Logisch, want dat is van Romer en co.
Romer zat overigens twee weken terug nog bij PenW
Moderator: mods
Op welke pagina van dit topic is dat?Peter schreef:
Zo'n 300 pagina's terug.Zeux schreef:Op welke pagina van dit topic is dat?Peter schreef:
De Berlusconi van AjaxPeter schreef:Nieuwsuur net gezien? Daar zit het andere kamp.![]()
Logisch, want dat is van Romer en co.
Jij vindt dat de vuile oorlog van één kant komt?Zeux schreef: Overigens, resumerend, zou ik als ik Van Gaal en de RvC was dit 'gevecht' opgeven. Een vuile oorlog kun je niet winnen.
Schandalig, maar het is niet anders. Het is de huidige 'mores' bij Ajax.
Ja.Scherrer schreef:Jij vindt dat de vuile oorlog van één kant komt?Zeux schreef: Overigens, resumerend, zou ik als ik Van Gaal en de RvC was dit 'gevecht' opgeven. Een vuile oorlog kun je niet winnen.
Bizar. Sorry, maar dan kan ik je niet meer serieus nemen. Als jij het volledig achter de rug van een commissaris aanstellen van zijn aartsvijand als Algemeen Directeur géén vuile oorlog meer vindt houdt het op.Zeux schreef:Ja.Scherrer schreef:Jij vindt dat de vuile oorlog van één kant komt?Zeux schreef: Overigens, resumerend, zou ik als ik Van Gaal en de RvC was dit 'gevecht' opgeven. Een vuile oorlog kun je niet winnen.
Onvoorwaardelijk: ja.
Ten Have heeft geen Telegraaf of zelfverzonnen tegenstellingen nodig om de tegenstander kapot te maken (schrijven) of het kijkvolk te manipuleren.
Hij heeft een procedurele keuze gemaakt, staat daar achter en legt dat uit. Niets meer. Niets minder.
Als je het vonnis leest, zie je dat de rechter ook vindt dat er geen procedurele fouten zijn gemaakt.Scherrer schreef: Bizar. Sorry, maar dan kan ik je niet meer serieus nemen. Als jij het volledig achter de rug van een commissaris aanstellen van zijn aartsvijand als Algemeen Directeur géén vuile oorlog meer vindt houdt het op.
Daar zou het inderdaad over moeten gaan.999 schreef:Mmmh, aartsvijand ?, ja van JC, maar niet van AJAX.En daar zou het toch om moeten gaan.Als beide figuren niet zo'n sneu ego hadden zou het dan niet mogelijk zijn geweest dat ze als vrienden elkaars minpunten en pluspunten kwa van hoe het zou moeten zouden accepteren om AJAX weer de goede kant in te sturen .. Ik heb het idee van wel .. Maar van Gaal is geen aartsvijand van AJAX ..
Strikt juridisch ongetwijfeld niet, maar het feit alleen al dat jij je daar achter moet verschuilen geeft wel aan dat het niet klopt.Zeux schreef:Als je het vonnis leest, zie je dat de rechter ook vindt dat er geen procedurele fouten zijn gemaakt.Scherrer schreef: Bizar. Sorry, maar dan kan ik je niet meer serieus nemen. Als jij het volledig achter de rug van een commissaris aanstellen van zijn aartsvijand als Algemeen Directeur géén vuile oorlog meer vindt houdt het op.
Ja, het achter Cruijff om polsen van Van Gaal kun je als 'vuil' zien.
Maar als je bekijkt wat Cruijff in die maanden daarvoor flikte rondom de RvC (en de rol van De Telegraaf daarin), dan is die manier van benaderen wel begrijpelijk. Ten Have vond dat er een AD moest komen. En daar handelde hij naar, als goed bestuurder.
Ik ben het met je eens dat Cruijff het ook vuil heeft gespeeld. Molenaar en Jaap de Groot zijn griezels. De Telegraaf een eenzijdig, gekleurd Cruijff-propaganda-blad en een journalistieke grap. Daar hoeven we het dus niet over te hebben. De discussie ging over Ten Have.Los van die acties rondom de RvC van Cruijff, is de manier waarop het Cruijff-kamp iedereen onderuit wil schoppen die niet aan hun kant staat (of zelfs maar lijkt te staan: de Bush-doctrine) zo onsmakelijk, dat ik dat absoluut als 'vuil' omschrijf.
Hij doet niet anders. Alles wat Ten Have in de afgelopen anderhalve maand heeft gedaan, heeft in het teken gestaan van het liquideren en afbranden van Cruijff en zijn volgelingen. Van het lekken (uiteraard aan het AD; wat de Telegraaf en VI voor Cruijff zijn,zijn het AD en de NOS voor Ten Have) van geheime brieven, via het lekken van zaken die zijn voorgevallen binnen de RvC-vergaderingen tot demede door hem in scene gezette, valse beschuldigingen van racisme. En zo kan ik nog wel even doorgaan.Heb je in al die discussies Ten Have ooit één keer een poging zien wagen om mensen in de omgeving Cruijff af te branden?
Ondanks de stortvloed aan drek die hij van het Cruijff-kamp (en vergeet hun sympathisanten op de tribune en internet niet) over zich heen heeft gekregen?
Al heeft hij honderd jaar één lijn en legt hij nog duizend maal uit wat hij heeft gedaan: fout is fout. Het is niet zo dat iets heel erg fouts opeens goed wordt als je maar vaak genoeg blijft uitleggen wat je hebt gedaan. Hij heeft iets heel erg fouts en onbeschofts gedaan en dat blijft zo, hoe glad hij het ook probeert recht te lullen.Ten Have heeft maar één lijn: uitleggen wat hij heeft gedaan.
Veel emotie, maar het is louter gebaseerd op de aanname dat Van Gaal 100% tegen Cruijff in zou willen gaan.Een goed bestuurder heeft het niet nodig om het volledig achter de rug van de belangrijkste commissaris van de RvC nota bene zijn aartsvijand als directeur aan te stellen. Het is niet 'een AD'. Het is de man wiens visie op de jeugdopleiding 100% de tegenovergestelde is van die van Cruijff. Het is dus een bewuste keuze om Cruijff volledig te elimineren en tot op het bot te vernederen. Kortom, zonder twijfel een walgelijke actie die getuigt van slecht bestuur en een verdorven, machtswellustige persoonlijkheid.
Als dat zo was, had de rechter het afgeschoten.het volledig achter de rug van de belangrijkste commissaris van de RvC
Is - een paar honderd posts terug - al veel over geschreven. Zie de discussie aldaar, waarom de opmerking van Cruijff fout was. Het enigetot demede door hem in scene gezette, valse beschuldigingen van racisme.
Juist daar draait het om. Ten Have wil zich niet als de puppet van Cruijff gedragen. En dus moet hij deaud...Hij beseft zich niet dat er maar één reden is dat hij in de RvC van Ajax zit: de fluwelen revolutie van Johan Cruijff.
STURKENBOOM LIEGT AANDEELHOUDERS VOOR
• Martin Sturkenboom maakt zijn entree. De aandeelhouders lieten hem weten dat ze er weinig vertrouwen in hebben dat hij het plan Cruijff uitvoert.
Van onze speciale verslaggevers
AMSTERDAM – Het vuurpeloton was genadeloos voor de kersverse directeur algemene zaken ad interim Martin Sturkenboom. Drie weken in dienst van Ajax en direct kreeg hij bij zijn presentatie aan de aandeelhouders de volle laag, omdat hij begon met een regelrechte leugen. Op de vraag of hij alle commissarissen had gesproken voor zijn aanstelling antwoordde de 58-jarige Utrechter: „Ja.” Bij de vervolgvraag kon Sturkenboom niet meer om de waarheid heen. „Ook met Johan Cruijff”, vroeg een aandeelhouder. „Nee, niet met Cruijff.” Boegeroep, hoongelach en verwijten vochten om voorrang. Niet alleen werkte Sturkenboom mee aan een benoeming achter de rug om van commissaris Cruijff; als algemeen directeur loog hij er ook over.
De aandeelhouders lieten Sturkenboom weten dat ze er weinig vertrouwen in hebben dat hij het plan Cruijff uitvoert. Alleen al omdat hij binnen tien dagen Wim Jonk, één van de verantwoordelijken van het technisch hart met Dennis Bergkamp en Frank de Boer, twee officiële waarschuwingen gaf. „Mijns inziens terechte gele kaarten”, volgens Sturkenboom. Een zou zijn voor een interview van Wim Jonk in Voetbal International en omdat hij zich eenmaal liet gelden bij een onderlinge ontmoeting. „Normaal zijn twee gele kaarten rood, maar ik heb bij Ajax een nieuw systeem ingevoerd van drie keer geel is rood”, aldus Sturkenboom. Hoofd opleidingen Wim Jonk is gewaarschuwd, Sturkenboom heeft zijn piketpalen geslagen. Overigens bepaalde de voorzieningenrechter dat Sturkenboom gewoon mag blijven zitten als algemeen directeur ad interim. Cruijff liet weten dat hij het geen probleem vond als de Utrechter ondersteunend werkt richting het technisch hart. Sturkenboom liet trouwens weten dat hij blij verrast was met de situatie, die hij aantrof in de Amsterdam ArenA en dat de werknemers een pluim verdienden. Opvallend omdat de raad van commissarissen vorige week nog bij de rechter vertelde dat de ondernemingsraad van Ajax de noodklok luidde, omdat het een totale chaos was bij de club.
Cruijff: „Zege voor voetbal”
HAARLEM – Johan Cruijff zag de uitspraak van de voorzieningsrechter in Haarlem de voorgenomen aanstellingen van de statutair directeuren Louis van Gaal en Martin Sturkenboom te schorsen als een zege. De rechter wil eerst dat de aandeelhouders zich uitspreken over de machtsstrijd tussen Cruijff en de vier andere commissarissen. „Het is een overwinning voor de voetbalclub Ajax. Want als ik het goed heb, wilden de aandeelhouders al dat wij ons plan blijven uitvoeren”, aldus de legendarische nummer veertien. „Ajax komt zoals het hoort weer in handen van capabele mensen, die ik graag van goede adviezen blijf voorzien”, nam Cruijff vast een voorschot op het adviseurschap in plaats van het commissariaat.
De NV Ajax en de commissarissen Steven ten Have, Edgar Davids, Paul Römer en Marjan Olfers lieten zich er nog niet over uit beroep aan te tekenen tegen de uitspraak. „Het is allemaal nog heel vers”, aldus Ten Have. „We respecteren de rechter, maar bestuderen ook nog even de stukken.” De president-commissaris maakte ’s middags een inschattingsfout. „Het is mijn streven om de vergadering om 16.00 uur af te ronden”, zei Ten Have om 14.00 uur bij het begin van de AVA, die uiteindelijk tot 18.05 uur zou duren.
Cruijff kreeg de lachers op zijn hand na de vraag waarom er in het jaarverslag niets over het nieuwe beleid staat. „Omdat ik het niet heb gedrukt.”
Interim-bestuur Ajax vraagt nog deze week Buitengewone Algemene Vergadering van Aandeelhouders (BAVA) aan
DAGEN RVC GETELD
AMSTERDAM – „Als het niet goedschiks kan, dan maar kwaadschiks. Maar de commissarissen moeten weg”, had erelid Arie van Os voorafgaand aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) van Ajax een vooruitziende blik. „Als ik in de schoenen van Steven ten Have, Marjan Olfers, Edgar Davids en Paul Römer stond, was ik – net als Johan Cruijff – bereid om in het belang van de vereniging de eer aan mezelf te houden. Maar dat zullen ze wel weer niet doen.” Aldus geschiedde (voorlopig). Waardoor het interim-bestuur is genoodzaakt een Buitengewone Algemene Vergadering van Aandeelhouders (BAVA) aan te vragen. Dat zal nog deze week gebeuren.
En dus zijn de dagen van de commissarissen geteld. Hoewel ’het vertrouwen in de rvc’ geen agendapunt was, maakte ex-ledenraadsvoorzitter en huidig interim-bestuurslid Rob Been junior ondubbelzinnig duidelijk dat de vereniging (met 73 procent van de aandelen grootaandeelhouder) geen vertrouwen meer heeft in Ten Have, Olfers, Davids, Römer en Cruijff. „Wij verzoeken u dan ook als voltallige rvc op te stappen. Niet direct, maar op zo’n kort mogelijke termijn”, aldus Been.
Iets wat Van Os – gezien zijn eerdere woorden – als muziek in de oren klonk. „Na de ledenraadsvergadering, waarin met 17 stemmen voor en 5 tegen al geen enkel draagvlak meer voor ze was, bleek direct opstappen niet reëel. Je hebt als commissaris ook verantwoordelijkheden. Maar je moet wel snel aangeven wanneer je weggaat. Dat geeft de rust die Ajax nu nodig heeft. Linksom of rechtsom zijn ze toch foetsie.”
Tijdens de AVA, waarin Cruijff met luid applaus werd welkom geheten en Ten Have zo nu en dan ook een aantal handen op elkaar kreeg, hield de president-commissaris er duidelijk een andere mening op na dan het erelid. „We gaan nu nog niet aan de kant”, zei Ten Have om daar snel een standaardzin aan toe te voegen. „Maar ik ben niet aan het pluche gebonden. We willen een goed proces voor alle betrokkenen. We zullen de komende maanden op formele wijze goede stappen zetten.”
Het schoot Erwin Pieters – supporter en aandeelhouder – in het verkeerde keelgat. „Wat is nu het belang van Ajax? Het stadion heeft met vijftigduizend man al zijn mening gevormd. Is dat niet belangrijk? De signalen worden nu weer niet opgepakt. Het is tijd voor beslissingen. Vanuit de aandeelhouders is nu ook aangegeven wat men wil. Wat is nu in het belang van Ajax?”, herhaalde hij zijn openingsvraag.
„Ten Have lijkt zijn verlies niet te willen nemen”, had Van Os al voorspeld. De oudpenningmeester had – als hij Ten Have was – zelf na de uitspraak van de kortgedingrechter al zijn conclusies getrokken. „Het oordeel van de rechter was een goede beslissing en geheel volgens prognose. Het is duidelijk dat de rvc zijn boekje te buiten is gegaan door buiten de ledenraadsvergadering om Van Gaal te benaderen. Ja, ik ben een fan van Louis. Maar ik ben er net als de rest van de vereniging niet van gediend dat hij achter de rug van Johan om is ingestapt. Van Gaal wil misschien nog wel met Cruijff samenwerken, maar andersom waarschijnlijk niet. En dat kan ik me voorstellen. Truus van Gaal had misschien toch voor een goed gesprek tussen Johan en haar man moeten gaan. In plaats van dat te voorkomen.”
De voorzieningsrechter in Haarlem zette voorlopig een streep door de beoogde aanstelling van de directeuren Van Gaal en Sturkenboom, die voorlopig nog wel zijn functie als interim-directeur mag vervullen. „De benoeming van Van Gaal en Sturkenboom gaat alleen door als de AVA dat wil”, zei Keje Molenaar, waarna een luid applaus volgde. Een overwinning voor Cruijff, die als commissaris wil vertrekken ,,als de rest dat ook doet.” De andere vier zijn echter nog niet zo ver. ,,We willen het belang van Ajax blijven dienen”, aldus Ten Have. Maximaal tot de BAVA het vertrouwen in de commissarissen alsnog opzegt. Met het gisteren genotuleerde statement van de vereniging Ajax is dat normaal gesproken een formaliteit.
Ten Have wilde de aandeelhouders er wel op wijzen dat het niet zo moet worden dat als zij met hun vingers knippen de rvc kan vertrekken. ,,Het moet geen volksquiz worden. Wij pakken onze verantwoordelijkheid door dit duidelijk te maken en niet zomaar op te stappen. Spelers en directeuren verbranden snel bij Ajax en nu geldt dit ook voor toezichthouders want enige maanden geleden zijn al vijf andere commissarissen opgestapt. Dat moet eruit en daarom hoop ik dat Ajax hier lering uit trekt zodat nieuwe commissarissen een goede landing binnen de club kunnen maken.”
Ten Have gaf ook nog aan waarom hij het advies van de ledenraad om op te stappen naast zich neerlegde met zijn medecommissarissen. ,,De ledenraad heeft niet zorgvuldig gehandeld. Enige tijd voor het verzoek kregen wel zelfs een goede beoordeling van ze.” Daarbij ging Ten Have overigens wel voorbij aan zijn handelswijze dat hij de verzoeningscommissie van de ledenraad schoffeerde door tijdens hun opdracht de benoemingen van Van Gaal, Sturkenboom en Blind door te drukken.
Blind blijft de baas
AMSTERDAM – „Het technisch hart van Ajax met Wim Jonk, Dennis Bergkamp en Frank de Boer is verantwoording schuldig aan Danny Blind, technisch directeur ad interim.” Steven ten Have liet hierover geen enkele twijfel bestaan tijdens de aandeelhoudersvergadering.
De uitspraak van de voorzieningenrechter liet hiervoor alle ruimte. „Blind zit in de directie, vandaar. Verder levert hij een operationele en facilitaire bijdrage. Als Louis van Gaal komt als algemeen directeur, gaat Blind als zijn rechterhand door als adjunct-directeur of in een vergelijkbare functie.”
SCHOONMAAKACTIE
Integer, in het belang van Ajax, zelfkritisch, met een goed hart, netjes, niet vertragend en vooral niet gehecht aan het pluche. Zo staan Steven ten Have en zijn medecommissarissen in Ajax. Tenminste volgens Ten Have en een klein groepje blinde volgers.
De aandeelhouders lieten zich deze onzin niet op de mouw spelden. Ten Have kreeg zijn lezing niet voor het voetlicht tijdens zijn eerste algemene aandeelhoudersvergadering. Niet zo vreemd gezien zijn handelwijze de laatste twee maanden met als toppunt de dolksteek in de rug van Johan Cruijff, zijn collegacommissaris en grondlegger van de fluwelen revolutie bij Ajax.
Voorlopig blijft Ten Have samen met Marjan Olfers, Edgar Davids en Paul Römer Ajax gijzelen door te blijven zitten en zich te verschuilen achter allerlei procedures en formaliteiten. Zelfs een duidelijk signaal van de rechter was niet aan de vier commissarissen besteed terwijl hun collega Cruijff allang het veld had willen ruimen. Het muntje dat alle geledingen binnen Ajax geen vertrouwen hebben in deze raad van commissarissen is dus nog steeds niet gevallen bij het kwartet. Ondanks herhaalde verzoeken van (groot)aandeelhouders kwam er zelfs geen gebaar uit de mond van Ten Have dat hij geen beroep zou aantekenen tegen het vonnis van de voorzieningenrechter en op korte termijn opstapt. Alle voorzetten ten spijt kopte de veranderstrateeg geen enkele bal raak, waarmee hij bewees geen spits te zijn, maar een verdediger, die het liefst in eigen doel scoort. Dat hoort niet bij Ajax en is een teken dat Ten Have & co hun verlies maar moeilijk kunnen verkroppen en over de rug van Ajax hun huid zo duur mogelijk proberen te verkopen.
Het zal tevergeefs zijn als de nog te benoemen bestuursraad (22 december) van Ajax bij de nog uit te schrijven Buitengewone Algemene Vergadering van Aandeelhouders opnieuw aan de rvc vraagt om op te stappen vanwege een gebrek aan vertrouwen. Als dan wordt gekozen voor de lijn Cruijff, wat voor de hand ligt, zullen er nog veel meer slachtoffers vallen binnen Ajax.
Naast de rvc is ook het vertrouwen weg in de mensen die bewust hebben meegewerkt met Ten Have & co aan de overval achter de rug van Cruijff om. Als club moet je met dit soort mensen niet in zee willen gaan omdat ze in staat zijn om zulke acties opnieuw te ondernemen. Helemaal als ze er eenmaal mee zijn weggekomen. Dus zal er evenmin plaats meer kunnen zijn bij Ajax voor Louis van Gaal, Martin Sturkenboom, Danny Blind, Jeroen Slop en Henri van der Aat. Vertrouwen is de basis van alles, zei Cruijff niet zomaar tegen de aandeelhouders.
BESCHERMING VAN BASTEN
AMSTERDAM – Nadat Johan Cruijff een pleidooi had gehouden voor voetballers om Ajax te leiden werd hij geconfronteerd met het tijdperk Marco van Basten, die op voorspraak van Cruijff naar Ajax kwam en voor gigantisch veel geld investeerde in spelers. „Dan moet ik Marco als hoofdtrainer toch in bescherming nemen. Het is een gedeelde fout met de toen verantwoordelijke mensen in de directie en raad van commissarissen. Zij hebben dit niet voorkomen terwijl zij daarvoor wel verantwoordelijkheid droegen.
Met mijn nieuwe plan met het technisch hart kan dit nooit meer gebeuren. Wim Jonk en Dennis Bergkamp gaan hierover samen met de hoofdtrainer. Een trainer alleen kan nooit meer zo veel geld laten uitgeven.”
VEB: directie van Ajax faalt
AMSTERDAM – De Vereniging van Effecten Bezitters (VEB) had tijdens de Algemene Vereniging van Aandeelhouders (AVA) van Ajax geen goed woord over voor de directeuren Rik van den Boog (opgestapt), Jeroen Slop en Henri van der Aat. „Ze zijn niet in staat gebleken uitvoering te geven aan het rapport-Coronel”, aldus David Tomic. ,,Martin Jol kon familie binnenhalen en spelers die nauwelijks hebben gepresteerd. De directie bleek niet in staat dit tegen te houden. En daarom verlenen wij geen decharge voor het gevoerde beleid”, aldus de VEB’er, die nog meer aanmerkingen had op de directeuren. „De uitkering aan de zelf opgestapte Van den Boog van één jaar salaris is buiten proporties”, aldus de VEB’er. „En ik wil Slop feliciteren vanwege het voor de vierde keer zwarte cijfers schrijven sinds 1989.” Van der Aat moest het echter het meest ontgelden. De commerciële man kreeg een bonus van 113.000 euro. „Die is niet gekoppeld aan de ticketprijzen voor de Champions League”, probeerde Van der Aat te redden wat er te redden viel. Dat hij kledingsponsor Adidas de schuld gaf van het feit dat mensen anderhalf jaar op hun nieuwe shirt moeten wachten, was minder sterk. De VEB wilde ook geen decharge verlenen aan de rvc. Omdat de vereniging dit wel deed, had dit voor de directie en rvc geen gevolgen.
De TelegraafOud-wethouder hard in oordeel
AMSTERDAM – Presidentcommissaris Steven ten Have kreeg het tijdens de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van Ajax zo nu en dan zwaar te verduren. Opvallend was dat voormalig GroenLinks-wethouder Peter Sertons van Oost-Watergraafsmeer daarbij het verst ging. „Mijnheer Ten Have, wat bent u glad, gadverdamme. Geeft u eens antwoord op de vragen in plaats van de studieboeken op te dreunen.”
Algemeen directeur ad interim Martin Sturkenboom moest het ook ontgelden bij Sertons. „Who the fuck is hij als Utrechter om een ras-Ajacied als Wim Jonk twee gele kaarten te geven? Ga toch weg. Letterlijk dan.”
Dat organogram.Jabu schreef:Weer zo'n jochie van dat catenaccio. Pietertje heeft nog geen lesje spelling gehad op de middelbare school.
Over welk stukje heb je het dan?Duke schreef:Eindelijke een objectieve beschrijving van hoe het er bij Ajax voorstaat, dacht ik toen ik begon te lezen. Maar helaas.
Zeux schreef:Ja.Scherrer schreef:Jij vindt dat de vuile oorlog van één kant komt?Zeux schreef: Overigens, resumerend, zou ik als ik Van Gaal en de RvC was dit 'gevecht' opgeven. Een vuile oorlog kun je niet winnen.
Onvoorwaardelijk: ja.
Ten Have heeft geen Telegraaf of zelfverzonnen tegenstellingen nodig om de tegenstander kapot te maken (schrijven) of het kijkvolk te manipuleren.
Hij heeft een procedurele keuze gemaakt, staat daar achter en legt dat uit. Niets meer. Niets minder.