NIJMEGEN – Maar de Oranje-kledij van de meeste mensen rond het stadion zegt genoeg: de vrijmarkt op De Goffertweide is nog steeds één van de populairste en vooral best bezochte van Nederland. Trainer Wiljan Vloet van NEC zul je er niet zien. “Geen tijd voor. Maar ik vind ze leuk om te bezoeken. Ik struin rommelmarkten vaak af voor voetbalboeken. Ik heb bijvoorbeeld alle plaatjesboeken vanaf 1969. Pas heb ik ze nog eens meegenomen naar het stadion om ze laten zien. Die spelers van Haarlem met opgestroopte mouwen en SVV met de vreemde groene achtergrond. Ik verzamel alles.”
Over tot de orde van de dag. Zondag wacht de laatste wedstrijd van het seizoen als kampioenskandidaat Ajax naar De Goffert afreist. “Ik heb tegen de jongens ook gezegd dat we deze wedstrijd als een finale moeten beschouwen. In de voorbereiding heb ik daar op alle vlakken rekening mee gehouden. De wedstrijdbespreking was vanochtend anders dan normaal, we hebben geen elf tegen elf getraind en andere afwerkvormen gedaan. De opstelling heb ik ook nog niet bekend gemaakt.”
Voor NEC, dat al ruim twee weken zeker is van handhaving, staat er volgens Vloet nog voldoende op het spel. “De hele wereld kijkt zondag mee. Dit is voor ons het ideale moment om goodwill te kweken, het perfecte scenario voor spelers om zich in de picture te spelen en zich zo te verkopen en voor de club een mooi uithangbord. Ik zou het als speler wel weten. Ik zou het gras opeten. Al is dat natuurlijk geen garantie voor succes. Dit is een eenmalige kans die we moeten aangrijpen. Zo’n laatste speeldag heb ik immers ook nog nooit meegemaakt. En wie weet maak ik die ook niet meer mee.”
--> ideaal moment voor types als Maaskant en Vloet om zich te profileren.