PSV 2010-2011

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Gesloten
Revo

Re: PSV 2010-2011

Bericht door Revo » do jan 06, 2011 1:57 pm

Sowieso kan je altijd leuk rommelen met cijfers: een voorbeeldje

Dit kwam naarbuiten op 25 mei 2010 over Heerenveen
Heerenveen in categorie III van licentiecommissie KNVB
- door Tiede-Jan (TJDoornbos) op 25-05-2010 @ 19:25

SC Heerenveen heeft een zwak seizoen achter de rug, maar de Friese club is wel één van de weinige BVO's die financieel gezond is. Dat meldt Heerenveen via haar officiële website.

Heerenveen meldt dat de club door de licentiecommissie van de KNVB weer in categorie III is geplaatst. Dat is de hoogst mogelijke categorie, die dus aangeeft dat Heerenveen financieel gezond is. "Het beleid zal de komende jaren gericht blijven op een gezonde bedrijfsvoering voor resultaat transfers. Sedert de invoering van het licentiesysteem van de KNVB is sc Heerenveen altijd gewaardeerd als categorie III club", luidt de officiële verklaring van Heerenveen.

Twee weken geleden werd Heerenveen al een 'voorbeeldclub' genoemd, in een artikel in Voetbal International over de financiële situaties bij Nederlandse BVO's. Sportief gezien hadden de Friezen echter een matig seizoen, want de club werd elfde in de Eredivisie.

Maar dan ineens komt een paar maand later dit over Heerenveen naarbuiten:
HEERENVEEN - SC Heerenveen sluit het boekjaar 2009-2010, dat op 30 juni eindigt, af met een recordverlies van 15 miljoen euro (voor belastingen). Door het sterk negatieve resultaat daalt het eigen vermogen tot 18 miljoen euro. Dat heeft de Friese clubleiding woensdag bekendgemaakt.
Volgens het bestuur van de eredivisieclub ligt een ''negatieve uitwerking van het aankoopbeleid van nieuwe spelers'' ten grondslag aan de dieprode cijfers
.

Het operationeel resultaat 2009-2010 zal uitkomen op een verlies van rond 9 miljoen (voor belastingen). Hier is een bedrag van rond 5 miljoen inbegrepen voor reorganisatiekosten.

Salariskosten

Voor 90 procent hebben deze reorganisatiekosten betrekking op toekomstige salariskosten van contractspelers, die in de huidige situatie geen rendement (meer) voor Heerenveen hebben.
Daarnaast zal het resultaat uit vergoedingssommen (boekwinsten en afschrijvingen) 6 miljoen negatief belopen. Ook in dit bedrag zijn vervroegde afwaarderingen tot 4,4 miljoen van contractspelers verdisconteerd.

Prestaties

Naast de reorganisatiekosten en vervroegde afwaarderingen hebben de economische omstandigheden en de teleurstellende sportieve prestaties een negatieve invloed op het resultaat gehad.

''Positief is dat door de hoge afschrijvingen en voorzieningen er sprake is van een positieve kasstroom'', aldus de clubleiding in een persbericht. ''Met genoemde maatregelen legt Heerenveen een gezonde basis voor het komende boekjaar.''

De verwachting voor het komende seizoen is een bescheiden negatief operationeel resultaat en een positieve kasstroom. '

'Het boekjaar 2010-2011 moet de opmaat zijn voor een terugkeer naar een rendabele bedrijfsvoering. Dat is een van de doelstellingen die de Raad van Commissarissen meegeeft aan de nieuwe leiding.''

Veenstra

Robert Veenstra (45) is per 1 augustus de nieuwe algemeen directeur en voorzitter van de directie van Heerenveen. Hij gaat leiding geven aan het directie- en managementteam. Veenstra is momenteel voorzitter van het College van Bestuur van de Stenden hogeschool.

Johan Hansma, oud-speler van de club, wordt technisch manager. Samen met de nieuwe hoofdtrainer Ron Jans stuurt hij de technische zaken aan.

Over de positie van de huidige topmensen Yme Kuiper en Henk Hoekstra deed Heerenveen woensdag geen mededelingen. De club is met beiden in gesprek.

© ANP
Zaakwaarnemers en corruptie gaan hand in hand...

Baseman

Bericht door Baseman » do jan 06, 2011 2:30 pm

wimpey schreef:Je schreef elders dat psv terug moet naar de 'basis'. Maar de basis van psv is kopen. En daar is in de nabije toekomst amper of geen geld voor. Hoe moet het nou verder met je club dan?
Zoals ik al aangaf, de begroting baseren op EL deelname en niet op CL deelname.
Dat scheelt namelijk nogal.
LucaS schreef:Het is ook niet waar, de vergelijking van de VI ging over het percentage van de salarissen tov de omzet.
Weet je dit zeker?
Ik dacht namelijk dat het de begroting betrof...zo niet, dan heb je inderdaad gelijk!

LucaS

Bericht door LucaS » do jan 06, 2011 2:34 pm

Ik weet natuurlijk niet wat jij hebt gelezen, maar vorig jaar heeft de VI bij mijn weten een onderzoek gepubliceerd waarbij de salariskosten uitgedrukt werden in een percentage van de omzet. Het streefpercentage was (ik meen) 40% obv richtlijnen van de KNVB. Maar goed, mijn geheugen is ook niet meer wat het geweest is.
I think I lost my fucking headache

Oscarito

Bericht door Oscarito » do jan 06, 2011 2:39 pm

wimpey schreef:
Baseman schreef: Op dat gebied is het bij PSV prima op orde.
Elders blijkbaar niet. Die 17.5 miljoen moet toch ergens vandaan komen.

Je schreef elders dat psv terug moet naar de 'basis'. Maar de basis van psv is kopen. En daar is in de nabije toekomst amper of geen geld voor. Hoe moet het nou verder met je club dan?
PSV is bezig om de basis te verleggen naar de eigen jeugdopleiding en dat doen ze verdomd aardig.
De komende jaren zullen we gaan zien dat er meer spelers vanuit de jeugd doorstromen en dat er minder wordt gekocht.

Enigszins een logisch gevolg gezien de financiële situatie maar als je jeugdspeler bent van PSV dan is deze periode the place to be om als jeugdspeler van PSV door het leven te gaan. Zoals Gladwell al zegt, succes is eerder een gevolg van hard werken en toeval in plaats van het hebben van veel talent, je zal echter wel een bepaald beginsel moeten hebben aan talent uiteraard. Dit zie je nu ook bij Ajax gebeuren en is al een tijdje aan de gang bij Feyenoord.

Baseman

Bericht door Baseman » do jan 06, 2011 2:39 pm

Die 40% staat mij ook bij...PSV stond er toen goed op en liet zelfs een daling zien, Ajax zat op iets van 70% en was ook nog gestegen.

Maar goed, mocht dat onderzoek inderdaad de omzet betreffen dan gaat mijn verhaal niet op.

jabu

Bericht door jabu » do jan 06, 2011 3:11 pm

Oscarito schreef:PSV is bezig om de basis te verleggen naar de eigen jeugdopleiding en dat doen ze verdomd aardig.
De komende jaren zullen we gaan zien dat er meer spelers vanuit de jeugd doorstromen en dat er minder wordt gekocht.
Dat verhaal hebben we natuurlijk al vele malen eerder gehoord. Eerst maar eens afwachten wat er deze keer van gaat komen.

Oscarito

Bericht door Oscarito » do jan 06, 2011 3:17 pm

Jabu schreef:
Oscarito schreef:PSV is bezig om de basis te verleggen naar de eigen jeugdopleiding en dat doen ze verdomd aardig.
Dat verhaal hebben we natuurlijk al vele malen eerder gehoord. Eerst maar eens afwachten wat er deze keer van gaat komen.
Je begrijpt natuurlijk wel dat dit een heel andere periode is voor PSV dan toen ze zeven maal kampioen werden in negen jaar en de sky the limit was.

jabu

Bericht door jabu » do jan 06, 2011 3:20 pm

Dat ze nu zullen moeten begrijp ik ja. Maar of ze dat verdomd aardig zullen doen wacht ik eerst maar eens af. Het zou in ieder geval een geheel nieuw fenomeen in Eindhoven zijn.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » do jan 06, 2011 3:34 pm

Dat moet ik inderdaad ook nog zien. Ik zie ook dat Feyenoord als voorbeeld wordt genoemd, maar Feyenoord is juist een club die noodgedwongen jeugd opstelt, zonder dat die jeugd nou echt talent heeft. Bedoel, ze bungelen niet voor niets ergens onderaan.

wimpey

Bericht door wimpey » do jan 06, 2011 9:09 pm

Die Labyad maakte tegen Roda z'n eerste minuten van het seizoen, meen ik. Volgens Baseman had psv vorig seizoen een razend talentvolle A1. Nog weinig van terug gezien in het eerste van psv. Niets beter gezegd.

psv is en blijft sowieso een koopclub. Zelfs wanneer er geen geld is, worden miljoenen uitgegeven voor Marcelo, Lens en Berg. Een club die vertrouwen heeft in de eigen jeugd zou dat anders aanpakken.

Baseman

Bericht door Baseman » vr jan 07, 2011 7:55 am

wimpey schreef:Volgens Baseman had psv vorig seizoen een razend talentvolle A1. Nog weinig van terug gezien in het eerste van psv.
Klopt (volgens gaf ik aan dat er enkele grote talenten bij zaten en dat het team als geheel erg knap speelde) en klopt.
Maar jij verwacht dat 17 jarigen het wel even laten zien in PSV 1?

PSV heeft enkele talentvolle spelers die tegen de selectie aanhikken, alleen zijn dat allemaal middenvelders.
En voor het middenveld heeft PSV ook nog Wuytens en Nijland rondlopen, oudere talenten zogezegd. Dus het is momenteel lastig(er) voor die jongens om speeltijd te krijgen.

Wat het aantrekken van Marcelo, Lens en Berg hiermee te maken heeft is mij trouwens een raadsel. PSV heeft namelijk nog geen (kwalitatief goede) jeugdspelers voor die posities, dus dat staat volledig los van vertrouwen in de eigen jeugd.
Ik moet wel zeggen dat Rutten dit seizoen niet uitblinkt in het gebruik maken van jeugdspelers, dat deed hij vorig seizoen beter.

wimpey

Bericht door wimpey » vr jan 07, 2011 12:10 pm

Baseman schreef: Maar jij verwacht dat 17 jarigen het wel even laten zien in PSV 1?
Als ze echt talentvol zijn... En je een trainer hebt die jeugd een kans durft te geven... Ja. Ebecilio en Eriksen speelden vorig seizoen ook nog in de A1. Maar goed, dat is (gelukkig) het verschil tussen Ajax en psv.
Wat het aantrekken van Marcelo, Lens en Berg hiermee te maken heeft is mij trouwens een raadsel.
psv is een koopclub. Zelfs wanneer er geen geld is, worden spelers aangetrokken. Dat staat in schril contrast met jeugd een kans geven.
Ik moet wel zeggen dat Rutten dit seizoen niet uitblinkt in het gebruik maken van jeugdspelers, dat deed hij vorig seizoen beter.
Blonk hij daar vorig seizoen wel in uit dan? Ik kan me herinneren dat Labyad af en toe een paar speelminuten kreeg, maar verder?

joey
Erelid

Bericht door joey » vr jan 07, 2011 12:14 pm

Eerlijk is eerlijk, Ajax heeft het afgelopen decennium ook een scheepslading spelers gekocht. Dus Ajax is ook een koopclub. :blush.gif:

Er loopt veel middelmaat rond bij PSV, maar dat is het geval bij alle Nederlandse clubs.

Het grootste probleem van PSV is dat het nooit eens een speler voor veel geld kan verkopen. Wat er gebeurd is met Affelay.... dramatisch, hoor.
Het stinkt aan alle kanten!

D_skilled

Bericht door D_skilled » vr jan 07, 2011 12:18 pm

Ik vond de A1 van vorig seizoen helemaal niet zo geweldig. Vooral heel degelijk en constant presterend. Wat sowieso bijzonder is voor een jeugdteam. Ik vond Labyad als tweede jaars B-junior toen al er bovenuit steken. Mokhtar en Najah zijn in die periode veelal gehyped, maar ik vind het talent van ze wel meevallen. Ze kregen op de Toekomst ook 7-3 klop van Ajax A1.

De tweede jaars B-junior die momenteel snuffelt aan het eerste is wel een goede speler, maar nog piepjong.

joey
Erelid

Bericht door joey » vr jan 07, 2011 12:22 pm

Snuffelt? Aan wie dan? :hypocrite.gif:

Ik zou die Labyad eens opstellen als ik Rutten was. Die jongen kan wel wat.

Die 7-3 was wel zwaar geflatteerd.

wimpey

Bericht door wimpey » vr jan 07, 2011 12:23 pm

joey schreef:Eerlijk is eerlijk, Ajax heeft het afgelopen decennium ook een scheepslading spelers gekocht. Dus Ajax is ook een koopclub. :blush.gif:
Dat komt doordat we vnl. jeugd-bashers aan het roer hebben gehad. Jol en HtC haalden in minder dan 1.5 jaar een man of 15. Waarvan er 2 ofzo niet flopten... Gelukkig hebben we nu iemand die jeugd een kans geeft. Et voilà, zo'n Ebecilio blijkt aardig mee te kunnen. Jol en HtC zagen zo'n speler gewoon over het hoofd en staken liever geld in Verhoek of Leonardo.

Bij psv moet een cultuurverandering plaatsvinden eer men jeugd een eerlijke kans geeft. Ik zie het er onder Rutten niet van komen. Hij haalt liever Olfers en vd Meijde i.p.v. iemand uit de jeugd door te schuiven.
Het grootste probleem van PSV is dat het nooit eens een speler voor veel geld kan verkopen. Wat er gebeurd is met Affelay.... dramatisch, hoor.
Eigen schuld. Ze hadden hem eerder kunnen verkopen. Bovendien heeft ook een jongen als Dzsudzsak een gelimiteerde trainsfersom in z'n contract staan. Ze dachten daar dat de bomen tot in de hemel groeiden. Gegokt en verloren.

D_skilled

Bericht door D_skilled » vr jan 07, 2011 12:27 pm

joey schreef:Snuffelt? Aan wie dan? :hypocrite.gif:

Ik zou die Labyad eens opstellen als ik Rutten was. Die jongen kan wel wat.

Die 7-3 was wel zwaar geflatteerd.
Eens, ik vind Labyad een fijne speler. Jammer dat Fred zo weinig van 'm gebruikmaakt. Ook zo vreemd. Eind vorig seizoen deed hij een aantal keren mee en dit seizoen nog maar sporadisch.

Klopt, Ajax A1 speelde toentertijd niet eens zo'n geweldige wedstrijd. Jozefzoon was wel uitblinker.

D_skilled

Bericht door D_skilled » vr jan 07, 2011 12:29 pm

Dat korte spelers tegen de principes van Fred Rutten instrijken kunnen voorlopig de ijskast in. Er traint momenteel een Belg van Jong PSV mee die 1,50 lang is. :hypocrite.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » vr jan 07, 2011 12:34 pm

Dat ligt niet aan die jeugdbashers, dat ligt aan Ajax. Die trainers zijn zoals ze zijn. Dus moet je dat type trainer niet in huis halen. (Je vergeet trouwens Van Basten, die kon er ook wat van. Sno... :blush.gif: )

Maar over PSV: ze zijn denk ik nog een stapje verwijderd van die cultuuromslag. Binnenkort móeten ze namelijk wel. Als ze de CL missen, is er écht geen ruimte meer voor aankopen. Dan zit er niets anders op dan de jeugd een kans te krijgen. Met of zonder Rutten.
PSV gaat korten op de salarissen en doet dus een stap terug. Net als de andere Nederlandse clubs trouwens. Gokken op CL-deelname is onverantwoord gebleken.

Mwah, als een speler niet wil verlengen, wil hij niet verlengen. Rob Jansen heeft het slim gedaan en PSV stond machteloos. De vraag is natuurlijk: waarom is er geen club die gewoon een vette afkoopsom voor zo'n jongen wil betalen. Blijkbaar heeft PSV op dit moment niet de juiste contacten.

columbus

Bericht door columbus » vr jan 07, 2011 1:15 pm

joey schreef: Mwah, als een speler niet wil verlengen, wil hij niet verlengen. Rob Jansen heeft het slim gedaan en PSV stond machteloos. De vraag is natuurlijk: waarom is er geen club die gewoon een vette afkoopsom voor zo'n jongen wil betalen. Blijkbaar heeft PSV op dit moment niet de juiste contacten.
Een speler van het kaliber Affalay hoeft normaal gesproken niet verkocht te worden via de 'goede contacten'? Die jongen kan gewoon goed voetballen en verdient op basis van zijn kwaliteiten een mooie transfer. Dat PSV nu geen flink bedrag eruit heeft gesleept hebben ze volkomen aan zichzelf te danken. Te lang gehoopt dat de grote vis zou gaan bijten... Vervolgens verlengd de speler zijn contract met een nieuwe gelimiteerde transfersom en voilà je hebt een situatie als deze...

Oscarito

Bericht door Oscarito » vr jan 07, 2011 2:15 pm

Jöhnk schreef:Dat moet ik inderdaad ook nog zien. Ik zie ook dat Feyenoord als voorbeeld wordt genoemd, maar Feyenoord is juist een club die noodgedwongen jeugd opstelt, zonder dat die jeugd nou echt talent heeft. Bedoel, ze bungelen niet voor niets ergens onderaan.
Feyenoord geen talent? :smallgrin.gif:
Talent zit er genoeg bij Feyenoord, meer dan bij welke club dan ook momenteel (inclusief jeugd dat dan wel). Jij verwart rijpheid voor talent terwijl dat iets heel anders is.
Soms zit het alleen tegen en Feyenoord heeft daar wel erg veel last van dit jaar. Vergelijk het met AZ dat nadat ze tweede werden ineens afzakten naar de 11e plaats maar het seizoen daarna wel weer kampioen werden. Niet dat Feyenoord kampioen kan worden maar ze horen qua selectie zeker rond plaats zes te staan al missen ze wel een spits naast Castaignos.
joey schreef:Eerlijk is eerlijk, Ajax heeft het afgelopen decennium ook een scheepslading spelers gekocht. Dus Ajax is ook een koopclub. :blush.gif:

Er loopt veel middelmaat rond bij PSV, maar dat is het geval bij alle Nederlandse clubs.

Komt doordat werkelijk iedere speler van Ajax omhoog wordt geschreven puur vanwege de naam Ajax.

En @ iedereen: is de naam Afellay nou zou moeilijk of ligt het alleen aan mij? Behoorlijk irritant. :blush.gif:
wimpey schreef:Die Labyad maakte tegen Roda z'n eerste minuten van het seizoen, meen ik. Volgens Baseman had psv vorig seizoen een razend talentvolle A1. Nog weinig van terug gezien in het eerste van psv. Niets beter gezegd.

psv is en blijft sowieso een koopclub. Zelfs wanneer er geen geld is, worden miljoenen uitgegeven voor Marcelo, Lens en Berg. Een club die vertrouwen heeft in de eigen jeugd zou dat anders aanpakken.
Gasten als Mokthar en Nilis hebben ontiegelijk veel talent maar gaan het om uiteenlopende redenen niet redden.

Maar de algehele jeugd van PSV is op dit moment niets minder dan Ajax hoor. Verschil is alleen dat PSV inderdaad van een ander standpunt komt en een cultuurverschuiving een tijdje duurt. Nu lijkt het moment daar om deze op een competente manier door te schuiven, of dit gaat gebeuren is een tweede natuurlijk.

Lionel

Bericht door Lionel » vr jan 07, 2011 2:41 pm

Feyenoord meer talent dan ieder andere club? Geloof je het zelf?

En Afellay of Affelay, who cares?

En waarom wordt iedere speler omhoog geschreven die bij Ajax vandaan komt? Juist ja, omdat Ajax gewoon de beste spelers aflevert. Jaar in jaar uit...
IK GELOOF!!!!!!

Oscarito

Bericht door Oscarito » vr jan 07, 2011 3:51 pm

Uiteraard meen ik het, maar aangezien jij meer met je hart denkt dan met je verstand komt het niet bij jou binnen dat dit weleens mogelijk zou kunnen zijn en Ajax automatisch niet eens altijd de beste is...

Anita, De Jong, (Blind), Alderweireld, (Sarpong), (Donald) etc. Nou geweldig hoor, de jongens van Ajax die de laatste twee seizoenen enigszins zijn doorgekomen. Alleen Van der Wiel is top de rest matig tot minder. Zet een Wijnaldum bij Ajax en hij is meteen het nieuwe supertalent, Fer zou bij Ajax ook enorm omhoog worden geschreven als je al ziet wat er met Maduro gebeurde.
Logisch natuurlijk aangezien Ajax de grootste club is van Nederland en daarom ook de meeste media-aandacht krijgt maar we moeten niet gaan doen alsof Feyenoord totaal geen talent heeft al kan je wel discussiëren over de mate van het talent dat ze hebben.

En ik bedoelde het inclusief de jeugd, Feyenoord heeft een behoorlijke jeugdwerking die ik op dit moment verder acht dan Ajax.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » vr jan 07, 2011 5:54 pm

Oscarito schreef:Feyenoord geen talent? :smallgrin.gif:
Talent zit er genoeg bij Feyenoord, meer dan bij welke club dan ook momenteel (inclusief jeugd dat dan wel). Jij verwart rijpheid voor talent terwijl dat iets heel anders is.
Nee hoor, jij verwart jong met talentvol. Ik verwacht niet elke wedstrijd een topprestatie, maar wel af en toe glimp van het talent. En dan kijk ik vooral naar techniek en inzicht en naar specifieke kwaliteiten die bij een positie horen. Helaas zie je die dingen nauwelijks. Sterker nog, ik zie vooral gepruts. Mulder kan niet keepen, De Vrij is zo traag als schenkstroop, Schenkeveld is een grap net als Leerdam, Wijnaldum is een dravertje, Fer is laks en heeft amper techniek (Maduro is ook laks, maar heeft best een aardige techniek), en dan heb ik het nog niet eens over Watamaleo. Wat betreft de nieuwste generatie houd ik nog even een slag om de arm, maar ik ben alles behalve overtuigd.

Kan zijn dat ze er in de jeugd bovenuitstaken, maar dat zegt weinig, want de jeugdcompetitie stelt niks voor. In ieder jeugdteam zitten namelijk vooral spelers die het betaalde voetbal niet eens zullen halen. Met andere woorden: spelers die nog slechter zijn dan Rene van Rijswijk en Patrick Pothuizen.

En wat Wijnaldum betreft, dat WAS toch ook het nieuwe supertalent? Je kunt je trouwens afvragen of dat eigen jeugd is (in dat geval is Eriksen dat ook).

generaal

Bericht door generaal » vr jan 07, 2011 6:32 pm

did I do that?
Laatst gewijzigd door generaal op vr jan 07, 2011 6:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten