Meer smaken hadden ze niét.brigade zuid schreef:Waarom ging AJAX niet voor die derde treffer?!? Winnen is leuk maar je hebt nu niks, terwijl er meer inzat.
De wissel van Blind was ook logisch. Met Anita was de balans op het middenveld terug.
Moderator: mods
Meer smaken hadden ze niét.brigade zuid schreef:Waarom ging AJAX niet voor die derde treffer?!? Winnen is leuk maar je hebt nu niks, terwijl er meer inzat.
Amsterdammers boeken knappe zege bij Manchester United: 2-1
AJAX TANKT VERTROUWEN
MANCHESTER – Ajax heeft Europa met opgeheven hoofd verlaten. Het elftal van Frank de Boer ondervond in het Europa Leagueduel met Manchester United – na de 0-2 in Amsterdam – aanvankelijk opnieuw dat de weg naar de Europese top nog lang is. Maar nadat de Mancunians de teugels lieten vieren, toonde Ajax aan weldegelijk goed te kunnen voetballen. De verdiende 2-1 overwinning met doelpunten van Aras Özbiliz en Toby Alderweireld – de eerste Ajax-goals ooit in een Europese competitie op Old Trafford – en het spel aan het einde van de eerste en in de tweede helft moeten als doping dienen voor de eredivisie.
De heenwedstrijd maakte vorige week duidelijk dat de Amsterdamse jonkies normaal gesproken een maatje te klein zijn voor de verliezend finalist van de Champions League. Maar De Boer zou De Boer niet zijn als hij zich bij voorbaat neerlegde bij een nieuwe nederlaag. „Als jonge jongen heb ik onder deze omstandigheden ook zulke wedstrijden gespeeld. Maar of ik nou Wayne Rooney of iemand anders tegenover me had. Ik wilde hem opvreten, in mijn achterzak krijgen. Die mentaliteit moeten mijn spelers ook hebben. We zijn hier niet heen gekomen om van het mooie stadion te genieten.”
Daarbij leek het Ajax in de kaart te spelen, dat er in Manchester sprake was van een bepaalde desinteresse. Engelse media publiceerden een ‘vermoedelijke opstelling van Ajax’ met daarin de thuisblijvers Dmitry Bulykin en Nicolai Boilesen plus de bankzitters Ismail Aissati en Lorenzo Ebecilio. Opvallend, omdat De Boer de dag voor het duel zijn basisformatie gewoon had vrijgegeven.
De Ajax-trainer sprak van een ideaal leermoment, maar het werd onder toeziend oog van Edwin van der Sar en John Heitinga aanvankelijk opnieuw een harde les. Sir Alex Ferguson kon het zich veroorloven om Wayne Rooney (ziek) en Rio Ferdinand buiten de selectie te laten en Ryan Giggs, Patrice Evra, Paul Scholes, Michael Carrick en Johnny Evans aan de kant te houden. De verder sterk spelende Jan Vertonghen leed al na zes minuten dodelijk balverlies en Dimitar Berbatov bezorgde de bal bij Javier Hernandez. Voor Toby Alderweireld en Kenneth Vermeer was er geen redden meer aan (1-0).
Pas nadat de thuisclub bewust of onbewust gas terug nam, bleek Ajax in staat het dominante voetbal te spelen, dat De Boer voor ogen staat. Uiteraard aan de hand van de door Ferguson geliefkoosde Christian Eriksen, die na dertien minuten de eerste waarschuwing afgaf. Zijn van richting veranderde schot ging rakelings naast. Vervolgens liet ook Lodeiro zich gelden. David de Gea stopte het eerste schot van de Uruguayaan, maar was kansloos op diens tweede uithaal. Tot opluchting van de United-fans had de assistent terecht buitenspel geconstateerd.
Özbiliz stond na 37 minuten aan het einde van een aanval via Lodeiro en Siem de Jong en ging na een vlammend schot met links wel de Amsterdamse geschiedenisboeken in (1-1). Ajax was twee treffers verwijderd van de ultieme Europa Leaguestunt, speelde de tweede helft nog vrijer en had pech dat de 1-2 lang uitbleef. Lodeiro schoot op aangeven van Eriksen over en uit een corner van diezelfde Eriksen werd de kopbal van De Jong katachtig gekeerd door De Gea. De Spanjaard was kansloos toen Alderweireld vlak voor tijd opdook bij een vrije trap en de winnende treffer inkopte. De Manchester-manager werd ineens onzeker over de goede afloop. Met grote opluchting inhaleerde Ferguson het eindsignaal met de wetenschap dat er weliswaar was verloren, maar ook een plaats bij de laatste zestien was bewerkstelligd.
Desondanks was Ajax de winnaar en dit krikte het moreel van de Amsterdammers flink op. Vanwege de uitschakeling kan Ajax zich in tegenstelling tot PSV, FC Twente en AZ volledig op de competitie richten. Op De Toekomst en in de ArenA worden al stiekem rekensommetjes gemaakt. Als de Boer er – voordat PSV op bezoek komt – in de komende serie tegen Excelsior (uit), Roda JC (thuis), RKC (thuis) en ADO Den Haag (uit) in slaagt twaalf punten te pakken, is een inhaalrace als vorig jaar opeens heel realistisch. Alle concurrenten spelen de komende weken tegen elkaar. Vier zeges lijkt voor dit labiele én gehavende elftal echter makkelijker gezegd dan gedaan. Al werd in het ‘Theatre of Dreams’ vertrouwen getankt en zullen de komende weken (waarschijnlijk) spelers terugkeren van blessures.
Manchester United (Eng) - Ajax 1-2 (1-1). 6. Hernandez 1-0, 37. Özbiliz 1-1, 87. Alderweireld 1-2. Scheidsrechter: Skomina (Kro). Toeschouwers: 76.000. Gele kaarten: De Jong (Ajax), Rafael, Evans (Manchester United).
Manchester United: De Gea; Rafael, Jones, Smalling, Fabio; Nani, Cleverley (61. Scholes), Ji-Sung Park, Young (61. Evans); Hernandez, Berbatov (72. Welbeck).
Ajax: Vermeer; Van Rhijn, Alderweireld, Vertonghen, Koppers (46. Klaassen); De Jong, Anita, Eriksen (61. Serero); Özbiliz, Lodeiro (81. Blind), Sulejmani.
+1. Genoten gisteren. Trots ook, zowel op Ajax als op ons publiek. We hebben ons weer eens laten zien in Europabryan schreef:Dit is niets anders dan prachtig.
De Ajax jeugd pwned de Man Utd jeugd.
Ik kan bijna huilen het is zo prachtig.
Kijk die positiespel.
De Dominee schreef:+1. Genoten gisteren. Trots ook, zowel op Ajax als op ons publiek. We hebben ons weer eens laten zien in Europabryan schreef:Dit is niets anders dan prachtig.
De Ajax jeugd pwned de Man Utd jeugd.
Ik kan bijna huilen het is zo prachtig.
Kijk die positiespel.
Nu volle bak in de eredivisie zodat we volgend jaar 'gewoon' CL spelen!
Ik durf te wedden dat ons team jonger was.Laudrup schreef:Ik vind dat "jong" Manchester United zo'n gelul, alsof Ajax wél compleet was.
Kowalczyk schreef:Vanuit Manchester: gegroet!
Zoals eerder aangekondigd: vanaf heden verschijnt mijn NU Sport.nl-column Balgevoel op vrijdag. Dat biedt vandaag natuurlijk een mooie gelegenheid om wat verse gevoelens over Man United - Ajax met de lezer te delen. Here you go: KLIK.
K.
Mooie column Ko, kippenvel hier.Kowalczyk schreef:Vanuit Manchester: gegroet!
Zoals eerder aangekondigd: vanaf heden verschijnt mijn NU Sport.nl-column Balgevoel op vrijdag. Dat biedt vandaag natuurlijk een mooie gelegenheid om wat verse gevoelens over Man United - Ajax met de lezer te delen. Here you go: KLIK.
K.
Heb een paar cijfers, gewoon optellen en delen. Ik zal wel weer tegen schenen schoppen, maar dat moet dan maar.Ik vind dat "jong" Manchester United zo'n gelul, alsof Ajax wél compleet was