Tot zoverre volkomen mee eens.Laten we één ding helder houden: Van Basten (op voorspraak van Cruijff) heeft er een teringzooi van gemaakt. Ajax stond er echt ontzettend slecht voor.
Kom nou toch, hou effe op met die onzin.Daarna is gekozen voor Jol die vanaf minuut 1 te horen kreeg dat er geen geld te besteden was, maar geen consessie's mocht doen op sportief vlak. Jol heeft welgeteld één aankoop gedaan: Atouba. Dat was een linker verdediger die nodig was.
Het eerste seizoen kwamen: Eriksen (al voor Jol aangetrokken), Pantelic, Atouba, De Zeeuw, Kerlon, Ze Eduardo, Lodeiro (winter), Suk (winter) en Verhoeven. Verder kwamen Rommedahl (onder Van Geel aangetrokken), Ogararu (idem) en Luque (idem) terug van verhuur.
Dat er geroepen werd dat Ajax geen geld had was vooral een spel wat Ajax elke zomer speelt zodat clubs Ajax niet proberen uit te zuigen met onrealistische vraagprijzen. Jol heeft toen genoeg mogen uitgeven.
Punt is dat 1,3 miljoen neertelllen voor een Atouba helemaal niks met creativteit te maken heeft, net zoals de rest van de stal van Raiola binnenhalen. Dat is namelijk makkelijk en voorspelbaar.Jol heeft van de teringzooi, in één seizoen een kampioenswaardig elftal gemaakt dat ook nog eens een loodzware voorronde CL doorkwam. Heeft Jol fouten gemaakt? Vast wel. Heeft ie creatief moeten shoppen met spelers? Ja, in die spagaat zat ie nou eenmaal.
Allicht. We hebben het over een veranderingsproces dat is ingestart en dat heeft tijd nodig. Wel een paar jaar zelfs, Cruijff is dan ook niet aan de haal gegaan met de kampioenschappen. Er zijn wel al directe gevolgen zichtbaar en dat is een nieuwe financiele soberheid en de extra focus op jeugd.De revolutie van Cruijff heeft tot nu toe nog weinig om handen gehad. De Boer kwam vóór de revolutie van Cruijff. De Boer is stoicijns met z'n selectie bezig gegaan en zich openlijk gestoord aan Cruijff.
Het enige dat ik kan bedenken waarom mensen denken dat het nu weer beter gaat, is omdat er 'oude bekenden' weer terug op het nest zijn. Maar goed, daar horen wel prestaties bij.
Nee hoor, ik kijk naar de processen die in gaan gezet zijn en dan constateer ik
- Ajax sterk het mes heeft gezet in exorbitante kosten, en deze zomer blijk gaf van financiele discipline
- Het aankoopbeleid van deze zomer het meest creatieve was van de afgelopen 8 jaar.
- Goede scouts als JSO weer belangrijk gemaakt zijn
- De focus nog meer bij ontwikkeling i.p.v. prestaties bij de jeugd is komen te liggen
- Ajax er na deze zomer er het meest gezond voor staat in sinds tijden
Als jij de Atouba's enzo wil vergoeilijken moet je dat vooral doen. Ik kon het aankoopbeleid van Jol zo uittekenen. Neem de stal van raiola en pluk daar 3/4 weg. Er zat verder weinig idee achter. Scouts deden er niet meer toe...De Boer heeft gepresteerd, maar van de rest kun je dat nu niet zeggen. Het aankoopbeleid is misschien nog wel slechter als onder Jol, maar de kampioenschappen maskeren dit. Dit seizoen zie je de consequentie's wel.