De Rik van den Boog-topic

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Le T.

Re: De Rik van den Boog-topic

Bericht door Le T. » ma apr 04, 2011 5:02 pm

joey schreef: Meer trainers zijn er niet in de wereld? :confused.gif:
Adriaanse, Olsen, Jol, ik zie er geen lijn in. Of het moet zijn dat het alle drie oudere mannen zijn.
Ervaren, Nederlands sprekend, redelijk aanvallend denkend. En uiteindelijk beef degene over die het minste bij Ajax paste qua speelstijl
Wie zegt dat dan?
Nee, maar hij krijgt wel een moeilijke situatie voor zijn kiezen. Een nieuwe trainer zoeken terwijl een aantal goede kandidaten niet beschikbaar zijn en je de trainer ook nog moet vertellen dat al het geld is verbrast om de illusie dat Van Basten een goede trainer is levend te houden.
Klopt, maar hij kwam in een situatie dat het rapport van de commissie Coronel al met voeten was getreden.
En dus ging hij daar maar mee door? :confused.gif:
Nee, maar het rapport werd feitelijk door de ledenraad bij het grof vuil gezet vlak nadat de inkt droog was, omdat de verlosser zich had gemeld met de mededeling dat hij Ajax ging reorganiseren. Toen de rook boven de puinhopen was opgetrokken en Van Basten was vertrokken, was ook het geld op. Daar anticipeerde het rapport niet op, want toen was er nog veel meer geld. Dus moest er geimproviseerd worden. Ipv een talentvolle spits scouten, moest er een spits komen die er meteen stond, aangezien Cvitanich een dure miskoop was en er geen geld was voor grote transferbedragen. Het door het rapport voorgesteld scoutingbeleid werkt alleen als je tijd en geld hebt.
Klopt niet, MVG was allang met Van Basten in onderhandeling voor Cruijff op het toneel verscheen.
Nogmaal, wat heeft dat ermee te maken? Op dat moment was er geen AD. Van der Aat nam zolang de taken van Fontein op zich, maar een interim kun je niet veraantwoordelijk stellen voor het beleid.
Precies, maar het rapport Coronel zou daar dus een stokje voor steken, je kon niet en de aanbevelingen van het rapport wat betreft de technische staf omarmen, en Van Basten benoemen, die combinatie klopte niet. En toen kwam Cruijff dus langs bij de ledenraadsvergadering met de mededeling dat hij het ging doen waardoor dat rapport in de la kon, en was er ook steun voor die benoeming. Immers liep Van Basten toen ongelooflijk te kloten met het Nederlands elftal, en was het gevoel dat als Cruijff erbij was, Van Basten wel zou functioneren. Toen vertrok Cruijff weer, en zaten wij met Van Basten.

Dus als Cruijff niet was langsgekomen, was Van Basten niet benoemd. Er was ook nog tijd zat om een goede trainer te vinden, en dat had dan de nieuwe AD moeten doen.
Als je bedoelt dat Coronel van meet af aan zijn eigen rapport niet heeft uitgevoerd, dan heb je gelijk.
Het was ook helemaal niet aan Coronel, die zat immers noch in de directie, noch in de RvC. Dat was pas maanden later. En vanaf toen is het rapport grotendeels geimplementeerd, alleen het transferbeleid was improviseren omdat er geen geld was, en er echt een paar spelers bij moesten.
Snik. :sad.gif:
Dat zeg ik, het is alweer vergeten hoe diep het dal was.
Eerder van Suarez. :smallgrin.gif:
Suarez was er al, maar onder Van Basten leverde dat niks op.
Of van Jol natuurlijk. VDB had zich geheel uitgeleverd aan Jol. Met alle gevolgen van dien. Want het 'succes' was gebouwd op drijfzand. Doordat VDB het rapport-Coronel in de la smeet, kon Jol spelers halen die niet gehaald hadden moeten worden, liet hij zich door Jol chanteren, mocht Jol zijn vriendjes binnenhalen,enz.
Het ging beter met de blessures dan nu in ieder geval, die Lindeman leek mij redelijk competent. En Cock zat er in een goede constructie, Schip en Witschge bleven lekker op de loonlijst staan met hun Ajaxhart toen degene voor wie ze jaknikten Ajax in de steek liet.
Bij VDB was het Martin voor en Martin na. Martin moest ook per se blijven, terwijl Ajax miljoenen afkoopsom had kunnen opstrijken voor een trainer die nu al maanden op kosten van Ajax thuis zit.
Toen Jol ging verliezen, paste hij opeens niet meer bij Ajax. Toen liet VDB hem vallen als een hete aardappel.
Achteraf was dat beter geweest, maar dat is wijsheid achteraf. En iedereen had door dat het zo niet langer ging, dat begon met het gezaag aan de stoelpoten van Jol door Cruijff.

Maar dat is eigenlijk een fundamenteel probleem van Ajax, het verwachtingspatroon gaat altijd sneller omhoog dan de club uit een diep dal omhoog kan komen. Hoe sneller de AD die uit het dal trekt, hoe hoger het verwachtingspatroon wordt. Niemand had vooraf aan zo'n goed seizoen durven denken in die omstandigheden, maar achteraf was dat allemaal alweer vergeten.
Tweede worden achter een (gewezen) subtopper, misschien moeten we dat ook maar snel vergeten. :blush.gif:
Inmiddels een topper, daar is namelijk rust in de organisatie. Het was best goed, die tweede seizoenshelft. 1 punt tekort maar aan Ajax heeft het niet gelegen. Het was in ieder geval een enorme verbetering op de afstraffingen door Sparta e.d. het jaar ervoor.
Ach, niemand verwachtte dat Ajax wel even d e volgende ronde zou halen. Maar de nederlagen tegen Madrid waren heel pijnlijk. Je hebt verliezen en verliezen. We werden geslacht.
Als je in paniek raakt als het even moeilijk gaat dan kun je nooit de top halen. Uiteraard was het pijnlijk, maar als je geen pijn kunt lijden op weg omhoog moet je niet omhoog willen. Dat hoort bij waar je vandaan komt, niet welke koers je volgt. Op zich is het veel ernstiger om van een of andere Sparta Praag of Dinamo Zagreb te verliezen.
Mwah, daar klaagden mensen al eerder over. Maar dat mocht toen niet. Echter, toen Suarez in een vormcrisis belandde, bleek des te duidelijker dat er bij Ajax van fatsoenlijk voetbal geen sprake was, maar dat alles afhing van Luis.
Hij had vorig seizoen ook echt slechte wedstrijden, het is een fabeltje dat hij altijd goed was. Er was echt wel meer mis.
Je draait de zaak om. Cruijff kwam juist in actie omdat hij zich doodschaamde voor het spel van Ajax.
Dan had hij in het jaar ervoor eens moeten komen kijken. Maar toen hoorde je hem niet. Selectieve schaamte.
Hoezo? Dat is altijd al duidelijk geweest. Alles waar Ajax voor stond werd overboord gezet. Jol werd gedoogd omdat hij won.
Aanvallend was het in ieder geval wel, en nog behoorlijk aantrekkelijk ook. Winnen hoort ook bij Ajax. Vakmanschap hoort ook bij Ajax, dat werd dan weer door Van Basten overboord gezet. Ideale Ajaxtrainers zijn zeldzaam, het kan niet altijd feest zijn. Het is zaak om wanneer die er niet is een trainer te hebben die wel zijn vak verstaat en die rustig laten werken, ipv een prutser van Ajacied aan te stellen in de hoop dat die toevallig een goede trainer is. Dat is de oorzaak van de ellendige 15 jaar van Ajax.

Ach, welnee. Jol is gewoon gestruikeld vanwege de slechte resultaten. Ik zeg 'gewoon' omdat dit zijn voorgangers ook is overkomen. Als hij was blijven winnen, zat hij er nu nog.
De resultaten werden steeds slechter toen al begonnen was hem te laten struikelen. Overigens is Adriaanse ooit ook gestruikeld, en dat had niks met de resultaten van doen. Gewoon gestruikeld omdat Cruijff en de Telegraaf tegen hem waren.
Dat is ook een interpretatie, haha.
Jij doet net alsof Cruijff de rotzooi veroorzaakt.
Dat is ook zo.
Maar het rapport-Coronel is er juist gekomen omdat het bij Ajax een rotzooi was, en Cruijff had niets met die rotzooi te maken.
Hij pleitte altijd voor de voetballers, als je goed kon voetballen ben je een goede trainer, ervaring en het vak leren is niet nodig. En het bleef niet bij pleiten, hij pleitte ook altijd tegen de schoolmeesters. Het rapport maakte gehakt van die filosofie, en toen kwam Cruijff langs en verdween het rapport in een la omdat hij het zelf zou gaan doen.
Het beleid is al vijftien jaar bagger, en het lijkt me een beetje simpel om iemand daarvan de schuld te geven die niet eens een functie bij Ajax heeft. Wat dóen al die stropdassen dan de hele dag?
De structuur was er 10 jaar niet na om tot goed beleid te komen, er was namelijk niet echt een baas maar een gezelschap waarvan niet helemaal duidelijk was wie nou wat deed. Dan krijg je dat iedereen een beetje verantwoordelijk is, en dus niemand verantwoordelijk is. Daar krijg je geen goede beslissingen van. Sinds het rapport is dat veranderd, en toen kreeg je meteen al een enorme stijgende lijn in de prestaties.
Hoe kun je zeggen dat Cruijff geen verantwoordelijkheid neemt? Hij heeft drie keer laten weten in de RVC te willen gaan zitten. Dat argument is achterhaald.
Nee, hij houdt een slag om de arm. En drie jaar geleden riep hij dat hij verantwoordelijk was. Maar toen had hij geen zin meer en ging hij weg. Ik zou zeggen laat hem verantwoording afleggen, dat hoort immers bij verantwoordelijk zijn.

Cruijff is al die jaren een grote stoorzender geweest. Hij loopt namelijk altijd incompetente voetballers te promoten als goede trainer en bij een vriend van hem als Koeman was de verkeerde speelstijl en een enorme afgang tegen Bayern, groter en beschamender dan die in Madrid, geen probleem. Nou is Koeman in zekere zin wel bekwaam, maar niet geschikt voor Ajax. Jol is bekwamer en eigenlijk ook nog geschikter voor Ajax, maar dan moet er aan de stoelpoten gezaagd worden. Adriaanse was bekwaam en geschikt, maar die moest en zou weg van Cruijff en die krant van hem.

Er wordt naar hem geluisterd, dat is natuurlijk het eigenlijke probleem, maar dat pleit hem niet vrij. Hij heeft wel degelijk een grote invloed gehad op het slecht presteren van Ajax, en niet alleen in 2010 en 2008. Het is dan ook geen toeval dat de laatste lange goede periode van Ajax was dat Cruijff niet als een spook boven Ajax waardde omdat hij in Barcelona werkte. Hij had wel wat te zeuren, maar meer dan gezeur was het niet want hij had een andere baan. Toen hij geen andere baan meer had werd het gezeur van invloed, want misschien wilde hij wel wat bij Ajax doen. Iedereen die een leidinggevende positie heeft en die opgeeft weet dat je dan ook niet meer de baas kunt spelen en je opvolger zijn werk moet laten doen, behalve Cruijff. Die kan nog steeds niet verkroppen dat mensen na hem het anders doen dan hij het deed.
Wollt ihr den totalen Mensch?

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma apr 04, 2011 6:33 pm

Jesse schreef:
GangstaRiB schreef:Je weet toch wel hoe het zit met de Telegraaf?????
Eerlijk gezegd niet. Wat bedoel je?
De Telegraaf die in de oorlogsjaren heulde met Mussert en z'n NSB om te kunnen blijven publiceren. Waarvan een commissie oordeelde dat de Telegraaf puur uit winstbejag heeft gehandeld.
Whitey on the moon.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » ma apr 04, 2011 6:40 pm

Dat oordeel is overigens (achteraf) niet onomstreden: http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Telegra ... reldoorlog en http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Telegra ... ingsverbod

Ik weet alleen niet wat dat met deze discussie te maken heeft. :excited.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

wimpey

Bericht door wimpey » ma apr 04, 2011 7:07 pm

Kowalczyk schreef: Ik ben niet pro-directie (Van den Boog had al weg moeten zijn, moet wat mij betreft alsnog weg, en bij Van der Aat heb ik altijd een ultra-slecht gevoel gehad), maar ook niet pro-Cruijff.
Prima verhaal. :biggthumpup.gif:

Je observatie t.a.v. Pantelic deel ik ook. Had aanloopproblemen, maar functioneerde daarna prima. Groot ego, maar daar was binnen het veld niets van te merken.
Ik vind het een erg frustrerende gedachte dat we Louis van Gaal laten lopen, as we battle.
Trainer LvG wel. Als directeur is het niets.

wimpey

Bericht door wimpey » ma apr 04, 2011 7:12 pm

joey schreef: Achteraf gezien was natuurlijk iedereen er tegen. :hypocrite.gif:
Net als bij Henk ten Cate. :hypocrite.gif:

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma apr 04, 2011 7:16 pm

Duke schreef:Dat oordeel is overigens (achteraf) niet onomstreden: http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Telegra ... reldoorlog en http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Telegra ... ingsverbod

Jesse vroeg om clarificatie.
Whitey on the moon.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » ma apr 04, 2011 7:18 pm

wimpey schreef:
Die sportief gezien het dichtst bij een kampioenschap kwam...

De ups van de laatste 10 jaar kwamen van ervaren trainers. De downs onder beginnende trainers. Koeman de uitzondering die de regel bevestigd.
Whitey on the moon.

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » ma apr 04, 2011 7:50 pm

GangstaRiB schreef:
Duke schreef:Dat oordeel is overigens (achteraf) niet onomstreden: http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Telegra ... reldoorlog en http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Telegra ... ingsverbod

Jesse vroeg om clarificatie.
Was ook geen opmerking naar jou, maar naar degene die het punt opvoerde.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » ma apr 04, 2011 8:22 pm

GangstaRiB schreef:
wimpey schreef:
Die sportief gezien het dichtst bij een kampioenschap kwam...

De ups van de laatste 10 jaar kwamen van ervaren trainers. De downs onder beginnende trainers. Koeman de uitzondering die de regel bevestigd.
Koeman is de enige die iets gepresteerd heeft.

Ik heb vooral heel veel slecht voetbal gezien. Onder de een misschien nog meer dan onder de ander, maar dat doet niet echt ter zake. Het is een kwaliteitsprobleem. We hebben betere spelers nodig.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma apr 04, 2011 10:37 pm

Ik vraag me af wie bij Ajax de jeugdspelers beoordeelt.

Anita, Sarpong, Goossens, dat waren zogenaamd aankomende toppers. Bijna het hele elftal van Rodney Sneijder moest beslist vroeg vastgelegd worden. Maduro, Yildirim en volgens mij ook Daley Blind waren Talent van het Jaar. Het gros van die spelers is niets bijzonders.

Zoals Jöhnk zegt, het moet beter. Zegt genoeg dat de beste jeugdspeler van de laatste tijd is opgeleid door een Deense club en dat Ajax meer en meer jeugdspelers van andere BVO's koopt.
Het stinkt aan alle kanten!

wimpey

Bericht door wimpey » di apr 05, 2011 7:41 pm

Jöhnk schreef: Ik heb vooral heel veel slecht voetbal gezien.
3 landstitels in 15 seizoenen. En maar cummen op het aantal jeugdspelers in Ajax-1. Dat Ajax-1 er niets van bakt, schijnt niet te boeien.

Lionel

Bericht door Lionel » zo apr 10, 2011 6:37 pm

Hoe komen de mensen erbij dat er werd gezongen voor RvdB?

Er werd wel over hem gezongen:

- van de boog, wie kent hem niet ....... Is een echte parasiet.
- Ricky Ricky Johan komt eraan, Johan komt eraan
- Ricky rot op, Ricky rot op
- ricky van de boog, Ricky van de boog, wil je wat voor ons doen? Wil je wat voor ons doen? Als jij nou eens oprot, dan wordt Ajax kampioen!
IK GELOOF!!!!!!

LucaS

Bericht door LucaS » zo apr 10, 2011 7:03 pm

Ach ja, en een kleine meerderheid van Nederland vindt Wilders een prima politicus
I think I lost my fucking headache

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » zo apr 10, 2011 7:12 pm

Jöhnk schreef:
GangstaRiB schreef:
wimpey schreef:Die sportief gezien het dichtst bij een kampioenschap kwam...

Koeman is de enige die iets gepresteerd heeft.

Ik heb vooral heel veel slecht voetbal gezien. Onder de een misschien nog meer dan onder de ander, maar dat doet niet echt ter zake. Het is een kwaliteitsprobleem. We hebben betere spelers nodig.
En die gaat Cruijff ons schenken? Snap van een aantal mensen totaal niet het heilige geloof in Cruijff. Alsof hij er voor gaat zorgen dat Ajacieden langer bij Ajax zullen blijven, want dat is de essentie van het hele probleem. Vroeger bleven De Boertjes wel tot achterin hun 20ste bij Ajax, nu zijn VDV, Sneijder en noem maar op al op hun 22ste weg.
Ajax zou gebaat zijn bij een beetje rust in de tent. Geen gestook van De Telegraaf dus.
Whitey on the moon.

Lionel

Bericht door Lionel » zo apr 10, 2011 7:55 pm

LucaS schreef:Ach ja, en een kleine meerderheid van Nederland vindt Wilders een prima politicus
90% van de Arena stond op toen er gezongen werd voor JC. Het was heeeel erg duidelijk. De harde kern is voor JC. Boog stapt vanzelf wel op.
IK GELOOF!!!!!!

mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19

Bericht door mattie » zo apr 10, 2011 8:03 pm

Rishi schreef:
LucaS schreef:Ach ja, en een kleine meerderheid van Nederland vindt Wilders een prima politicus
90% van de Arena stond op toen er gezongen werd voor JC. Het was heeeel erg duidelijk. De harde kern is voor JC. Boog stapt vanzelf wel op.
Ligt eraan hoe groot zijn bonus is :rules.gif:
Weer op zoek naar een Interim coach..

LucaS

Bericht door LucaS » zo apr 10, 2011 8:13 pm

Rishi schreef:
Tja, het zal wel. Lijkt me een zeer subjectieve schatting. En wat betreft de harde kern, die mening weegt natuurlijk niets zwaarder dan de mening van andere supporters.

Lionel

Bericht door Lionel » zo apr 10, 2011 8:55 pm

Tuurlijk telt die mening zwaarder.
IK GELOOF!!!!!!

LucaS

Bericht door LucaS » zo apr 10, 2011 8:56 pm

Want?

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo apr 10, 2011 8:59 pm

LucaS schreef:Want?
Die kan wat "intimiderender" overkomen. De capuchonnetjes, weet je wel.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

joey
Erelid

Bericht door joey » zo apr 10, 2011 9:03 pm

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo apr 10, 2011 9:14 pm

Hetzelfde kwantiteit-kwaliteitverhaal dus. Jammer dat Keizer daarin verder zo mysterieus blijft. Maar kennelijk zal hij op korte termijn daar meer duidelijkheid over verschaffen. Ben benieuwd.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » zo apr 10, 2011 9:16 pm

Wat is zijn mening nou eigenlijk? :confused.gif:

Hetzelfde vraag ik me af bij HtC. Er komt veel geluid uit, maar erg samenhangend is het niet.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo apr 10, 2011 9:16 pm

Ongetwijfeld. Maar in grote lijnen is Keizer het dus met Cruijff eens.

Piet Keizer gaat zijn eigen weg. Heeft hij altijd gedaan.

Over VDB: hij gaat sneuvelen. Niemand overleeft die rot-op-liedjes.

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » zo apr 10, 2011 9:20 pm

Fans Ajax kiezen massaal partij voor Cruijff in Arena
’Rikkie rot op!’ en ’Ga staan als je voor Johan bent’© anp
De fanatieke achterban van Ajax heeft vanmiddag tijdens de thuiswedstrijd tegen FC Groningen massaal de kant van Johan Cruijff gekozen. De supporters drongen met spandoeken en spreekkoren aan op de onmiddellijke terugkeer van de voormalige nummer veertien. 'Johan, geeft ons Ajax terug' luidde een tekst op een dundoek.

© anp De supporters vroegen ook om het vertrek van algemeen directeur Rik van den Boog. ,,Rikkie rot op'', klonk het vanaf het eerste fluitsignaal in de ArenA. Bij het ,,ga staan als je voor Johan bent'', bleven maar weinig supporters van de thuisclub op hun stoel zitten.

Cruijff is met de huidige beleidsbepalers in een machtsstrijd verwikkeld omdat zij een technisch plan van de beroemde Amsterdammer niet volledig wil uitvoeren. Alle leden van het bestuur en raad van commissarissen van Ajax hebben hun vertrek al aangekondigd. Van den Boog had begrip voor de reactie van de supporters. ,,Zij hebben het proces namelijk niet meegemaakt'', zei hij.

,,Wij hebben als leiding bepaald dat niemand belangrijker is dan Ajax. Het moet ook binnen de normen en waarden van Ajax gaan. En dat is de laatste tijd niet gebeurd. De supporters weten dat niet. Ik snap ook dat als een icoon van het paard valt, dat het heel erg pijn doet en dat mensen iets anders willen horen dan de waarheid.''
(ANP/BVDL)
(ANP)
Eng mannetje.. Meneer verdraait werkelijk alles.

Plaats reactie