Eerste 25 minuten vrij open en veel omschakelmomenten. Daarna nam AZ het heft in handen, tot de 1-0. Vervolgens werd Ajax juist gevaarlijk in de omschakeling, al verliep ook dat zeer stroef, en is AZ niet meer gevaarlijk geweest. Volgens mij is AZ dit seizoen nog nooit teruggekomen van een achterstand. AZ combineert veel makkelijker, terwijl Ajax vooral dankzij Suárez minimaal net zo gevaarlijk werd. Opvallend trouwens hoe weinig de backs van Ajax overlapten, terwijl zeker de eerste helft er voor AZ wel wat te halen viel in defensief opzicht. Poulsen dook bijvoorbeeld regelmatig op in de rug van Van der Wiel en Anita heeft het één op één sowieso zwaar. Tweede helft werd dat beter hersteld door Ajax toen Van der Wiel meer op één lijn met het centrum ging spelen en Anita sneller kort zat op het moment dat Dembélé/El Hamdaoui werd aangespeeld. Waar je bij Ajax eens op moet letten is het kleine verschil in afstand tussen Vertonghen en Alderweireld. Die kruipen heel dicht tegen elkaar aan omdat ze in de ruimte tussen hun in heel kwetsbaar zijn (Vertonghen kwetsbaar over rechts, Alderweireld over links). Gevolg is dat Van der Wiel en Anita zowel in de één op één duels als bij lange ballen vaak hele matige/late rugdekking krijgen.D_skilled schreef:Ajax gaat geslacht worden in de omschakeling.
Vermeer laat wat mij betreft weer eens zien dat hij niet minder is dan Stekelenburg. Natuurlijk heeft Vermeer het vorig seizoen niet goed gedaan toen hij vaste basisspeler werd, maar Stekelenburg maakt ook wekelijks fouten. Die twee ontlopen elkaar niets. Op z'n lengte na vind ik Vermeer in alles net wat beter.Ajaciedjuh schreef:Je moet niet vergeten dat we zonder veel basisspelers (Maarten, Enoh, De Zeeuw, Pantelic en ..... Lodeiro) spelen.
Hij en Suárez begrijpen elkaar maar mondjesmaat. De Jong zet ook veel te laat de vooractie in en speelt altijd te dicht op de spits. Had overigens wel weer 3/4 goede momenten in de buurt van de zestien, zoals ie dat eigenlijk ook altijd wel heeft.Marijn schreef:Tsjonge jonge, De Jong. Wat een matige voetballer zeg.
Het is natuurlijk wel Van Bastens geschipper om Eriksen in een lastige uitwedstrijd voor de leeuwen te gooien ten koste van Aissati, om hem er vervolgens een week later weer naast te zetten.
En het zegt genoeg dat Lindgren vijf maanden op de tribuneplek heeft moeten zitten en nu twee keer als basisspeler weer prima speelt. Beide wedstrijden gewoon een 6,5, wat mij betreft.