, als Rijkaard tot Spelbos, als Zlatan Ibrahimovic tot Ray Clarke, als Jesper Olsen tot Boerrigter, als Ronald de Boer tot Jan Mølby, als Edwin van der Sar tot Stanley Menzo, als buitencategorie tot categorie.

Spaan: 'Mijn vriend Hugo Borst zwijgt opeens als het graf. Over Duarte zeg ik niks en je mag Wiljan Vloet niet bellen. Als Heracles Duarte verkoopt krijgt Sparta namelijk twee ton.'
http://www.ad.nl/ad/nl/1441/Ajax/articl ... graf.dhtml

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo jun 23, 2013 12:31 pm

Maar ik neem aan dat jij de kans dat hij zich blijft ontwikkelen en allround wordt, ook als realistisch inschat?
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » zo jun 23, 2013 12:43 pm

Spaan schreef:'Op Adam Maher in de Arena had ik me verheugd.
Het zit Spaan niet mee. Eerst heeft hij moeten verwerken dat hij elke veertien dagen naar Eindhoven moet voor Nouri en nu dit weer. :hypocrite.gif:

999

Bericht door 999 » zo jun 23, 2013 1:05 pm

Waarom is Duarte er nog niet ?.
Blij met de punten ...

Plaats reactie