Scouting, financiele zaken en toekomst

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Jöhnk » ma nov 02, 2009 10:58 pm

Logisch, die trok samen met HTC onze grootverdiener Luque aan.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma nov 02, 2009 10:59 pm

Jöhnk schreef:Precies, en dat is de enige juiste conclusie. De salarissen moeten omlaag. Ajax leeft op te ruime voet.

Dat probleem los je niet op door Suarez te verkopen.
Inderdaad. En vooruitlopend op de nieuwe situatie (minder dure spelers, minder spelers, meer jeugdspelers) zal Ajax gaan verkopen zonder dat het geld dat daarbij vrijkomt (volledig) in nieuwe spelers gestopt gaat worden. De gaten moeten op een of andere manier opgevuld worden. Bovendien zal Ajax inderdaad Suarez wel willen verkopen om lucht te krijgen. Niet voor niets wordt hij de laatste weken vrij opzichtig in de markt gezet.

Ik vind het niet zo erg, hoor. Er is zoveel geld over de balk gegooid. Neem de salarissen. Blijkbaar is Suarez niet de best betaalde speler, dat is Oleguer. En juist de transfer van Oleguer is een schoolvoorbeeld van hoe het níet moet. Oleguer is niet meer zo jong, ook niet zo goed, heeft een forse transfersom gekost en verdient een kapitaal. Ajax kan beter investeren in jonge spelers als Suarez, die nog een stap omhoog kunnen maken binnen de club (ook financieel). Spelers die meteen in de hoogste categorie vallen, moet je misschien niet willen. Stel dat ze het niet redden, dan zit je ermee.
Ook bij de jeugd kan flink gewied worden. Geef niet meer zoveel jeugdspelers een contract. Scheelt toch weer.

Ajax zal dus beter moeten overwegen wie een contract krijgt en beter moeten scouten. Dat is alleen maar goed. Het kan nu niet meer bij woorden blijven, er moet echt iets gebeuren. Anders zijn we over een paar jaar inderdaad F. 2.
Het stinkt aan alle kanten!

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » ma nov 02, 2009 11:04 pm

Het probleem ligt niet alleen aan de uitgavenkant, maar ook aan de kant van de inkomsten. Dat moeten we niet uit het oog verliezen.

De hoogte van de salarissen zou ik niet op bezuinigen, want kwaliteit kost nu eenmaal geld. Wel zou ik korten op het aantal spelers dat je salaris betaalt. Dat gaat helaas niet van het ene op het andere moment, want contracten afkopen kost ook geld.

De oplossingen zijn dus:

1. Minder spelers kopen, gaten opvullen met eigen opleiding
2. Suarez verkopen
3. Champions League spelen

1. Komt goed uit, want Ajax heeft genoeg talent in de groep en Eriksen schijnt tegen de A-selectie aan te zitten;
2. dat ging toch al gebeuren en brengt veel geld in het laadje;
3. minimaal 1 keer in de twee jaar, en om te beginnen volgend seizoen.

Er is geen man over boord, maar Ajax moet nodig weer eens kampioen worden. Sportief een must - de supporters wachten al veel te lang op goede resultaten - maar financieel ook.
Ajax!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma nov 02, 2009 11:09 pm

Ik ben wel heel erg benieuwd wat er nu met Suarez gaat gebeuren. Ik snap ook wel dat we hem niet lang meer voor Ajax zullen zien spelen. Maar een transfer in de winterstop zou wel erg zuur zijn. Daarmee zou je verreweg je belangrijkste speler kwijtraken. Nummer 1 in doelpunten en assists. Het zou zomaar kunnen dat je af moet haken in de strijd om de landstitel als Suarez in de winterstop vertrekt.

Dat kost ook geld. En als je voor volgend seizoen moet gaan saneren is het toch wel erg lekker als Ajax eindelijk die 30e landstitel kan pakken en zich daarmee kwalificeert voor de CL. Dat is een veel beter uitgangspunt om te reorganiseren dan wanneer je wederom overal naast grijpt.
Nil volentibus arduum

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » ma nov 02, 2009 11:09 pm

joey schreef: Bovendien zal Ajax inderdaad Suarez wel willen verkopen om lucht te krijgen.
Dat zullen ze wel willen, ja. Dan is alles weer 'opgelost'.
Wat mij betreft blijft hij gewoon. Dat is even door de zure appel heen bijten bij de presentatie van de jaarcijfers, maar dat is dan niet anders. Werk ondertussen maar aan een echte oplossing.

Om te beginnen: Ajax kan geen spelers uit grotere competities meer halen. Die zijn te duur.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » ma nov 02, 2009 11:12 pm

joey schreef:Derksen zei ook dat hij de strik voor Suarez al had klaarliggen. Geen sprake van dat Ajax Luis aan zijn contract gaat houden in het geval zich in de winterstop een rijke club meldt.

Had ik ook niet verwacht, daar niet van. Ajax verkoopt eigenlijk altijd. Geen wonder als de directeur aan zo'n deal verdient.
Dat deed Valckx toch ook bij PSV? Gebeurt volgens mij overal. Het gevaarlijke voor Ajax is op dit moment dat de club Suárez gaat verkopen als de oplossing van alle problemen. Terwijl Suárez Ajax wellicht naar het kampioenschap en dus de Champions League kan schieten en hij na het WK waarschijnlijk minimaal net zoveel op zal leveren.

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » ma nov 02, 2009 11:13 pm

Helemaal waar Marillion, dus Ajax zou wel dom zijn om op het eerste het beste bod in te gaan. Ook vanuit financieel oogpunt kun je het seizoen beter afmaken met Suarez. Daar komt bij dat Suarez in 5 maanden tijd echt niet minder waard wordt. Het risico dat hij zijn kruisbanden afscheurt moet je dan maar nemen - gezien zijn medisch verleden best de gok waard.
Ajax!

Jesse

Bericht door Jesse » ma nov 02, 2009 11:16 pm

Zou het zo'n wereld van verschil (qua geld) zijn of Ajax Suarez in de winter of in de zomer verkoopt? Een evt. kampioenschap levert immers ook flink wat op; dan krijg je eindelijk weer eens CL-inkomsten. Het lijkt me dat dat een veel betere oplossing is dan steeds je beste spelers verkopen, weer geen kampioen worden, geen CL halen, en constateren dat we geen CL-salarissen meer kunnen betalen.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

joey
Erelid

Bericht door joey » ma nov 02, 2009 11:19 pm

Enganche schreef:Dat deed Valckx toch ook bij PSV? Gebeurt volgens mij overal.
Yep, en het verklaart een hoop. Bijvoorbeeld waarom Ajax op een sportief ongunstig moment cashte voor Zlatan, Sneijder en VDV. Hebben is hebben en krijgen is de kunst, nietwaar?
Het gevaarlijke voor Ajax is op dit moment dat de club Suárez gaat verkopen als de oplossing van alle problemen.
Mee eens. Ajax moet structureel te werk gaan en niet blij zijn met het geld en niets doen.

Terwijl Suárez Ajax wellicht naar het kampioenschap en dus de Champions League kan schieten en hij na het WK waarschijnlijk minimaal net zoveel op zal leveren.
Tja, wellicht. Waarschijnlijk. Dat weet je nooit.
GP: als Suarez zwaar geblesseerd raakt, is dat een ramp. Niet alleen sportief. Hij is de enige Ajacied die op dit moment écht veel geld waard is.

Met Jöhnk eens. Begin eens geen Oleguers, Atouba's en Luque's meer te halen.

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » ma nov 02, 2009 11:20 pm

Jesse schreef:Zou het zo'n wereld van verschil (qua geld) zijn of Ajax Suarez in de winter of in de zomer verkoopt? Een evt. kampioenschap levert immers ook flink wat op; dan krijg je eindelijk weer eens CL-inkomsten. Het lijkt me dat dat een veel betere oplossing is dan steeds je beste spelers verkopen, weer geen kampioen worden, geen CL halen, en constateren dat we geen CL-salarissen meer kunnen betalen.
Precies, dat zeg ik. Het probleem ligt minstens zo veel aan de inkomstenkant.
Ajax!

joey
Erelid

Bericht door joey » ma nov 02, 2009 11:24 pm

Jesse schreef:Zou het zo'n wereld van verschil (qua geld) zijn of Ajax Suarez in de winter of in de zomer verkoopt? Een evt. kampioenschap levert immers ook flink wat op; dan krijg je eindelijk weer eens CL-inkomsten. Het lijkt me dat dat een veel betere oplossing is dan steeds je beste spelers verkopen, weer geen kampioen worden, geen CL halen, en constateren dat we geen CL-salarissen meer kunnen betalen.
Dat zou je denken, maar zo zeker ben je er niet van dat je 'op jouw manier' de CL wel haalt. Ajax heeft immers jarenlang CL-salarissen betaald zonder dat dat het gewenste effect had.

Ajax moet domweg bezuinigen. Dan ontkom je er niet aan om in de salarissen te snijden want dat is de grootste uitgavenpost.

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » ma nov 02, 2009 11:26 pm

joey schreef:
Enganche schreef:Dat deed Valckx toch ook bij PSV? Gebeurt volgens mij overal.
Yep, en het verklaart een hoop. Bijvoorbeeld waarom Ajax op een sportief ongunstig moment cashte voor Zlatan, Sneijder en VDV. Hebben is hebben en krijgen is de kunst, nietwaar?
Het gevaarlijke voor Ajax is op dit moment dat de club Suárez gaat verkopen als de oplossing van alle problemen.
Mee eens. Ajax moet structureel te werk gaan en niet blij zijn met het geld en niets doen.

Terwijl Suárez Ajax wellicht naar het kampioenschap en dus de Champions League kan schieten en hij na het WK waarschijnlijk minimaal net zoveel op zal leveren.
Tja, wellicht. Waarschijnlijk. Dat weet je nooit.
GP: als Suarez zwaar geblesseerd raakt, is dat een ramp. Niet alleen sportief. Hij is de enige Ajacied die op dit moment écht veel geld waard is.

Met Jöhnk eens. Begin eens geen Oleguers, Atouba's en Luque's meer te halen.
Wij begrijpen elkaar.

Ajax voert al jaren een dramatisch aankoopbeleid. Geleid door vriendjespolitiek in plaats van goede scouting. Daar lijkt geen kentering in te komen. En dus is het vast beter wanneer een club als Ajax vaker moet terugvallen op de eigen jeugd. Er is een andere manier om aankopen te doen, maar op de een of andere manier lijkt dat bij Ajax niet mogelijk. Gooi het dan maar op de jeugd.

Rooie

Bericht door Rooie » ma nov 02, 2009 11:28 pm

Het heeft Ajax vaak geen windeieren gelegd dat ze door financieel zwaar weer jeugdspelers moesten inpassen. Laat niet onverlet dat het schandalig is hoe Ajax altijd met geld omgaat (zeker als er op een gegeven moment veel van is).

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » ma nov 02, 2009 11:29 pm

Dat een geblesseerde Suarez een ramp zou zijn zeg ik toch ook Joey. Maar aangezien hij nooit geblesseerd is geweest, zou ik het risico nemen. Er staat immers veel op het spel voor Ajax. Je wil kampioen worden en CL spelen en de kans dat dit lukt met Suarez is groter dan zonder Suarez.

In cijfers uitgedrukt: de kans dat je met Suarez kampioen wordt is 50% hoger, terwijl het risico dat Suarez geblesseerd raakt maar 5% is. Zo schat ik het ongeveer in. Ook vanuit financieel oogpunt zou je dan dom zijn als je Suarez vroegtijdig verkoopt. Want 50% kans meer op 10 miljoen Champions League inkomsten tegenover 5% risico dat je 30 miljoen pas een jaar of een half jaar later kunt incasseren, daar hoef ik niet lang over na te denken.

Dit seizoen wil Ajax trouwens ook nog ver komen in Europa. Een podium waar Suarez zich in the picture kan spelen, en waar Ajax per extra ronde misschien wel een miljoen kan verdienen.

Er is maar één conclusie mogelijk: Suarez in de winterstop verkopen is dom, dom, dom..... dus gewoon een leninkje bij ABN-Amro nemen.
Ajax!

joey
Erelid

Bericht door joey » ma nov 02, 2009 11:34 pm

Enganche schreef:Wij begrijpen elkaar.
Zeker. :biggthumpup.gif:
Ajax voert al jaren een dramatisch aankoopbeleid. Geleid door vriendjespolitiek in plaats van goede scouting. Daar lijkt geen kentering in te komen. En dus is het vast beter wanneer een club als Ajax vaker moet terugvallen op de eigen jeugd. Er is een andere manier om aankopen te doen, maar op de een of andere manier lijkt dat bij Ajax niet mogelijk. Gooi het dan maar op de jeugd.
Dat is natuurlijk geen toeval. Daar zit het geld.

Na het rapport-Coronel is de scouting niet verbeterd en ik zie dat ook niet zo snel gebeuren. Zeker niet omdat de trainer nu de touwtjes in handen heeft en duidelijk opkomt voor zijn belangen. Dus is het inderdaad waarschijnlijk het beste om de jeugd een kans te geven. Maar dan zal de jeugdopleiding wel verbeterd moeten worden. (Dat zal ook niet gemakkelijk zijn gezien de belangen van allerlei mensen, maar dat is weer een ander verhaal.)

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » ma nov 02, 2009 11:35 pm

Als er een gigantisch bod komt, ontkomt Ajax er niet aan om dat te overwegen. Dat is ons lot.

Neemt niet weg dat Ajax niet met hem moet gaan leuren om wat gaten te dichten. Suarez verkopen om het salaris van Atouba te kunnen betalen. Het idee alleen al. :excited.gif:

Jesse

Bericht door Jesse » ma nov 02, 2009 11:39 pm

joey schreef:Dat zou je denken, maar zo zeker ben je er niet van dat je 'op jouw manier' de CL wel haalt. Ajax heeft immers jarenlang CL-salarissen betaald zonder dat dat het gewenste effect had.

Ajax moet domweg bezuinigen. Dan ontkom je er niet aan om in de salarissen te snijden want dat is de grootste uitgavenpost.
Precies wat GP al zegt. Hoe groot acht je de kans dat Suarez aan het eind van het seizoen minder op gaat leveren en hoe groot acht je de kans dat Ajax met Suarez kampioen wordt. Dat weeg je tegen elkaar af. Kampioen en CL betekent niet alleen de CL-inkomsten, maar ook makkelijker spelers kunnen halen, meer aanzien etc.

Maar het staat buiten kijf dat men moet gaan bezuinigen. Maar niet op Suarez.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

joey
Erelid

Bericht door joey » ma nov 02, 2009 11:53 pm

Wij weten niet hoe hoog de nood is, Jesse.

Je weet niet of je met Suarez kampioen wordt. Zou kunnen, maar zou ook kunnen van niet. Aan een grotere kans heb je niets. Daar kan de schoorsteen niet van roken.

Jesse

Bericht door Jesse » ma nov 02, 2009 11:57 pm

Wat zou er zo ongelooflijk acuut zijn dat het niet kan wachten tot de zomer? Daarnaast kan je het geld ook lenen.

Van een bepaalde kans je schoorsteen inderdaad niet roken, maar het kan je wel helpen om een beslissing te nemen. En nee, je weet niet of die kans klopt. Maar je kan ook bepaalde aannames doen. Volgens mij kan je het financieel gezien gewoon op een rijtje zetten en dan je uiteindelijke risico berekenen als je Suarez tot de winterstop houdt.

Dat staat nog los van het gevoelsmatige aspect van evt. wéér geen kampioen worden, woede bij supporters etc.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma nov 02, 2009 11:59 pm

Dat klopt wel, maar iets zegt me dat ze bij Ajax een andere afweging maken.

We moeten maar hopen dat Jol het niet pikt.

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » di nov 03, 2009 12:01 am

joey schreef:Wij weten niet hoe hoog de nood is, Jesse.

Je weet niet of je met Suarez kampioen wordt. Zou kunnen, maar zou ook kunnen van niet. Aan een grotere kans heb je niets. Daar kan de schoorsteen niet van roken.
Haha, denk je dat? Ajax is een bedrijf en zoals in de meeste normale bedrijven zijn ook de beleidsmakers van Ajax veel bezig met het afwegen van risico's en kansen. Investeer ik in project A of speler B, wanneer is het juiste moment om te kopen of te verkopen, ga ik voor een risico met kans op rendement of is het beter om risicomijdend te werk te gaan en op safe te spelen.

Je hebt gelijk dat jij en ik niet weten hoe hoog de nood is, maar ik neig naar dat Ajax nog geen noodmaatregelen hoeft te nemen, het verhaaltje van Derksen ten spijt. Ajax zal gewoon een tijdelijk krediet afsluiten om de liquide middelen op peil te houden en over een half jaar Suarez verkopen voor heel veel geld.
Ajax!

Jesse

Bericht door Jesse » di nov 03, 2009 12:06 am

joey schreef:Dat klopt wel, maar iets zegt me dat ze bij Ajax een andere afweging maken.
Lijkt me juist niet. Om die evt. bonus als een speler vertrekt? Die krijgen ze dan ook als hij in de zomer vertrekt, met een evt. bonus voor het kampioenschap. Verkopen ze hem wel, en wordt Ajax weer geen kampioen, dan gaat het publiek weer klagen en voor je het weet gaan er weer koppen rollen.

LucaS

Bericht door LucaS » di nov 03, 2009 6:21 am

Wij weten best hoe hoog de nood is, kijk maar naar de onlangs gepresenteerde balans. Ajax heeft nog steeds een zeer gezonde balans, dus de nood is op korte termijn niet hoog. Maar Ajax moet wel serieus gaan bezuinigen, een operationeel resultaat van meer dan tien miljoen negatief zorgt er voor dat of je vermogen er snel doorheen gaat of je gedwongen bent elk jaar je beste speler(s) te verkopen. De acute problemen zijn een liquiditeitstekort waardoor Ajax moet gaan lenen. Maar zoals Jöhnk al zei, lenen is doodnormaal, dat doen alle bedrijven, dat doen alle clubs. Ajax zal met haar balans geen enkele moeite hebben een lening tegen gunstige voorwaarden af te sluiten. Vd Boog zal hard aan de slag moeten de Silva's, Wielaerts, Sno's, Lindgren's en dergelijke van de loonlijst af te krijgen, dat scheelt al een slok op een borrel.
I think I lost my fucking headache

mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19

Bericht door mattie » di nov 03, 2009 6:46 am

hoeveel wedstrijden nog tot aan de winterstop? daarna inderdaad wat er wordt gezegd contract afkopen en adieu!! wil je dat niet ... dan niet dan gaan we zoals het hier in nl gaat naar de rechter. In spanje en in andere landen gaat dat gelukkig anders...
Weer op zoek naar een Interim coach..

Aristides

Bericht door Aristides » di nov 03, 2009 9:11 am

De zaak moet worden toegespitst op de mogelijke verkoop van Suarez. Vergeet niet dat hij zelf daar ook iets in heeft te zeggen. Stel dat hij zijn contract wil uitdienen en gratis wegloopt? Of dat hij een jaar voor het einde van zijn contract voor € 10.000.000 weggaat of mag hij na drie jaar (Webster-arrest) al weg????

Stel dat hij geblesseerd raakt!

Het verkopen van overbodige spelers; ik vrees dat Ajax daar niet in uitblinkt, want wie mochten er afgelopen zomer weg, maar zijn gebleven?
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Plaats reactie