Martin Jol ex-trainer Ajax

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Martin Jol is de nieuwe trainer van Ajax, positief of negatief? Roept u maar...

Ik ben tevreden, een prima keuze.
70
83%
Helaas, dat gaat weer niks worden.
14
17%

Totaal aantal stemmen: 84

joey
Erelid

Re: Martin Jol nieuwe trainer Ajax

Bericht door joey » ma feb 01, 2010 4:07 pm

Dat bedoel ik niet. ik ontken niet dat mentaliteit en fysieke kracht belangrijk (kunnen) zijn, maar mijns inziens is dat niet het belangrijkste probleem van onze jeugdopleiding. Juist in technische en tactische opzicht en qua slimheid (gogme) zijn onze jeugdspelers minder goed dan weleer.

Jeugdspelers kun je niet aan de halters zetten. Die moeten vooral technische en tactische vaardigheden ontwikkelen.

Wat dat gebrek aan fysieke kracht en mentale hardheid betreft, dat argument hoor ik al vanaf de tachtiger jaren. Maar toen LVG zijn team, dat bestond uit technisch vaardige spelers, ook nog op een slimme en tactisch verantwoorde manier liet voetballen, bleken de voormalige watjes uit zijn team opeens winnaars geworden.
Het stinkt aan alle kanten!

999

Bericht door 999 » ma feb 01, 2010 4:14 pm

joey schreef:Dat bedoel ik niet. ik ontken niet dat mentaliteit en fysieke kracht belangrijk (kunnen) zijn, maar mijns inziens is dat niet het belangrijkste probleem van onze jeugdopleiding. Juist in technische en tactische opzicht en qua slimheid (gogme) zijn onze jeugdspelers minder goed dan weleer.

Jeugdspelers kun je niet aan de halters zetten. Die moeten vooral technische en tactische vaardigheden ontwikkelen.

Wat dat gebrek aan fysieke kracht en mentale hardheid betreft, dat argument hoor ik al vanaf de tachtiger jaren. Maar toen LVG zijn team, dat bestond uit technisch vaardige spelers, ook nog op een slimme en tactisch verantwoorde manier liet voetballen, bleken de voormalige watjes uit zijn team opeens winnaars geworden.
Joey, dat is bijna VIJFTIEN JAAR geleden.Ik ga ook niet roepen dat tactisch en techinsche vaardigheden onbelangrijk zijn, maar Zeegelaar, Castillion en Erikson ( en dat zijn heus niet de enige ) hebben dat toch meer dan genoeg.Juist dat fysieke en de mentaliteit ontbreekt.

Verdedigers geven je tegenwoordig geen centimeter ruimte, middenvelder kom je anderhalve keer tegen als je ze probeert te passeren.

Maar waarom kan het niet en en en ?.En de spelers die nu doorstromen ( aankoop )zijn toch juist technische spelers ?.

Trouwens ik kan me herrineren dat het mentale en fysieke juist wel een probleem was bij de jeugd, ik geloof dat we het daar tig pagina's over hebben gehad ...
Blij met de punten ...

joey
Erelid

Bericht door joey » ma feb 01, 2010 4:40 pm

Wel een probleem, maar niet het grootste probleem.

Een speler die technisch en tactisch niet goed genoeg is om de duels te ontwijken, komt in de problemen als hij niet sterk is.

999

Bericht door 999 » ma feb 01, 2010 5:35 pm

Tja, dat zijn allemaal van die spreuken ..

Zelfs als ie technisch tactiesh goed is komt ie in de problemen als hij fysiek en mentaal niet honderd procent is.Dat is het eerste wat men in het buitenland erbij krijgt, zie Zlatan enz.Zelfs Messi is tegenwoordig beresterk voor zo'n klein lichaam.

Men vergeet nogal eens dan in de van Gaal periode er " kerels " op het veld stonden, die een behoorlijk fysieke kracht op de mat konden leggen.Kluivert, Rijkaard, Overmars, Bogarde, Reiziger ( na zijn inwerk periode bij Groningen ), Blind, Frank de Boer noem maar op .. Die waren in een wedstrijd echt wel fysiek aanwezig als het moest.

Nu nog steeds vallen veel AJAX spelers door de mand als het er op aan komt, zie Nac.Natuurlijk het moeten geen voetballers zijn uit de derde klasse brabantsebond ..
Blij met de punten ...

joey
Erelid

Bericht door joey » ma feb 01, 2010 7:12 pm

Frank de Boer behoorde zogenaamd tot de patatgeneratie, en dan zou hij ook nog eens, gemeten naar de normen van Jol en VDB, niet lang genoeg zijn om in het centrum van de verdediging te spelen. Dan hebben we het over de beste verdediger die de afgelopen decennia door Ajax is opgeleid. :confused.gif:

Je hebt spelers in alle soorten en maten. Klein en sterk. Groot en slap. Fragiel maar technisch perfect. Cruijff, Maradona en Messi zijn alle drie kleine mannetjes. De beste spelers moeten het hebben van hun techniek, inzicht, souplesse en slimheid.

Jeugdspelers kun je niet eens aan krachttraining laten doen. Die moet je lekker met de bal laten pielen. Later komt daar tactiek bij. In de DDR wilden ze alles voorkauwen. Ze selecteerden de spelers daar op fysieke kracht en mentaliteit. Het voetbal in de DDR stelde weinig voor. Creativiteit is namelijk dé doorslaggevende factor in het voetbal. Creatieve voetballers winnen en wedstrijd voor je, terwijl werkers en krachtpatsers er hooguit voor zorgen dat je niet verliest.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma feb 01, 2010 7:43 pm

Nu neem je wel hele grote stappen. Wie heeft het over krachttraining voor jeugdspelers en selecteren op fysieke capaciteiten? Het ging er over dat Jol wat meer fysieke kracht in zijn elftal wil hebben. Maar het één hoeft het ander toch niet uit te sluiten?

Het genoemde elftal van 1995 had allemaal spelers die naast hun voetbaltechnische capaciteiten ook fysiek en mentaal in orde waren. Inmiddels zijn we 15 jaar verder en is in het voetbal de noodzaak om ook op dat vlak sterk te zijn alleen maar groter geworden. Je kunt niet je ogen sluiten voor de tijd.
Nil volentibus arduum

joey
Erelid

Bericht door joey » ma feb 01, 2010 7:57 pm

Marillion schreef:Nu neem je wel hele grote stappen. Wie heeft het over krachttraining voor jeugdspelers en selecteren op fysieke capaciteiten?
Van den Boog.

‘Ajax moet niet meer continu roepen dat het de beste van Europa wil zijn, maar we willen wel het beste opleidingsinstituut in de wereld worden’, zei Van den Boog onlangs in het blad Ajaxlife. Voor hem betekent het dat er winst moet worden gemaakt in de fysieke kracht en in de mentale weerbaarheid van jonge spelers.
Ik mis dan dat 'er winst gemaakt moet worden in' de technische en tactische vaardigheden van jonge spelers.
Het ging er over dat Jol wat meer fysieke kracht in zijn elftal wil hebben.
Alsof dat de oplossing is. Pffff. Geen wonder dat Jol steeds wil kopen. Het type speler dat uit de opleiding komt bevalt hem niet. Hij wil mannetjesputters.
Maar het één hoeft het ander toch niet uit te sluiten?
Niet per se, maar spelers die alles hebben zijn onbetaalbaar.
Het genoemde elftal van 1995 had allemaal spelers die naast hun voetbaltechnische capaciteiten ook fysiek en mentaal in orde waren. Inmiddels zijn we 15 jaar verder en is in het voetbal de noodzaak om ook op dat vlak sterk te zijn alleen maar groter geworden. Je kunt niet je ogen sluiten voor de tijd.
Is dat zo? Waarom speelt Barcelona dan geweldig voetbal met een middenveld van dwergen? :confused.gif:
Waarom waren de spelers in 1995 'fysiek en mentaal in orde'? Omdat ze goed getraind werden dus. Een paar jaar eerder waren veel van die jongens zogenaamd nog twijfelaars.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma feb 01, 2010 8:11 pm

V.d.Boog? Het ging hier nogtans over Jol. Maar goed. Ik interpreteer die quote van V.d.Boog toch anders hoor. Hij heeft het er over dat er winst moet worden gemaakt op het gebied van fysieke kracht en mentale weerbaarheid. Dat wil niet zeggen dat we niks meer doen aan het voetballende aspect. Er moet echter een component worden toegevoegd. Het feit dat er niet concreet staat dat de technische en tactische vaardigheden moeten worden verbeterd wil niet zeggen dat ze daar dan ook niets aan doen.

En fysieke kracht is niet de oplossing maar het is wel een onderdeel van het voetbal dat je niet compleet kunt negeren. Waarom alles zo zwart/wit uitleggen? Er is niemand die beweert dat we alleen nog maar fysiek sterke mandekkers willen hebben. Maar ook technisch goede voetballers moeten fysiek sterk genoeg zijn om duels uit te vechten. Kijk nog maar eens goed naar de spelers van Barcelona. Die zet je echt niet allemaal zo op zij.
Nil volentibus arduum

joey
Erelid

Bericht door joey » ma feb 01, 2010 8:21 pm

Marillion schreef:V.d.Boog? Het ging hier nogtans over Jol. Maar goed. Ik interpreteer die quote van V.d.Boog toch anders hoor. Hij heeft het er over dat er winst moet worden gemaakt op het gebied van fysieke kracht en mentale weerbaarheid. Dat wil niet zeggen dat we niks meer doen aan het voetballende aspect. Er moet echter een component worden toegevoegd. Het feit dat er niet concreet staat dat de technische en tactische vaardigheden moeten worden verbeterd wil niet zeggen dat ze daar dan ook niets aan doen.
Ik hoop dat je gelijk hebt, Marillion. Dat het er niet concreet staat lijkt mij een veeg teken. Ik zou dat namelijk als eerste noemen.
(Tja, VDB zal het wel van Jol hebben, nietwaar? VDB is alleen het doorgeefluik, want hij is niet van de 'techniek'.)
En fysieke kracht is niet de oplossing maar het is wel een onderdeel van het voetbal dat je niet compleet kunt negeren. Waarom alles zo zwart/wit uitleggen? Er is niemand die beweert dat we alleen nog maar fysiek sterke mandekkers willen hebben. Maar ook technisch goede voetballers moeten fysiek sterk genoeg zijn om duels uit te vechten. Kijk nog maar eens goed naar de spelers van Barcelona. Die zet je echt niet allemaal zo op zij.
Dat zeg ik ook niet. Zlatan zei laatst dat Messi oersterk was. :neutral.gif:

Ik leg niets uit, dit is de indruk die ik kreeg. Ik lees vooral over verdedigers die alles moeten wegroeien, over fysieke kracht, over mentaliteit, over plaggen die uit de grond moeten worden gelopen, enz. Ik lees zo weinig over VOETBAL.

999

Bericht door 999 » ma feb 01, 2010 8:28 pm

Marillion schreef:Nu neem je wel hele grote stappen. Wie heeft het over krachttraining voor jeugdspelers en selecteren op fysieke capaciteiten? Het ging er over dat Jol wat meer fysieke kracht in zijn elftal wil hebben. Maar het één hoeft het ander toch niet uit te sluiten?

Marillion schreef:V.d.Boog? Het ging hier nogtans over Jol. Maar goed. Ik interpreteer die quote van V.d.Boog toch anders hoor. Hij heeft het er over dat er winst moet worden gemaakt op het gebied van fysieke kracht en mentale weerbaarheid. Dat wil niet zeggen dat we niks meer doen aan het voetballende aspect. Er moet echter een component worden toegevoegd. Het feit dat er niet concreet staat dat de technische en tactische vaardigheden moeten worden verbeterd wil niet zeggen dat ze daar dan ook niets aan doen.

Precies wat ook zeg.Zonder fysiek kom je echt niet ver meer in het hedendaagse voetbal.Kijk maar naar Sneijder, V.d Vaart allemaal, gecontroleerd, het krachthonk in.KJH heeft zelfs tien kilo meer spiermassa gekregen sinds ie bij Milaan zit ( al zal Joey dan wel weer gaan zittte zeiken . nu nog tien kilo's aan goals o.i.d )
Blij met de punten ...

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma feb 01, 2010 8:32 pm

joey schreef:
Ik leg niets uit, dit is de indruk die ik kreeg. Ik lees vooral over verdedigers die alles moeten wegroeien, over fysieke kracht, over mentaliteit, over plaggen die uit de grond moeten worden gelopen, enz. Ik lees zo weinig over VOETBAL.
Ik heb de indruk dat je er ook wel erg naar op zoekt bent. Zo'n onschuldige quote over Suk die Jol misschien wel maakt terwijl hij van trainingsveld naar de Arena wandelt en geen zin heeft in een journalist heb ik inmiddels geloof ik al in een stuk of drie topics teruggevonden.

Maar wat de jeugdopleiding betreft deel ik de zorg over het matige niveau hoor. Er komen al jaren allerlei spelers door die basisvaardigheden missen.
Nil volentibus arduum

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » ma feb 01, 2010 8:38 pm

Je hoort anders wel weinig over voetbal, hoor. Ik bespeur Jol nooit eens keer op een voetbalinhoudelijke discussie. Kijk hij hoeft dat natuurlijk niet te doen, maar ik vind dat toch wel een pré. Zelfs die slissert van PSV hoor ik nog wel eens wat zinnigs roepen.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma feb 01, 2010 8:55 pm

Ach, dat maakt me niet zoveel uit. Laat dat geouwehoer over wedstrijden op tv maar aan de analitici over. Ik neem aan dat Jol er intern echt wel mee bezig is.

Dit is ook wel een beetje het probleem van de huidige tijd. Iedereen zit de hele dag maar op F5 te drukken op allerlei voetbalsites en zodra er ergens iemand een onschuldig bericht plaatst is het binnen de kortste keren helemaal uit z'n verband getrokken, kan iemand er helemaal niets van en moet er een ander komen.

Kijk, ik ben ook niet tevreden over het spel dat ik zie. Maar het schiet ook niet op als we iedere keer binnen een paar maanden een trainer afschieten om vervolgens met de volgende weer precies datzelfde traject in te gaan.
Nil volentibus arduum

Lionel

Bericht door Lionel » di feb 02, 2010 9:51 am

Die Boilesen is volgens mij geen monster ofzo toch? Hoor juist dat het een (nu komt ie Joey!!!!) voetballende verdediger is. Eriksen is een nummer 10. Lodeiro een technische speler. Hij stelt met Alderweireld en Vertonghen en Urby en Wiel 4 verdedigers op die het moeten hebben van hun voetballende kwaliteiten. Toch logisch dat hij daar een balans in wilt hebben?

Zelfs bij Barca kopen ze fysiek sterke spelers... Milito, Abidal, Dani Alves, Toure, Keita, Zlatan, Henry, Chryginsky (ofzoiets).

Ik denk dat er bij Ajax altijd technisch goed onderlegde spelers zullen voortkomen uit de jeugdopleiding maar het gaat er ook omdat Ajax complete spelers niet kan kopen. Dan moet je die ook maar opleiden.

Ik ben benieuwd. Tot nu toe heb ik niet de indruk dat er andere jeugdspelers klaar voor zijn. Eriksen heeft iets. Misschien dat dat er thuis tegen Roda en Twente wat meer uit kan komen. Misschien in combinatie met Lodeiro.
IK GELOOF!!!!!!

joey
Erelid

Bericht door joey » di feb 02, 2010 10:47 am

Boilesen stond al járen op het lijstje, Rishi. Daarbij, die veranderingen moeten ze bij Ajax nog doorvoeren. Ik zeg je dat het niveau omlaag gaat op het moment dat je fysiek sterke spelers gaat scouten. En het niveau is al niet daverend hoog.

Tja, Barcelona... Daar moeten we onze club maar niet mee vergelijken. :blush.gif:

Lionel

Bericht door Lionel » di feb 02, 2010 11:25 am

Jol had toch ook ipv een Eriksen een wat stevigere jeugdspeler kunnen meenemen?
IK GELOOF!!!!!!

joey
Erelid

Bericht door joey » di feb 02, 2010 11:56 am

Dat Eriksen in de winterstop naar de A-selectie zou gaan stond allang vast, zei Steef. Dat had Eriksen bedongen toen hij zijn contract tekende.

Als ik het zo bekijk speelt Jol het liefst met een voorhoede en middenveld van fysiek sterke spelers (twee blokken) en dan voorin een targetman + een of twee individualisten die het mogen uitzoeken. Zo doen trainers het wel vaker, maar het past natuurlijk niet bij Ajax.

Lionel

Bericht door Lionel » di feb 02, 2010 11:59 am

Hoe kom je daarbij dan? En sinds wanneer is Steef onze persverlichter?
IK GELOOF!!!!!!

Toppie

Bericht door Toppie » di feb 02, 2010 12:34 pm

Jol is op zoek naar Balans en dat is dit seizoen niet meer te bereiken. Het zal dus volgend seizoen moeten met meer balans tussen ervaring en jeugd hangt dus ook van de financiele situatie af.Gaat Suarez weg dan kan er weer wat geinvesteerd worden. Daarbij lopen gelukkig ook wat contracten af en zou ik Sulejmani verhuren.

Lionel

Bericht door Lionel » di feb 02, 2010 12:37 pm

Sulejmani verhuren aan de gemeente Amsterdam..
IK GELOOF!!!!!!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di feb 02, 2010 2:01 pm

joey schreef:Frank de Boer behoorde zogenaamd tot de patatgeneratie, en dan zou hij ook nog eens, gemeten naar de normen van Jol en VDB, niet lang genoeg zijn om in het centrum van de verdediging te spelen. Dan hebben we het over de beste verdediger die de afgelopen decennia door Ajax is opgeleid. :confused.gif:
Maar Frank de Boer maakte juist indruk als back. Als centrumverdediger haalde hij zijn hoogste niveau zelden.

Bovendien had hij vergelijkbare mankementen als onze huidige centrumverdedigers, zoals zijn onvermogen om over beide benen een tegenstander af te stoppen. Ging je over Frankies rechter, dan was je er gegarandeerd langs. Alleen op het WK in '98 was De Boer echt goed in het centrum, naast Stam, een speler die één op één kon verdedigen.

Ik ben het met je eens dat de opleiding beter moet, maar twintig jaar geleden was het ook verre van altijd hosanna.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Lionel

Bericht door Lionel » di feb 02, 2010 2:12 pm

Kanu aangekocht, Finidi aangekocht, Litmanen toeval, Overmars gekocht, Rijkaard die terugkwam, Blind aangekocht en zo een speler zou op zijn leeftijd nooit bij Ajax gespeeld hebben.

Toen was ook niet alles super Joey... Het gaat om de juiste mix op het juiste moment.
IK GELOOF!!!!!!

joey
Erelid

Bericht door joey » di feb 02, 2010 2:21 pm

Bertje schreef:Maar Frank de Boer maakte juist indruk als back. Als centrumverdediger haalde hij zijn hoogste niveau zelden.

Bovendien had hij vergelijkbare mankementen als onze huidige centrumverdedigers, zoals zijn onvermogen om over beide benen een tegenstander af te stoppen. Ging je over Frankies rechter, dan was je er gegarandeerd langs. Alleen op het WK in '98 was De Boer echt goed in het centrum, naast Stam, een speler die één op één kon verdedigen.
Grapjas. Frank was zoveel beter dan wat we nu hebben lopen, dat kun je niet vergelijken. In vergelijking met Frank zijn spelers als Alderweireld, Vertonghen en Van der Wiel stuntelaars, hoor. :confused.gif:

Het aankoopbeleid van Ajax heeft altijd van toeval aan elkaar gehangen. En doet dat nog steeds. Ik heb nooit anders gezegd.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di feb 02, 2010 2:26 pm

Lees nou even wat ik zeg. Ik zeg niet dat die jongens even goed zijn...
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » di feb 02, 2010 2:34 pm

Wat wil je dan zeggen? Slechts een doodenkele centrumverdediger is NIET kwetsbaar over zijn zwakke been. Frank was natuurlijk een voetballende verdediger en voor eenspeler van dat type verdedigde hij uitstekend. Natuurlijk waren er spelers die het specifieke onderdeel slopen nog beter beheersten, maar die konden meestal weer niet zo goed voetballen.

Onder LVG moest Frank knijpen en zijn man oppakken, hij was geen klassieke back. Dat deed hij geweldig. Ik stond er steeds weer van te kijken hoe weinig duels hij verloor, terwijl hij toch niet uitzonderlijk snel was en ook niet zo groot. Het bewijs dat gogme zó belangrijk is. Frank was gewoon heel slim.

Plaats reactie