De ontknoping 09/10
Moderator: mods
- Wie kent Cees de Wolf nog
- AT Toto winner 09/10
Re: De ontknoping 09/10
Ko, jij zit morgen toch in het stadion in Alkmaar! Zorg dat AZ punten pakt! Doe voor mijn part in je eentje een pitch invasion!!!!!
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley
- Kowalczyk
- Moderator English Section
- Contacteer:
Jongen, ik pak die AZ-klapper in mijn rechterhand en dan klapper ik net zo lang tot mijn arm eraf valt. Tevens brul ik 'retteketetteketet!' tot er alleen nog een hees pieptoontje uit mijn keel opstijgt. En als het moet ga ik zelf naast Dick Advocaat in de dug-out staan, om de AZ-troepen hysterisch en schuimbekkend naar voren te jagen als Barry Hughes in zijn beste dagen. Aan mij zal het niet liggen.Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Ko, jij zit morgen toch in het stadion in Alkmaar! Zorg dat AZ punten pakt! Doe voor mijn part in je eentje een pitch invasion!!!!!
K.
Still alive...
Het probleem is alleen dat het daarna nóg een keer moet gebeuren.Ajax Rules schreef:Ik ben wel heel blij dat de wedstrijd morgen al is, zodat de spanning niet te lang kan duren.
En normaal ben ik niet zo'n spiritueel persoon ofzo, maar wanneer we met alle AT-ers tegelijk kijken naar AZ-Twente, positieve vibes uitstralen en in gedachten 1 front vormen, dan zullen de Goden onze saamhorigheid horen en belonen.
Morgen moet en gaat het gebeuren!
![]()
![]()

There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
-
- AT Toto winner 15/16
Idd dat is de pest, straks verliezen ze morgen.. gaan we allemaal uit onze plaat maar dan staan ze nog steeds bovenaan met nog maar 2 wedstrijden te gaan. Stel je trouwens voor dat ze daar morgen gewoon gaan winnen, volgens mij houdt echt niemand daar rekening mee of wel?
Inderdaad Duke, daar ligt het probleem. Dat AZ minimaal een punt pakt morgen lijkt me wel in de lijn der verwachting liggen.
Daarna zal het echter van Feyenoord en NAC moeten komen. NAC speelt nergens meer voor, dus daar verwacht ik niks van. Feyenoord kan het Twente heel lastig maken en een puntje snoepen (misschien zelfs 3) maar WILLEN ze dat ook?
Daarna zal het echter van Feyenoord en NAC moeten komen. NAC speelt nergens meer voor, dus daar verwacht ik niks van. Feyenoord kan het Twente heel lastig maken en een puntje snoepen (misschien zelfs 3) maar WILLEN ze dat ook?
Face your fears and live your dreams, No Fear
-
- Site Admin & Toto winner WC 2010
Wat al werd gezegd, Excelsior speelde in 2007 ook nergens meer voor.
Het is vrij duidelijk: Bij winst van Twente morgen reken ik nergens meer op, bij puntverlies van Twente komt de spanning pas écht.
Je weet het niet, Twente kan volledig choken. Als je zag hoezeer ze al aan het stressen waren tegen Heerenveen, voor hetzelfde geld blijft het lang 0-0 in Enschede zondag en wordt het een heel onwerkelijke Ajax-Heracles in de Arena. (Dwz, het publiek luistert alleen maar naar de stand daar..)
Het is vrij duidelijk: Bij winst van Twente morgen reken ik nergens meer op, bij puntverlies van Twente komt de spanning pas écht.
Je weet het niet, Twente kan volledig choken. Als je zag hoezeer ze al aan het stressen waren tegen Heerenveen, voor hetzelfde geld blijft het lang 0-0 in Enschede zondag en wordt het een heel onwerkelijke Ajax-Heracles in de Arena. (Dwz, het publiek luistert alleen maar naar de stand daar..)
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!
- Kowalczyk
- Contacteer:
Ikke wel, hoor.brigade zuid schreef:Idd dat is de pest, straks verliezen ze morgen.. gaan we allemaal uit onze plaat maar dan staan ze nog steeds bovenaan met nog maar 2 wedstrijden te gaan. Stel je trouwens voor dat ze daar morgen gewoon gaan winnen, volgens mij houdt echt niemand daar rekening mee of wel?
Tot gisteren vond ik dat de kampioenskansen als volgt lagen: Twente 60%, Ajax 25%, PSV 15%.
Nu zou ik zeggen dat de kans van PSV tot 1% is gereduceerd (tweede kunnen ze overigens nog prima worden, ten koste van Ajax) en dat Twente van die 14% afname er iets meer bij krijgt dan Ajax (omdat er weer een speeldag verstreken is). Dus: Twente 70%, Ajax 29%, PSV 1%.
De kans dat Twente morgen wint bij AZ is gewoon heel reëel. Als dat gebeurt, is het finito. Dan wandelen ze kalmpjes over de finish.
Ik zeg alleen: áls Twente morgen punten verliest (ik herhaal: áls), dan wordt de kans wat mij betreft wel aanzienlijk dat ze de tweede tik óók gaan krijgen. Want ik denk dat Twente niet zo heel stressbestendig is als ze lijken. Dan zie ik ze nog wel twee puntjes droppen. Vergeet niet dat Twente moet winnen: een gelijkspel is voor hun net zo erg als een nederlaag, in deze situatie. Ze mogen maar één keer niet winnen en die eerste keer dat ze niet winnen, móet morgen zijn. Van Feyenoord en NAC winnen ze er in elk geval wel eentje.
Als Twente morgen punten verliest in Alkmaar (en Ajax wint bij Willem II), dan gaat er 10% van Twente rechtstreeks naar Ajax, als je het mij vraagt (maar krijgt Twente als koploper zijnde het ene procentje erbij dat PSV dan nog verliest): Twente 60%, Ajax 40%, PSV 0% (de 0%-kans van PSV op de titel is officieel als Twente nog een keer wint).
Ik vind het programma van Twente in elk geval gunstig: twee subtoppers die nog in strijd zijn om de 4e plek, en een vrij stevige middenmoter die van oudsher (als een van de weinig clubs) geen uitzonderlijke hekel aan Ajax heeft. Meer kun je niet vragen. Twente heeft een link programma. Ajax minder, hoewel álle uitwedstrijden voor Ajax tricky blijven, dus ook die tegen Willem II (strijdend tegen degradatie) en NEC (hekel aan Ajax).
K.
Still alive...
-
Dus als Twente verliest of gelijkspeelt gaat PSV van 1% naar 0%? Dat kan natuurlijk niet, als PSV wint in Heerenveen staat het dan vier of vijf punten achter op Twente en kan de kans natuurlijk niet 'kleiner' worden.Kowalczyk schreef: Als Twente morgen punten verliest in Alkmaar (en Ajax wint bij Willem II), dan gaat er 10% van Twente rechtstreeks naar Ajax, als je het mij vraagt (maar krijgt Twente als koploper zijnde het ene procentje erbij dat PSV dan nog verliest): Twente 60%, Ajax 40%, PSV 0% (de 0%-kans van PSV op de titel is officieel als Twente nog een keer wint).
K.
Maar dat is verder alleen theoretisch, PSV gaat het natuurlijk nooit meer redden.
Morgen wordt cruciaal.
- Kowalczyk
- Contacteer:
Eh, 60%-39%-1% dus...
Nou ja, inderdaad: bottom line is dat morgenavond cruciaal wordt.
Waarbij ik persoonlijk denk dat het ook echt 'alles of niks' wordt: als Twente wint in Alkmaar, is het over. Als Twente niet wint in Alkmaar, zie ik ze de tweede (fatale) tik ook nog wel krijgen, waarbij ik dan - hoe zenuwslopend - vooral aan NAC denk, op de laatste dag.
K.
Nou ja, inderdaad: bottom line is dat morgenavond cruciaal wordt.
Waarbij ik persoonlijk denk dat het ook echt 'alles of niks' wordt: als Twente wint in Alkmaar, is het over. Als Twente niet wint in Alkmaar, zie ik ze de tweede (fatale) tik ook nog wel krijgen, waarbij ik dan - hoe zenuwslopend - vooral aan NAC denk, op de laatste dag.
K.
Still alive...
Maar wint Ajax ook van Willem II en met name NEC? Ik ben er nog niet gerust op.
-
Van die strijd tegen degradatie was in Groningen gisteren niks te merken, vanaf minuut 1 speelden ze alsof het al duidelijk is dat ze plek 15 niet meer halen. Kortom, het zit niet lekker in Tilburg dus snel die 0-1 maken zodat het geloof bij Willem II verdwenen is. Heracles heeft al play-offs, en zal dus ook rustig aan doen. Evenals NEC, die zijn natuurlijk allang veilig op de laatste speeldag.Kowalczyk schreef: Ik vind het programma van Twente in elk geval gunstig: twee subtoppers die nog in strijd zijn om de 4e plek, en een vrij stevige middenmoter die van oudsher (als een van de weinig clubs) geen uitzonderlijke hekel aan Ajax heeft. Meer kun je niet vragen. Twente heeft een link programma. Ajax minder, hoewel álle uitwedstrijden voor Ajax tricky blijven, dus ook die tegen Willem II (strijdend tegen degradatie) en NEC (hekel aan Ajax).
K.
Ik zeg niet dat we 'dus' alle drie de wedstrijden simpel winnen, maar het zijn geen rare katten in het nauw.
Als AZ morgen zou verliezen zou Heracles op 2 punten komen (thuis tegen RKC), het is dus wel degelijk van belang dat ze winnen om die 5e plaats vast te houden.
-
- AT Toto winner 15/16
Kijk en dat vond ik dus wel meevallen, ik vond ze gewoon kalmpjes hoor, niet goed maar geen gestress ofzo.Thijs schreef: Je weet het niet, Twente kan volledig choken. Als je zag hoezeer ze al aan het stressen waren tegen Heerenveen
- Ramona
- Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Thijs schreef: Evenals NEC, die zijn natuurlijk allang veilig op de laatste speeldag.
Ik zeg niet dat we 'dus' alle drie de wedstrijden simpel winnen, maar het zijn geen rare katten in het nauw.
Roep niet te snel. NEC moet 2 keer uit...
...daarbij zullen ze thuis de afsluiter willen winnen...

- Kowalczyk
- Contacteer:
In het algemeen geldt dat de Nederlandse Eredivisie voor Ajax een zwaardere competitie is dan voor alle andere clubs. Waarom? Omdat elke club graag van Ajax wil winnen, omdat Ajax bij bijna alle clubs in Nederland een zekere weerzin opwekt en omdat alle teams weten dat ze hun aanhang heel blij maken door van Ajax te winnen. Iedere tegenstander is tegen Ajax tot 10% meer in staat. Geeft graag een beetje extra.
Daar moet je niet over janken; daar moet je gewoon aan wennen. Voor Bayern München, Real Madrid, Juventus en Manchester United geldt hetzelfde. Ook al sta je zesde en heb je een volslagen kutseizoen; dan nóg wint iedereen graag van je. Gewoon omdat ze een hekel aan je hebben. Voor Ajax is het daarom niet genoeg om nét effe beter te zijn dan de concurrentie. Ajax moet een flink stuk beter zijn dan de concurrentie om kampioen te worden.
NEC is typisch zo'n club die een hekel aan Ajax heeft. Die zouden tegen elke andere club (zelfs PSV, Feyenoord of Twente) niks meer uitvoeren op speeldag 34. Maar Ajax-thuis...? Dat is toch altijd leuk. Zeker als je ze een kampioensschaal uit hun tengels kan meppen.
Wen er maar aan - en zorg dat je 34 x 90 minuten top bent (of in elk geval jezelf niks te verwijten hebt qua inzet). Ajax moet gewoon harder aan de bak, omdat alle clubs tegen ons harder aan de bak gaan.
K.
Daar moet je niet over janken; daar moet je gewoon aan wennen. Voor Bayern München, Real Madrid, Juventus en Manchester United geldt hetzelfde. Ook al sta je zesde en heb je een volslagen kutseizoen; dan nóg wint iedereen graag van je. Gewoon omdat ze een hekel aan je hebben. Voor Ajax is het daarom niet genoeg om nét effe beter te zijn dan de concurrentie. Ajax moet een flink stuk beter zijn dan de concurrentie om kampioen te worden.
NEC is typisch zo'n club die een hekel aan Ajax heeft. Die zouden tegen elke andere club (zelfs PSV, Feyenoord of Twente) niks meer uitvoeren op speeldag 34. Maar Ajax-thuis...? Dat is toch altijd leuk. Zeker als je ze een kampioensschaal uit hun tengels kan meppen.
Wen er maar aan - en zorg dat je 34 x 90 minuten top bent (of in elk geval jezelf niks te verwijten hebt qua inzet). Ajax moet gewoon harder aan de bak, omdat alle clubs tegen ons harder aan de bak gaan.
K.
Still alive...
- Wie kent Cees de Wolf nog
- AT Toto winner 09/10
Maar dat geldt dan voornamelijk voor de uitwedstrijden, Ko. Of Ajax nu top is of niet, in de thuiswedstrijden gaat het al het hele seizoen van een "leien dakkie", op het schoonheidsfoutje tegen Sparta na (een dure, dat wel).
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley
Dat is ook zoiets van de eredivisie. De meeste ploegen zijn mentaal zwak. Ze gaan alleen voluit als ze denken dat er iets te halen valt. Komen ze achter, dan geven ze het meteen op. VVV bijvoorbeeld begon zondag vol goede moed, kreeg een enorme kans ook, maar na de 1-0 en de 2-0 geloofden ze het wel. Dan blijkt meteen dat zo'n ploeg geen enkel eergevoel heeft.
Twente heeft moeite de eerste te maken. Daarom vallen de uitslagen bij hen veel lager uit. Het betekent niet dat Twente zwakker is.
Twente heeft moeite de eerste te maken. Daarom vallen de uitslagen bij hen veel lager uit. Het betekent niet dat Twente zwakker is.
Het stinkt aan alle kanten!
-
Ja, het voordeel is uiteraard dat bijna elke club het bij Ajax-uit al heeft opgegeven op het moment dat ze in de bus stappen op weg naar de Arena. Zo ook VVV gisteren. Op PSV en Twente na houdt iedereen vooraf al rekening met een nederlaag, neemt een hoop spanning weg maar het is wel lekker makkelijk.
Maar als we even terugdenken aan Willem II in 2006-2007. Uitgespeeld, maar juichend van het veld af terwijl ze met 0-2 verloren en ons de titel hadden 'afgesnoept'. Terwijl de supporters massaal 'PSV! PSV!' riepen ging de vlag uit in Tilburg. Tekenend voor de Ajax-haat maar ook voor het gebrek aan identiteit en zelfrespect voor dit clubje.
Conclusie: Het is niet alleen lekker om overmorgen te winnen, maar ook om Willem II eigenhandig richting nacompetitie en hopelijk Jupiler League te schoppen. Als verlaat bedankje voor 2007, en tot nooit meer ziens graag.
Maar als we even terugdenken aan Willem II in 2006-2007. Uitgespeeld, maar juichend van het veld af terwijl ze met 0-2 verloren en ons de titel hadden 'afgesnoept'. Terwijl de supporters massaal 'PSV! PSV!' riepen ging de vlag uit in Tilburg. Tekenend voor de Ajax-haat maar ook voor het gebrek aan identiteit en zelfrespect voor dit clubje.
Conclusie: Het is niet alleen lekker om overmorgen te winnen, maar ook om Willem II eigenhandig richting nacompetitie en hopelijk Jupiler League te schoppen. Als verlaat bedankje voor 2007, en tot nooit meer ziens graag.

- mattie
- AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19
Laatste speelronde van het seizoen... Zegt genoeg. Daarnaast willen ze graag in de play offs terecht komen.De Dominee schreef:Inderdaad Duke, daar ligt het probleem. Dat AZ minimaal een punt pakt morgen lijkt me wel in de lijn der verwachting liggen.
Weer op zoek naar een Interim coach..
Die kan NAC al bijna niet meer missen.
-
Argh.

Niet te vroeg juichen dus. Als er dinsdag na 1 helft een gunstige stand op het scorebord staat.
Nil volentibus arduum
- Kowalczyk
- Contacteer:
Ja. Vrijwel uitsluitend voor de uitwedstrijden.Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Maar dat geldt dan voornamelijk voor de uitwedstrijden, Ko.
Wat Joey zegt, is ook absoluut waar. Nederlandse ploegen kunnen niet knokken. Mijn Engelse vrienden (Ajax-supporters met seizoenkaart) staan soms echt paf van de apathische manier waarop tegenstanders in de ArenA spelen. Ze stappen gewoon opzij. Aan dat euvel lijdt Ajax zelf trouwens ook, tegen sterkere ploegen.
't Is ook een verschil in voetbalcultuur. Ajax heeft wel Europese nederlagen geleden (tegen grote clubs) waar mijn Nederlandse vrienden en ik redelijk mee konden leven: het zat er gewoon niet in, maar Ajax had in elk geval gevoetbald voor wat het waard was en er alles aan gedaan.
Na de wedstrijd, in een kroeg, ontmoetten we onze Engelse vrienden weer. Die stonden echt scheldend en tierend de wedstrijd na te bespreken. Stoom uit de oren. Er alles aan gedaan? In hun ogen had Ajax helemaal niks geprobeerd. "Defeat? No problem. But the least you can do is have a fucking go at them! Get stuck in, for fuck's sake!" Als het voetballend niet lukt, dan gooi je de beuk erin. Mijn Engelse vrienden vinden na Ajax-nederlagen vaak dat dat geen seconde gebeurd is, waar Nederlanders vinden dat er wel degelijk hard gewerkt is.
K.
Still alive...
-
Ja, dat laatste gevoel had ik wel een beetje in Turijn, eigenlijk.
AZ (o.l.v. Hagenees Advocaat) moet Twente punten afsnoepen. Dat kán, want ze hebben nog 4 punten nodig om europees voetbal veilig te stellen.
Heracles moet winnen van RKC om druk op Feyenoord en AZ te houden. Dat gaat wel lukken.
Sparta (o.l.v. Hagenees de Mos) moet Feyenoord punten afsnoepen. Zodat Feyenoord niet kan gaan freewheelen tegen Twente. Want Feyenoord heeft ook nog 2 punten nodig voor europees voetbal.
En Ajax (o.l.v. Hagenees Jol) moet gewoon winnen van Willem II.
3 Hagenese trainers hebben ons lot grotendeels in handen.
Heracles moet winnen van RKC om druk op Feyenoord en AZ te houden. Dat gaat wel lukken.

Sparta (o.l.v. Hagenees de Mos) moet Feyenoord punten afsnoepen. Zodat Feyenoord niet kan gaan freewheelen tegen Twente. Want Feyenoord heeft ook nog 2 punten nodig voor europees voetbal.
En Ajax (o.l.v. Hagenees Jol) moet gewoon winnen van Willem II.
3 Hagenese trainers hebben ons lot grotendeels in handen.