Nederland-España Finale 11-07-2010

Nederland tegen Denemarken, Italië tegen Paraguay, Vuvuzela's tegen iedereen

Moderator: mods

Marillion
Site Admin

Re: Nederland-España Finale 11-07-2010

Bericht door Marillion » za jul 10, 2010 2:07 pm

Ik ben geen fanatiek Nederlands elftal volger maar ik zit nu toch echt al vanaf dinsdagavond af te tellen hoor. Het is een WK finale! Nederland kan zich definitief bij de grootmachten van het voetbal plaatsen. Dat kan je als Nederlandse voetballiefhebber toch niet helemaal koud laten?

Ok, de hysterie is bij sommige mensen misschien overdreven. Maar het is wel een uniek moment in de Nederlandse voetbalgeschiedenis.
Nil volentibus arduum

LucaS

Bericht door LucaS » za jul 10, 2010 2:09 pm

Ach, van mensen op AT kan ik het nog enigszins hebben, die volgen voetbal immers fanatiek. Maar al die miljoenen die normaal hun neus ophalen voor voetbal en nu vooraan staan in de polonaise zijn zum kotzen. Dan krijg ik al bijna zin om wat anders te gaan doen.
I think I lost my fucking headache

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za jul 10, 2010 2:11 pm

Die mensen sla ik inderdaad even over. Daar heb ik ook niets mee. Maar ik laat me mijn plezier er niet door ontnemen. We hebben een kans om wereldkampioen te worden. Van dat moment ga ik gewoon genieten.
Nil volentibus arduum

Hoeladans

Bericht door Hoeladans » za jul 10, 2010 2:12 pm

Feest schreef:
Hoeladans schreef:Ik heb helemaal niets met het Nederlands elftal. Ik kijk alle wedstrijden wel, maar dat doe ik puur als voetballiefhebber en niet als supporter.

Het is me echt om het even wie er wint morgen.

Laat ons dan ook met rust als dat tyfusschaatsen weer begint.
?

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » za jul 10, 2010 2:14 pm

Eens met Lucas. Ik erger me ook verschrikkelijk aan die mensen die weten hoe het spelletje in mekaar steekt en toch opeens diehard fan zijn. Of mensen die de wedstrijd niet eens kijken en alleen meedoen in het feestgedruis (en ja die zijn er echt!).

Daarnaast moet ik zeggen dat ik met de groep en de trainer niet zo gek veel heb. Je hebt soms echt wat met een elftal (WK 98, Ajax 2002 etc.), maar dat leeft nu he-le-maal niet bij me.

Uiteraard hoop ik wel dat 'we' voetbalgeschiedenis schrijven.

generaal

Bericht door generaal » za jul 10, 2010 2:16 pm

Marillion schreef:Ik ben geen fanatiek Nederlands elftal volger maar ik zit nu toch echt al vanaf dinsdagavond af te tellen hoor. Het is een WK finale! Nederland kan zich definitief bij de grootmachten van het voetbal plaatsen. Dat kan je als Nederlandse voetballiefhebber toch niet helemaal koud laten?

Ok, de hysterie is bij sommige mensen misschien overdreven. Maar het is wel een uniek moment in de Nederlandse voetbalgeschiedenis.
Nederland wereldwijd op de kaart, lucratieve handelsmissies in alle windstreken, een landelijke euforie die haar weerga niet kent, trots op een elftal dat het hele land (behalve de azijndrinkers die altijd wat te mekkeren hebben en enkel gedijen bij negativiteit) in vervoering brengt, trots zijn op een land met nog geen 20 miljoen inwoners dat in tijden van ongekende populariteit van de sport (dus nog imposanter dan in de jaren '70) de wereldbeker verovert.. Dat is toch geweldig man! Zelfs menig GroenLinks-stemmer (de Nederlandse cultuur bestaat niet) viert feest als we morgen wereldkampioen worden.

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs » za jul 10, 2010 2:17 pm

Overdreven? OVERDREVEN?! Er wordt hier helemaal NIETS overdreven, dit valt gewoonweg niet te nuanceren.

Dit is de WK-finale. Hallo. We kunnen de wereldgeschiedenis heel simpel ophangen aan drie belangrijke kernpunten:

1974

1978

2010

Met dien verstande dat we ons land nu definitief op de wereldkaart kunnen zetten. Winst betekent het grootste volksfeest sinds 1945! Morgen wordt sowieso een historische dag, en hopelijk één van de mooiste dagen uit mijn leven. Op deze dag heb je toch je hele leven gewacht? Serieus, hier kun je onmogelijk schamper over doen.
Als dit niet belangrijk is, wat is er dan nog wél belangrijk in het leven? Je huwelijk? De geboorte van je kinderen ofzo? Wereldvrede soms? Nee, er kijken morgenavond 500.000.000 mensen naar ONS Nederlands elftal, dit is een Gouden Maand in de geschiedenis van ons schitterende vaderland!

Lekker boeiend dat twee tokkies mee staan te juichen en iemand op RTL Boulevard (wie kijkt dat ook in godsnaam) wat zegt over Nederland, daar laat je je spelvreugde toch niet door bederven. Morgen is historie, morgen worden we wereldkampioen en over 50 jaar weten we nog wat we deden toen we zagen dat onze John Heitinga de beslissende pingel erin peunde. Besef dat en geniet ervan, misschien is het de komende 40 jaar wel weer kut met peren!
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

LucaS

Bericht door LucaS » za jul 10, 2010 2:26 pm

Ik begreep al dat dat niet mag, maar ik geniet meer van Ajax dan van het Nederlands elftal. En geschiedenis schrijven, Nederlands voetbal weer op de kaart? Daar heeft Ajax alleen maar nadeel van.

M..

Bericht door M.. » za jul 10, 2010 2:32 pm

Tot de wedstrijd tegen brazilië kon dat wk me gestolen worden. Maar daarna ben ik ook netjes met de stroom meegegaan. Mijn stad stond dinsdag op zijn kop en ik vind het prachtig. Dan ga ik niet staan vragen hoe vaak iemand de rest van het jaar voetbal kijkt. Pleur toch op zeg. Boehoe zelfs albert verlinde en henny huisman hebben een menin over 'ons elite spelletje'. Ajax boven alles.. maar dat nu het hele land (behalve een paar christenfundamentalisten en AT zuupruimen) uit zijn dak gaat en er morgen héél misschien een feest losbarst zoals we niet zo gek vaak mee maken hier vind ik leuk om te zien (en om aan mee te doen)

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » za jul 10, 2010 3:26 pm

generaal schreef:
Enganche schreef:
generaal schreef:Hoe kun je een mannetje te weinig hebben als je met elf tegen elf speelt? Tactisch gezwets dat alleen opgaat als je team aanmerkelijk zwakker is dan de tegenstander. Als Robben, Van Persie, Sneijder en Kuijt genoeg druk zetten, en Bommel en De Jong de ultieme klootzak acteren, komt Spanje er niet aan te pas.
Ja joh, we gaan voorin lekker veel druk zetten en vervolgens met Mathijsen, Heitinga, Van Bronckhorst en Van der Wiel op 40 meter van de goal verdedigen tegen Spanje. :excited.gif:

Ik vind het prima als jij de discussie wilt simplificeren, maar dit gaat nergens over.
Discussie simplificeren? Zeg mij eens wat er níet klopt aan mijn kritiek? Duitsland had met Müller in de ploeg gewoon van Spanje gewonnen. Spanje wordt overschat en Nederland wordt onderschat. Wat is jouw voorstel? Een extra brekertje op het middenveld zetten? Newsflash: Kuijt is een breker. Vooral nog een mannetje opofferen, net als de moffen. Daarmee speel je Spanje pas echt in de kaart.

Wie heeft het over 40 meter van de goal verdedigen? Van Bommel en De Jong kunnen met Mathijsen en Heitinga de poort best dichthouden. Heitinga moet natuurlijk niet aan de wandel gaan (wat hij tegen Uruguay deed en ons bijna de kop kostte), laat de opbouw maar lekker via Van der Wiel en Van Bronckhorst verlopen.

Maar het tandem Enganche - Feest weet er natuurlijk meer van dan Van Marwijk, de spelersgroep, Phillip Cocu en Frank de Boer. Allemaal amateurs, die met heel veel geluk in de finale zijn gekomen. We kunnen de wedstrijd morgen net zo goed schriftelijk afdoen met een 1-0 nederlaag, om een grote schande te voorkomen.
Jij geeft aan dat je wil dat de voorste vier flink druk gaan zetten. Dan kan de rest van de ploeg dus niet achterblijven. Anders is dat druk zetten door de aanvallers natuurlijk voor niets, aangezien er een gat van 20-30 meter in hun rug komt, waar Spanje wel raad mee weet. En als je met de hele ploeg druk gaat zetten dan kom je dus al snel op 30-40 meter van je eigen goal te staan. Daar zou ik weinig vertrouwen in hebben.

Ik kies voor Heitinga, maar je kan ook voor de wat offensievere variant van Feest met Afellay kiezen. Het gaat erom dat je de overtal situatie van Spanje op het middenveld voorkomt. Zo'n structurele situatie kan het Nederlands elftal natuurlijk heel veel pijn doen.

generaal

Bericht door generaal » za jul 10, 2010 3:54 pm

Enganche schreef: Jij geeft aan dat je wil dat de voorste vier flink druk gaan zetten. Dan kan de rest van de ploeg dus niet achterblijven. Anders is dat druk zetten door de aanvallers natuurlijk voor niets, aangezien er een gat van 20-30 meter in hun rug komt, waar Spanje wel raad mee weet. En als je met de hele ploeg druk gaat zetten dan kom je dus al snel op 30-40 meter van je eigen goal te staan. Daar zou ik weinig vertrouwen in hebben.

Ik kies voor Heitinga, maar je kan ook voor de wat offensievere variant van Feest met Afellay kiezen. Het gaat erom dat je de overtal situatie van Spanje op het middenveld voorkomt. Zo'n structurele situatie kan het Nederlands elftal natuurlijk heel veel pijn doen.
Je kunt toch via Van der Wiel en Van Bronckhorst breien? Bovendien gaat bij Spanje veel door het midden. Van Bommel en De Jong zijn een flink slot op de deur. Natuurlijk is er wat voor te zeggen dat Spanje de meeste moeite had met Paraguay. Maar je kunt je ook afvragen waarom Paraguay niet voor aanvallen koos. Omdat hun verdedigers sterker zijn dan hun aanvallers? Ik durf er mijn handen voor in het vuur te steken dat wij veruit de meest gevarieerde groep aanvallend ingestelde spelers hebben van dit hele toernooi. Dat is bijna niet te verdedigen. Löw dacht vanuit zijn zwakte en werd verslagen, Bert gaat uit van zijn eigen kracht en zal daarom stunten.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » za jul 10, 2010 4:28 pm

Zaten er weer niet genoeg krenten in de polderpap vandaag?

Ik maak het niet vanuit Nederland mee, maar ik kan me even niets kneuterigers voorstellen dan het relativeren van de WK finale op de vooravond van die wedstrijd.

32 jaar sinds de laatste WK finale, en misschien de laatste in je leven, en dan over het grotere belang van 'Ajax-Excelsior' beginnen.

:biggrin.gif:

(Best te begrijpen, overigens, als het WK je geen zak interesseert. Maar dan hang je hier het hele toernooi ook niet rond).

wimpey

Bericht door wimpey » za jul 10, 2010 4:57 pm

Peter schreef: Uiteraard hoop ik wel dat 'we' voetbalgeschiedenis schrijven.
Dat heb ik ook. Ik heb veel liever dat Ajax komend seizoen kampioen wordt en dit seizoen CL speelt dan dat Oranje dat WK wint. Zo'n WK duurt wel erg lang. Ben vooral blij dat die met zichzelf dwepende Duitsers eruit liggen. Dat begon echt vermoeiend te worden.

Oranje wordt hier wel erg kansloos geacht, dat lijkt me een tikkie overdreven. Spanje is weinig effectief en ze zijn kwetsbaar wanneer ze de bal niet hebben. Aan Xabi Alonso en die overschatte Busquets heb je in de omschakeling heel weinig.

Duitsland liet zien hoe het niet moet. In je schulp kruipen, het gevecht uit de weg gaan en hopen op een schijterig countertje is niet genoeg. Er lopen nogal wat watjes rond in de Spaanse ploeg, fysiek spel en hun ritme breken is de sleutel tot succes.

wimpey

Bericht door wimpey » za jul 10, 2010 5:04 pm

Enganche schreef: Ik kies voor Heitinga, maar je kan ook voor de wat offensievere variant van Feest met Afellay kiezen.
Afellay. Een once in a lifetime wedstrijd spelen met iemand die 0 rendement heeft. Je moet er maar op komen.

Jouw Heitinga-keuze is ook geen winner. Heitinga moet op het middenveld iemand hebben om zich in vast te bijten. Laten die Spanjaarden nou net als een tierelier bewegen en overal en nergens opduiken...

Duitsland speelde poeperig, dat zal Oranje niet doen. Duitsland speelde tam, Bommel en Nigel zullen provoceren, hakken, afbreken en sleuren.

Duitsland had Trochowski, Özil, Poldi en Klose. Wij hebben Robben, Wes, Kuyt en Persie. Een wereld van verschil. Oranje - Spanje kan maar zó Inter - Barca worden.

Feest

Bericht door Feest » za jul 10, 2010 5:35 pm

Ik denk meer aan Real - Barca (2-6)

Scherrer
AT Toto winner 10/11

Bericht door Scherrer » za jul 10, 2010 5:39 pm

Feest schreef:Ik denk meer aan Real - Barca (2-6)
Steef, waarom heeft Spanje dit toernooi nog maar 7 doelpunten gemaakt in 6 wedstrijden en ben jij er volledig van overtuigd dat ze er tegen Nederland minimaal 4 gaan maken?

wimpey

Bericht door wimpey » za jul 10, 2010 5:41 pm

Feest schreef:Ik denk meer aan Real - Barca (2-6)
Maar jij kunt voor geen reet voorspellen.

Ik ook niet trouwens, maar Oranje gaat er zeker niet hard af. Die jochies van Duitsland waren moe en gedemoraliseerd door hun trainer, die Spanje als het summum van voetbal neerzette.

Oranje gaat Spanje met een portie nuchterheid en 2 porties fysiek en hardheid bestrijden en zo hun ritme breken. Sneyder doet de rest en wordt de eerste speler in de historie van het voetbal die de quadruple wint.

Feest

Bericht door Feest » za jul 10, 2010 5:41 pm

Omdat ik denk dat Spanje aan de hele wereld gaat laten zien hoe goed ze zijn. En bij 2-0 breekt het verzet en prikt invaller Torres er nog twee bij.

D_skilled

Bericht door D_skilled » za jul 10, 2010 5:50 pm

Torres is niet eens 100% fit. Hij mist z'n explosiviteit. Dan blijft er niet gek veel over van de speler Torres.
Laatst gewijzigd door D_skilled op za jul 10, 2010 5:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

LucaS

Bericht door LucaS » za jul 10, 2010 5:52 pm

Zelfs een niet fitte Torres prikt er een paar in tegen Nederland.

Feest

Bericht door Feest » za jul 10, 2010 5:53 pm

Daarom staat er dus invaller.

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs » za jul 10, 2010 5:54 pm

Ja hoor, Spanje heeft ook één wedstrijdje goed gespeeld en het wordt meteen 2-6. Of 0-4. :excited.gif:

Met deze instelling worden we nooit wereldkampioen.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

D_skilled

Bericht door D_skilled » za jul 10, 2010 5:54 pm

Gaap, zal allemaal wel. Torres heeft z'n explosiviteit nodig om los te komen, anders is het een grauwe speler.

Scherrer
AT Toto winner 10/11

Bericht door Scherrer » za jul 10, 2010 6:00 pm

Feest schreef:Omdat ik denk dat Spanje aan de hele wereld gaat laten zien hoe goed ze zijn. En bij 2-0 breekt het verzet en prikt invaller Torres er nog twee bij.
Kunnen we dan niet beter een deal sluiten met die Spanjolen? We geven ze de wedstrijd vooraf met 1-0 cadeau. Hebben zij zeker de titel en ons blijft een - volgens jou - 100% zeker afslachting van 4-0 of 6-2 bespaard. Moet een win-win situatie zijn vanuit jouw oogpunt.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » za jul 10, 2010 6:09 pm

Thijs schreef:Ja hoor, Spanje heeft ook één wedstrijdje goed gespeeld en het wordt meteen 2-6. Of 0-4. :excited.gif:

Met deze instelling worden we nooit wereldkampioen.
Ach hier wordt alleen maar negatief gedaan.. we staan in de fucking wK finale! dat maak je misschien eens in je leven mee en hier krijg je dat gezeik van Excelsior uit is veel belangrijker.. we verliezen met 4-0.. mensen die niks met voetbal hebben doen nu een oranjemuts op.. bweh, bweh.. bweh.. naja het zal allemaal wel, morgen als ze gewonnen hebben kom ik wel weer eens buurten in dit draadje, je zal bijna geen zin meer hebben in die finale als je hier lang blijft hangen. :excited.gif:

Plaats reactie