De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

Demosthenes

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Demosthenes » vr feb 10, 2012 3:51 pm

Een "paar" reacties!

Over Narsingh; hij is bij de E-tjes bij Ajax weggegaan? Er waren er toch twee? Hoe oud is hij dan? Zijn luier zat misschien niet goed. Wie kan op die leeftijd bepalen wie een ster wordt? JC natuurlijk, die hoeft daar niet voor in het land te zijn, maar gewone stervelingen niet. Hoeveel spelers vallen er wel niet af. Bij mijn amateurvereniging gaan er ieder jaar naar een BVO, twee daarvan hebben de betaalde jeugd/Jong ... gehaald, alle anderen niet.
Ik ben vooral blij dat die Sturkie foetsie is.
Zoals velen blij waren toen X vertrok, toen Y vertrok, toen Fontein vertrok en velen blij zullen zijn als Van der Aat vertrekt, Slop verttrekt, de kantinejuffrouw vertrekt, de trainer van de E2 vertrekt. Zijn we niet altijd blij als er iemand vertrekt? Wouters! Blind, MvB met Witschge, alle trainers na JC?
De AFCA en SVA wilden Fontein destijds weg hebben:
Geef je daar toch anderen de schuld van.
'Ik zorg ervoor dat er geen tuinkabouters in RvC komen'
Dat hoop ik nou juist wel, tuinkabouters zullen nooit tegenspreken.
Ik weet dat het imago van Ten Have zwaar is aangetast en dat hij daar wat voor moet vinden, maar had het chique gevonden als hij zijn verlies 'gewoon' had gepakt.
Ik weet dat het imago van Ten Have niet is aangetast, hij zal bij veel Ajaxsupporters imagoschade hebben opgelopen, maar of dat nou een groep is waar hij rekening mee moet houden (in de toekomst) Lijkt mij niet. Zijn keuze om in de RvC van Ajax te gaan zitten zal wel schade berokkend hebben.
Wim Jonk staat in tegenstelling tot wat De Telegraaf vrijdag suggereert wel open voor contact met Henri Van der Aat.
Conclusie: de schuld van van der Aat. Is Jonk al onfeilbaar?
Leef je eens in in de frustratie bij die man. Een mede-commissaris komt 1 van de elf vergaderingen opduiken, heeft een eigen column in de Telegraaf en begint zelfs een rechtszaak tegen de eigen club, zegt in de pers zijn eigen regels te gaan maken, weigert lange brieven te lezen, en iedereen loopt er achteraan.
Brieven, teksten? In de volgende RvC geen teksten meer, geen cijfers meer, is te moeilijk.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Jim

Bericht door Jim » vr feb 10, 2012 3:54 pm

Marcel schreef:Sorry Jim, maar de berichtgeving van de Telegraaf was en is overduidelijk geen vorm van journalistiek, maar onvervalste propaganda..
Het is en blijft een mening. Een mening die toevallig absoluut niet de jouwe is, daarom vind jij het propaganda.
Marcel schreef: We kennen dat uit landen waar een dictatuur heerst. In die gevallen keuren we het allemaal af... in het geval van Cruijff valt het opeens onder de persvrijheid.
Je weet duidelijk niet wat een dictatuur inhoudt. In een dictatuur worden andere meningen niet geduld, is er maar 1 waarheid, die van het centrale gezag. Je kunt en mag daar een andere mening schriftelijk en/of verbaal niet eens ongestraft kenbaar maken. Dat is hier dus gewoon niet het geval. De Telegraaf en Derksen zijn sterk pro-Cruijff, Vermeulen (NOS) duidelijk anti en het AD zeer kritisch richting Cruijff.
Dat er hier helaas individuen rondlopen die sommige mensen om hun mening menen te moeten bedreigen, doet niets af aan het feit dat die mening wel geuit mag en kan worden.
Overigens zijn het heus niet altijd zogenaamde hersenlozen die niet met andere meningen overweg kunnen en dientengevolge rare dingen gaan doen. Er zijn ook allerlei zogenaamde intellectuele figuren, die mensen met een andere mening graag aan de schandpaal nagelen en strafrechtelijk vervolgen. Dat hebben we bijvoorbeeld bij Wilders gezien. Dan heb het wat betreft Wilders trouwens niet over AR. Maar dat is blijkbaar wel zo'n zelfbenoemd intellectueel. Voor dat soort zelfingenomen types, die zichzelf met graagte boven het in hun ogen klootjesvolk verheffen, ben ik net zo huiverig.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » vr feb 10, 2012 3:54 pm

GangstaRiB schreef:
Alle stakeholders?

En begroten incl CL. Kun je me dat laten zien?
Leden, trainers, aandeelhouders, supporters. Laat ik het zo zeggen: zowat alle stakeholders.

http://nos.nl/video/246376-contact-met- ... tbaar.html

6:20

Arthur

Bericht door Arthur » vr feb 10, 2012 4:20 pm

Jim schreef:Voor dat soort zelfingenomen types, die zichzelf met graagte boven het in hun ogen klootjesvolk verheffen, ben ik net zo huiverig.
Ach, ik kijk net zo neer op het klootjesvolk als de gemiddelde AT-intellectueel, maar het gebeurt nu eenmaal wel eens dat het klootjesvolk per ongeluk de juiste mening heeft, zoals nu.

Cluijffert

Bericht door Cluijffert » vr feb 10, 2012 4:23 pm

Ik ben echt enorm blij dat Ajax nu gezuiverd is van onechte Ajax-meelopers en pluche-jagers.
De macht ligt nu volledig bij Cruijff en zijn Cruijffianen en dat betekent na dat de puinhopen aangericht door die leugenaars en charlatans zijn opgeruimd (en dat zal als het uitkomt zeker een dik jaar duren), dat we dan eindelijk kunnen genieten van een Ajax waar de verantwoordelijkheid volledig, maar dan ook echt helemaal bij de Cruijffiaanse Vrijheids Beweging ligt.

Laten we bidd- hopen, dat dit verwachtingen gaat waarmaken, anders zullen hier weer zoveel mensen in allerlei bochten moeten wringen om iets kroms recht te l*llen. Daar hoef je geen doorgeleerde professor voor te zijn natuurlijk.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19

Bericht door mattie » vr feb 10, 2012 4:40 pm

De volgende die eruit geknikkerd gaat worden Henrichs.
Weer op zoek naar een Interim coach..

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » vr feb 10, 2012 4:40 pm

Voor dat soort zelfingenomen types, die zichzelf met graagte boven het in hun ogen klootjesvolk verheffen, ben ik net zo huiverig.
Zo als je onfeilbaar achten?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Kid Le

Bericht door Kid Le » vr feb 10, 2012 4:55 pm

Ajax Rules schreef:
Peter schreef:De berichtgeving van Ten Have vond ik vanochtend nog wel netjes en fair. Lees nu vanmiddag weer allerhande stukken waarin er weer met modder wordt gegooid. Laat het toch allemaal rusten, zou ik zeggen. Ik weet dat het imago van Ten Have zwaar is aangetast en dat hij daar wat voor moet vinden, maar had het chique gevonden als hij zijn verlies 'gewoon' had gepakt.
Eens.

Maar wat jij vraagt zou misschien alleen een Jezus of een Gandhi kunnen opbrengen. Als je zoveel ongelofelijke bagger over je heen krijgt, dan is het een hele diepe, fundamentele behoefte (bijna een reflex) om jezelf te verdedigen.

Leef je eens in in de frustratie bij die man. Een mede-commissaris komt 1 van de elf vergaderingen opduiken, heeft een eigen column in de Telegraaf en begint zelfs een rechtszaak tegen de eigen club, zegt in de pers zijn eigen regels te gaan maken, weigert lange brieven te lezen, en iedereen loopt er achteraan.

En jij, als enige professional, bent dan de achterbakse plucheplakker. Ik kan me echt voorstellen dat hij heel diep gefrustreerd is.

Die Ten Have, dat had ook Lucas kunnen zijn. Of Cees. Of jij. In de ogen van 410 zou je puur vanwege je diploma op voorhand gewantrouwd en uitgekotst worden. En het tegendeel zijn van een echte Ajacied. Iemand die er alleen maar op uit is om de club kapot te maken.

Ik heb groot respect voor Ten Have en zijn waardigheid in dezen. Ik vond het interview van Blind trouwens ook mooi. Zo rustig en beschaafd. En dat is toch wat ik als supporter zoek. Natuurlijk goed voetbal. Maar vooral een soort verbondenheid met gelijksoortige mensen. Als een club zijn supporters is, dan zijn dit voor mij zware tijden. Die 410-tiffosi staan erg ver van me af.

Nu zullen veel mensen zeggen, dan rot je toch lekker op AR. Maar het gaat niet alleen om mij. Ook allerlei andere intelligente mensen hebben zich gestoord aan die academici-haat. Mensen als Ko, Thijs, Lucas, Duke, Zeux en vele anderen op dit forum en erbuiten, zijn in mindere of meerdere mate kritisch geweest over de werkwijze van Cruijff en zijn gevolg. De Cruijffianen zijn in de grote meerderheid in de ArenA, maar juist onder de wat intelligentere mensen was het een beetje een 50-50 split. Ik zou het jammer vinden als de supporterscultuur hierdoor nog meer gaat opschuiven in de richting van Feyenoord, ADO en Utrecht.
Ik kom heel tijdelijk uit lurkdom om te melden dat ik het zelden zo eens ben geweest met een post als nu met deze. Geweldig verwoord, AR. Maakt deze donkere dagen voor mij als Ajacied ietsjes lichter.

Michael_B

Bericht door Michael_B » vr feb 10, 2012 4:56 pm

Arthur schreef:
Jim schreef:Voor dat soort zelfingenomen types, die zichzelf met graagte boven het in hun ogen klootjesvolk verheffen, ben ik net zo huiverig.
Ach, ik kijk net zo neer op het klootjesvolk als de gemiddelde AT-intellectueel, maar het gebeurt nu eenmaal wel eens dat het klootjesvolk per ongeluk de juiste mening heeft, zoals nu.
Juist.
Face your fears and live your dreams, No Fear

999

Bericht door 999 » vr feb 10, 2012 5:06 pm

Jim schreef:De Telegraaf en Derksen zijn sterk pro-Cruijff, Vermeulen (NOS) duidelijk anti en het AD zeer kritisch richting Cruijff.
De Telegraaf en Derksen zijn pro JC.Punt ( niet sterk Pro, maar gewoon Pro ) en tegen anderdenkenden ( Derksen praat het zelfde als JC met zijn " waar hebben zij nu verstand van ze hebben nooit gevoetbald ") , daarintegen hoorde je bij de NOS en las je in het AD ook kritische artikelen naar Ten Have en andere personen die het niet met JC eens waren.Maar goed, blijkbaar lees jij mijn reacties niet ...
Blij met de punten ...

Le T.

Bericht door Le T. » vr feb 10, 2012 5:49 pm

Ajax Rules schreef:
Jöhnk schreef:Ik miste bij Ten Have, die vast heel intelligent is, het besef dat de voetballerij een bedrijfstak apart is.
Hier ben ik het mee eens. Keer op keer bijten professionals daar hun tanden op stuk.
Misschien, maar deze Cruijffwaanzin is wel heel erg apart, dat is zeker niet eigen aan de bedrijfstak. Zoiets zie je nergens anders, een idool dat na vorige mislukte bemoeienissen de absolute macht komt opeisen om een bewezen verkeerde filosofie door te voeren terwijl hij niet eens echt wat wil doen maar alleen op afstand wat aanwijzingen wil geven. Daar kan echt helemaal niemand met enig verantwoordelijkheidsbesef wat mee.

Hollanders nuchter? Laat me niet lachen, het is het meest hysterische volk ter wereld. Wat hier met Ajax gebeurt kan echt helemaal nergens anders.
Wollt ihr den totalen Mensch?

bryan

Bericht door bryan » vr feb 10, 2012 5:58 pm

Of ze nou pro- of anti- zijn, waneer het op aankomt is er geen journalist die Cruijff lastige vragen durft te stellen. Omdat zo'n iemand gelijk wordt uitgesloten.

Toppie

Bericht door Toppie » vr feb 10, 2012 6:30 pm

Kid Le schreef:
Ajax Rules schreef:
Peter schreef:De berichtgeving van Ten Have vond ik vanochtend nog wel netjes en fair. Lees nu vanmiddag weer allerhande stukken waarin er weer met modder wordt gegooid. Laat het toch allemaal rusten, zou ik zeggen. Ik weet dat het imago van Ten Have zwaar is aangetast en dat hij daar wat voor moet vinden, maar had het chique gevonden als hij zijn verlies 'gewoon' had gepakt.
Eens.

Maar wat jij vraagt zou misschien alleen een Jezus of een Gandhi kunnen opbrengen. Als je zoveel ongelofelijke bagger over je heen krijgt, dan is het een hele diepe, fundamentele behoefte (bijna een reflex) om jezelf te verdedigen.

En jij, als enige professional, bent dan de achterbakse plucheplakker. Ik kan me echt voorstellen dat hij heel diep gefrustreerd is.

Die Ten Have, dat had ook Lucas kunnen zijn. Of Cees. Of jij. In de ogen van 410 zou je puur vanwege je diploma op voorhand gewantrouwd en uitgekotst worden. En het tegendeel zijn van een echte Ajacied. Iemand die er alleen maar op uit is om de club kapot te maken.

Ik heb groot respect voor Ten Have en zijn waardigheid in dezen. Ik vond het interview van Blind trouwens ook mooi. Zo rustig en beschaafd. En dat is toch wat ik als supporter zoek. Natuurlijk goed voetbal. Maar vooral een soort verbondenheid met gelijksoortige mensen. Als een club zijn supporters is, dan zijn dit voor mij zware tijden. Die 410-tiffosi staan erg ver van me af.

Nu zullen veel mensen zeggen, dan rot je toch lekker op AR. Maar het gaat niet alleen om mij. Ook allerlei andere intelligente mensen hebben zich gestoord aan die academici-haat. Mensen als Ko, Thijs, Lucas, Duke, Zeux en vele anderen op dit forum en erbuiten, zijn in mindere of meerdere mate kritisch geweest over de werkwijze van Cruijff en zijn gevolg. De Cruijffianen zijn in de grote meerderheid in de ArenA, maar juist onder de wat intelligentere mensen was het een beetje een 50-50 split. Ik zou het jammer vinden als de supporterscultuur hierdoor nog meer gaat opschuiven in de richting van Feyenoord, ADO en Utrecht.
Ik kom heel tijdelijk uit lurkdom om te melden dat ik het zelden zo eens ben geweest met een post als nu met deze. Geweldig verwoord, AR. Maakt deze donkere dagen voor mij als Ajacied ietsjes lichter.

Helemaal mee eens :biggthumpup.gif:

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » vr feb 10, 2012 7:46 pm

Goed interview in het Parool met Ten Have.

Komt er in het kort op neer:

Ajax weet zich geen raad met de huidige scheiding tussen vereniging en NV. De grootaandeelhouder (vereniging) heeft de wetten hieromtrent met voeten getreden. De vereniging (en aanstellingscommissie Molenaar) zijn vanaf het begin onduidelijk geweest tegen beide partijen. Er werd Ten Have verteld dat Cruijff niet boven de partijen stond. Cruijff gedroeg zich daarentegen wel op die manier, waardoor het leek alsof er met hem andere afspraken zijn gemaakt. Cruijff heeft zich nooit als lid van de RvC gedragen. Kwam één keer in persoon opdagen bij een vergadering.

Groot vraagteken zet hij dus ook bij deze commissie (Molenaar?!) die dus een dubieuze rol heeft gespeeld en nu wéér in de frontlinie zit om nieuwe mensen naar voren te schuiven.

Verder is hij zwaar teleurgesteld in de media, waarvan Ten Have ook zelf zegt dat sommige media niet over de gevolgen nadenken als ze iets ongenuanceerds publiceren.
Whitey on the moon.

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » vr feb 10, 2012 8:36 pm

Arthur schreef:
Wat is de juiste mening dan?
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » vr feb 10, 2012 8:43 pm

Staat er weer zo'n intellectuele vraag, daar gaat het niet om, het gaat om "De voetballers, alles moet beter". :aai.gif:

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » vr feb 10, 2012 9:53 pm

Van der Sar wordt genoemd door VI. Molenaar ook, maar hij heeft al bedankt.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » vr feb 10, 2012 11:21 pm

Jinne schreef:
Arthur schreef:
Dat weet je inmiddels toch wel?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » vr feb 10, 2012 11:22 pm

Peter schreef:Van der Sar wordt genoemd door VI. Molenaar ook, maar hij heeft al bedankt.
Van der Sar. Die komt er natuurlijk alleen maar in omdat ie keeper is geweest.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Arthur

De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Arthur » za feb 11, 2012 12:33 am

Peter schreef:Van der Sar wordt genoemd door VI
Als RvC-lid of AD?

999

Bericht door 999 » za feb 11, 2012 8:13 am

STEVEN TEN HAVE liep bij Ajax tegen grenzen van zijn kunnen aan
’CRUIJFF was een maatje te GROOT’

• Steven ten Have stapte deze week op als presidentcommissaris bij Ajax. „Als hij iets goeds deed, was het hooguit gelijkspel. En deed hij iets fout, dan stond hij vijf-nul achter.

Opgestapte president-commissaris was regelmatig ten einde raad

VOOR DE buitenwereld leek hij de afgelopen zeven maanden volledig onverstoorbaar. Precies zoals hem geleerd is tijdens de vele lessen jiujitsu en karate, die hij nog altijd volgt op zijn sportschool in Zeist. Discipline en zelfbeheersing zijn bij deze oosterse vechtsporten een belangrijke basis. Maar de deze week bij Ajax opgestapte president-commissaris Steven ten Have was gedurende de bestuurscrisis bij de voetbalclub regelmatig ten einde raad, zo weten directbetrokkenen. „Er waren momenten waarop de twijfel bij hem toesloeg. Dan riep hij: ’Halleluja, vrouw en kinderen, waar ben ik nou in verzeild geraakt!?’”

• Johan Cruijff. „Ten Have heeft gedacht dat Johan zou afhaken, zodra die zou horen dat Van Gaal was benoemd. Maar daarin heeft hij zich dus behoorlijk vergist.”
• Louis van Gaal …„te snel”…
• Johan Derksen: „Ajax werkt als een magneet op dat soort mensen.”
• Rob Been: „Er was plotseling een grote mate van kilheid.”

AMSTERDAM, zaterdag

Als organisatieadviseur bij het bureau Berenschot en zijn eigen onderneming Ten Have Change Management, deed jurist en psycholoog Steven ten Hage (44) de afgelopen twintig jaar de nodige ervaring op met bedrijven waar het in de top niet zo lekker liep. Hij maakte er razendsnel carrière mee. Nu lijkt hij met zijn gedwongen vertrek bij Ajax tegen de grenzen van zijn eigen kunnen te zijn aangelopen.

Aan zijn theoretische kennisniveau kan het niet gelegen hebben. Na zijn studie rechten en psychologie aan de Universiteit van Utrecht, haalde Ten Have zijn doctoraal bedrijfskunde op Nyenrode. Ook promoveerde hij aan de Universiteit Twente op een proefschrift over veranderingen bij grote ondernemingen.

In zijn promotieonderzoek constateerde hij een verschil tussen ’koude’ en ’warme’ organisaties, waarbij warme ondernemingen meer worden gedreven door samenwerking, en koude ondernemingen door belonen en straffen. Hij onderzocht hoe de temperaturen van organisaties wisselden gedurende een veranderingsproces en wat de consequenties daarvan zijn. Wat dat betreft, kan prof. dr. mr. Ten Have zijn persoonlijke ervaringen van het afgelopen half jaar zó toevoegen aan zijn eerdere Twentse proefschrift.

Frits Lintmeijer, wethouder voor GroenLinks in Utrecht, werkte eind jaren negentig samen met Ten Have bij het adviesbureau Berenschot. De wethouder houdt zich wijselijk op de vlakte over de veldslag bij Ajax, en spreekt vooral lovende woorden over zijn oud-collega. „Ik kwam hem laatst nog tegen in het stadion van FC Utrecht, waar ik als wethouder en hij als commissaris van Ajax moest zijn. Hoewel ik geen verstand heb van voetbal en de problemen bij Ajax ook niet echt heb gevolgd, weet ik wel dat Steven een van de meest scherpzinnige mensen is die ik ken. Een buitengewoon slimme man. Hij is enorm goed in staat om een vraagstuk snel te doorzien en daaromheen dan oplossingen te bouwen. Het duurde daardoor bij wijze van spreken ook niet lang voordat de stagiair Ten Have het bij Berenschot tot directeur schopte.”

In soortgelijke superlatieven praat de Amsterdamse PvdA-wethouder Carolien Gehrels over haar voormalige collega bij Berenschot. „Steven adviseerde al op zeer jonge leeftijd raden van bestuur die bij ons klant waren. Hij was ambitieus, creatief en had een goed gevoel voor humor. Hij vertelde altijd de mooiste verhalen”, zegt Gehrels, zonder in te willen gaan op de situatie bij Ajax.

Acht jaar geleden kwam er echter plotseling een einde aan zijn bliksemcarrière bij Berenschot. Zijn eigen raad van commissarissen liet hem destijds vallen als hoogste baas van het adviesbureau, waarna hij besloot om samen met zijn tweelingbroer Wouter een eigen bureau op te richten.

Stressbestendig

Stressbestendig, organisatorisch sterk, rechtlijnig, maar wel nog erg jong voor de functie, kenschetst een huidige collega-commissaris de vertrekkende voetbalpresident. „Vooral zijn stressbestendigheid kwam bij Ajax goed uit, want het was allesbehalve een leuke baan. Blijf maar eens overeind als je maandenlang iedere dag geschoren wordt”, vertelt de commissaris, die – anoniem – zijn bewondering voor Ten Have niet onder stoelen of banken steekt. „Steven is hoogleraar, commissaris bij ABN Amro, zeer actief betrokken bij de VU in Amsterdam en dan heeft hij óók nog een eigen adviesbureau. Soms vraag ik me af hoe hij het allemaal in een week weet te proppen. Zo had hij vanmorgen om acht uur al een vergadering, terwijl hij gisteravond nog een officieel diner had. Ik moet er niet aan denken. Zelf verschijn ik na zo’n etentje de volgende ochtend helemaal niet op m’n werk, laat staan om acht uur. ”

Johan Derksen, hoofdredacteur van Voetbal International, zegt wel te begrijpen waarom de hoogbegaafde, gedisciplineerde topman uiteindelijk sneuvelde in de machtsstrijd om Ajax: „Het ligt niet eens zozeer aan de persoon Ten Have. Ik heb de beste man zelfs nog nooit ontmoet, maar ik loop veertig jaar rond in het betaald voetbal, dus herken inmiddels die integere, respectabele en geslaagde zakenmannen welke in de wereld van het betaalde voetbal komen binnenwandelen. Je kunt wel professor, meester, doctor zijn, maar in de voetballerij schiet je daar dus hélémaal niets mee op.”

Volgens Derksen slaat dit type voetbalmanager maar al te vaak binnen een paar weken na hun benoeming op hol. „Het is bijna een vast stramien. In het eerste interview dat ze na hun aanstelling afgeven, roepen ze iets in de trant van: dat ze hun club voortaan bedrijfsmatig gaan aanpakken, omdat ze daar zulke goede ervaring mee hebben gehad in hun eigen onderneming. Maar vervolgens slaat de emotie bij deze mannen toe. Want dan blijkt in de voetballerij helemaal niemand last te hebben van autoriteitenvrees. Dat is even wennen voor de heren. Ook komen ze erachter dat ze veel minder serieus worden genomen dan in hun eigen bedrijf, en dat de voetballerij geheel eigen regels heeft en een andere cultuur kent. Uiteindelijk slaat de paniek toe bij de mannen. Zo ook bij Ten Have.”

De commissaris is het niet met Derksen eens. „De kritiek op hem is vaak gekleurd. Jullie krant schrijft bijvoorbeeld voortdurend over ’de legendarische nummer veertien’, als het over Cruijff gaat. Dan kun je verder eigenlijk geen kritiek meer op die nummer veertien hebben. En voor iemand die dan niet uit het voetbalwereldje komt, zoals Ten Have, is het vervolgens bijna onmogelijk om overeind te blijven in de lawine van media-aandacht. Want zelfs als hij iets goeds deed, was het hooguit gelijkspel. En deed hij iets fout, dan stond hij vijf-nul achter.” Bovendien waren er volgens Ten Haves collega krachten in het spel waarmee hij niet goed om kon gaan. „Een normaal bedrijf heeft geen supporters. Daar moet je mee kunnen omgaan. ”

Maar in de ogen van voetbalkenner Derksen heeft Ten Have alle problemen bij Ajax aan zichzelf te wijten. „Hij creëerde een bijzonder onbetrouwbare, louche boel. Dat werd goed zichtbaar met de manier waarop Louis van Gaal als directeur werd binnengehaald. Nou kun je zeggen: die Ten Have wist gewoon niet beter. Hij was in paniek. Maar Van Gaal wist natuurlijk donders goed wat hij deed. Die handelde puur uit rancuneuze gevoelens, dus voor hem heb ik eigenlijk nóg minder respect, maar dat terzijde.”

„Die procedure met Van Gaal is iets te snel gegaan. Dat had juridisch anders gemoeten”, geeft de collega-commissaris toe. „Maar Ten Have zat op dat moment in een buitengewoon moeilijke positie. Dat heeft het gerechtshof afgelopen week óók gesteld in de uitspraak over de benoeming van Van Gaal, maar dat onderdeel van de uitspraak kreeg nauwelijks aandacht.”

Een andere directbetrokkene stelt dat Ten Have bij de benoeming van Van Gaal zijn eigen positie schromelijk overschat heeft. „Steven dacht dat hij groter was dan Johan Cruijff. Hij heeft gedacht dat Johan zou afhaken zodra die zou horen dat Van Gaal was benoemd. Maar daarin heeft hij zich dus behoorlijk vergist.”

Het gemis aan kennis van topvoetbal compenseerde Ten Have volgens Derksen volledig met zijn bovengemiddelde gevoel voor eigenwaarde. „De omvang van zijn ego misstond allesbehalve in de voetballerij. Dat uitte zich onder meer in een enorme eigenwijsheid. Blijkbaar is het hem in zijn carrière erg voor de wind gegaan, kreeg hij weinig tegenspraak en slaagden al zijn projecten. Nu zat hij plotseling in een glazen huis en ging hij voor het oog van heel voetbalminnend Nederland onderuit. Dat kon zijn ego niet hebben, waardoor de integere gentleman veranderde in een ordinaire straatvechter. Vervolgens kwam hij met de drogreden dat hij een Ajacied was en het allemaal voor de club deed. Daar hebben we allemaal hartelijk om moeten lachen. ”

Rob Been, voormalige voorzitter van de ledenraad van Ajax, aarzelt om in te gaan op vragen over de persoon Ten Have. „Als iemand in de touwen hangt zoals Steven nu, ga ik hem geen uppercut geven. Dat past bij een ’chic-heid’ die ik graag weer terug zie keren bij Ajax.” Been stelt dat Ten Have ook positieve kanten heeft. „Maar als je me vragen gaat stellen over de zaken die hij bij Ajax heeft gedaan, dan kan ik me maar beter afzijdig houden.”

Kilheid

Volgens Been heeft de president-commissaris van Ajax hem nooit vergeven voor het weigeren van een directiefunctie bij de voetbalclub. „Ik had geen behoefte om directeur te worden bij een organisatie waar Steven en Johan, de mannen aan wie ik dan verantwoording zou moeten afleggen, rollend over straat gaan. Dat heb ik ook zo gezegd, en dat leidde op dat moment direct tot een verwijdering tussen hem en mij. Er was plotseling een grote mate van kilheid. Of dat me geraakt heeft? Nou nee, ik ben een volwassen vent, maar ik vond het wel onbegrijpelijk. Voor die tijd werden mijn adviezen bij Ajax meestal wel opgevolgd. Ook adviezen over wat Steven volgens mij vooral níét moest doen. Maar dat was van de ene op de andere dag afgelopen.”

Voor een andere directbetrokkene was het incident met de directie van De Telegraaf een kantelpunt in de relatie met Ten Have. De top van Ajax had bij de directie van mediabedrijf TMG op het ontslag van chef sport Jaap de Groot aangedrongen en het schrappen van Cruijff als columnist. Ajax dreigde zelfs met een stadionverbod voor de sportverslaggevers van de krant. De ingewijde: „De Telegraafdirectie had in een brief aan de raad van commissarissen van Ajax laten weten de eisen van de club naast zich neer te leggen. Maar vervolgens wilde Ten Have deze brief bij Johan Cruijff weghouden. Dat vond ik immoreel en ik heb hem dat ook duidelijk laten weten. Vanaf dat moment heeft hij mij gemeden. Uitermate zwak.”

In de ogen van Derksen wordt het type voetbalmanager als Ten Have uitsluitend gedreven door ijdelheid. „Anders was Steven natuurlijk gewoon voorzitter geworden van de dorpsclub in De Meern, waar hij oorspronkelijk vandaan komt. Ajax werkt als een magneet op dat soort mensen. Allemaal raken ze beschadigd, maar daar willen ze niet van horen, want ze voelen zich onaantastbaar. Ook Ten Have komt hier niet ongeschonden uit, maar dat heeft hij maar aan één man te wijten, en dat is aan zichzelf. ”
De Telegraaf
Laatst gewijzigd door 999 op za feb 11, 2012 8:22 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Blij met de punten ...

999

Bericht door 999 » za feb 11, 2012 8:20 am

CULTUURMOORD (2)

Eerlijkheid duurt het langst. Zeker in een sector, waarin fair play uiteindelijk wèl loont. Daarom is het nakende vertrek van Steven ten Have & Co een zegen voor de sport. Zelden zal er in de vaderlandse topsport zo’n vuile oorlog zijn gevoerd als in en rond Ajax.

Zonder schroom werd Johan Cruijff als racist bestempeld, Tscheu La Ling als drugscrimineel getypeerd en werden Wim Jonk & Dennis Bergkamp door het slijk gehaald. Zo werd dwars door de Amsterdamse voetbaltrots een slijmspoor getrokken.

Met als dieptepunt de actie om het conflict tussen Cruijff en de rvc te transformeren in een nationale discussie, waarin Nummer 14 één op één tegenover Louis van Gaal kwam te staan. Twee clubiconen, met binnen de vereniging ieder zijn voor- en tegenstanders. Om die in een gevecht op leven en dood te manoeuvreren zegt veel over de meedogenloze wijze waarop Ten Have zijn gelijk probeerde te halen.

Daarvoor was hij dus bereid Ajax, Cruijff en/of Van Gaal te offeren. Uiteindelijk sneuvelde de man die in 1995 de club nog naar de hoogste mondiale clubtitel leidde. Omdat ook hij het om onbegrijpelijke redenen niet fair speelde. In plaats van de voordeur, wisten de vier commissarissen Van Gaal te overtuigen om via de achterdeur Ajax binnen te glippen. Uiteindelijk werd zelfs die voor zijn neus dichtgeslagen. Los van de voorkeur voor Cruijff of Van Gaal, gaat het hier om rechtvaardig en onrechtvaardig. Cruijff heeft heus niet altijd gelijk, maar hij gaat wel iedere confrontatie rechtstreeks aan. Dat vooral is het verschil met zijn tegenstanders binnen de rvc. Èn tussen Cruijff en sommige mensen binnen Ajax.

Omdat niet vergeten mag worden, dat ‘rookie’ Ten Have aanvankelijk vanuit de boezem van de club werd ’aangestuurd’. Zogenaamde medestanders die hem lieten barsten toen hij met de rug tegen de muur kwam te staan. Tijdens het kort geding dat Ling tegen hem aanspande, werd duidelijk dat Ten Have straks tijdens het vervolg van deze zaak niet ongenegen is enkele van deze ‘adviseurs’ in zijn val mee te slepen.

Dan zal ook duidelijk worden, welke krachten Ten Have extra tegen Cruijff & Co hebben opgestookt. Zo was er van meet af aan sprake van een ongrijpbare tegenstander. Want zoals Ten Have aanvankelijk door rancuneuze en incompetente clubleden werd gebruikt, zo gebruikte hij uiteindelijk zelf ook grote Ajacieden als Van Gaal, Blind en Davids, clubfunctionarissen en journalisten om zijn gelijk te halen.

Zelden zal er zoveel smerigheid en onzin op straat zijn gesmeten als tijdens dit zwarte hoofdstuk uit de Ajax-historie. Daarbij lieten Van Gaal, Blind en Davids zich maandenlang als alibi gebruiken voor een guerilla-oorlog, waarin uiteindelijk de hele vereniging werd gegijzeld.

Inmiddels is duidelijk geworden dat de interim-directeuren Danny Blind en Martin Sturkenboom persoonlijk door Van Gaal zijn benaderd. Dit houdt dus in, dat het wegpesten van Jonk, Bergkamp en indirect ook Bryan Roy, Marc Overmars, Ronald de Boer en Michel Kreek met goedkeuring van hun voormalige coach is gebeurd. Zoals de bewijzen zich opstapelen, dat er tijdens de onderhandelingen met Marco van Basten al met Van Gaal werd gesproken.

Het zou alleen maar extra onderstrepen, hoe grote Ajacieden als pionnen tegen elkaar zijn opgezet. Dankzij Cruijff, Ling, Jonk, Bergkamp, De Boer en al die anderen is de club daarom aan een ramp ontsnapt.
Jaap de Groot.
Blij met de punten ...

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » za feb 11, 2012 8:38 am

Arthur schreef:
Peter schreef:Van der Sar wordt genoemd door VI
Als RvC-lid of AD?
RvC.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

zeux

Bericht door zeux » za feb 11, 2012 8:57 am

Het woord riooljournalistiek krijgt nog meer diepte en reliëf als je de stukken van de Telegraaf leest. Gaat alle grenzen over.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » za feb 11, 2012 9:52 am

Zeux schreef:Het woord riooljournalistiek krijgt nog meer diepte en reliëf als je de stukken van de Telegraaf leest. Gaat alle grenzen over.
Resteert er nu een soort horror-maatschappij voor je, want De Telegraaf schrijft toch wat "De Nederlander" wil lezen, het is de grootste krant in Nederland (als je de gratis bladen niet meerekent) De meerderheid van de bevolking denkt zo?

Plaats reactie