Italië
Moderator: mods
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Re: Italië
Jazeker! Italië heeft een serieus probleem met toeschouwersaantallen. De stadions van de Serie A clubs stammen allemaal uit 1990. Daarmee bedoel ik dat veel stadions zijn uitgebreid of gebouwd zijn voor het WK toen, maar die toeschouwers haalt men nu bij lange niet meer. Er zijn dus veel minder toeschouwers, maar door de kolossale omvang van die stadions lijkt het nog leger. Dat zie je dan ook terug in Olimpico, Delle Alpi, San Siro/Giuseppe Meazza en San Paolo.
De bezoekersaantallen bij de middenmoters (dus ook Napoli, Samp, Genoa) zijn nog altijd wel redelijk, al lijkt het op tv ook altijd nog maar niets. Bijvoorbeeld, Bari speelde dit weekend thuis tegen Siena voor 15400 man, maar als je San Nicola erbij pakt, dan is dat echt een groots stadion waar je 50.000 man kan bergen. Ziet er dan ook echt niet uit op televisie, hoor.
Conclusie, ja de toeschouwers lopen erg terug, maar Italië moet vooral zijn stadions eens aanpakken. Bij Juventus is men dat nu ook aan het doen, want per 2011 zal men spelen in een nieuw onderkomen. Biedt volgens mij plaats voor 40.000 man en dat zal wel wat warmte uitstrallen. Ter vergelijk, in dat kille Delle Alpi passen nu zo'n 70.000 man.
De bezoekersaantallen bij de middenmoters (dus ook Napoli, Samp, Genoa) zijn nog altijd wel redelijk, al lijkt het op tv ook altijd nog maar niets. Bijvoorbeeld, Bari speelde dit weekend thuis tegen Siena voor 15400 man, maar als je San Nicola erbij pakt, dan is dat echt een groots stadion waar je 50.000 man kan bergen. Ziet er dan ook echt niet uit op televisie, hoor.
Conclusie, ja de toeschouwers lopen erg terug, maar Italië moet vooral zijn stadions eens aanpakken. Bij Juventus is men dat nu ook aan het doen, want per 2011 zal men spelen in een nieuw onderkomen. Biedt volgens mij plaats voor 40.000 man en dat zal wel wat warmte uitstrallen. Ter vergelijk, in dat kille Delle Alpi passen nu zo'n 70.000 man.
- peter
Kleine toevoeging, aangezien Beloki het echt heeft over CL en Europees voetbal. In Italië telt die hele Europese campagne amper joh. Voor de CL komen er nog wel aardig wat mensen op af (Milan - Zurich zit voor 2/3e vol met 50.000 mensen), maar die hele EL heeft nog nooit geleefd. Een Roma - Fulham trekt zo'n 20.000 man in Olimpico. Tsja, dan lijkt het net alsof er echt geen hond in het stadion zit, want ook daar kunnen er dik 70.000 in.
Hier een mooi lijstje:
http://soccernet.espn.go.com/stats/atte ... 08&cc=5739
Hier een mooi lijstje:
Tja, qua veiligheid zijn ze ook achterop geraakt bij landen als Engeland, Duitsland en zelfs Nederland. Van Frankrijk en Spanje weet ik het eigenlijk niet.
Ik bedoel, als je zelfs een brommer de tweede ring van het San Siro weet binnen te krijgen om deze vervolgens naar beneden te gooien is er iets goed mis. Laat ik het maar niet hebben over andere geweldadigheden in en rondom de Italiaanse stadions en wedstrijden.
Ik bedoel, als je zelfs een brommer de tweede ring van het San Siro weet binnen te krijgen om deze vervolgens naar beneden te gooien is er iets goed mis. Laat ik het maar niet hebben over andere geweldadigheden in en rondom de Italiaanse stadions en wedstrijden.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent
Inderdaad. Die stadions zijn echt lelijk. Ben in de kleedkamer van Inter en Milan geweest.... daar moesten ze een tijdje op pelots staan. Vind Italiaanse wedstrijden ook door de sfeer gewoon dramatisch.
IK GELOOF!!!!!!
Zo, in Belgie hebben ze er een hele toptien van gemaakt:
http://www.gva.be/nieuws/sport/voetbal- ... wagen.aspx
Al klopt de datum volgens mij niet, het scooter incident was in de perionde 2004-2006 geloof ik.
http://www.gva.be/nieuws/sport/voetbal- ... wagen.aspx
Al klopt de datum volgens mij niet, het scooter incident was in de perionde 2004-2006 geloof ik.
-
Wow... 17000 man per wedstrijd bij Juve.....Das echt weinig.Peter schreef:Kleine toevoeging, aangezien Beloki het echt heeft over CL en Europees voetbal. In Italië telt die hele Europese campagne amper joh. Voor de CL komen er nog wel aardig wat mensen op af (Milan - Zurich zit voor 2/3e vol met 50.000 mensen), maar die hele EL heeft nog nooit geleefd. Een Roma - Fulham trekt zo'n 20.000 man in Olimpico. Tsja, dan lijkt het net alsof er echt geen hond in het stadion zit, want ook daar kunnen er dik 70.000 in.
Hier een mooi lijstje:
Whitey on the moon.
Terwijl ze in de rest van Italie de populairste ploeg zijn. Er zaten zelfs meer toeschouwers bij het gedegradeerde Torino, de populairste ploeg van Turijn.
Wel grappig trouwens, afgelopen zomer in Venetie vraag ik in een sportzaak met een heleoboel originele voetbalshirts of ze Torino nog hebben in een maatje L. Na lang zoeken was het antwoord nee, zegt die verkoper: "But we have the jersey of Juventus, they also play in Turin."

Wel grappig trouwens, afgelopen zomer in Venetie vraag ik in een sportzaak met een heleoboel originele voetbalshirts of ze Torino nog hebben in een maatje L. Na lang zoeken was het antwoord nee, zegt die verkoper: "But we have the jersey of Juventus, they also play in Turin."

-
- AT Toto winner 15/16
Volgens mij zijn de toeschouwersgemiddelden van de Eredivisie nu zelfs hoger dan de Serie A, dat had je vroeger nooit kunnen denken.
Dat valt nog wel mee. Als je datzelfde linkje van Peter volgt en voor het huidige seizoen kiest krijg je onderstaande gemiddeldes. In Duitsland zit het bommetje vol elke week. Maar afgezet tegen het inwonertal (Duitsland 80 miljoen, Engeland, Frankrijk en Italie 60 miljoen en Spanje 45 miljoen) doen we aardig mee.brigade zuid schreef:Volgens mij zijn de toeschouwersgemiddelden van de Eredivisie nu zelfs hoger dan de Serie A, dat had je vroeger nooit kunnen denken.
German Bundesliga - Unofficial Average Attendance: 42,175
English Premier League - Unofficial Average Attendance: 33,736
Spanish Primera División - Unofficial Average Attendance: 28,760
Italian Serie A - Unofficial Average Attendance: 24,363
French Ligue 1 - Unofficial Average Attendance: 20,534
Dutch Eredivisie - Unofficial Average Attendance: 19,676
Scottish Premier League - Unofficial Average Attendance: 14,949
Russian Premier League - Unofficial Average Attendance: 13,178
Portuguese Liga - Unofficial Average Attendance: 12,012
-
- AT Toto winner 15/16
Het lijkt me ook echt een feestje om fan te zijn in Duitsland; echte voetbalstadions met grote staantribunes, geen combi's, vooraf lekker een paar pullen halve liter weizbier naar binnen werken met een bratwurst.
-
- Site Admin & Toto winner WC 2010
Inderdaad, fantastisch.brigade zuid schreef:Het lijkt me ook echt een feestje om fan te zijn in Duitsland; echte voetbalstadions met grote staantribunes, geen combi's, vooraf lekker een paar pullen halve liter weizbier naar binnen werken met een bratwurst.
Als je dan denkt wat je hier in Nederland door moet maken. Midden in de nacht opstaan voor een combiregeling, hopen dat je het überhaupt overleefd, sommige wedstrijden zijn niet te zien, alles alcoholvrij, je moet je aan 1001 regeltjes houden....
Wat doen we hier nog?!

Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!
- Daily Blind
Helemaal mee eens. Erg gezellige sfeer in en rondom de stadions. Lekker biertjes drinken met je Ajax shirt tussen de uit en thuis supporters is daar geen probleem. Ga elk jaar ongeveer naar 3 wedstrijden over de grens. Echt een aanrader!brigade zuid schreef:Het lijkt me ook echt een feestje om fan te zijn in Duitsland; echte voetbalstadions met grote staantribunes, geen combi's, vooraf lekker een paar pullen halve liter weizbier naar binnen werken met een bratwurst.
-
Zowiezo vind ik de Bundesliga één van de aantrekkelijkste competities. Ook in Duitsland wordt goed beleid gevoerd waardoor Engelse (sheiks die een club kopen) of Spaanse (clubs met honderden miljoenen schuld) toestanden daar niet voorkomen. Stadions zijn gevuld met echte liefhebbers die elkaar niet naar het leven staan. En het voetbal is ook van een aardig hoog niveau.brigade zuid schreef:Het lijkt me ook echt een feestje om fan te zijn in Duitsland; echte voetbalstadions met grote staantribunes, geen combi's, vooraf lekker een paar pullen halve liter weizbier naar binnen werken met een bratwurst.
Whitey on the moon.
En alle fans lopen door elkaar, geen gezeik. Ja, was het hier maar zo.brigade zuid schreef:Het lijkt me ook echt een feestje om fan te zijn in Duitsland; echte voetbalstadions met grote staantribunes, geen combi's, vooraf lekker een paar pullen halve liter weizbier naar binnen werken met een bratwurst.
Ik vind de BuLi ook leuk, al spreekt de Spaanse competitie me meer aan. Met de PL heb ik niets, dat is een groot circus.
(En stilletjes ben ik dol op de Serie A. Maar dat wordt steeds moeilijker.)
Het stinkt aan alle kanten!
autootje heen
gelsenkrchen
shalke kijken
bier slempen
hotelletje
lekker weer terug
kost geen drol, dikke pret, stadionsfeer fantastisch
gelsenkrchen
shalke kijken
bier slempen
hotelletje
lekker weer terug
kost geen drol, dikke pret, stadionsfeer fantastisch
NOOIT meer Seedorf a.u.b.
- peter
Juventus onder druk. Ze zullen moeten winnen van Inter, want anders is het voor hen al over en sluiten.
- peter
Hele aparte 1-0 voor Juventus. Zie nog steeds niet hoe die bal er in ging. Mourinho is in ieder geval naar de tribune gestuurd. 

- peter
De tackles vliegen je om de oren. Pffff.
- peter
D'r staan er 3 vrij voor Buffon en Eto'o kopt em diagonaal in. 1-1.
Bij de eerste goal werd de bal nog lichtjes van richting veranderd. De keeper stond toen al vast in het gras.
Harde wedstrijd. 3 om 2 kansen. Dramatisch verdedigd trouwens door Juventus bij het kopbaldoelpunt van Eto'o.
- peter
Matige pot vooral.
2-1 Juventus. Tegen de verhouding, maar een snelle uitbraak en Cesar die de bal onnodig loslaat. Marchisio maakt een aardige actie en stift de 2-1 van dichtbij er in.
2-1 Juventus. Tegen de verhouding, maar een snelle uitbraak en Cesar die de bal onnodig loslaat. Marchisio maakt een aardige actie en stift de 2-1 van dichtbij er in.
- peter
En we gaan vechten. 
Melo eraf met 2x geel. Terecht.
En afgelopen. Juventus is back in the race. Verdiende overwinning, al was het allemaal maar errug matig.

Melo eraf met 2x geel. Terecht.
En afgelopen. Juventus is back in the race. Verdiende overwinning, al was het allemaal maar errug matig.
Seedorf heeft gescoord voor Milan. Huntelaar er in de 69e minuut in maar niet gescoord.
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09