Scouting, financiele zaken en toekomst
Moderator: mods
-
Re: Scouting, financiele zaken en toekomst
Voor Ajax begrippen betalen ze CL salarissen aan de spelers.
Ach... je kan toch alleen maar huilen om het feit dat een speler als Sno (for God sake) 1,5 miljoen per jaar opstrijkt?
Dan verdien je toch gewoon een pas op de plaats?
Ach... je kan toch alleen maar huilen om het feit dat een speler als Sno (for God sake) 1,5 miljoen per jaar opstrijkt?
Dan verdien je toch gewoon een pas op de plaats?
Whitey on the moon.
- Giacomo Puccini
Het probleem zit hem niet in de hoogte van het salaris, maar in het feit dat hij uberhaupt voor Ajax speelt. Want het is geen Ajax materiaal. Als hij goed genoeg is voor Ajax mag hij van mij 1,5 miljoen vedienen, geen enkel probleem mee. En de beste (Suarez) mag van mij best 2,5 miljoen verdienen. Dat verdient hij voor de club namelijk makkelijk terug, en dan heb ik het nog niet eens over wat hij voor ons verdient als we hem verkopen.
Het gaat er om dat je geen 10 aanvallers onder contract moet hebben die allemaal het salaris van een basisspeler opstrijken, terwijl we er maar 2 opstellen. De rest zit op de tribune of hobbelt mee in Jong Ajax. Dát is het probleem!
Het gaat er om dat je geen 10 aanvallers onder contract moet hebben die allemaal het salaris van een basisspeler opstrijken, terwijl we er maar 2 opstellen. De rest zit op de tribune of hobbelt mee in Jong Ajax. Dát is het probleem!
Ajax!
Slop zegt van wel. Dat wil zeggen dat Ajax betaalt wat het zou kunnen betalen als het steeds CL speelde. Niet dat Ajax betaalt wat Chelsea betaalt, neem ik aan.Giacomo Puccini schreef:Champions League salarissen betaalt Ajax niet hoor, maak je geen illusies.
Dat is waar. Maar dan nog zijn de salarissen te hoog. Blijkbaar. Want anders gingen ze niet omlaag.Wel betaalt Ajax aan Jong Ajax spelers Europa League salarissen. Daar zit het probleem! Door te weinig continuïteit in de technische staf en verkeerde scouting is een situatie gegroeid waarin spelers als Lindgren, Ogararu, Luque, Oleguer, Silva, Sno, Wielaert, Aissati, Sulejmani, Atouba en Cvitanich de laatste seizoenen in Jong Ajax voetballen. Dat is waanzin en kan een club met een begroting van 60 miljoen niet bekostigen zonder verlies te draaien.
Ik vind dat Slop weg moet. Van Basten 32 miljoen geven, had hij soms een zonnesteek opgelopen of zo?Slop heeft als financieel verantwoordelijke iedere keer toestemming gegeven toen deze mensen onder contract kwamen, dus hij is mede schuldig.

Het stinkt aan alle kanten!
- Giacomo Puccini
Ok, op die manier. Dan nog kun je salarissen op twee manieren opvatten. De salarispost (alle salarissen bijelkaar) of een salaris van een individuele speler. Gezien hier een boekhouder aan het woord is neem ik aan dat hij doelt op de salarispost, en dan ben ik het met hem eens. Te veel spelers zorgen automatisch voor een te hoge salarispost. De quote van Slop en de context kunnen hier mogelijk duidelijkheid in brengen.joey schreef:Slop zegt van wel. Dat wil zeggen dat Ajax betaalt wat het zou kunnen betalen als het steeds CL speelde. Niet dat Ajax betaalt wat Chelsea betaalt, neem ik aan.Giacomo Puccini schreef:Champions League salarissen betaalt Ajax niet hoor, maak je geen illusies.
Wie zegt dat de salarissen omlaag gaan? Ik heb die quote niet gelezen.joey schreef:Dat is waar. Maar dan nog zijn de salarissen te hoog. Blijkbaar. Want anders gingen ze niet omlaag.Giacomo Puccini schreef:Wel betaalt Ajax aan Jong Ajax spelers Europa League salarissen. Daar zit het probleem! Door te weinig continuïteit in de technische staf en verkeerde scouting is een situatie gegroeid waarin spelers als Lindgren, Ogararu, Luque, Oleguer, Silva, Sno, Wielaert, Aissati, Sulejmani, Atouba en Cvitanich de laatste seizoenen in Jong Ajax voetballen. Dat is waanzin en kan een club met een begroting van 60 miljoen niet bekostigen zonder verlies te draaien.
Hij heeft fouten gemaakt die hij wat mij betreft zelf gaat recht zetten. Ik ben niet zo van de afrekencultuur, meer van continuïteit creëeren en de lerende organisatie. Ik denk oprecht dat mensen kunnen leren van hun fouten, en dat dit tot betere beslissingen in de toekomst zal leiden dan wanneer steeds maar nieuwe mensen worden aangesteld (wat op zichzelf al heel veel geld kost) en nieuwe mensen nieuwe fouten laten maken.joey schreef:Ik vind dat Slop weg moet. Van Basten 32 miljoen geven, had hij soms een zonnesteek opgelopen of zo?Giacomo Puccini schreef: Slop heeft als financieel verantwoordelijke iedere keer toestemming gegeven toen deze mensen onder contract kwamen, dus hij is mede schuldig.
Uiteraard op voorwaarde dat iemand wel de benodigde competenties heeft. In hoeverre Slop hierover beschikt, dat weet ik ook niet. Daarvoor weet ik te weinig van deze man.
Ajax!
Oké, ik had even snel samengevat wat Slop over die salarissen zei, maar hier de quote:
Lijkt me duidelijk genoeg, toch? Die forse salarissen zijn niet de salarissen van de jeugdspelers op de Toekomst, neem ik aan.De broekriem moet worden aangehaald. Bezuinigen kan niet overal. De investeringen in een state of the art-stadion kunnen we niet weggummen. De forse salarissen zijn een enorme bron van zorg. We doen een stap terug. We hebben jaren in een Champions League-kostuum geleefd. Nu moeten we een Europe League-pak aan.
- Giacomo Puccini
Precies wat ik dacht. Dit is boekhouderstaal Joey. Die denken altijd in posten, dus in dit geval de salarispost. Slop heeft het echt niet over het salaris van Suarez, Vertonghen of Emanuelson.
De salarispost moet bij Ajax omlaag, geen twijfel over mogelijk. Dus in plaats van 30 spelers met een A-selectie salaris, ga je terug naar een kleine 20 spelers met een A-selectie salaris. Jong Ajax kost dit jaar aan salaris, even een grove schatting, ongeveer 10 miljoen euro. Dat moet weer terug naar 1-2 miljoen. Dat zou makkelijk moeten kunnen, want een jong talent verdient maar een modaal salaris. Wekelijks laat je 1, hooguit 2 jongens uit de A-selectie meedoen in Jong Ajax. Gasten die terugkomen van een blessure of een tijd niet aan spelen zijn toegekomen in het eerste. Maar structureel mogen spelers die 2 miljoen verdienen niet in Jong Ajax uitkomen, het is van de gekken dat dit zo gegroeid is.
De salarispost moet bij Ajax omlaag, geen twijfel over mogelijk. Dus in plaats van 30 spelers met een A-selectie salaris, ga je terug naar een kleine 20 spelers met een A-selectie salaris. Jong Ajax kost dit jaar aan salaris, even een grove schatting, ongeveer 10 miljoen euro. Dat moet weer terug naar 1-2 miljoen. Dat zou makkelijk moeten kunnen, want een jong talent verdient maar een modaal salaris. Wekelijks laat je 1, hooguit 2 jongens uit de A-selectie meedoen in Jong Ajax. Gasten die terugkomen van een blessure of een tijd niet aan spelen zijn toegekomen in het eerste. Maar structureel mogen spelers die 2 miljoen verdienen niet in Jong Ajax uitkomen, het is van de gekken dat dit zo gegroeid is.
Ajax!
-
niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op vr jan 01, 2010 1:05 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik vind het trouwens aandoenlijk hoezeer Harm zich zorgen maakt om Ajax' financiele positie. Dat heb ik bij PSV nou helemaal niet. 

Niet zo eenkennig.joey schreef: Ik vind dat Slop weg moet. Van Basten 32 miljoen geven, had hij soms een zonnesteek opgelopen of zo?
Olsen, Wouters, Koeman, LvG (Rosales) en het duo MvG / HtC hebben het net zo lekker gedaan. Je vrind Henk was bijv. medeverantwoordelijk voor de komst van Gentenaar, Ogararu, Roger, Gabri, Davids, Leonardo, Delorge, Rommedahl, Urzaiz, Kennedy, Colin en Heijblok.

Jol is in dat opzicht ook nog geen verbetering.
CA (en Don Kakkerlak) deed het wat dat betreft prima, eerlijk is eerlijk.
Tja, je zegt het. En wat die trainers ook deden, steeds ging Slop over de portemonnee. In het begin zal hij het niet zo hebben opgemerkt, maar op den duur mérk je toch dat het geld bij bakken de deur uitgaat zonder dat er kwaliteit voor terugkomt? Maar nee, lekker op dezelfde manier doorgaan.
Van Basten spande de kroon. 32 miljoen uitgegeven en vertel mij maar welke van zijn aankopen zijn transfersom nog waard is.

Van Basten spande de kroon. 32 miljoen uitgegeven en vertel mij maar welke van zijn aankopen zijn transfersom nog waard is.

We hadden het over Henk ten Cate, Joey.
Overigens is het EV niets meer dan het verschil tussen bezittingen en schulden en dat hoeft niets te maken hebben met je liquiditeit, Joey. Jouw eigen vermogen kan wel uit een volledig afgelost huis bestaan, terwijl je op je bankrekening geen cent hebt staan. En GP, ik vind 1,4 miljoen voor zowel Pantelic als Atouba fors. Ik kan me niet voorstellen dat een reservespeler van HSV meer dan 1,4 miljoen verdiend.
Overigens is het EV niets meer dan het verschil tussen bezittingen en schulden en dat hoeft niets te maken hebben met je liquiditeit, Joey. Jouw eigen vermogen kan wel uit een volledig afgelost huis bestaan, terwijl je op je bankrekening geen cent hebt staan. En GP, ik vind 1,4 miljoen voor zowel Pantelic als Atouba fors. Ik kan me niet voorstellen dat een reservespeler van HSV meer dan 1,4 miljoen verdiend.
De topic gaat over scouting en financiële zaken, de berichten vooral over het financiële, maar alleen voor de vetgedrukte namen is iets betaald, alles bij elkaar minder dan voor één Aissati. Gabri en Davids waren/zijn basisspelers! Rommedahl af en toe.Gentenaar, (...), Roger, Gabri, Davids, Leonardo, Delorge, Rommedahl, Urzaiz, Kennedy, Colin en Heijblok.
Ajax haalt om de een of andere reden altijd spelers, dat willen de supporters immers. De vraag is of Ajax de kwaliteit kan aantrekken die de supporters willen.
Jaren geleden bleek de verkoop van Richard Witschge de redding: er kwam geld binnen en Ajax richtte zich op de jeugd. Gebeurt dat weer? Het hoeft niet slechter te gaan: Gullit verlaat psv en het jaar erop wint psv de EC1. (Niet dat ik nu zoiets van Ajax of psv zal verwachten)
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!
Henk ten Cate én Martin van Geel dus. Waarbij Van Geel TD was, dus zich vooral met het transferbeleid en de scouting bezighield.goodfella schreef:We hadden het over Henk ten Cate, Joey.
In de VI stond een lijstje cijfers, daaruit kon je opmaken welke trainer en/of TD hoeveel geld had uitgegeven. Maar zo'n lijstje zegt ook niet alles. Het hangt er ook vanaf wat die trainer/TD heeft aangetroffen. De TD Van Gaal, die complimenten krijgt omdat hij geen schulden heeft gemaakt, kwam toen Ajax net een vermogen aan spelers (Zlatan, Maxwell, Trabelsi, enz.) had uitgegeven. Aankopen waren toen dus niet zo nodig. Van Geel daarentegen zag een stoet spelers gratis de deur uitlopen. Die moest dus wel kopen. Dat hij slechte spelers kocht, is dan weer een ander verhaal. (Overigens verkocht Ajax onder zijn regime o.a. Babel, Sneijder en De Mul en kocht het Suarez en KJH, dus al met al valt het nog wel mee. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat Van Geel en Ten Cate geen miskopen hebben gehaald. Integendeel zelfs.)
Ik heb het nergens gehad over liquiditeit. Zoals gezegd, ik dacht in mijn onschuld dat Ajax geld had. De waarde van spelers is natuurlijk betrekkelijk. Stel dat Urby zijn contract uitdient (niet denkbeeldig), dan is zijn waarde opeens nul.Overigens is het EV niets meer dan het verschil tussen bezittingen en schulden en dat hoeft niets te maken hebben met je liquiditeit, Joey. Jouw eigen vermogen kan wel uit een volledig afgelost huis bestaan, terwijl je op je bankrekening geen cent hebt staan. En GP, ik vind 1,4 miljoen voor zowel Pantelic als Atouba fors. Ik kan me niet voorstellen dat een reservespeler van HSV meer dan 1,4 miljoen verdiend.
Urby komt uit de jeugd, dus die heeft normaal gesproken een boekwaarde van nul.
Tellen dan alleen gekochte spelers mee bij het bepalen van het EV? Of schatten ze de waarde van de selectie in?
- Giacomo Puccini
Urby moet je na dit seizoen verkopen of zijn contract laten verlengen. Als hij niet wil verlengen stel je hem voor straf alleen nog maar als linksback op
Die Eriksen gaat het hopelijk maken als aanvallende middenvelder. Zou Ajax financieel goed uitkomen. Eriksen zit als jonge speler op een laag salaris, kost je geen transfersom, en Urby ligt momenteel denk ik goed in de markt. Moet je toch zeker 5 miljoen voor kunnen krijgen.

Die Eriksen gaat het hopelijk maken als aanvallende middenvelder. Zou Ajax financieel goed uitkomen. Eriksen zit als jonge speler op een laag salaris, kost je geen transfersom, en Urby ligt momenteel denk ik goed in de markt. Moet je toch zeker 5 miljoen voor kunnen krijgen.
Ajax!
Spelers uit eigen opleiding vertegenwoordigen inderdaad geen waarde op de balans. Enkel spelers die gekocht zijn staan voor de aankoopsom op de balans. Als in januari Juventus of Chelsea 15 miljoen voor v/d Wiel bieden, ben je hem kwijt. Dat geld zal dan helaas rechtstreeks in de zakken van de spelers stromen.
Spelers uit eigen opleiding mag je niet waarderen. Of beter gezegd, je mag ze enkel waarderen tegen de opleidingskosten als ik het goed heb. Een minimaal bedrag. Vrij logisch natuurlijk. Gebakken lucht moet immers voorkomen worden.joey schreef:Tellen dan alleen gekochte spelers mee bij het bepalen van het EV? Of schatten ze de waarde van de selectie in?
Hoe komen ze dan aan 45 miljoen? Even raden, Sulejmani is zeker 16 miljoen waard?goodfella schreef:Spelers uit eigen opleiding vertegenwoordigen inderdaad geen waarde op de balans. Enkel spelers die gekocht zijn staan voor de aankoopsom op de balans.
(Zeg nu niet dat Suarez 40 miljoen waard is, want dat is lang niet zeker. Kan zomaar 20 miljoen minder worden.)
Als in januari Juventus of Chelsea 15 miljoen voor v/d Wiel bieden, ben je hem kwijt. Dat geld zal dan helaas rechtstreeks in de zakken van de spelers stromen.
Ja, natuurlijk. We moeten ons erop voorbereiden dat Ajax gaat verkopen. Daarom heeft Ajax ook meegewerkt aan dat verhaal in VI, neem ik aan. Om de supporters duidelijk te maken dat het er niet goed uitziet.
- Giacomo Puccini
Dat laatste zinnetje is alleen niet waar. De transfersom gaat nog steeds naar Ajax. Is pure winst voor Ajax dan, want de speler stond niet geactiveerd op de balans.goodfella schreef:Spelers uit eigen opleiding vertegenwoordigen inderdaad geen waarde op de balans. Enkel spelers die gekocht zijn staan voor de aankoopsom op de balans. Als in januari Juventus of Chelsea 15 miljoen voor v/d Wiel bieden, ben je hem kwijt. Dat geld zal dan helaas rechtstreeks in de zakken van de spelers stromen.
Ajax!
Suarez stond voor 8 miljoen op de balans Joey. De transfersom. Inmiddels is er afgeschreven en zal hij voor een miljoen 5 op de balans staan gok ik zo.
En GP, de opbrengst zal nodig zijn om de liquiditeitspositie op peil te houden. Dat geld is bittere noodzaak om het gat in de begroting dicht te stoppen.
En GP, de opbrengst zal nodig zijn om de liquiditeitspositie op peil te houden. Dat geld is bittere noodzaak om het gat in de begroting dicht te stoppen.
Nee hoor, want ze kunnen nog lenen bij de ABN.
Er zal bij Ajax altijd verkocht moeten worden om de begroting sluitend te krijgen. Dat is volgens mij al lange tijd zo. Echter van paniekvoetbal hoeft nog geen sprake te zijn.
Er zal bij Ajax altijd verkocht moeten worden om de begroting sluitend te krijgen. Dat is volgens mij al lange tijd zo. Echter van paniekvoetbal hoeft nog geen sprake te zijn.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!
- Giacomo Puccini
Ja ok, bedoel je het zo. Nee, ik denk ook niet dat Jol er een nieuwe back van 15 miljoen van mag kopen...
Stel dat Sulejmani 16 miljoen heeft gekost en voor 5 jaar was gecontracteerd, dan staat hij nog maar voor 4/5 deel van 16 miljoen op de balans. Suarez staan nog voor ongeveer de helft van 8 miljoen (?) op de balans. Ogararu, Lindgren, Oleguer, Cvitanich, Silva, Kennedy, Wielaert, Sno en De Zeeuw zijn volgens mij allemaal spelers die voor een of meerdere miljoenen op de balans staan. Ik vergeet er vast nog wel een. In totaal kom je volgens mij op hooguit 30 miljoen.
Welke 45 miljoen bedoel je?joey schreef:Hoe komen ze dan aan 45 miljoen? Even raden, Sulejmani is zeker 16 miljoen waard?goodfella schreef:Spelers uit eigen opleiding vertegenwoordigen inderdaad geen waarde op de balans. Enkel spelers die gekocht zijn staan voor de aankoopsom op de balans.
(Zeg nu niet dat Suarez 40 miljoen waard is, want dat is lang niet zeker. Kan zomaar 20 miljoen minder worden.)
Stel dat Sulejmani 16 miljoen heeft gekost en voor 5 jaar was gecontracteerd, dan staat hij nog maar voor 4/5 deel van 16 miljoen op de balans. Suarez staan nog voor ongeveer de helft van 8 miljoen (?) op de balans. Ogararu, Lindgren, Oleguer, Cvitanich, Silva, Kennedy, Wielaert, Sno en De Zeeuw zijn volgens mij allemaal spelers die voor een of meerdere miljoenen op de balans staan. Ik vergeet er vast nog wel een. In totaal kom je volgens mij op hooguit 30 miljoen.
Ajax!
En Sulejmani voor vijftien zeker.goodfella schreef:Suarez stond voor 8 miljoen op de balans Joey. De transfersom. Inmiddels is er afgeschreven en zal hij voor een miljoen 5 op de balans staan gok ik zo.

Pure boekhoudkunde dus. Heeft weinig met de realiteit te maken.
-
- AT Toto winner 10/11
Het heeft inderdaad niets met de realiteit te maken. Maar met de realiteit van de voetbalwereld kun je natuurlijk geen enkel financieel beleid maken. Als Suarez morgen zijn kruisbanden allebei afscheurt is hij in één klap 20 miljoen minder waard, dat soort bedragen kun je dus nooit op je balans zetten, dat zou buiten natte vingerwerk ook gekkenwerk zijn.joey schreef:En Sulejmani voor vijftien zeker.goodfella schreef:Suarez stond voor 8 miljoen op de balans Joey. De transfersom. Inmiddels is er afgeschreven en zal hij voor een miljoen 5 op de balans staan gok ik zo.![]()
Pure boekhoudkunde dus. Heeft weinig met de realiteit te maken.
Overigens is het volgens mij zo dat een speler eigenlijk alleen maar op de balans staat omdat het restbedrag van de afschrijving ergens tijdelijk gestald moet worden. Voor alle duidelijkheid, de balans van een voetbalclub is zo goed als zinloos, aangezien de activa niets zeggen over de toestand van de club.