De plannen van Bergkamp en Jonk

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

Demosthenes

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Demosthenes » za sep 24, 2011 11:49 pm

D_skilled schreef:Daarom vervloekt Cruijff de jeugdopleidingen in Nederland. Die vindt het basisniveau te laag, waardoor het in de Micky mouse-league overloopt van de buitenlanders.

Je moet ten eerste beter gaan scouten (hogere eisen) en de juiste spelers selecteren, waarvan heel ver rek in zit. Dan verfijn je z'n basistechniek en slijp je het positiespel erin. Vooral de individuele aanpak spreekt mij erg aan. De jeugdcoaches in Nederland zijn teveel uit op het winnen en het collectief. Een buitenspeler wordt bijv. afgeraden om een actie te maken, omdat het een tegendoelpunt kan opleveren.
Wat dat laatste betreft: ik heb vaak genoeg een Ajaxcoach horen brullen: "actie".

Beter scouten? AZ, PSV en Feyenoord scouten ook en als je hoort (van een voorzitter van een amateurvereniging) wat Feyenoord of een geldschieter (wat maakt het uit) biedt voor een jeugdtalent "van de eilanden" (een vriend van me is voorzitter van die vereniging) dan weet ik niet wat ik hoor, zoveel geld wordt er geboden (en een baan voor 'de moeder' , die uiteindelijk nee zei, want haar zoon ging naar 3-gymasium met hoge cijfers, die komt er wel) Scouten is een kwestie van geld bieden geworden.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

joey
Erelid

Bericht door joey » zo sep 25, 2011 9:21 am

Dat doet Ajax al sinds jaar en dag, zo bijzonder is dat niet. De familie Hersi werd bijvoorbeeld flink gepamperd om Youssouf bij Ajax te krijgen.

Wat dat eerste betreft: mooi voorbeeld. Denk je dat ze tegen de zestienjarige Robben actie hoefden te schreeuwen? Nee hoor. Hij maakte die actie gewoon, of zijn trainer dat nou een goed idee vond of niet. Zulke jongens willen namelijk áltijd de actie maken. Dat vinden bepaalde trainers dan weer vervelend, want dat levert balverlies op en verstoort de grote rondo.

@Jöhnk: dat ze niet beter hadden was natuurlijk al schrijnend. Maar het gaat me ook om het type speler dat Talent van het Jaar werd. Braaf, kleurloos en niet creatief.
Het stinkt aan alle kanten!

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » zo sep 25, 2011 9:46 am

joey schreef:Dat doet Ajax al sinds jaar en dag, zo bijzonder is dat niet. De familie Hersi werd bijvoorbeeld flink gepamperd om Youssouf bij Ajax te krijgen.

Wat dat eerste betreft: mooi voorbeeld. Denk je dat ze tegen de zestienjarige Robben actie hoefden te schreeuwen? Nee hoor. Hij maakte die actie gewoon, of zijn trainer dat nou een goed idee vond of niet. Zulke jongens willen namelijk áltijd de actie maken. Dat vinden bepaalde trainers dan weer vervelend, want dat levert balverlies op en verstoort de grote rondo.

@Jöhnk: dat ze niet beter hadden was natuurlijk al schrijnend. Maar het gaat me ook om het type speler dat Talent van het Jaar werd. Braaf, kleurloos en niet creatief.
Je geeft indirect aan dat opleiden voor een mega-talent als Robben niet nodig is, dat Robben toch wel doet wat hij wil. Spelers van dat niveau leid je niet op, MvB zou bij Feyenoord ook zo goed zijn geworden.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

jabu

Bericht door jabu » zo sep 25, 2011 9:46 am

joey schreef:Wat dat eerste betreft: mooi voorbeeld. Denk je dat ze tegen de zestienjarige Robben actie hoefden te schreeuwen? Nee hoor. Hij maakte die actie gewoon, of zijn trainer dat nou een goed idee vond of niet. Zulke jongens willen namelijk áltijd de actie maken. Dat vinden bepaalde trainers dan weer vervelend, want dat levert balverlies op en verstoort de grote rondo.
Tsja, zo kan je het altijd omdraaien. Demos geeft aan dat hij vaak genoeg merkt dat trainers spelers stimuleren om acties te maken en dan kom je met het voorbeeld van Robben en dat 'bepaalde trainers' het vervelend vinden als spelers steeds acties maken. Het lijkt mij overigens logisch dat een trainer een speler in een wedstrijdsituatie moet leren doseren.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo sep 25, 2011 10:01 am

Ach, de trainers van Robben vinden waarschijnlijk ook nu nog dat hij zijn acties overdrijft... :smallgrin.gif:

Ik ben niet zo onder de indruk van de creativiteit van veel Ajax-talenten. Ze doen braaf wat de trainers willen maar veel echt oorspronkelijks zit er niet bij. Ik hoop dat er meer ruimte komt voor die jongens, dat ze nu wel eigenwijs mogen zijn.

@Demo: zulke spelers hebben dat talent inderdaad al, maar ze moeten dat talent wel ontwikkelen. En je moet ze vooral niet ontmoedigen. Ik denk dat er van het talent van Robben weinig was overgebleven als hij op twaalfjarige leeftijd inderdaad de overstap naar Ajax had gemaakt, in plaats van voor een langer verblijf in het noorden te kiezen. Want bij Ajax hadden ze hem meteen in een keurslijf gestopt en hem gedwongen de bal steeds netjes over te spelen.

Le T.

Bericht door Le T. » zo sep 25, 2011 10:33 am

Demosthenes schreef:Je geeft indirect aan dat opleiden voor een mega-talent als Robben niet nodig is, dat Robben toch wel doet wat hij wil. Spelers van dat niveau leid je niet op, MvB zou bij Feyenoord ook zo goed zijn geworden.
Klopt. Het gaat vooral om vinden. Zorg voor je visvijver, en maak die zo groot mogelijk. Van Basten kwam overigens niet uit de jeugd. De grootste talenten worden niet altijd in de omgeving Amsterdam geboren.
Wollt ihr den totalen Mensch?

joey
Erelid

Bericht door joey » zo sep 25, 2011 10:44 am

Ajax scout dan ook in heel Nederland en zelfs daarbuiten. In principe zou je nu veel meer talent moeten hebben dan in de tachtiger jaren, toen spelers maar bij hoge uitzondering van (ver) buiten de regio Amsterdam kwamen. Ajax koopt bovendien tegenwoordig talenten weg bij de concurrentie.

Interview met Michel Hordijk, in het Engels en van een paar jaar geleden:

http://www.soccercoachinginternational. ... da_U15.pdf

jabu

Bericht door jabu » zo sep 25, 2011 10:46 am

joey schreef:Ik denk dat er van het talent van Robben weinig was overgebleven als hij op twaalfjarige leeftijd inderdaad de overstap naar Ajax had gemaakt, in plaats van voor een langer verblijf in het noorden te kiezen. Want bij Ajax hadden ze hem meteen in een keurslijf gestopt en hem gedwongen de bal steeds netjes over te spelen.
Over hoeveel talent beschikken een Vd Vaart en Sneijder dan wel niet? Ondanks jarenlange pogingen om vanuit de jeugdopleiding iedere vorm van creativiteit te onderdrukken, zijn ze toch aardig terecht gekomen. :confused.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » zo sep 25, 2011 11:00 am

Dan noem je meteen de enige twee creatieve spelers uit eigen huis die de top hebben gehaald sinds het doorbreken van Kluivert in 1994. Is wat pover voor een club die prat gaat op de opleiding. Het zijn bovendien middenvelders en geen aanvallers. Wist je trouwens dat Adriaanse op het punt heeft gestaan om Sneijder weg te sturen omdat hij hem te klein vond?

Le T.

Bericht door Le T. » zo sep 25, 2011 11:08 am

joey schreef:Ajax scout dan ook in heel Nederland en zelfs daarbuiten. In principe zou je nu veel meer talent moeten hebben dan in de tachtiger jaren, toen spelers maar bij hoge uitzondering van (ver) buiten de regio Amsterdam kwamen. Ajax koopt bovendien tegenwoordig talenten weg bij de concurrentie.
Ajax moet nu ook concurreren met andere jeugdopleidingen. Voetbal moet meer concurreren met andere sporten en straatvoetbal wordt steeds minder mogelijk.

Ook had Ajax een hele grote voorsprong en die is deels ingelopen. Dan moet je innoveren en verbeteren, maar dat moet je wel richten op dingen die je in de hand hebt. Het voortbrengen van exceptioneel talent heb je niet in de hand, daar is het exceptioneel talent voor. Je kunt niet zorgen dat kinderen met het talent van Kluivert of Seedorf in de regio Amsterdam geboren worden, je kunt alleen maar zorgen dat ze het eerste halen wanneer dat wel het geval is. Dat soort zegeningen overkomen je af en toe en onregelmatig wanneer je spelers aan het opleiden bent tot goede krachten zoals Winter, Kreek, Reuser, Vink, om de productie van Cruijffs jeugdopleiding maar even te noemen.
Wollt ihr den totalen Mensch?

joey
Erelid

Bericht door joey » zo sep 25, 2011 11:27 am

De Boertjes, Bosman, Kluivert, Seedorf, enz zijn allemaal gescout in de tijd van Cruijff. Zo slecht was die scouting toen niet.

Er loopt genoeg talent in de regio Amsterdam. Niet voor niets scouten veel clubs uit de rest van Nederland hier. Ik denk (ik weet eigenlijk wel zeker) dat de opleiding van AJax niet optimaal presteert als het aankomt op het opleiden van creatieve spelers. Jongens als Elia, Narsingh en Assaidi liepen bij Ajax rond en/of komen uit de regio.

Andere clubs hebben de voorsprong inderdaad ingelopen, maar dat komt vooral doordat Ajax is blijven stilstaan. Hopelijk verandert er nu snel wat. Het relaas van D_Skilled stemt me in elk geval positief.

jabu

Bericht door jabu » zo sep 25, 2011 11:56 am

joey schreef:Dan noem je meteen de enige twee creatieve spelers uit eigen huis die de top hebben gehaald sinds het doorbreken van Kluivert in 1994. Is wat pover voor een club die prat gaat op de opleiding.
Ik vraag mij dus af of dat inderdaad pover is. Volgens mij kan je van geen enkele club verwachten dat zij steeds maar weer wereldtoppers opleiden. Een club als Ajax kan je afrekenen op het aantal spelers dat zij opleiden voor het eigen eerste elftal en wellicht de Europese subtop. Dat aantal is al enorm hoog. De echte exceptionele talenten kan je niet op bestelling afleveren, je kan hooguit de voorwaarden creëren om ze boven te laten drijven. Bovendien moet Ajax werken binnen de beperkingen en mogelijkheden die de eigen nationale competitie biedt. Voor sommige spelers zal het enorm goed voor de ontwikkeling zijn om niet in de allersterkste competitie ter wereld de kans te krijgen zicht te ontwikkelen, andere spelers zouden er meer baat bij hebben om bij een club door te breken waarbij ze op jonge leeftijd al moeten opboksen tegen de allerbesten. Als je bij Barcelona, Real Madrid, Man Untd, Inter, Juve, Milan, Chelsea, etc. het eerste weet te halen heb je gelijk al de potentie om een wereldtopper te worden. Noem eens een club die meer spelers weet op te leiden voor de absolute wereldtop?
joey schreef:Ik denk (ik weet eigenlijk wel zeker) dat de opleiding van AJax niet optimaal presteert als het aankomt op het opleiden van creatieve spelers. Jongens als Elia, Narsingh en Assaidi liepen bij Ajax rond en/of komen uit de regio.
En al die spelers moeten eerst maar eens in meer of mindere mate bewijzen dat zij de top kunnen halen. Van een Quincy Owusu, Landzaat, Boulahrouz, Tiendalli, Lamey, etc. werd ook wel gezegd dat Ajax ze niet had moeten laten gaan.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma sep 26, 2011 8:38 am

Het gaat om het type speler. Natuurlijk pik je niet even op de hoek van de straat de nieuwe Cruijff op. Maar het kan beslist beter dan het nu gaat. Je maakt mij niet wijs dat er eind tachtiger/begin negentiger jaren in de regio Amsterdam een hoop talent rondliep en nu opeens niet meer. Het is ook aanwijsbaar: een jaar of twee, drie na het aantreden van Adriaanse als directeur droogde de bron op. Ik heb dat wel eens het gat van Adriaanse genoemd, maar dat mocht niet van Wimpey, hij werd er onpasselijk van. :smallgrin.gif:

Je moet de aandacht vooral richten op de creatieve spelers. Het is gemakkelijk en goedkoper om een werker te halen dan om een spits te halen. Ajax heeft de laatste jaren steeds de aanvallers moeten kopen. Nu Sigthorsson weer. Je maakt mij niet wijs dat Ajax zo'n speler niet kan opleiden. Elia werd afgevoerd omdat hij als middenvelder te kwetsbaar was in de omschakeling. Dat zegt dus een hoop. Martina haalt het wel, vast goed in de omschakeling, maar helaas kan hij er verder weinig van.

Landzaat zou het nu wel halen, denk ik. Die had de pech een ijzersterke generatie voor zich te hebben. Tiendali en Lamey zijn typisch producten van Adriaanse. Adriaanse wilde Tiendali niet voor niets houden. Een brave jongen maar middelmaat.

Oscarito

Bericht door Oscarito » ma sep 26, 2011 9:21 am

Jeugdscouting (>U15) is overrated, het gaat om de ontwikkeling van de spelers. Daar was Ajax altijd uitstekend in!
Spelers beter maken en ze klaarstomen voor het eerste elftal. De trainers zijn voor de club het belangrijkste in de jeugd, dan pas komt de scouting.

Het is makkelijker een topper te scouten dan een topper te kneden.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma sep 26, 2011 9:27 am

Jeugdscouting is juist de basis. Het heeft geen zin een hoop energie te steken in Evander Sno.

D_skilled

Bericht door D_skilled » ma sep 26, 2011 9:29 am

Een Eriksen en Boilesen waren al grotendeels gevormd voordat ze bij Ajax kwamen. Het gaat om de jongste jeugd, de onderbouw. Daarin moet je je slag slaan. Gaat het daar verkeerd dan krijg je op den duur bovenin de opleiding problemen.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma sep 26, 2011 9:35 am

Ik ben benieuwd welke rol Davids in het geheel gaat spelen. Heb je daar al iets over gehoord, D_Skilled? Davids is pionier op het gebied van straatvoetbal.

D_skilled

Bericht door D_skilled » ma sep 26, 2011 9:43 am

Volgens mij vindt hij het een puinhoop op de Toekomst? :smallgrin.gif: Hij traint nog wel af en toe mee met Jong Ajax. Geen idee hoe het ervoor staat met de plannen over het straatvoetbal.

Ik zag Hans vd Zee weer scouten bij de B'tjes. Dat verraad wellicht dat ze iets van plan zijn. Er komen magere lichtingen aan en dus moeten er versterkingen komen.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma sep 26, 2011 9:57 am

Van der Zee zit er nog, in tegenstelling tot Boog. :smallgrin.gif:

Ach, ze zeiden ook dat Davids kwaad weggelopen was. Ik geloof niet zoveel van die verhalen. Ik ben eerder nieuwsgierig op grond waarvan ze Davids in de RVC hebben gekozen. Hij had volgens Ten Have diepe inzichten ('een visionair'). Dan wil ik graag weten wat die inzichten zijn, en of er op de Toekomst al iets te merken is van zijn invloed.

Hoe zit het eigenlijk met de scouting?

D_skilled

Bericht door D_skilled » ma sep 26, 2011 10:04 am

Op de scouting heb ik nog weinig zicht. Hennie de Regt zit nog op z'n pluche en waait momenteel met de wind mee. Wat ik wel merk is dat er tijdens jeugdwedstrijden een behoorlijke delegatie van Ajax staat te kijken, waaronder jeugdtrainers en scouts.

Piet Keizer zie ik regelmatig een jeugdwedstrijd bekijken. Hans vd Zee zag ik voorheen nooit bij een jeugdwedstrijd en nu twee weken achter elkaar. Er wordt meer samengewerkt met elkaar.

Oscarito

Bericht door Oscarito » ma sep 26, 2011 11:16 am

D_skilled schreef:Een Eriksen en Boilesen waren al grotendeels gevormd voordat ze bij Ajax kwamen. Het gaat om de jongste jeugd, de onderbouw. Daarin moet je je slag slaan. Gaat het daar verkeerd dan krijg je op den duur bovenin de opleiding problemen.
Boilesen en Eriksen zijn geen jeugdproducten. Voor die groep geldt dat scouting belangrijker is maar bij een 10-jarige jongetje is een goede trainer voor de club veel en veel belangrijker dan iemand die hem gescout heeft.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma sep 26, 2011 11:40 am

Dat kun je zo toch niet stellen? Je hebt allebei nodig. Goede scouts en goede jeugdtrainers.

Oscarito

Bericht door Oscarito » ma sep 26, 2011 11:55 am

joey schreef:Dat kun je zo toch niet stellen? Je hebt allebei nodig. Goede scouts en goede jeugdtrainers.
Dat is wat anders dan wat ik beweer. Ik wilde alleen even ageren tegen het ogenschijnlijke opiniebeeld dat jeugdscouting de belangrijkste slagader is binnen een jeugdopleiding. Dat is volgens mij dus niet zo.

Uiteraard heb je allebei nodig, dat staat buiten kijf. Echter bij de jeugd (>U15) zijn trainers een veel belangrijkere pion dan scouts. Om op het voorbeeld terug te komen, leuk dat je een 10-jarige hebt gescout maar zelfs als zijn potentieel top is heb je er niet veel aan als er matige trainers voor hem staan.

Zoals ik al zei, een topper scouten is veel makkelijker dan een topper kneden. Het is geen verrassing dat Spanje het als land nu zo goed doet. No way dat er eerst minder talent rondliep, nu kneden ze met de filosofie van Cruijff als achterliggende gedachte echter veel beter.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma sep 26, 2011 12:22 pm

O, dan had ik je verkeerd begrepen. :biggthumpup.gif:

Dat vind ik ook, bij Barcelona doen ze duidelijk iets goed. Sinds ze daar werken volgens de filosofie van Cruijff breekt het ene na het andere aanvallende talent door. Natuurlijk is de een beter dan de ander, maar je herkent de tendens. Dan zeggen ze: ja, maar Barcelona haalt spelers van elders. Nou, dat doet Ajax ook, hoor. Hersi en Van der Meijde werden vroeg gescout, dat waren zogenaamd supertalenten die onmiddellijk naar Ajax moesten komen. Binnen een paar jaar was het bijzondere eraf.
Na bijna twintig jaar opleiden volgens de inzichten van Adriaanse kunnen we vaststellen welk type speler dat oplevert: klein, passief, weinig dynamisch en volgzaam. Spelers met een redelijke techniek maar een gebrek aan persoonlijkheid en gogme.

Als we Cruijff de ruimte geven, zal Ajax binnen een paar jaar weer beschikken over aanvallende talenten. En dan zullen de criticaster roepen: 'Cruijff heeft gewoon geluk gehad dat die jongens toevallig in de regio Amsterdam geboren zijn.' :smallgrin.gif:

LucaS

Bericht door LucaS » ma sep 26, 2011 12:23 pm

Toppers kan je niet kneden
I think I lost my fucking headache

Plaats reactie