Ik heb niet gezegd dat deze middenlinie ideaal is, modern is of wat dan ook. Wel dat in het hedendaagse voetbal en zeker op een middenveld van drie man eigenlijk geen plek meer is voor pure brekers (als bijvoorbeeld Davids) die het vooral van veel agressiviteit en druk op de bal moeten hebben, of pure aanvallende middenvelders als bijvoorbeeld Zidane, Bergkamp etc.Zuidema schreef:Met Bertje had ik kortgeleden al een uitgebreide discussie over ons middenveld. Hij vindt dat Ajax met deze middenlinie juist de moderne trend bij geen balbezit volgt. Dat via goed positiespel van de huidige middenvelders de tegenstander tot balverlies kan worden gedwongen. Hij is ook van mening dat types als Neeskens en Davids (zgn. destroyers) eigenlijk niet meer in het moderne voetbal passen (corrigeer me maar als ik het verkeerd omschrijf, Bertje).
Balbezit en het houden van je positie is tegenwoordig meer dan ooit de moderne verdediging. Daarvoor heb je types als Busquets, Carrick, Mikel, Wilshere etc nodig. Weinig spectaculaire spelers die aanspeelbaar zijn, de opbouw ondersteunen - door mee te doen in het positiespel en dus ruimte te maken voor medespelers - en zones en ruimtes afdekken.
Daarom verwerp ik (gedeeltelijk) ook de zogenaamde kwetsbaarheid van iemand als Janssen, aangezien hij dit juist goed beheerst. Wel is Janssen niet de meest dynamische speler, dus zal je dat moeten opvangen.