De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

Laudrup

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Laudrup » vr apr 02, 2010 7:52 pm

joey schreef:Ik hoop het, Luuk. Er zijn weinig dingen die ik zo vurig hoop. :blush.gif:
Jöhnk schreef:Je zag hetzelfde toentertijd met Koeman. Die eerste titel (met in het verlengde daarvan de CL) was leuk, maar daarna werd er meer verlangd.
Exact. Die parallel zie ik ook. Nu vinden de supporters alles best, maar dat gaat straks (hopelijk) anders worden. Eens kijken of ze Jol dan nog pruimen.

Overigens werd er onder Koe beter gevoetbald dan nu.
Wanneer werd er precies onder Koeman beter gevoetbald? In het seizoen 2002-2003? Er zaten toen regelmatig draken van wedstrijden tussen hoor. Om over het laatste kampioensjaar maar niet te spreken.
15 mei 2011.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » vr apr 02, 2010 7:53 pm

Volgens mij heb je daar ook "verfijnde" spelers voor nodig.

En Laudrup: je weet het: "vroeger was alles beter" toen AJAX nog joey's grote liefde was.

LucaS

Bericht door LucaS » vr apr 02, 2010 8:15 pm

Nou was het vroeger natuurlijk ook wel beter dan de laatste jaren
I think I lost my fucking headache

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » vr apr 02, 2010 8:37 pm

Inderdaad, Neefkens. Ajax heeft de spelers niet om het spelletje van Barcelona te spelen.

Het huidige Ajax doet me wat denken aan het PSV van Hiddink. Veel druk vooruit en veel spelers die een goal kunnen maken.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » vr apr 02, 2010 10:38 pm

Dat zou Jol wel willen. Ajax is tactisch lang niet zo sterk. Het PSV van Hiddink presteerde ook tegen vrij sterke teams. Ajax alleen in de eredivisie.

Overigens vond ik het voetbal van het PSV van destijds he-le-maal niets. Bah.
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » vr apr 02, 2010 11:13 pm

PSV speelde met Gomes, Alex, Cocu en Farfan. Ajax met Stekelenburg, Alderweireld, De Jong en Suárez. Natuurlijk was PSV sterker.

En met niemand anders!

Laudrup

Bericht door Laudrup » za apr 03, 2010 12:43 pm

Het enige psv dat ik enigszins te pruimen vond was het psv onder leiding van Advocaat. Dat psv uit 1988 was ook niet om aan te zien zeg :excited.gif:
15 mei 2011.

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » za apr 03, 2010 12:53 pm

Bertje schreef:PSV speelde met Gomes, Alex, Cocu en Farfan. Ajax met Stekelenburg, Alderweireld, De Jong en Suárez. Natuurlijk was PSV sterker.
En Park! Ik vond dat PSV op een gegeven moment best leuk voetbal spelen, maar de gelijkenis met Ajax op dit moment is ver gezocht. Ajax mag hopen dat het naar dat niveau toe gaat.

Ik ben wel blij dat Ajax is afgestapt van het idee dat het een eigenzinnig, bijzonder soort voetbal moet spelen. Dit is een achterhaalde filosofie voor een Nederlandse club sinds het Bosman arrest. Je moet heden ten dage proberen het uiterste te halen uit de ter beschikking staande middelen. Daarbij moet Ajax altijd proberen het publiek te vermaken, maar dat kan op verschillende manieren. Dat hoeft echt niet alleen op de wijze waarop Barcelona speelt of waarmee Ajax in de jaren '70 furore maakte. De zuurpruimen die dat wel vinden nemen maar lekker een abonnementje op Sport 1.
Ajax!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » za apr 03, 2010 12:55 pm

Als je m'n post daarvoor leest zie je ook duidelijk dat ik het over overeenkomsten in speelstijl heb, GP. Ik heb het niet over het niveau.

En met niemand anders!

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » za apr 03, 2010 1:02 pm

Ik blijf erbij dat ik die gelijkenis vergezocht vind, ook qua speelstijl. Het spel van PSV was verzorgder, geduldiger. Zij konden de bal een tijdje in de ploeg houden en hadden tactisch slimme spelers als Cocu en Park. Bij Ajax is het veel gehaaster en dommer, er wordt veel meer onnodig balverlies geleden.
Ajax!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » za apr 03, 2010 1:10 pm

Het verschil in kwaliteit dat ik dus al aanhaalde...

En met niemand anders!

wimpey

Bericht door wimpey » za apr 03, 2010 1:16 pm

joey schreef:Dat zou Jol wel willen. Ajax is tactisch lang niet zo sterk. Het PSV van Hiddink presteerde ook tegen vrij sterke teams. Ajax alleen in de eredivisie.
Inderdaad. Tactisch is het een wereld van verschil. PSV controleerde destijds nadrukkelijk, hing meer aan het team dan aan het individu en had de kracht om wedstrijden 'dood' te maken.

Bij dit Ajax draait het om individuele oprispingen. En Ajax heeft het lastig om een wedstrijd te controleren.

De enige overeenkomst die ik zie is dat ze beiden met 11 man spe(e)l(d)en.
Overigens vond ik het voetbal van het PSV van destijds he-le-maal niets. Bah.
Het PSV van 04/05 en 05/06 was gewoon erg goed.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » za apr 03, 2010 1:19 pm

Moet je eens kijken hoe gecontroleerd PSV onder Hiddink speelde voordat Gomes, Alex, Cocu en Farfan de boel kwamen versterken.

En met niemand anders!

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » za apr 03, 2010 1:26 pm

Bertje schreef:Het verschil in kwaliteit dat ik dus al aanhaalde...
Nou ja, niet alleen hoor, vind ik. Ik zie ook geen mindere versies van Cocu en Park bij Ajax. PSV had meer intelligentie in de ploeg, de successen waren meer een teamprestatie. Ze hadden wedstrijden onder controle. Het is wel zo dat meerdere spelers van Ajax een doelpunt kunnen maken, maar toch speelt het team erg in dienst van Suarez en in mindere mate van Pantelic. Op het middenveld heeft Ajax jongens staan die het van discipline en hard werken moeten hebben, zodat Suarez het zich kan veroorloven om 20 keer per wedstrijd knullig balverlies te lijden. Bij PSV was het voetbal verzorgder.

Niets ten nadele van Ajax trouwens. Ajax is in opbouw en was vorig jaar rond deze tijd een ploeg die damesvoetbal speelde. Ik ben blij dat de discipline onder Jol terug is, dat Ajax weer van zich heeft leren afbijten. Volgend jaar gaat Ajax hopelijk de volgende stap zetten: verzorgder voetbal en meer prijzen.
Ajax!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » za apr 03, 2010 1:50 pm

Ik weet niet of je leest wat ik zeg, maar ik zeg ook dat PSV de kwaliteiten had om zo te spelen. Ajax niet.

Wat de ploegen wel gemeen hebben is dat ze veel spelers hebben/hadden die een goal kunnen maken en veel druk naar voren zetten. Staat er allemaal gewoon.

En met niemand anders!

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » za apr 03, 2010 1:52 pm

Je stelt ook dat Ajax je doet denken aan het PSV van toen. Ik blijf volhouden dat ik dat een vergezochte vergelijking vind, want er zijn maar weinig overeenkomsten. De twee overeenkomsten die je aanhaalt gelden voor zoveel ploegen.
Ajax!

wimpey

Bericht door wimpey » za apr 03, 2010 2:11 pm

Giacomo Puccini schreef:Je stelt ook dat Ajax je doet denken aan het PSV van toen. Ik blijf volhouden dat ik dat een vergezochte vergelijking vind, want er zijn maar weinig overeenkomsten. De twee overeenkomsten die je aanhaalt gelden voor zoveel ploegen.
Bert heeft het dan ook over meerdere ploegen van PSV, GP:
Bertje schreef:Moet je eens kijken hoe gecontroleerd PSV onder Hiddink speelde voordat Gomes, Alex, Cocu en Farfan de boel kwamen versterken.
Bertje schreef:PSV speelde met Gomes, Alex, Cocu en Farfan. Ajax met Stekelenburg, Alderweireld, De Jong en Suárez. Natuurlijk was PSV sterker.
Zó kún je een discussie natuurlijk niet verliezen. Zelfs wanneer je ongelijk hebt.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » za apr 03, 2010 2:21 pm

Moet je even kijken wat die ploegen dus gemeen hadden en welke van de twee sterker was...

En met niemand anders!

LucaS

Bericht door LucaS » za apr 03, 2010 2:24 pm

Bertje heeft natuurlijk gewoon gelijk, de spelopvatting is als PSV, de uitvoering is alleen minder
I think I lost my fucking headache

wimpey

Bericht door wimpey » za apr 03, 2010 3:01 pm

Bertje schreef: Het huidige Ajax doet me wat denken aan het PSV van Hiddink.
Bertje schreef:Moet je eens kijken hoe gecontroleerd PSV onder Hiddink speelde voordat Gomes, Alex, Cocu en Farfan de boel kwamen versterken.
Bertje schreef:Moet je even kijken wat die ploegen dus gemeen hadden en welke van de twee sterker was...
Het is volstrekt duidelijk. :biggthumpup.gif:
LucaS schreef:Bertje heeft natuurlijk gewoon gelijk, de spelopvatting is als PSV, de uitvoering is alleen minder
Appels en peren, Luuk. PSV heeft geen dominante middenvelders als Van Bommel en Cocu.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » za apr 03, 2010 3:02 pm

Hiddink zat al bij PSV voordat Cocu en co kwamen, Wimpey. :aai.gif:

En met niemand anders!

Jesse

Bericht door Jesse » zo apr 04, 2010 6:42 pm

joey schreef:Barcelona loochenstraft de algemeen heersende opvatting dat je er zonder beulen van voetballers op het middenveld en afbraakvoetbal niet komt. Tegenstanders in de CL hebben de allerbeste beulen op het middenveld en spelen het meest geraffineerde afbraakvoetbal, maar dat deert Barcelona niet. Barcelona toont aan dat het uiteindelijk om techniek, tactiek, gogme en individuele kwaliteiten gaat en niet om fysieke kracht, schoppen en counteren.
Ik ben het op zich wel met bovenstaande eens, maar hoe zit het dan precies met de Zuidema-doctrine, joey?
joey schreef:Denk eens aan de Zuidema-doctrine. Wat moet een team zonder bikkels?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

joey
Erelid

Bericht door joey » ma apr 05, 2010 12:20 am

Bikkels moeten ook goede voetballers zijn. Onderschat spelers als Neeskens of Wouters niet. Frank Rijkaard was ook een bikkel. Bikkels kunnen bikkelen maar zijn ook bovenmodale voetballers. Tenminste in mijn definitie.

Met bikkels bedoel ik dus niet: spelers die alleen maar lopen te schoppen of dom in het rond rennen.

Jesse

Bericht door Jesse » ma apr 05, 2010 12:24 am

Maar heeft Barca dan voldoende bikkels volgens de Zuidema-doctrine? Zijn spelers als Xavi, Iniesta, Messi, Maxwell etc. bikkels?

Het huidige Barca lijkt me juist eerder een redelijk uniek team dat bepaalde doctrines (zoals de Zuidema-doctrine) onderuit haalt (of juist de uitzondering is die de regel bevestigt).
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

joey
Erelid

Bericht door joey » ma apr 05, 2010 12:30 am

Barcelona speelt eerder volgens de Cruijff-doctrine, inderdaad. Al gaat Guardiola niet zover als Cruijff, die het ooit bestond om zonder één echte verdediger te spelen. :smallgrin.gif: (En hij won.)

Dat het op het randje is, kon je tegen Arsenal wel zien. Barcelona moet het initiatief blijven houden, anders gaat het mis. En de creatieve spelers moeten veel arbeid leveren. Dat ook.

Plaats reactie