Martin Jol ex-trainer Ajax
Moderator: mods
Re: Martin Jol nieuwe trainer Ajax
V/d Boog zal gewild hebben dat Jol het eerst met de aanvallende middenvelders probeerde die er al waren.
Nog steeds eens met Boem.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
En Wielaert en Bruno waren ook niet zo lang daarvoor gekocht voor de verdediging... lastig allemaal!
IK GELOOF!!!!!!
-
Kan verschillende redenen hebben. Geen geschikte kandidaten te koop of hij had de hoop dat Wielaert (die in de voorbereiding nog kansen kreeg) en Oleguer goed genoeg waren.joey schreef:@GangstaRib: misschien was het een idee geweest om een verdediger aan te trekken? Een betere dan Atouba, bedoel ik dan.
Whitey on the moon.
Ik kijk niet iedere wedstrijd, maar ik zie wel het grootste gedeelte van de wedstrijden. Wat mij vooral opvalt is dat Ajax aardig voetbalt als ze thuis geen weerstand krijgen (wedstrijd tegen Heerenveen??). Maar zodra de tegenstander zich niet ingraaft en fel op de bal speelt dan lijkt het wel alsof iedereen vergeet wat zijn functie in het veld is. Dan Ik probeer hier zo weinig mogelijk naar PSV te verwijzen. Maar ik zal het een keer toch doen. PSV speelde een draak van een wedstrijd tegen Roda, maar toch zijn ze niet echt in de problemen gekomen. Iederen bleef vanuit zijn positie en zijn functie spelen waardoor de wedstrijd onder controle bleef. Dit kon doordat iedereen wist waar hij de ander kon verwachten. En dit mis ik ds bij Ajax. Zodra het moeilijk wordt gaat iedereen lopen forceren en dingen doen die ze helemaal niet hoeven te doen (De Zeeuw die opkomt, bijvoorbeeld).GangstaRiB schreef:Kijk jij iedere wedstrijd van Ajax, Harm? Of baseer je nu alles op de wedstrijd tegen AZ, die inderdaad aan Ajax' kant niet goed was. Kijk een wedstrijdtopic van een aantal maanden terug en toen was iedereen lyrisch. Want we hebben voor de winter, echt een paar behoorlijke potten gespeeld.Harm schreef:Dan blijft het toch raar en daar ben jij niet de enige in. Sommigen blijven Jol ophemelen met argumenten die niet te controleren zijn, of zelfs onwaar zijn... Ondanks dat Ajax helemaal niks is opgeschoten ten opzichte van de vorige seizoenen. Want niet alleen presteert Jol niets beter dan zijn voorganger. Die voorganger presteerde ook niet beter dan zijn voorganger. Zowel niet qua spel als qua punten.
Rishi geeft Jol in ieder geval het voordeel van de twijfel. Jullie twijfelen niet eens en roepen dat het positiespel goed is, de looplijnen goed zijn, etc. Dat is gewoon niet zo. Zowel het spel als de resultaten vallen tegen.
Dus ja, er is progressie. Ja, Jol presteert beter.
Er is in de selectie een hoop duidelijkheid (gevalletje Lindgren zal je altijd houden. Zo heeft PSV ook lopen leuren met Salcido of Lazovic bijvoorbeeld). De spelers lopen met Jol weg en dat was onder Bassie wel anders.
Misschien nog niet in punten, maar dat is voor mij op dit moment bijzaak. Ik had voor dit seizoen toch niet verwacht (wel gehoopt natuurlijk) dat we mee zouden doen om de titel. Daar heeft Bassie teveel voor kapot gemaakt.
En ik vind dat Jol dit veel duidelijker neer had moeten zetten
Ten slotte: Hierboven wordt de opmerking gemaakt dat de sfeer nu goed is in tegenstelling tot onder Van Basten. Maar ik kan genoeg persberichtjes boven water toveren waarin staat dat het allemaal geweldig was. Zelfs een Suarez die roept dat hij nog nooit zo'n goede coach had gehad als Van Basten.
-
Omdat Ajax Heerenveen wegspeelt, is dat gelijk geen weerstand? Of is Ajax gewoonweg te goed?Harm schreef:Ik kijk niet iedere wedstrijd, maar ik zie wel het grootste gedeelte van de wedstrijden. Wat mij vooral opvalt is dat Ajax aardig voetbalt als ze thuis geen weerstand krijgen (wedstrijd tegen Heerenveen??). Maar zodra de tegenstander zich niet ingraaft en fel op de bal speelt dan lijkt het wel alsof iedereen vergeet wat zijn functie in het veld is. Dan Ik probeer hier zo weinig mogelijk naar PSV te verwijzen. Maar ik zal het een keer toch doen. PSV speelde een draak van een wedstrijd tegen Roda, maar toch zijn ze niet echt in de problemen gekomen. Iederen bleef vanuit zijn positie en zijn functie spelen waardoor de wedstrijd onder controle bleef. Dit kon doordat iedereen wist waar hij de ander kon verwachten. En dit mis ik ds bij Ajax. Zodra het moeilijk wordt gaat iedereen lopen forceren en dingen doen die ze helemaal niet hoeven te doen (De Zeeuw die opkomt, bijvoorbeeld).GangstaRiB schreef:Kijk jij iedere wedstrijd van Ajax, Harm? Of baseer je nu alles op de wedstrijd tegen AZ, die inderdaad aan Ajax' kant niet goed was. Kijk een wedstrijdtopic van een aantal maanden terug en toen was iedereen lyrisch. Want we hebben voor de winter, echt een paar behoorlijke potten gespeeld.Harm schreef:Dan blijft het toch raar en daar ben jij niet de enige in. Sommigen blijven Jol ophemelen met argumenten die niet te controleren zijn, of zelfs onwaar zijn... Ondanks dat Ajax helemaal niks is opgeschoten ten opzichte van de vorige seizoenen. Want niet alleen presteert Jol niets beter dan zijn voorganger. Die voorganger presteerde ook niet beter dan zijn voorganger. Zowel niet qua spel als qua punten.
Rishi geeft Jol in ieder geval het voordeel van de twijfel. Jullie twijfelen niet eens en roepen dat het positiespel goed is, de looplijnen goed zijn, etc. Dat is gewoon niet zo. Zowel het spel als de resultaten vallen tegen.
Dus ja, er is progressie. Ja, Jol presteert beter.
Er is in de selectie een hoop duidelijkheid (gevalletje Lindgren zal je altijd houden. Zo heeft PSV ook lopen leuren met Salcido of Lazovic bijvoorbeeld). De spelers lopen met Jol weg en dat was onder Bassie wel anders.
Misschien nog niet in punten, maar dat is voor mij op dit moment bijzaak. Ik had voor dit seizoen toch niet verwacht (wel gehoopt natuurlijk) dat we mee zouden doen om de titel. Daar heeft Bassie teveel voor kapot gemaakt.
En ik vind dat Jol dit veel duidelijker neer had moeten zetten
Ten slotte: Hierboven wordt de opmerking gemaakt dat de sfeer nu goed is in tegenstelling tot onder Van Basten. Maar ik kan genoeg persberichtjes boven water toveren waarin staat dat het allemaal geweldig was. Zelfs een Suarez die roept dat hij nog nooit zo'n goede coach had gehad als Van Basten.
En over de sfeer in de ploeg, het is een publiek geheim dat niemand in de selectie (op Suarez en een paar sterkhouders na) wist waar hij aan toe was. Steek/Vermeer, Rommedahl/Kennedy, Urby door het hele veld gesleurd. En nee, niemand zal zo maar even zeggen dat Van Basten er niks van kan. Dan teken je én je eigen doodvonnis en die van de trainer. Je weet toch wel hoe dat werkt?
Whitey on the moon.
Ik vind Ajax thuis (uitzonderingen daargelaten) redelijk goed voetballen naar de mogelijkheden die er zijn. Met of zonder jouw genoemde weerstand! Tegen PSV speelde Ajax eerder dit seizoen ook niet onaardig, we kregen toen toch wel wat weerstand?Harm schreef:
Ik kijk niet iedere wedstrijd, maar ik zie wel het grootste gedeelte van de wedstrijden. Wat mij vooral opvalt is dat Ajax aardig voetbalt als ze thuis geen weerstand krijgen (wedstrijd tegen Heerenveen??).
Weerbaarheid, daarin is Ajax nog wat instabiel ja, inherent aan het gemis van sterke voetballende persoonlijkheden door het gehele elftal. Wellicht kan Jol daarin de verdedigende organisatie wat gaan verbeteren de komende maanden. We shall see...Maar zodra de tegenstander zich niet ingraaft en fel op de bal speelt dan lijkt het wel alsof iedereen vergeet wat zijn functie in het veld is.
Positioneel voetbal. Kijk, nog een verbeterpunt waaraan gewerkt dient te worden door Jol en Danny Blind. Je bent sterk in het noemen van verbeterpunten heb ik zo opgemerkt.Dan Ik probeer hier zo weinig mogelijk naar PSV te verwijzen. Maar ik zal het een keer toch doen. PSV speelde een draak van een wedstrijd tegen Roda, maar toch zijn ze niet echt in de problemen gekomen. Iederen bleef vanuit zijn positie en zijn functie spelen waardoor de wedstrijd onder controle bleef. Dit kon doordat iedereen wist waar hij de ander kon verwachten. En dit mis ik ds bij Ajax. Zodra het moeilijk wordt gaat iedereen lopen forceren en dingen doen die ze helemaal niet hoeven te doen (De Zeeuw die opkomt, bijvoorbeeld).
Desondanks kijk ik nog altijd liever naar Ajax dan naar dat slaapverwekkende PSV-voetbal, ondanks de voorsprong in punten en ondanks dat zij wat verder in hun ontwikkeling lijken te zijn.
Dat mag je vinden. Maar is het niet bij je opgekomen dat spelers als Suarez en Demy misschien zelf vaak het initiatief nemen in het veld, bij gebrek aan bereidheid om de kar te trekken bij andere spelers?En ik vind dat Jol dit veel duidelijker neer had moeten zetten
Aan de jou de taak om in schatten welke opmerkingen oprecht gemaakt zijn of niet.Ten slotte: Hierboven wordt de opmerking gemaakt dat de sfeer nu goed is in tegenstelling tot onder Van Basten. Maar ik kan genoeg persberichtjes boven water toveren waarin staat dat het allemaal geweldig was. Zelfs een Suarez die roept dat hij nog nooit zo'n goede coach had gehad als Van Basten.
AFCA!
Lijken te zijn?Starring schreef:Desondanks kijk ik nog altijd liever naar Ajax dan naar dat slaapverwekkende PSV-voetbal, ondanks de voorsprong in punten en ondanks dat zij wat verder in hun ontwikkeling lijken te zijn.
Dan heb jij dit seizoen volgens mij geen wedstrijden van PSV gezien...het is inderdaad niet het meest attractieve voetbal (met name in de EL), maar over het algemeen geeft PSV weinig weg, is dominant, laat aardig positiespel zien en creëert voldoende kansen. Het benutten van die kansen is wel een probleem en het mag nog aanvallender, maar na vorig seizoen heb ik alle begrip voor de huidige instelling.
Jij noemt het slaapverwekkend, maar het is natuurlijk geen toeval dat PSV al 39 (!) wedstrijden ongeslagen is.
Ajax scoort meer dan PSV, maar men is ontzettend afhankelijk van Suarez. Ajax pakt veel punten door zijn individuele klasse, niet door het goede positiespel. Ajax kan goed voetballen en doet dat af en toe ook, maar het is minder degelijk dan PSV en het team lijkt af en toe los zand. De ondergrens is lager, om het maar even in voetbaljargon te zeggen.
Maar ik vind dat Jol een onderscheid moet maken tussen positief en negatief initiatief. Positief zou is het bijvoorbeeld door het team te coachen als de tegenstander met een diepere of minder diepe middenvelder speelt waardoor een medespeler in de problemen komt of zwemt. Negatief initiatief is het in mijn ogen wanneer een speler zaken gaat forceren, daardoor uit positie loopt en zijn medespelers in de problemen breng (zoals de beruchte rushes van Stam). Jol moet deze inschatting maken en spelers corrigeren wanneer dit laatste voorkomt. En dat moet hij dus ook doen als De Zeeuw of Suarez het doet. Die jongens doen het niet omdat ze iemand in de problemen willen brengen, maar omdat ze iets willen forceren, maar dat kan juist problemen opleveren. En dat is de taak van Jol. Eriksen of Alderweireld bijsturen kan iedere coach. Suarez of De Zeeuw bijsturen is echter wat lastiger.Dat mag je vinden. Maar is het niet bij je opgekomen dat spelers als Suarez en Demy misschien zelf vaak het initiatief nemen in het veld, bij gebrek aan bereidheid om de kar te trekken bij andere spelers?
Die opmerkingen zijn volgens mij nooit oprecht, maar ze dienen alleen het belang van de speler.Aan de jou de taak om in schatten welke opmerkingen oprecht gemaakt zijn of niet.
Ik ben van mening dat de stap die PSV nu zet de juiste is. En ik denk ook dat het eenvoudiger is om PSV vanuit deze basis aanvallender te laten spelen, dan Ajax vanuit deze basis gecontroleerder. Ik denk niet dat het gebeurt bij PSV, maar de basis ligt er gewoon.Desondanks kijk ik nog altijd liever naar Ajax dan naar dat slaapverwekkende PSV-voetbal, ondanks de voorsprong in punten en ondanks dat zij wat verder in hun ontwikkeling lijken te zijn.
Ok, PSV is in bepaalde opzichten wat verder. Maar ik moet het nog zien 14 maart in de Arena, aan die (overigens knappe) ongeslagen status moet toch eens een eind komen.Baseman schreef:
Lijken te zijn?
Ik heb PSV vooral de eerste helft van het seizoen aan het werk gezien, daar baseer ik mij voornamelijk op. Al zal het veldspel en manier van spelen niet zo gek veel verandert zijn, lijkt mij. PSV is dit seizoen weer PSV. Zakelijk bijzonder doch oersaai!Dan heb jij dit seizoen volgens mij geen wedstrijden van PSV gezien...het is inderdaad niet het meest attractieve voetbal (met name in de EL), maar over het algemeen geeft PSV weinig weg, is dominant, laat aardig positiespel zien en creëert voldoende kansen. Het benutten van die kansen is wel een probleem en het mag nog aanvallender, maar na vorig seizoen heb ik alle begrip voor de huidige instelling.
Jij noemt het slaapverwekkend, maar het is natuurlijk geen toeval dat PSV al 39 (!) wedstrijden ongeslagen is.
Mee eens!Ajax scoort meer dan PSV, maar men is ontzettend afhankelijk van Suarez. Ajax pakt veel punten door zijn individuele klasse, niet door het goede positiespel. Ajax kan goed voetballen en doet dat af en toe ook, maar het is minder degelijk dan PSV en het team lijkt af en toe los zand. De ondergrens is lager, om het maar even in voetbaljargon te zeggen.
AFCA!
Dat is ook weer vreemd, de basis is er bij Psv, maar het gebeurt niet.Zak je dan als trainer niet door de mand ?.De kans om het nog beter te maken, aanvallend voetbal is toch de beste aanval ?.Aanvallender voetbal is ook nog eens aantrekkelijker voor het publiek ..Harm schreef:Ik ben van mening dat de stap die PSV nu zet de juiste is. En ik denk ook dat het eenvoudiger is om PSV vanuit deze basis aanvallender te laten spelen, dan Ajax vanuit deze basis gecontroleerder. Ik denk niet dat het gebeurt bij PSV, maar de basis ligt er gewoon.
Raar, de basis ligt er gewoon, maar Psv gaat niet aanvallender voetballen
Blij met de punten ...
Er zijn zeker verbeterpunten. Wat dat betreft is Jol ook nog maar een groentje he. Dit is zijn 1e topclub.
IK GELOOF!!!!!!
Pardon ?.Rishi schreef:Er zijn zeker verbeterpunten. Wat dat betreft is Jol ook nog maar een groentje he. Dit is zijn 1e topclub.
Blij met de punten ...
HSV is niet de absolute top in Duitsland en Tottenham ook niet in Engeland. Daar moet je ook mee kunnen werken...
IK GELOOF!!!!!!
En je bedoelt ?.Rishi schreef:HSV is niet de absolute top in Duitsland en Tottenham ook niet in Engeland. Daar moet je ook mee kunnen werken...
Blij met de punten ...
Ok mooi, nu ga je een stapje verder. Ik denk dat Jol die onderscheid wel ziet en ook wel aangeeft, maar het wordt lastig om persoonlijkheden als Suarez of De Zeeuw ervan te overtuigen dat zij anders moeten reageren bij teleurstelling (onnodig achterstand in de doelpuntenmarge, het uitblijven van die ene bevrijdende treffer of die uitgespeelde kans) zij zijn gewoon stukken beter dan de rest van de ploeg. Die moeten wél reageren, de manier waarop kan zoals jij aangeeft een stuk positiever inderdaad. Jol kan daarin zijn coaching wat aanpassen, maar die negatieve energie zit helaas sterk opgesloten in hun spel. Kortom, ik zoek het wat meer in het voorkomen van dat negatieve. In het spelersmateriaal. Ok, die type spelers zijn nu niet voor handen, hoewel ik hoge verwachtingen van Lodeiro heb (ook zo'n winnaar), zullen we toch wat meer moeten saneren en gericht moeten gaan inkopen...Harm schreef:
Maar ik vind dat Jol een onderscheid moet maken tussen positief en negatief initiatief.
Positief zou is het bijvoorbeeld door het team te coachen als de tegenstander met een diepere of minder diepe middenvelder speelt waardoor een medespeler in de problemen komt of zwemt. Negatief initiatief is het in mijn ogen wanneer een speler zaken gaat forceren, daardoor uit positie loopt en zijn medespelers in de problemen breng (zoals de beruchte rushes van Stam). Jol moet deze inschatting maken en spelers corrigeren wanneer dit laatste voorkomt. En dat moet hij dus ook doen als De Zeeuw of Suarez het doet. Die jongens doen het niet omdat ze iemand in de problemen willen brengen, maar omdat ze iets willen forceren, maar dat kan juist problemen opleveren. En dat is de taak van Jol. Eriksen of Alderweireld bijsturen kan iedere coach. Suarez of De Zeeuw bijsturen is echter wat lastiger.
Dat Ajax nog altijd absolute top is!999 schreef:En je bedoelt ?.Rishi schreef:HSV is niet de absolute top in Duitsland en Tottenham ook niet in Engeland. Daar moet je ook mee kunnen werken...

AFCA!
Dat het verwachtingspatroon bij Ajax hoger ligt dan hij verwacht. Ik denk dat Ajax 1 van de moeilijkste clubs ter wereld is.
IK GELOOF!!!!!!
Omdat deze coach de kans op een tegendoelpunt zo klein mogelijk wil maken. Eigenlijk voetbalt iedere club die iets klaarspeelt in Europa zo. En PSV is nog niet ver genoeg om twee speelstijlen te beheersen. Tegen de kleinere clubs krijgt PSV trouwens ontzettend veel kansen, vaak al in de eerste 10 minuten. We hebben alleen geen killer zoals Suarez rondlopen.
Suarez is geen killer. Anders hadden we nu bovenaan gestaan.
IK GELOOF!!!!!!
Suárez is geen killer, maar wel een garantie op kansen.
Voor wat betreft De Zeeuw. Zoiets heeft ook met hierarchie (en dus met de kwaliteiten van de overige spelers) te maken. Ter vergelijking: Seedorf liep naast Van der Vaart in Oranje overal en nergens, maar naast Pirlo hield hij zich keurig aan zijn taak. Zelfoverschatting is spelers eigen.
Voor wat betreft De Zeeuw. Zoiets heeft ook met hierarchie (en dus met de kwaliteiten van de overige spelers) te maken. Ter vergelijking: Seedorf liep naast Van der Vaart in Oranje overal en nergens, maar naast Pirlo hield hij zich keurig aan zijn taak. Zelfoverschatting is spelers eigen.
Nog steeds eens met Boem.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Dit meen je toch niet serieus? Ik ben eerder geneigd om te zeggen dat we hoger hadden gestaan als Gregory niet zo stond te pitten tegen Twente en NAC.Rishi schreef:Suarez is geen killer. Anders hadden we nu bovenaan gestaan.
Begrijp me niet verkeerd hoor. Suarez is geweldig en onze beste, belangrijkste speler. Alleen noemde Harm hem een killer. Nou vind ik hem dus geen killer. Tegen Twente had hij moeten scoren, tegen NAC had hij moeten scoren en tegen Sparta had hij moeten scoren.
Maar ik denk dat je mij verkeerd begrijpt. We staan dankzij Suarez nog 3e!
Maar ik denk dat je mij verkeerd begrijpt. We staan dankzij Suarez nog 3e!
IK GELOOF!!!!!!
Dit vind ik echt onzin. Rutten presteert veel beter dan Stevens en Lodeweges deden. Waarom kan Jol dan niet veel beter dan MvB presteren? MvB was volgens velen de slechtste trainer die Ajax ooit heeft gehad. Dan zegt het veel over Jol dat ie het geen haar beter doet, lijkt me.GangstaRiB schreef: Daar heeft Bassie teveel voor kapot gemaakt.
Ik ben het met je eens. Hoe moeilijk ik het ook vind om een PFV'er gelijk te geven met z'n mening aangaande Ajax. Ik verwacht echt het onmogelijke niet, maar wel iets meer dan hetgeen me ook dit seizoen weer geboden wordt.Harm schreef: En ik vind dat Jol dit veel duidelijker neer had moeten zetten
Ik heb Ajax dit seizoen een aantal goede wedstrijden (Groningen, Anderlecht (ja, uit), H'veen, 2e helft bij AZ) zien spelen, maar het gros was wederom benedenmaats. RKC, PSV, Sparta, Heracles, Roda, Twente, Utrecht, NEC, NAC, AZ, de bekerwedstrijden: breek me de bek niet open.
Het is nog altijd een 'durcheinander'. Veel gedraaf, weinig idee. En dat lijkt me toch de hand van de trainer. Onder een goede trainer zou er beter gespeeld worden. Dat Jol in de eerste 5 competitiewedstrijden 4 linksbacks nodig had, was een veeg teken. De man was zoekende en is nog altijd zoekende. En zijn elftal ook.
Misschien gaat hij pas beginnen als hij een geheel nieuw elftal heeft? Hij neemt soms heel sterk afstand van zijn team.
Het stinkt aan alle kanten!
.. Leg eens uit ?.joey schreef:Misschien gaat hij pas beginnen als hij een geheel nieuw elftal heeft? Hij neemt soms heel sterk afstand van zijn team.
Blij met de punten ...
Ik snapte hem ook al niet.