Martin Jol ex-trainer Ajax

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Martin Jol is de nieuwe trainer van Ajax, positief of negatief? Roept u maar...

Ik ben tevreden, een prima keuze.
70
83%
Helaas, dat gaat weer niks worden.
14
17%

Totaal aantal stemmen: 84

bryan

Re: Martin Jol nieuwe trainer Ajax

Bericht door bryan » zo jul 18, 2010 11:17 am

De reactie van een club met topcultuur zou geweest zijn: 1. er is geen sprake van dat de hoofdtrainer zomaar weg mag, en 2. als dat werkelijk onvermijdelijk is, dan is dat een groot, groot, groot megaprobleem en moeten we op zoek naar een bewezen toptrainer die binnen 48 uur beschikbaar is, want zomaar een assistent voor de groep gooien is geen optie. Die was namelijk niet voor niets assistent; als we hadden gedacht dat dat een Europese toptrainer was, beter dan de hoofdtrainer, dan hadden we hem wel eerder hoofdtrainer gemaakt.
Ja, dat heb ik ooit nooit gesnapt. Hoe lang zat A3 aan de macht ook alweer? Zevev, acht maanden? Een assistent laat je tijdelijk overnemen voor hoogtstens een paar wedstrijden, niet bijna een hele seizoen. Dat vond ik destijds ook onbegrijpelijk en niet professioneel. Ze hadden geen probleem om het seizoen weg te gooien, en die mentaliteit druppelt van boven dan ook natuurlijk door naar de spelersgroep. A3 is in het najaar van 2007 begonnen. Weet je wanneer Roy Hodgson bij Fulham is begonnen? December 2007. Hij had naar Ajax kunnen komen in november 2007, en niet eens voor zo veel geld, want hij was destijds trainer van Finland en daar verdien je niet echt veel mee. Ajax moet veeeeeeel slimmer zijn om te overleven.

Ajax weet dat trainers/spelers moeilijk zijn om te behouden, dat is al sinds de Bosman regeling zo. Dat is gewoon godverdomme de realiteit. Dus het bestuur moet altijd passief op zoek zijn naaar vervangers, zelfs als Martin Jol blijft. Want als ie dan weg gaat, hoef je alleen naar je lijst van beschikbare alternatieven te kijken, en moet je binnen hooguit een paar weken een nieuwe trainer kunnen aanstellen klaar. Zo als Fulham dat blijkbaar doet. Maar nee, wedden dat als Martin Jol weg gaat dat ze daar bij het bestuur vanaf nul beginnen met een trainer zoeken en dat het weer veels te lang gaat duren, en zoeken ze uiteindelijk een matige iemand. En dat zal niet lukken en dan krijgen we, nog erger, Danny Blind.
Laatst gewijzigd door bryan op zo jul 18, 2010 11:20 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo jul 18, 2010 11:19 am

Ik heb besloten me pas druk te maken als Jol inderdaad vertrekt. Vooralsnog is het nergens bevestigd. "Een mens lijdt het meest, door het lijden dat hij vreest". (zal je zien dat Ajax morgen een persconferentie belegt....)
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Dr. Living Stoned
Founding Father

Bericht door Dr. Living Stoned » zo jul 18, 2010 11:28 am

Je maakt alles wel heel erg zwart, Ko. Als of Ajax de markt kan sturen... Fulham zoekt een manager na 't vertrek van hun manager naar Liverpool, daar kan Ajax nooit iets aan doen.
I'M NOT A COMPLETE IDIOT!
...some parts are missing

bryan

Bericht door bryan » zo jul 18, 2010 11:32 am

Maar ze moeten weten dat de markt altijd in beweging is, en al een nieuwe trainer klaar hebben staan. Na het vertrek van Hodgson naar Liverpool heeft Fulham niet lopen kloten, die zijn achter Jol aan gegaan. Ajax moet toch ook iemand op het oog hebben? Een lijst ergens klaar hebben staan? Maar toen Ten Cate weg ging was dat niet zo. Ajax heeft nog steeds zo'n onschuldige mentaliteit van, "de trainer zou ons nooit verlaten, wij zijn AJAX." En als het gebeurt zijn ze bij het bestuur echt verrast. En weten niet wat ze moeten doen. Wedden dat het weer gebeurt.

Dr. Living Stoned
Founding Father

Bericht door Dr. Living Stoned » zo jul 18, 2010 11:38 am

bryan schreef:Maar ze moeten weten dat de markt altijd in beweging is, en al een nieuwe trainer klaar hebben staan. Na het vertrek van Hodgson naar Liverpool heeft Fulham niet lopen kloten, die zijn achter Jol aan gegaan. Ajax moet toch ook iemand op het oog hebben? Een lijst ergens klaar hebben staan? Maar toen Ten Cate weg ging was dat niet zo. Ajax heeft nog steeds zo'n onschuldige mentaliteit van, "de trainer zou ons nooit verlaten, wij zijn AJAX." En als het gebeurt zijn ze bij het bestuur echt verrast. En weten niet wat ze moeten doen. Wedden dat het weer gebeurt.
volgens mij staat er al een adje intrim klaar; Danny Blind een slagje minder dan Martin, maar bij een club als Ajaxzijn we vaak beter geworden van "een slagje minder".

joey
Erelid

Bericht door joey » zo jul 18, 2010 11:41 am

De markt is altijd in beweging en Martin Jol ook. Jol heeft HSV laten zitten omdat hij zijn zin niet kreeg - dan kan hij dat ook bij Ajax doen.

Het is het dilemma: trainers die ook maar iets kunnen, zijn in trek. Dus heb je een trainer die iets kan, dan moet je niet raar staan te kijken als andere clubs hem willen. En vandaag de dag zijn ook trainers legionairs geworden, ze blijven echt niet meer lang bij een club, uitzonderingen daargelaten.

Ik zie niet in hoe Ajax hierop zou kunnen inspelen. En uiteindelijk zou het ook beleid zijn (slecht beleid m.i.) als Danny Blind nu trainer werd. Dat was immers sowieso de bedoeling. Het gebeurt alleen iets eerder dan verwacht.
Het stinkt aan alle kanten!

Cluijffert

Bericht door Cluijffert » zo jul 18, 2010 11:45 am

De opleving van vorige seizoen ten spijt, mijn mening is dat Ajax als NL top gewoon bijna voorbij is, Feyenoord achterna... keer na keer er worden onbegrijpelijk amateuristische blunders gemaakt, gewoon alsof het opzettelijk is.
De loser cultuur heeft zijn intrede gedaan na veel te lang op de lauweren gerust te hebben, veel te lang denken dat resultaten uit het verleden garantie zijn voor een succesvolle toekomst. Voor mij is nog steeds dat rapport en de aanstelling van MvB het breekpunt waar ik dacht, dit komt gewoon niet meer goed. Dit is niet iets tijdelijks wat door wat succesjes wel weer recht trekt.

En als ik nu hoor van een vertrek van Jol, de apathie van Ajax met de contracten en transfers, de nieuwe zelfde fouten qua vervangers... nee, dan is een ding voor mij duidelijk, Ajax is geen topclub meer, zeker niet in Europa, maar eigenlijk ook in NL alleen nog maar in naam.

Kowalczyk schreef:
De Dominee schreef:Als Ajax Hiddink, Co of Hitzfeld binnen 3 dagen na het vertrek van Jol op het veld heeft staan mag ie weg.

Anders MOET Jol blijven.
Maar zelfs als je zo'n vervanger kunt presenteren...

Dit is toch geen beleid dat - koste wat het kost - gericht is op plaatsing voor de Champions League en het grijpen van de eerste landstitel sinds 2004? Ajax weet uit ervaring dat de CL-kwalificatieduels de toon gaan zetten voor het seizoen: falen zou een ramp zijn, sportief, financieel en qua sfeer (op weg naar de landstitel). Ze hebben ook eerder ontdekt dat het desastreus kan zijn om pal voor zulke wedstrijden vaste waarden (spelers, trainers) te verkopen en maar weer te hopen (want meer is het niet) dat de vervangers er meteen zullen staan.

Ik vind dit gewoon geen topcultuur. Geen mentaliteit van 'álles voor sportief succes' en 'kapitaal moet op het veld staan'. En dát ben ik zat, na vijftien jaar prutswerk. 2009-2010 was eindelijk weer eens een seizoen waarin het er een beetje op leek, maar Ajax laat het allemaal weer verdampen: geen besprekingen meer met Urby, geen nieuw contract voor Pantelic, de 'happy sub' Rommedahl zomaar laten lopen, Van der Wiel en Suárez raken we vast ook nog kwijt - en als de Grote Roerganger voor de Lange Termijn (Martin Jol) daar gefrustreerd over is, nou oké, dan mag hij ook weg.

Ik vind het echt een schandaal en publieksbedrog van de bovenste plank. Zélfs als je Hitzfeld of Hiddink of Van Gaal of Mourinho kunt presenteren: hoe kan zo'n bewezen topper in vredesnaam nog iets wezenlijks doen voor we moeten zien te overleven in Thessaloniki...? Het is gewoon wéér de vastigheid loslaten en hopen dat het met de vervangers (al dan niet van topniveau) wel binnen een krap weekje op zijn plek zal vallen.

Wéér kiest Ajax voor geld op de korte termijn, in plaats van nu eens écht in te zetten op structurele oplossingen (namelijk: je kwaliteit vasthouden en streven naar inkomsten uit sportief succes). We gaan gewoon wéér op nul beginnen, terwijl Jol én ons beloofd was dat die tijd geweest was. Geen gaten meer met gaten dichten, nee, Ajax zou weer bouwen en het kapitaal op het veld zetten. Vorig seizoen leek zo bemoedigend, maar na één zomertje zijn ze dat alweer vergeten en beginnen we weer (vrijwillig!) from scratch.

Let wel: ik ben kwaad op dat beleid. Het gaat me niet om Jol of Blind of Co of Hitzfeld. Het gaat me om het principe dat hier wéér voor wordt gekozen, in deze fase van het prille seizoen.

Vergelijk het met Henk ten Cate, die zijn eenmalige trein naar Chelsea niet wilde missen. Ik had tegen die tijd een gruwelijke hekel aan die man. Elke persconferentie was slecht voor mijn hart. Op zichzelf was ik heel blij dat hij ophoepelde. Maar ik was wel heel kwaad om het beleid: je begint het seizoen met een hoofdtrainer (een Grote Roerganger, namelijk Ten Cate) en een assistent (Koster). Die rolverdeling is niet zomaar: het was geen kwestie van strootjes trekken. Een hoofdtrainer is niet zomaar hoofdtrainer, en een assistent is assistent om bepaalde redenen. Hïerarchie. Als je dan nog voor het seizoen goed en wel begonnen is om de hoofdtrainer te laten lopen en zijn assistent voor de groep te zetten, dan spreekt daar gewoon geen topcultuur uit. Dat is schouderophalend en zonder ware ambitie een stapje terug doen, onder het motto: tja, is nu eenmaal zo.

De reactie van een club met topcultuur zou geweest zijn: 1. er is geen sprake van dat de hoofdtrainer zomaar weg mag, en 2. als dat werkelijk onvermijdelijk is, dan is dat een groot, groot, groot megaprobleem en moeten we op zoek naar een bewezen toptrainer die binnen 48 uur beschikbaar is, want zomaar een assistent voor de groep gooien is geen optie. Die was namelijk niet voor niets assistent; als we hadden gedacht dat dat een Europese toptrainer was, beter dan de hoofdtrainer, dan hadden we hem wel eerder hoofdtrainer gemaakt.

Nu Blind naar voren schuiven (de assistent van Jol) zou echt een fucking gotspe zijn. Niet vanwege Jol, of Blind, of wie dan ook, maar domweg omdat je dan iemand hoofdtrainer maakt die daar kennelijk een dag eerder niet voor in aanmerking kwam (toen Jol er nog was). Dan doe je dus schouderophalend een stap terug: "Nou goed, dan maar zo. Misschien komt het zo ook wel goed." Dat doen we al vijftien jaar, en nu is het moment aangebroken dat ik ervoor kies om daar géén getuige meer van te zijn.

Op deze manier vind ik het niet leuk meer. Ik ga mijn energie en liefde niet meer investeren in dit prutswerk. Ik ga iets leukers met mijn zondagen doen, komend jaar. Ergens halverwege september krijg ik een kind; ik verzin echt wel wat dat me meer vreugde schenkt dan het opportunistische, moedeloze én moedeloos makende broddelwerk ter ArenA.

P.S.: Al het bovenstaande wordt pas van kracht als het een voldongen, door Ajax bevestigd feit is dat de hoofdtrainer tien dagen voor een cruciale CL-kwalificatiewedstrijd mag vertrekken (maandagochtend, tegen de middag, verwacht ik).

P.S. 2: Ik ben Ajacied en blijf Ajacied. Ik ga gewoon lekker Jong Ajax volgen in plaats van Ajax-1: lekker klein en ongedwongen, daar waar Ajax nog Ajax is (op De Toekomst). Geen verwachtingen; gewoon lekker Ajax-voetbal kijken.

K.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Kowalczyk
Moderator English Section
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » zo jul 18, 2010 12:13 pm

Dr. Living Stoned schreef:Alsof Ajax de markt kan sturen...
Andere Nederlandse clubs, met minder middelen dan Ajax, slagen daar al vijftien jaar vrij structureel beter in, in elk geval.

K.
Still alive...

joey
Erelid

Bericht door joey » zo jul 18, 2010 12:21 pm

Maar Ko, dat is toch het risico van het vak? Ajax heeft een trainer aangesteld die een zekere bekendheid geniet in Engeland. Dan kan het gebeuren dat hij genoemd wordt als er een trainerspost vrijkomt. En de PL trekt nu eenmaal enorm. Grotere competitie, grotere budgetten, hogere salarissen voor trainers.
Bovendien lijkt het erop (ik druk me voorzichtig uit) dat Jol moeite heeft met de bezuinigingspolitiek van Ajax. We weten niet wat zich achter de schermen afspeelt. Misschien vliegt het servies door de kamer? Jol is een ambitieuze man en zijn reputatie staat op het spel, want van hem wordt verwacht dat hij de CL haalt.
Feit is ook, dat Ajax een trainer niet kán tegenhouden. Michael van Praag probeerde het ooit, toen hij nog een jonge, onervaren voorzitter was. Uiteindelijk ging Beenhakker toch. Wat moet je met een trainer die er niet meer zoveel zin in heeft? Je kunt wel loyaliteit van Jol eisen, maar dan eist hij iets terug, namelijk dat hij mag investeren.

Even ervan uitgaande dat er iets speelt, he?

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » zo jul 18, 2010 12:25 pm

Het is bekend dat Jol met intresse van andere clubs schermt om dingen in beweging te zetten. Verder weet ik niet hoe ik Jol moet inschatten. Bij zijn aantreden leek hij me oprecht trots dat hij Ajax kon trainen, nu heb ik veel minder dat gevoel.

Het valt me in ieder geval tegen dat Jol zelf nog geen verklaring heeft gegeven en dat Ajax ook niet de geruchten voor 100% kan stoppen. Een verklaring geven met daarin "volgens Ajax is er niks aan de hand" geeft mij geen vertrouwen.
Whitey on the moon.

Rooie

Bericht door Rooie » zo jul 18, 2010 12:28 pm

Nog van afgelopen vrijdag:

http://nos.nl/audio/172444-jol-heeft-pa ... seerd.html

Vanaf 3.00, klinkt vrij geagiteerd.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo jul 18, 2010 12:28 pm

Alleen Jol kan de geruchten stoppen, maar dat doet hij dus niet. Daar zal hij wel zijn redenen voor hebben.

http://soccernet.espn.go.com/news/story ... et&cc=5739

Nihad

Bericht door Nihad » zo jul 18, 2010 1:04 pm

Volgens mij doet ie dit om druk op Ajax te zetten wat betreft transfers.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Dr. Living Stoned
Founding Father

Bericht door Dr. Living Stoned » zo jul 18, 2010 1:17 pm

Ajax heeft al jaren een TD lange termijn die in geval van nood de TD korte termijn kan opvolgen. Daarmee is Ajax op dit soort gevallen voorbereidt. Jol weg? prima, dan vangt Ajax 4.4 miljoen afkoopsom voor Jol, wordt Blind adje interim en kan Ajax in de winter een nieuwe hoofdcoach presenteren. Ajax heeft zijn zaakjes uitstekend voor elkaar.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » zo jul 18, 2010 1:53 pm

Dr. Living Stoned schreef:Ajax heeft al jaren een TD lange termijn die in geval van nood de TD korte termijn kan opvolgen. Daarmee is Ajax op dit soort gevallen voorbereidt. Jol weg? prima, dan vangt Ajax 4.4 miljoen afkoopsom voor Jol, wordt Blind adje interim en kan Ajax in de winter een nieuwe hoofdcoach presenteren. Ajax heeft zijn zaakjes uitstekend voor elkaar.
Haha
Whitey on the moon.

Dr. Living Stoned
Founding Father

Bericht door Dr. Living Stoned » zo jul 18, 2010 1:58 pm

Niet dan? Een TD Lang termijn, die onzinfunctie is alleen maar bedacht om een backup td in dienst te kunnen nemen. Sinds 't Bosman arrest is er geen lange termijn meer om rekening te houden.

bryan

Bericht door bryan » zo jul 18, 2010 2:05 pm

Waarom in godsnaam wachten tot de winterstop voor een nieuwe trainer? Er is een ambitieuze spelersgroep die graag wat wil bereiken en een korte spelerscarriere heeft, en dan heb je een bestuur die ff 6 maanden doet over het aanstellen van een nieuwe trainer en dat normaal vindt.

Banjavi
Contacteer:

Bericht door Banjavi » zo jul 18, 2010 2:17 pm

Nou Blind... kom dr maar in.

Hoe zou het met Koeman zijn? Of Gullit? :1evil.gif:
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Dr. Living Stoned
Founding Father

Bericht door Dr. Living Stoned » zo jul 18, 2010 3:04 pm

bryan schreef:Waarom in godsnaam wachten tot de winterstop voor een nieuwe trainer? Er is een ambitieuze spelersgroep die graag wat wil bereiken en een korte spelerscarriere heeft, en dan heb je een bestuur die ff 6 maanden doet over het aanstellen van een nieuwe trainer en dat normaal vindt.
Daar gaat 't niet om. Ajax wordt verweten haar taken te verslonzen, dat doen ze dus niet. Ajax kan ook pas reageren na een eventueel vertrek van Jol, maar zij hoeft niets ad hoc te regelen.

Dr. Living Stoned
Founding Father

Bericht door Dr. Living Stoned » zo jul 18, 2010 3:20 pm

banjavi schreef:Nou Blind... kom dr maar in.

Hoe zou het met Koeman zijn? Of Gullit? :1evil.gif:
Ik vind t ook niet de beste keuze, dat is Jol, maar wanneer hij echt weg wil kan Ajax er nix aan doen. Daarbij gun ik Blind wel een tweede kans, ik denk dat-ie wel iets geleerd heeft onder Jol.

bryan

Bericht door bryan » zo jul 18, 2010 3:34 pm

Dr. Living Stoned schreef:
bryan schreef:Waarom in godsnaam wachten tot de winterstop voor een nieuwe trainer? Er is een ambitieuze spelersgroep die graag wat wil bereiken en een korte spelerscarriere heeft, en dan heb je een bestuur die ff 6 maanden doet over het aanstellen van een nieuwe trainer en dat normaal vindt.
Daar gaat 't niet om. Ajax wordt verweten haar taken te verslonzen, dat doen ze dus niet. Ajax kan ook pas reageren na een eventueel vertrek van Jol, maar zij hoeft niets ad hoc te regelen.
Neuh, ik wil juist niet dat dingen ad hoc geregeld moeten worden, daarom moet er moet iemand binnen de organisatie zijn die wekelijks een lijst van beschikbare trainers bijhoudt, en dat 52 weken per jaar... mocht een trainer vertrekken, ontslagen worden, overleden, ineens met pensoein gaan, etc., dan moet er gewoon alternatieven in zicht zijn, zodat je niet zes maanden moet wachten. Daar valt Blind niet onder. Dat is juist niet ad hoc, dat is gewoon voorbereid zijn.

LucaS

Bericht door LucaS » zo jul 18, 2010 4:27 pm

Je kan het er mee eens zijn of niet, maar er is uitgesproken dat Blind onder Jol zou werken en vervolgens de taak als coach zou overnemen. Als Blind nu dus instapt kun je er van alles op aan te merken hebben, maar je kan niet beweren dat het ad hoc is.
I think I lost my fucking headache

Lionel

Bericht door Lionel » zo jul 18, 2010 5:03 pm

Jawel. Want Blind is er nog niet klaar
voor.
IK GELOOF!!!!!!

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » zo jul 18, 2010 5:03 pm

Het is inderdaad de bedoeling dat Blind het overneemt (helaas), maar niet op deze manier. Blind zou absoluut verdrinken, al zou hij dat zelf niet zo zien uiteraard.
Whitey on the moon.

999

Bericht door 999 » zo jul 18, 2010 6:04 pm

Zou me toch vies tegenvallen als Jol na 1 jaar alweer vertrekt.
Blij met de punten ...

Plaats reactie