De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

999

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door 999 » ma mei 17, 2010 2:25 pm

joey schreef:Hoezo? Johnny Bosman was er toch? Hij was eerste spits. Hennie Meijer was voor erbij, en Bergkamp kwam eraan. Cruijff was juist voortdurend met de jeugd bezig. De toptalenten uit de opleiding werden doorgeschoven. De Boertjes en Vink bijvoorbeeld zaten al in Ajax 2. Die jongens waren toen zestien, zeventien jaar.

Ajax zat toen krap, tenminste, dat beweerde het bestuur. Dat er wel íets was, bleek pas later, na het vertrek van Cruijff, toen er opeens geld gestoken werd in o.a. Werdekker, Willems en Pettersson.
Nee hoor.Bosman was tweede spits, pas toen Cruiff in de winterstop vertrok werd Bosman eerste spits en Meijer naar de reservebank ..Meijer was zelf zo goed dat ie na een jaar weer kon vertrekken.
Blij met de punten ...

goodfella

Bericht door goodfella » ma mei 17, 2010 3:58 pm

joey schreef:Als de EC 2 niets voorstelde, waarom had Ajax die dan nooit eerder gewonnen? Sterker nog, waarom hebben heel veel Europese topclubs die dan nooit gewonnen? Je moet het wel even doen. Het is ook geschiedsvervalsing om het zo te stellen als jij het doet. Malmö was destijds bijvoorbeeld een behoorlijk sterke ploeg, het Zweedse voetbal stelde toen nog iets voor. Het was in de tijd dat Göteborg de UEFA-cup won.
Feit blijft dat JC een wanprestatie geleverd heeft met een uitermate getalenteerde groep spelers. Waarom veel topclubs de EC II nooit hebben gewonnen? Omdat de topclubs of in de Uefacup of Europacup I speelden in die tijd. Onze rivaal haalde standaard de kwartfinale in dat toernooi.

Overigens is wel leuk dat de Zeeuw meer kostte dan dat JC mocht kopen in '87. Wellicht ben je de inflatiecorrectie van 600% vergeten mee te nemen in je verhaal.

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma mei 17, 2010 8:19 pm

Waarom verdedig je de trainer Cruijff uit de jaren '80 zo met hand en tand, Joey? Met iets meer nuance zou je verhaal vermoedelijk wat meer geaccepteerd worden.

Want inderdaad was er niet veel geld in die tijd; Harmsen c.s. hadden er een zooitje van gemaakt (zo erg dat Ajax in 1989 tegen failliet aan zat). Maar de trainer Cruijff heeft toch een hoop niet goed gezien; Rijkaard ging weg omdat Cruijff niet met hem om kon gaan. Vanenburg: mocht met PSV de EC I winnen omdat ie volgens Cruijff nooit een leiderstype kon worden met zijn hoge stemmetje. Lekkere opmerking. Koeman: mocht ook weg van Cruijff; en won ook met PSV de EC I. En haalde "helden" als Alistair Dick en Frank Stapleton naar De Meer. Het voetbal was soms zelfs absurd. De hartverzakkingen die ik kreeg als Stanley Menzo op de middenlijn opdook.. Cruijff was té aanvallend. En dus scoorden we veel, maar kregen we óók veel goals tegen. En werd hij geen landskampioen: ik denk omdat hij toppers liet gaan (oke, toppers in de dop, maar je moet het wel zién, zoals hij het volgens jou wel in Bergkamp zag. Waarom dan niet bij Rijkaard, Koeman, Vanenburg?). De EC II: was leuk. Zeker. Blij dat ik 'm meegemaakt heb. Maar het winnen van die Cup moeten we niet overwaarderen. De tegenstanders waren nou niet van hoog niveau, ook Malmo niet. Zaragoza ook niet. Bursapor niet. Olympiakos niet. En Lok Leipzig al helemaal niet.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

joey
Erelid

Bericht door joey » ma mei 17, 2010 8:27 pm

Dat weet ik ook wel, al ging Gullit 'gewoon' voor 17 miljoen naar AC Milan. In guldens weliswaar, maar toch een aardig bedrag. Maar dat was niet de discussie. Ik stel dat Martin Jol en zeker Marco van Basten grote bedragen hebben mogen uitgeven. Bij elkaar 44 miljoen (!) euro. Cruijff moest het doen met goedkope of transfervrije spelers. Wouters en Blind kwamen ieder voor een half miljoen gulden, Stapleton, Tiainen en Mühren voor niets, Scholten voor een half miljoen, enz. Daarom is het niet eerlijk om te vergelijken, want een club met weinig geld moet risico's nemen. En goede spelers kosten nu eenmaal geld.

Bosman speelde dat seizoen 33 wedstrijden in de eredivisie.

Maar goed, ik kap met deze discussie. Ik heb er geen zin meer in.
Het stinkt aan alle kanten!

goodfella

Bericht door goodfella » ma mei 17, 2010 8:32 pm

Dus omdat je de discussie niet kunt winnen, kap je hem maar af?

Cruijff vond Rijkaard, Koeman en Vanenburg niet Ajax waardig. Dan mag je toch concluderen dat je er niet heel veel verstand van hebt? Dat gelul over geld is overigens appels met peren vergelijken, want je hebt geen inflatiecorrectie meegenomen.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma mei 17, 2010 8:43 pm

Jol nam risico's met Atouba en Pantelic. :hypocrite.gif:

En met De Zeeuw. :hypocrite.gif:
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

wimpey

Bericht door wimpey » ma mei 17, 2010 9:01 pm

joey schreef: Maar goed, ik kap met deze discussie. Ik heb er geen zin meer in.
De schijn van objectiviteit verlies je wanneer het om JC gaat. JC deed miskopen, net als anderen. JC werd 2e. Wanneer plek 2 onder Jol falen is, is plek 2 onder JC dat natuurlijk ook.

JC mocht in z'n 1e jaar kijken of dat trainen wat voor hem was. Na dat jaar was ie wat wijzer en koos ie voor iets minder kamikaze-achtig voetbal. In jaar 3 maakte ie er een potje van en gaf er de brui aan.

Geen enkele reden om hijgerig over de trainer JC bij Ajax te doen. Zo geweldig was het allemaal niet.

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » ma mei 17, 2010 9:24 pm

goodfella schreef:Dus omdat je de discussie niet kunt winnen, kap je hem maar af?
Zelfs in gedrag is ie net JC.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

999

Bericht door 999 » ma mei 17, 2010 9:46 pm

joey schreef:Dat weet ik ook wel, al ging Gullit 'gewoon' voor 17 miljoen naar AC Milan. In guldens weliswaar, maar toch een aardig bedrag. Maar dat was niet de discussie. Ik stel dat Martin Jol en zeker Marco van Basten grote bedragen hebben mogen uitgeven. Bij elkaar 44 miljoen (!) euro. Cruijff moest het doen met goedkope of transfervrije spelers. Wouters en Blind kwamen ieder voor een half miljoen gulden, Stapleton, Tiainen en Mühren voor niets, Scholten voor een half miljoen, enz. Daarom is het niet eerlijk om te vergelijken, want een club met weinig geld moet risico's nemen. En goede spelers kosten nu eenmaal geld.

Bosman speelde dat seizoen 33 wedstrijden in de eredivisie.

Maar goed, ik kap met deze discussie. Ik heb er geen zin meer in.
Bosman was tweede spits.Meijer was aangetrokken door JC als vervanger van.Na een wedstrijdje of vijf, zes in de eerste helft van dat seizoen moch ie het samen met Meijer proberen.Toen al bleek wat een miskoop Meijer was.Vreemd trouwens dat je de bedragen van Jol en MVB bijelkaar optelt ..

JC is en was een grote voetballer.Maar had als trainer heel veel mankementen ..
Blij met de punten ...

ferry

Bericht door ferry » di mei 18, 2010 8:17 am

Jinne schreef:
goodfella schreef:Dus omdat je de discussie niet kunt winnen, kap je hem maar af?
:smallgrin.gif:

Lionel

Bericht door Lionel » di mei 18, 2010 8:53 am

Jinne schreef:
:smallgrin.gif:
IK GELOOF!!!!!!

joey
Erelid

Bericht door joey » di mei 18, 2010 9:11 am

Ik ga nooit een discussie uit de weg, tenzij die volslagen zinloos is.

Lionel

Bericht door Lionel » di mei 18, 2010 9:15 am

Maar hoezo is deze discussie zinloos Joey?

Ik wacht nog steeds op een stuk van je over JC en de jeugdopleiding. Wat deed Cruijff toen wat er nu wel (dus fout) gebeurd? Waarom ben je tegen de plannen van Boog?
IK GELOOF!!!!!!

joey
Erelid

Bericht door joey » di mei 18, 2010 9:24 am

Vind jij dit dan een prettige discussie? :confused.gif:

Ik ben duidelijk genoeg geweest, vind ik. Als Ajacieden om hun moverende redenen een hekel hebben aan een erelid van hun eigen club, moeten ze dat zelf maar weten.

Lionel

Bericht door Lionel » di mei 18, 2010 9:29 am

Maar geef eens antwoord op mijn vraag dan. Want ik heb nog steeds geen flauw idee..
IK GELOOF!!!!!!

joey
Erelid

Bericht door joey » di mei 18, 2010 9:32 am

Over de jeugdopleiding? Zie de daartoe bestemde topic, Rishi.

999

Bericht door 999 » di mei 18, 2010 9:48 am

joey schreef:Vind jij dit dan een prettige discussie? :confused.gif:

Ik ben duidelijk genoeg geweest, vind ik. Als Ajacieden om hun moverende redenen een hekel hebben aan een erelid van hun eigen club, moeten ze dat zelf maar weten.
Dat heeft er toch niks mee te maken.
Blij met de punten ...

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » di mei 18, 2010 9:52 am

Snap de fuzz niet helemaal, volgens mij. Cruijff wordt hier fel bekritiseerd, maar noem na hem eens drie betere coaches die Ajax hebben getraind? Van Gaal....uuh..ja van Gaal.

LucaS

Bericht door LucaS » di mei 18, 2010 9:54 am

Adriaanse, Blind, Koeman, Olsen, Cor Brom, Beenhakker, Aad de Mos, Rinus Michels
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid

Bericht door joey » di mei 18, 2010 10:00 am

Je vergeet je held Bloempot. :666.gif:

wimpey

Bericht door wimpey » di mei 18, 2010 10:02 am

joey schreef: Als Ajacieden om hun moverende redenen een hekel hebben aan een erelid van hun eigen club, moeten ze dat zelf maar weten.
Tsssj. Een erelid maakt ook fouten. Ik zie niet in waarom we die onder het vloerkleed moeten vegen.

Verder ben je gewoon niet consequent. De 2e plekken van JC waren begrijpelijk, de 2e plek van Jol was niets. Zó wordt het inderdaad een moeilijke discussie, omdat je met 2 maten meet. Zelfs de miskopen van JC vergoeilijk je, terwijl je die van anderen veroordeelt. :excited.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » di mei 18, 2010 10:03 am

PSV toen was iets anders dan Twente nu, Willem.

Maar nee, ik begin hier niet weer aan.

wimpey

Bericht door wimpey » di mei 18, 2010 10:08 am

joey schreef:PSV toen was iets anders dan Twente nu, Willem.
Aad de Mos, joey. Hem lukte het wél. Leo B. ook.
Maar nee, ik begin hier niet weer aan.
Mij best. Ik gooi er effe een bandje (TDK natuurlijk) in en ga genieten van Sörensen, Stapleton, Tiainen, Meijer, Des Gemert, Rob Rijnink, Ali Dick en de ultramobiele Larsson. :excited.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » di mei 18, 2010 10:10 am

Tja, toen was PSV nog lang zo goed niet, Willem. Het is alsof je Dick Advocaat verwijt dat hij in 1995 geen kampioen werd met PSV.

Goede voetballer, die Alistair Dick. Jammer dat hij meteen zwaar geblesseerd raakte.

Rijnink was er al en is juist afgevoerd door Cruijff. Enz.

wimpey

Bericht door wimpey » di mei 18, 2010 10:16 am

joey schreef:Tja, toen was PSV nog lang zo goed niet, Willem.
Het seizoen voordat JC naar Ajax kwam?

Het is trouwens niet zo dat het Ajax van JC enkel van PSV verloor. Of waren Groningen, de kakkies, Den Haag etc. toen ineens ook veel beter dan t.t.v. de Mos? :excited.gif:

Plaats reactie