Lommelse frituuruitbater keurt geldig doelpunt af tegen Lommel
dinsdag 27 september 2011
Auteur: Koen Van Uytvange
Tweedeklasser Roeselare voelde zich zondag bekocht en terecht. Bij een 0-0-stand werd in Lommel een geldig doelpunt afgekeurd door een lijnrechter die uit de tribune werd geplukt, nota bene een frituuruitbater uit Lommel.
Wat voorafging: scheidsrechter Jean-Baptiste Bultynck blesseerde zich tijdens de opwarming van Lommel-Roeselare. Eerste assistent Philippe Vandecauter nam de wedstrijd over. 'Ik fungeerde dan maar als vierde man', zegt Bultynck. Daardoor moest er een nieuwe lijnrechter worden aangeduid. 'Ik herkende in de tribune een collega die vooral in derde klasse fluit en vroeg of hij dat wou doen.' Zoals voorgeschreven kregen de afgevaardigden van Lommel en Roeselare de kans om bezwaar aan te tekenen tegen de wedstrijdleiding, maar dat deden ze niet.
Vragen over de arbitrage kwamen er pas nadat een glashelder doelpunt van Roeselare-aanvaller Papa Sene bij een 0-0-stand werd afgekeurd wegens buitenspel. Niemand snapte er een sikkepit van want Papa Sene rent zelf met de bal aan de voet door de thuisdefensie, al stond er wel een ploegmaat in buitenspelpositie. Aangezien die in de verste verte niet deelnam aan het spel, voelde Roeselare zich na de 2-1-eindcijfers benadeeld.
'Het is heel vervelend. Als je met 0-1 de rust kan ingaan, krijg je een heel andere wedstrijd', zegt Johan Plancke, de CEO van SV Roeselare. 'Bultynck is zich tijdens de rust en ook na de wedstrijd komen verontschuldigen dat ze het verknoeid hadden. Het is heel jammer, ook voor Papa Sene (eigendom van Cercle Brugge, nvdr.). Een doelpunt had hem kunnen bevrijden, maar nu zat die jongen tijdens de rust te wenen in de kleedkamer. Het is wel erg cynisch dat de lijnrechter die de goal afvlagt, een frituur in Lommel blijkt te hebben.'
De omstreden lijnrechter, Marco Chetta, heeft inderdaad een broodjeszaak annex frituur in hartje Lommel. 'Maar weet dat ik altijd in eer en geweten fluit', zegt Chetta, die bij het geannuleerde doelpunt liever geen toelichting gaf. 'Ik kwam er naar de wedstrijd kijken, maar ik ben helemaal geen supporter van Lommel. Ik ben neutraal. Ik was daar toevallig omdat ik geen wedstrijd in derde klasse moest fluiten.'
Roeselare reageert volwassen en maakt er geen halszaak van. 'Iedereen kan zich eens vergissen, dat weten we ook. Op naar de volgende match', zegt Plancke.
Vierde official
Scheidsrechtersbaas Robert Jeurissen ziet geen graten in de hulp van Chetta. 'Die jongen is van Maasmechelen en woont nog lang niet in Lommel. Als hij in de fout is gegaan, is dat jammer voor de club in kwestie. Nu ja, vroeger deed een scheidsrechter in derde klasse geregeld de lijn in tweede klasse, maar dat doen we niet meer. Wat niet wegneemt dat een scheidsrechter ook assistent moet kunnen zijn. Ik ga die jongen daar niet voor vervolgen.'
Jeurissen geeft zelf aan dat een vierde official in tweede klasse - toch betaald voetbal - had kunnen voorkomen dat de hulp van een 'toeschouwer' moest worden ingeroepen. 'In de toekomst wil ik ook in tweede klasse een vierde ref.'
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =G8N3G7SU2