In elk land hebben mensen een hekel aan de hoofdstad (arrogant, wordt altijd voorgetrokken) en in elk land is de historisch meest succesvolle, populairste club tegelijk ook de meest gehate (Juventus, Real Madrid, Manchester United, Bayern München, Anderlecht). En als die grootste club dan ook nog uit de hoofdstad komt...GangstaRiB schreef:Wat ik overigens niet begrijp is de diepe haat jegens Ajax. Van Feyenoord weten we dat onderhand wel, maar de supporters van NEC vierden de doelpunten van Twente alsof ze zelf voorstonden. Supporters van Twente en andere clubs die niks anders kunnen zingen dan "helemaal niets in Amsterdam". Wat heeft Ajax misdaan?
Daarnaast hebben voetbalsupporters die tóch al een hekel hadden aan Ajax een olifantengeheugen. "Wij zijn de beste van Amsterdam, Rotterdam én Eindhoven!" Het is vijftien jaar geleden, alle betrokkenen zijn al lang weg en mensen van elke andere club zouden op dat moment ook wel iets geroepen hebben, maar het staat wel in de geheugens van Ajax-haters gegrift. Net als de stropdas met de 1 (waar alle Ajax-supporters ook van walgden, trouwens). Acht jaar geleden. De toon die Ajax aanslaat is nu totaal anders. Al jaren. Maar dat krijg je de haters toch niet aan hun verstand. De haters willen het niet zien, zullen er nooit open voor staan en projecteren hun weerzin op Ajax: je kunt tien keer sympathiek zijn, maar dat zien ze niet. De eerste de beste branievolle uitspraak horen ze dan weer wél, en die gaat meteen in de toch al vrij volle emmer met Ajax-haat.
Ook een factor: omdat Ajax nu eenmaal veel fans heeft, en dus ook veel 'niet-stadiongangers' als fans, bestaan er veel internetschreeuwlelijkjes, die overal komen klieren met getetter over Ajax. Kan Ajax niks aan doen, en de echte Ajax-supporters ook niet, maar dat willen mensen dan weer niet weten. Een beroep op de redelijkheid doen, is vrij kansloos wanneer het om dit soort sentimenten gaat.
Ik zou me er niet te druk om maken. Treurig is het in sommige gevallen natuurlijk wel, daar niet van.
K.