De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

Kowalczyk
Moderator English Section
Contacteer:

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Kowalczyk » wo dec 15, 2010 3:03 pm

Neefkens schreef:Ko: hoe heb jij het ervaren gisteren? Als een strijd tussen kampen of toch vooral het AJAX- gevoel dat overheerste?
Heeeeeel erg dat laatste. En dat meen ik oprecht. Ik heb wel onvriendelijker ALV's meegemaakt. Dit was misschien de meest optimistisch getoonzette waar ik bij ben geweest. En met reden, zeg ik daar bij. 'Kampen'? Ach. Dat wordt allemaal erg opgeblazen. Die 'kampen' zijn het niet zo heel wezenlijk oneens als het in de media soms geleken heeft, de laatste tijd.

Ik weet niet wat de buitenwacht zich er precies bij voorstelt, maar de 'groep-Cruijff' kwam niet met veel bombarie de zaak overnemen hoor. Zo van "Revolutie! Nu wij!" Ze zaten ook niet samen, als blok in de zaal. Wie zich twee kampen voorstelt die elkaar geen blik waardig gunnen, heeft het mis. Vergeet niet dat we tijdens élke ALV stemmen voor de Ledenraad: acht openvallende zetels, een aantal mensen zwaaien af, een aantal stelt zich herkiesbaar, nieuwe kandidaten, elke kandidaat mag kort zijn kandidatuur motiveren en toelichten (zowel de herkiesbaren als de nieuwelingen) en daarna wordt er gestemd. Zo ging het nu ook.

Inhoudelijk wil ik er verder niet te veel over zeggen, want de ALV is een besloten en in die zin vertrouwelijke bijeenkomst, waar ook bestuurders en directeuren zichzelf moeten kunnen zijn. In eigen kring manifesteren ze zich soms op een manier die je in de media niet te zien krijgt. Dat moet kunnen zonder dat ik daar verslag van uitbreng op een forum.

Ik ben heel blij dat er op dit moment geen cultuurtje heerst van mensen om willen duwen. Daar moeten we van af.

K.
Still alive...

Kowalczyk
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » wo dec 15, 2010 3:05 pm

beelzebub schreef:Ko, hoe ben jij nou weer lid geworden?
Hoe bedoelt u precies: 'nou weer'?

K.
Still alive...

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » wo dec 15, 2010 3:06 pm

Kijk, aan dit soort inside-info hebben we tenminste wat. :biggthumpup.gif:
Mooi om te zien dat ondanks het gestook van de media we toch gewoon een hechte club zijn, die graag vooruit wil.

joey
Erelid

Bericht door joey » wo dec 15, 2010 3:09 pm

De strijd is al voor deze vergadering gestreden. Door het vertrek van Jol en het contact met Cruijff is de angel eruit gehaald. Dezelfde vergadering een maand eerder was denk ik niet gezellig geworden.
Het stinkt aan alle kanten!

Kowalczyk
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » wo dec 15, 2010 3:12 pm

joey schreef:De strijd is al voor deze vergadering gestreden. Door het vertrek van Jol en het contact met Cruijff is de angel eruit gehaald. Dezelfde vergadering een maand eerder was denk ik niet gezellig geworden.
Daar heb je beslist gelijk in. Dat werd ook een paar keer met enige opluchting gezegd, gisteren, door verschillende mensen.

K.
Still alive...

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » wo dec 15, 2010 3:12 pm

De ledenraad gaf Cruijff nog niet zo lang geleden carte blanche, dus het zou ook gek zijn geweest als ze nu opeens compleet 'anti' (zijn opvattingen) waren.

Toch denk ik dat er wel degelijk sprake is van een revolutie. Het kamp Cruijff (daarmee bedoel ik de oud-spelers die zich op Cruijffs verzoek kandidaat hebben gesteld) aast natuurlijk op de technische portefeuille in de RvC, en daarna op de technische portefeuille in de directie. Cruijff wil meer oud-topvoetballers in de organisatie, en dan doelt hij natuurlijk niet alleen op de ledenraad.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » wo dec 15, 2010 3:16 pm

Revolutie ok, maar wel van binnenuit. Vanuit de club zelf en dat is het mooie. JC en Coronel zijn over hun eigen schaduw heengestapt.

martijn401

Bericht door martijn401 » wo dec 15, 2010 3:17 pm

Volgens mij stond er net nog iets over van de Boog in je stukje Ko?
Vraag me toch of waarom je zo positief over hem bent?

Kowalczyk
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » wo dec 15, 2010 3:19 pm

Jöhnk schreef:Toch denk ik dat er wel degelijk sprake is van een revolutie. Het kamp Cruijff (daarmee bedoel ik de oud-spelers die zich op Cruijffs verzoek kandidaat hebben gesteld) aast natuurlijk op de technische portefeuille in de RvC, en daarna op de technische portefeuille in de directie. Cruijff wil meer oud-topvoetballers in de organisatie, en dan doelt hij natuurlijk niet alleen op de ledenraad.
Nou ja, het is maar wat je een 'revolutie' noemt. Als een politieke groepering de macht in Nederland wil grijpen door deel te nemen aan de Tweede Kamer-verkiezingen, is dat een tamelijk normale gang van zaken (partijen mogen meedoen aan die verkiezingen; allemaal) en niet zo heel revolutionair. Dat is nu wat er gebeurt. Cruijff heeft een bepaalde groep binnen de geledingen 'gemobiliseerd'. Daar is overigens niemand ongelukkig mee. Er zitten nu zeven van die 'gemobiliseerden' in de Ledenraad, en uiteraard hopen die vanuit de Ledenraad invloed uit te oefenen op de technische portefeuille van bestuur en RvC. Dat mag en kan op statutaire wijze zijn beslag krijgen. Het woord 'revolutie' maakt dat wat spannender dan het is.

Stel dat de vrouwelijke leden van Ajax besluiten dat er een luidere vrouwelijke stem te horen moet zijn binnen Ajax, één dame neemt het voortouw en bij de eerstvolgende ALV stellen acht dames zich verkiesbaar voor de Ledenraad. Tja, dat kan. Dat mag. Maar het is geen paleisbestorming hoor, al is dat beeld voor media natuurlijk aantrekkelijk.

K.
Still alive...

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » wo dec 15, 2010 3:21 pm

Dat is waar. Het verloopt perfect democratisch. Wat dat betreft pakt Cruijff het grondig aan deze keer.

wimpey

Bericht door wimpey » wo dec 15, 2010 3:23 pm

Neefkens schreef:Revolutie ok, maar wel van binnenuit. Vanuit de club zelf en dat is het mooie. JC en Coronel zijn over hun eigen schaduw heengestapt.
:smallgrin.gif:

JC heeft precies dát gekregen wat ie wilde. Coronel precies datgene dat ie niét wilde. Coronel is de verliezer (haalt hij de kerst), JC de winnaar. Sommige dingen veranderen nu eenmaal niet. Dom van Boog en Coronel om met JC het gevecht aan te gaan, dat winnen ze natuurlijk nooit.

Kowalczyk
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » wo dec 15, 2010 3:23 pm

martijn401 schreef:Volgens mij stond er net nog iets over van de Boog in je stukje Ko?
Vraag me toch of waarom je zo positief over hem bent?
Klopt. Dat was de enige concrete naam in mijn stukkie, en toen dacht ik: ach wat, wel zo keurig om geen enkele naam te noemen.

Maar geheim is het niet, wat ik over hem schreef. Hij hield een sterke, overtuigende en heldere presentatie over het beleid, op menig gebied. Wekte een prima indruk. Maakte maar weer eens duidelijk hoe weinig de buitenwacht weet over sommige zaken.

Capabele directeur, voor zover ik kan zien. Die opvatting wordt ook tamelijk breed gedragen, is mijn indruk.

K.
Still alive...

Kowalczyk
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » wo dec 15, 2010 3:26 pm

wimpey schreef:JC heeft precies dát gekregen wat ie wilde. Coronel precies datgene dat ie niét wilde.
Het eerste is waar; het tweede volgens mij niet.

K.
Still alive...

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo dec 15, 2010 3:27 pm

joey schreef:Dat is inderdaad de vraag.

Ik denk dat de lijnen korter moeten worden.De RVC moet veel beter controleren. De RVC heeft de directie en daarmee ook de trainer de afgelopen jaren veel te veel ruimte gegeven. Het begon al met de aanstelling van de AD. Eerst moest dat een voetbalman zijn, maar opeens was iemand die een beetje gevoetbald had ook een prima keuze.
Je zit bij Ajax natuurlijk met een grote hoeveelheid bestuurlijke lagen, waardoor de transparantie soms ver te zoeken is. Mijns inziens zou een normale gang van zaken zijn wanneer de RvC het beleid uitstippelt, dat vervolgens door de directie (eventueel trainer incluis) uitgevoerd wordt. De RvC bestaat voor zestig procent uit mensen die zijn aangesteld door de ledenraad (het orgaan bij uitstek dat 'de club' vertegenwoordigt) en zou daarmee, in het geval van een 'gezonde' ledenraad, dicht bij de Ajax-filosofie moeten staan. De RvC zoekt vervolgens de juiste mensen die hun beleid moeten uitvoeren.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

martijn401

Bericht door martijn401 » wo dec 15, 2010 3:27 pm

Oke dacht ik al, las je tweet er gisteren al over. Maar goed om te weten. Ik kan niet echt zeggen wat me zo stoort aan de man. Misschien toch gekleurd door alle negatieve berichten over zijn verleden.

joey
Erelid

Bericht door joey » wo dec 15, 2010 3:28 pm

Cruijff houdt zich keurig netjes aan de regels. Ik denk dat hij er niet was omdat hij niet de indruk wilde wekken dat het om hém ging. Dat had averechts gewerkt. Ik heb begrepen dat hij de hele avond precies van alles op de hoogte gehouden werd.

Ik hoop dat de clubleiding zich nu minder defensief zal opstellen en gebruik zal maken van de expertise binnen de club. VDB kan rustig toegeven dat hij minder verstand van voetbal heeft dan Cruijff, daar hoeft hij zich niet voor te schamen.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » wo dec 15, 2010 3:32 pm

wimpey schreef:
Neefkens schreef:Revolutie ok, maar wel van binnenuit. Vanuit de club zelf en dat is het mooie. JC en Coronel zijn over hun eigen schaduw heengestapt.
:smallgrin.gif:

JC heeft precies dát gekregen wat ie wilde. Coronel precies datgene dat ie niét wilde. Coronel is de verliezer (haalt hij de kerst), JC de winnaar. Sommige dingen veranderen nu eenmaal niet. Dom van Boog en Coronel om met JC het gevecht aan te gaan, dat winnen ze natuurlijk nooit.
Ik sluit niet uit dat Coronel en vd Boog blijven zitten. Blijkbaar is men in gesprek, en Cruijff is natuurlijk vooral geinteresseerd in de technische kant van het verhaal. Hij zal in de RvC en de directie (TD) mensen willen hebben die zijn visie vertegenwoordigen, schat ik in.

Als ik Olde Riekerink was zou ik me meer zorgen maken.

Kowalczyk
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » wo dec 15, 2010 3:32 pm

joey schreef:Cruijff houdt zich keurig netjes aan de regels. Ik denk dat hij er niet was omdat hij niet de indruk wilde wekken dat het om hém ging. Dat had averechts gewerkt. Ik heb begrepen dat hij de hele avond precies van alles op de hoogte gehouden werd.

Ik hoop dat de clubleiding zich nu minder defensief zal opstellen en gebruik zal maken van de expertise binnen de club. VDB kan rustig toegeven dat hij minder verstand van voetbal heeft dan Cruijff, daar hoeft hij zich niet voor te schamen.
100% eens. Daar bestaat ook geen misverstand over.

Het is precies als in het normale leven. Gewoon even bij elkaar gaan zitten, praten als volwassen mensen, dan is de kou meestal snel uit de lucht. Daar hebben beide partijen (bestuur én Cruijff) iets van geleerd, hoop ik (en denk ik).

Let op: aan deze 'terugkeer' van Johan Cruijff (in gesprek treden met het bestuur, ex-spelers mobiliseren om via democratische weg de Ledenraad een 'voetbalimpuls' te geven) gaan we meer plezier beleven dan aan de vorige, al leek die 'echter' te zijn. Minder bombarie; meer effect. In betere harmonie.

K.
Still alive...

joey
Erelid

Bericht door joey » wo dec 15, 2010 3:43 pm

Ik hoop het, Ko. Misschien kunnen de heren zich deze keer als weldenkende volwassenen gedragen. Daar zou Ajax wel bij varen.

Met Jöhnk eens, het zal Cruijff een zorg zijn wie het nieuwjaarspraatje houdt. Het gaat Cruijff om het voetbal.
Laatst gewijzigd door joey op wo dec 15, 2010 3:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Kowalczyk
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » wo dec 15, 2010 3:45 pm

Jöhnk schreef:Ik sluit niet uit dat Coronel en vd Boog blijven zitten. Blijkbaar is men in gesprek, en Cruijff is natuurlijk vooral geinteresseerd in de technische kant van het verhaal. Hij zal in de RvC en de directie (TD) mensen willen hebben die zijn visie vertegenwoordigen, schat ik in.

Tja, ik weet niet wat de intenties van de groep-Cruijff precies zijn, maar ik herhaal nog maar eens wat ik net ook al zei: we moeten bij Ajax af van het cultuurtje van elkaar om willen duwen. Waarom zouden er mensen weg moeten? Je kunt elkaar ook helpen.

Puur theoretisch: áls de groep-Cruijff vanuit de Ledenraad technische portefeuilles wil claimen, dan is de eerste persoon die zich zorgen moet maken Cor van Eijden, het bestuurslid (en tevens commissaris) met de technische portefeuille. Dat is de enige technische positie waar ze vanuit de Ledenraad statutair gezien 'bij kunnen'. Maar nogmaals: ik ken de intenties niet.

K.
Still alive...

joey
Erelid

Bericht door joey » wo dec 15, 2010 3:46 pm

Bij de RVC hebben ze de afgelopen twee jaar niet goed opgelet, Ko.

999

Bericht door 999 » wo dec 15, 2010 3:48 pm

Kowalczyk schreef:
Jöhnk schreef:Ik sluit niet uit dat Coronel en vd Boog blijven zitten. Blijkbaar is men in gesprek, en Cruijff is natuurlijk vooral geinteresseerd in de technische kant van het verhaal. Hij zal in de RvC en de directie (TD) mensen willen hebben die zijn visie vertegenwoordigen, schat ik in.

Tja, ik weet niet wat de intenties van de groep-Cruijff precies zijn, maar ik herhaal nog maar eens wat ik net ook al zei: we moeten bij Ajax af van het cultuurtje van elkaar om willen duwen. Waarom zouden er mensen weg moeten? Je kunt elkaar ook helpen.

Puur theoretisch: áls de groep-Cruijff vanuit de Ledenraad technische portefeuilles wil claimen, dan is de eerste persoon die zich zorgen moet maken Cor van Eijden, het bestuurslid (en tevens commissaris) met de technische portefeuille. Dat is de enige technische positie waar ze vanuit de Ledenraad statutair gezien 'bij kunnen'. Maar nogmaals: ik ken de intenties niet.

K.
Inderdaad.
Blij met de punten ...

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » wo dec 15, 2010 3:52 pm

Kowalczyk schreef:Tja, ik weet niet wat de intenties van de groep-Cruijff precies zijn, maar ik herhaal nog maar eens wat ik net ook al zei: we moeten bij Ajax af van het cultuurtje van elkaar om willen duwen. Waarom zouden er mensen weg moeten? Je kunt elkaar ook helpen.
Jawel, maar laten we wel wezen: uit de ledenraad moesten ook mensen weg. Cruijff vond het belachelijk dat er geen enkele oud-Ajax1-speler in de ledenraad zat, en daarom moesten er mensen weg en moesten er nieuwe mensen in. Op een democratische manier, maar er moesten mensen weg.

Dat zal voor de RvC en Directie niet veel anders liggen. Ook daarin zit op dit moment weinig topvoetbal, dus zal Cruijff wel vinden dat dat moet veranderen.

LucaS

Bericht door LucaS » wo dec 15, 2010 3:55 pm

Ajax heeft niet echt meer lagen als het gemiddelde bedrijf. Ledenraad staat voor de aandeelhouders, RvC en bestuur. Je draait het overigens om Bert, directie maakt beleid, de RvC controleert de directie en geeft de kaders aan.
I think I lost my fucking headache

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo dec 15, 2010 3:56 pm

Precies. Er zullen nu eenmaal mensen weg moeten om plaats te maken voor de gunstelingen van Cruijff (om het maar even oneerbiedig te zeggen).

Overigens heeft Cor van Eijden in principe niet de technische portefeuille, volgens mij. Hij gaat over verenigingszaken.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Plaats reactie