Wat dat laatste betreft: ik heb vaak genoeg een Ajaxcoach horen brullen: "actie".D_skilled schreef:Daarom vervloekt Cruijff de jeugdopleidingen in Nederland. Die vindt het basisniveau te laag, waardoor het in de Micky mouse-league overloopt van de buitenlanders.
Je moet ten eerste beter gaan scouten (hogere eisen) en de juiste spelers selecteren, waarvan heel ver rek in zit. Dan verfijn je z'n basistechniek en slijp je het positiespel erin. Vooral de individuele aanpak spreekt mij erg aan. De jeugdcoaches in Nederland zijn teveel uit op het winnen en het collectief. Een buitenspeler wordt bijv. afgeraden om een actie te maken, omdat het een tegendoelpunt kan opleveren.
Beter scouten? AZ, PSV en Feyenoord scouten ook en als je hoort (van een voorzitter van een amateurvereniging) wat Feyenoord of een geldschieter (wat maakt het uit) biedt voor een jeugdtalent "van de eilanden" (een vriend van me is voorzitter van die vereniging) dan weet ik niet wat ik hoor, zoveel geld wordt er geboden (en een baan voor 'de moeder' , die uiteindelijk nee zei, want haar zoon ging naar 3-gymasium met hoge cijfers, die komt er wel) Scouten is een kwestie van geld bieden geworden.