AZ - Ajax 25-10-2009

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

wimpey

Re: AZ - Ajax 25-10-2009

Bericht door wimpey » ma okt 26, 2009 8:10 pm

Naar HCE-maatstaven speelde Ajax een fantastische 2e helft, vind ik. De weliswaar aftakelende kampioen in eigen huis zo te kijk zetten: da's gewoon knap.

Enorm veel positiewisselingen en variatie voorin, zeer veel dynamiek op het middenveld, linies kort op elkaar: zo zien we het graag. Modern voetbal.

Zo laten staan dus, deze 11 hebben wel wat afgedwongen. Met spelvertragers als Aisatti, Pantelic en Cvitanich kom je niet tot zo'n teamprestatie. Die mogen in Dordt opdraven wat mij betreft.

Leuke analyse van CA idd. Ben trouwens niet met hem eens dat De Zeeuw de afspraken aan z'n laars lapte. Wel dat ie een belabberde 1e helft speelde. Maar Ajax had zowel offensief als defensief op het middenveld een man te weinig.

Na rust was het daar 3-3. Toen kregen pseudoleider Schaars (ontstellend zwak in de 2e helft, liet alles en iedereen lopen), Mendes en Martens effe een lesje voetbal van óns middenveld! :headbang.gif:

SylvievdVaart

Bericht door SylvievdVaart » ma okt 26, 2009 8:12 pm

POA, post wat vaker zo'n linkje, leuk! :blub.gif:
so you're a tough guy, like it really rough guy, just can't get enough guy, chest always so puffed guy

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » ma okt 26, 2009 8:43 pm

wimpey schreef:Na rust was het daar 3-3. Toen kregen pseudoleider Schaars (ontstellend zwak in de 2e helft, liet alles en iedereen lopen), Mendes en Martens effe een lesje voetbal van óns middenveld! :headbang.gif:
Voor rust was hij ook al één van de slechte aan AZ kant. Had veel overtredingen nodig, een lachwekkend zwakke vrije trap en die kans van hem had moeten hangen. Enige wapenfeit was dat hij zich een enkele keer vrij liep van De Zeeuw en Enoh, maar die speelden in de eerste helft dan ook weinig geconcentreerd, lieten Martens ook iedere keer vrij lopen. Nog één zo'n slechte wedstrijd en Schaars kan het WK vergeten.
Ajax!

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » ma okt 26, 2009 9:06 pm

joey schreef:
Thijs schreef:Komt dat in de eredivisie wel aan het licht? Ik zie voldoende situaties waarbij ik denk 'oef, tegen een scherpe/goede aanval is dit absoluut een tegengoal'. Dan staan er twee spelers lucht te dekken of zien een aanvaller volledig over het hoofd, maar gelukkig voor ons kan lang niet elke eredivisieclub daarmee omgaan.
Exact. Hier ben ik het helemaal mee eens.

Gelukkig dat we geen CL spelen. Daar zijn we echt niet aan toe.
Ons centrale duo achterin is naar Hollandse maatstaven uitstekend, kan geen FC Twente of PSV aan tippen. Op die leeftijd en met zo weinig ervaring is dat enorm knap. Die twee geven mij juist alleen maar goede hoop voor de Champions League, mocht Ajax dat ooit weer gaan spelen.

Zijn Toby en Jan dan al van het niveau Terry? Nee, nog niet. Ze kunnen nog genoeg verbeteren.

Zo heeft Alderweireld af en toe een Frank de Boertje, dan laat hij nog naief zijn man lopen. Maar tegen AZ viel zo'n moment niet te bespeuren, ook bij Vertonghen niet. En dit is toch een tegenstander met aanvallers van Champions League niveau, dus dat zegt wel wat.

Het is overigens te hopen dat Ajax volgend jaar weer Champions league speelt, anders zal de ontwikkeling van Jan en Toby stokken. Dan zoeken ze vanzelf een betere competitie op om een volgende stap in hun ontwikkeling te maken, zonder dat wij er de vruchten van plukken. Deze jongens staan over 2-3 jaar bij een absolute topclub in de basis, net als Van der Wiel trouwens.
GangstaRiB schreef:
Enganche schreef:Ach, als supporter of minder objectieve kijker snap ik best dat heel wat dingen je ontgaan. Maar als voetbal je echt interesseert is het gewoon heerlijk om naar de analyticus Adriaanse te luisteren.

Overigens was er met name in de eerste helft weer te zien hoe slecht er bij Ajax mensen worden overgenomen en zo nu en dan ook hoe moeilijk de centrumverdedigers van Ajax het hebben met beweeglijke/kruisende spitsen. Dat laatste lijkt wellicht wat onnozel omdat het al jaren zo gaat (Heitinga en Vermaelen hadden er ook veel moeite mee), maar het is soms echt schrijnend om te zien.
Dat komt omdat Verthongen geen pure verdediger is. Toen hij uitweek naar de zijkant om El-Ham af te stopen, bleef hij ook constant op minimaal 2 meter staan. Volgens mij deed hij dat ook bij de assist van Holman.

Ajax leidt gewoon geen echte verdedigers op, lijkt het wel. Heitinga was ook altijd shaky en een spelertje als Daley Blind is ook een leuke voetballer in balbezit, maar in duels is het drama.
Absurde uitspraken zijn dit, clichés die op dit moment totaal bezijden de waarheid zijn. 5 van de 5 achterin, inclusief de doelverdediger, zijn allemaal door Ajax opgeleid. Een andere jonge verdediger door Ajax opgeleid staat nu uitstekend te voetballen in de verdediging van Arsenal. Wat Anita en Urby betreft wil ik je dan nog gelijk geven dat dit geen echte verdedigers zijn, maar die anderen zijn echte verdedigers. Zo echt als maar zijn kan.
Ajax!

Nihad

Bericht door Nihad » ma okt 26, 2009 9:21 pm

Blind, Frank de Boer, Rijkaard, Reiziger etc waren ook geen 'echte' verdedigers. Voldeden prima.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma okt 26, 2009 9:33 pm

.. maar dergelijke spelers leidt Ajax ook al jaren niet meer op...
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

joey
Erelid

Bericht door joey » ma okt 26, 2009 9:47 pm

Boabdil schreef:Blind, Frank de Boer, Rijkaard, Reiziger etc waren ook geen 'echte' verdedigers. Voldeden prima.
O nee? Die jongens konden prima verdedigen. Knappe jongen die een duel won van Frank de Boer, bijvoorbeeld. En Rijkaard zag er onschuldiger uit, maar hij was net zo hard als Jaap Stam.
Het stinkt aan alle kanten!

goodfella

Bericht door goodfella » ma okt 26, 2009 10:13 pm

De opmerking een-Frank-de-Boertje is niet van gisteren.

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » ma okt 26, 2009 10:26 pm

Blijkbaar kun je prima een goede verdediger zijn, ook al heb je wel eens een moment van concentratieverlies. Frank de Boer was een geweldige verdediger hoor, dat hij af en toe een steekje liet vallen heb ik hem in ieder geval allang vergeven!

Nog een reden waarom we niet ieder steekje van Vertonghen, Alderweireld of Van der Wiel onder een vergrootglas moeten leggen, waarmee ik niet wil beweren dat ze eenzelfde toekomst tegemoet gaan als Frank de Boer.
Laatst gewijzigd door Giacomo Puccini op ma okt 26, 2009 10:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ajax!

joey
Erelid

Bericht door joey » ma okt 26, 2009 10:27 pm

Dat had niet met duels te maken, maar met lullige terugspeelballetjes en zo. Toen hij jong was bezondigde hij zich soms aan zoiets. Later niet meer.

Frank kon geweldig verdedigen.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma okt 26, 2009 10:41 pm

Absoluut, doe mij nu één zo'n speler. Maar goed, laten we niet proberen om het huidige elftal met die groep te vergelijken. Da's niet eerlijk.

Ik hoop dat Jol kan voortborduren op die 2e helft. Die gedrevenheid zou ik zo graag standaard willen zien. Want als deze groep dat doet dan ben je, met alle tekortkomingen die we hebben, gewoon titelkandidaat nummer 1.
Nil volentibus arduum

LucaS

Bericht door LucaS » di okt 27, 2009 6:47 am

Ach toen die jongens de leeftijd hadden van Vertonghen en Alderweireld werd gesproken over de patatgeneratie. EN volgens mij was dat niet als compliment bedoeld. Hoe langer geleden, hoe beter alles wordt
I think I lost my fucking headache

Toppie

Bericht door Toppie » di okt 27, 2009 8:53 am

Nijhuis in bres voor De Zeeuw door Mike Verweij
ALKMAAR - Scheidsrechter Bas Nijhuis vindt dat hij AZ-Ajax (2-4) tijdelijk had moeten staken wegens de kwetsende spreekkoren aan het adres van Ajacied Demy de Zeeuw. De oud-AZ'er werd uitgemaakt voor 'kanker-Jood', terwijl zijn moeder aan die ziekte lijdt. "Zeker als dit in de nabije omgeving van een voetballer speelt, moet je als scheidsrechter het spel stilleggen. Dat had ik achteraf moeten doen. Ook al ligt de eerste verantwoordelijkheid bij de veiligheidsmensen van de thuisclub."

Voor Nijhuis was het gedrag van de AZ-fans een smet op zijn prima optreden. "Ik was vooral met de wedstrijd bezig. Er zijn momenten dat je iets meekrijgt en dicht bij bepaalde vakken zijn de teksten duidelijker. Op televisie hoorde ik echter pas echt hoe massaal en langdurig de spreekkoren waren. Er had moeten worden ingegrepen."

De flarden die Nijhuis opving, waren voor de arbiter al reden om bij De Zeeuw langs te lopen. "Ik heb hem gezegd dat hij de teksten waarschijnlijk beter zou horen dan ik. Als het te erg werd, mocht hij direct bij me komen. Naar ik nu heb begrepen, wilde hij liever laten doorvoetballen om de fans niet die aandacht te geven, die ze zochten. Als hij het anders had gewild, de teksten te gortig waren geweest, had ik gestaakt."

Of het incident een staartje krijgt, weet Nijhuis niet. "Bij dit soort wedstrijden is altijd iemand van de KNVB aanwezig, die zich bezighoudt met spreekkoren. Ik kan alleen aangeven wat ik heb gehoord en dat heb ik gedaan." De verklaring van 'auditor' en arbiter liggen bij de aanklager betaald voetbal, die vandaag beslist of er een vooronderzoek wordt gestart.

joey
Erelid

Bericht door joey » di okt 27, 2009 9:28 am

LucaS schreef:Ach toen die jongens de leeftijd hadden van Vertonghen en Alderweireld werd gesproken over de patatgeneratie. EN volgens mij was dat niet als compliment bedoeld. Hoe langer geleden, hoe beter alles wordt
Dat ging over hun mentaliteit, niet over hun talent. Heb ik trouwens altijd onzin gevonden. Typisch een demagogisch trucje van Leo B. Ik geloofde en geloof er niets van dat spelers niet willen.

De huidige verdedigers van Ajax hebben best talent, maar secuur verdedigen zullen ze moeten leren. Het punt is dat we vier van die jongens op een rijtje hebben staan. Die moeten dus allemaal hun beginnersfouten nog maken. (Behalve Urby dan. Bij hem zijn het gewoon fouten.)

Pride of Amsterdam
AT Toto Admin

Bericht door Pride of Amsterdam » di okt 27, 2009 10:11 am

SylvievdVaart schreef:POA, post wat vaker zo'n linkje, leuk! :blub.gif:
Will do! :ajaxscarf.gif:
Op naar de vierde ster!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di okt 27, 2009 10:18 am

Nijhuis schreef: De flarden die Nijhuis opving, waren voor de arbiter al reden om bij De Zeeuw langs te lopen. "Ik heb hem gezegd dat hij de teksten waarschijnlijk beter zou horen dan ik. Als het te erg werd, mocht hij direct bij me komen. Naar ik nu heb begrepen, wilde hij liever laten doorvoetballen om de fans niet die aandacht te geven, die ze zochten. Als hij het anders had gewild, de teksten te gortig waren geweest, had ik gestaakt."
Wat een slappe houding is dit nou toch weer. Als scheidsrechter behoor je de baas te zijn op het veld. Hij moet niet aan De Zeeuw gaan vragen of hij het even wil melden als het te ver gaat. Hij moet gewoon zelf optreden tegen dit soort situaties. Nijhuis is verantwoordelijk, niet Demy de Zeeuw.
Nil volentibus arduum

T82

Bericht door T82 » di okt 27, 2009 11:25 am

Ik vind het anders een erg goede oplossing, precies om de reden die Nijhuis aangeeft.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di okt 27, 2009 11:36 am

Je moet de verantwoordelijkheid in dat soort situaties niet bij spelers neerleggen. Die moeten een wedstrijd spelen en hij moet het spel leiden en er op letten dat er geen dingen gebeuren die niet toelaatbaar zijn.

Je krijgt natuurlijk ook vreemde situaties als je het van een speler laat afhangen. Dan mag de ene keer iets wel en de andere keer weer niet. Dat kun je niet uitleggen aan het publiek. Mensen moeten zich gewoon fatsoenlijk gedragen. Natuurlijk mag er best wel wat worden geroepen en gezongen. Maar dit soort zaken gaan te ver. En als je met elkaar afspraken maakt over wat wel en wat niet toelaatbaar is dan moet je die afspraken ook handhaven.
Nil volentibus arduum

T82

Bericht door T82 » di okt 27, 2009 3:05 pm

En dan krijg je dus als supporters elke wedstrijd die je wilt gestaakt. Schiet ook niet op.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di okt 27, 2009 3:12 pm

Het moet dan ook niet blijven bij een kwartiertje staken. Want dan krijg je dat inderdaad.

Dit soort uitwassen, die je voor zover ik weet alleen bij voetbal ziet, kun je volgens mij maar op één manier de kop indrukken en dat is door er structureel hard tegen op te treden. Dat moet je dus niet af laten hangen van de mentale hardheid van het doelwit in kwestie. Gewoon de arbitrage laten optreden, één keer waarschuwen en als dat niet genoeg is staak je. En daar moet dan vervolgens ook een sanctie aan vast zitten voor de club én de supporters.
Nil volentibus arduum

Beloki

Bericht door Beloki » di okt 27, 2009 3:18 pm

De Zeeuw wilde niet staken. Dan moet je dat niet doen. Nijhuis doet dit gewoon prima. Door te staken geef je die mongolen exact wat ze willen, en dat gunde De Zeeuw ze niet. Terecht dat Nijhuis daarin meegaat.
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09

Jesse

Bericht door Jesse » di okt 27, 2009 3:22 pm

Door echt te staken (wedstrijd afgelopen, regelementaire nederlaag thuisclub etc.) geef je ze absoluut niet wat ze willen. Eens met Marillion, dat is de enige manier om er echt wat aan te doen.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Lionel

Bericht door Lionel » di okt 27, 2009 3:26 pm

GangstaRiB schreef:
Enganche schreef:Wat was Co gisteren weer geweldig he! Vertelde in 1 uitzending al meer voetbaltechnisch interessante dingen dan een Johan Derksen of Hugo Borst tijdens een heel seizoen vertellen. Zelfs Youri Mulder gaat er bijna normaal van praten en zinnige dingen van zeggen. Verhaal van de wedstrijd werd ook meteen duidelijk. De Zeeuw die z'n eigen wedstrijd speelde en het de eerste helft op alle fronten verloor van Schaars, Pantelic die nooit schuin van z'n tegenstander afloopt in de diepte en alleen maar loodrecht in de bal komt waarmee hij het Moreno heel makkelijk maakte (gaf Mulder aan), Emanuelson die nooit op een driemansmiddenveld hoort te spelen, Holman die met z'n diepgang na Arsenal en Heerenveen de zoveelste goede wedstrijd speelde, Dembele die van Vertonghen alle ruimte kreeg om Anita helemaal zoek te spelen, vervolgens de omzetting met Suarez in de spits die wel diagonaal wegloopt bij z'n man, Gabri die meer diepgang heeft dan Enoh en over Holman heen durfde te gaan, De Zeeuw die de bal meer naar voren kwijt kon in plaats van alles breed te moeten spelen op die mafketel, en vervolgens natuurlijk een aantal persoonlijke fouten van AZ die Ajax op weg hielpen.

Het was echt een fascinerende wedstrijd. En eentje met gevolgen, denk ik. Gabri komt er nu definitief in en misschien is het dan ook niet zo gek om De Zeeuw gewoon wat dieper te laten spelen. Loopt Jol wel het risico dat ie nog meer een blok neerzet en z'n ploeg afhankelijk maakt van de grillen van Suarez, maar de aanvallendere opties op het middenveld zijn niet dwingend genoeg en met die clown in de spits wordt het waarschijnlijk toch niets. Hij wordt misschien nog wat fitter, maar hij is gewoon veel te traag voor een moderne spits.
Precies, Pantelic gaat het gewoon niet worden. Adriaanse kan het perfect verwoorden, maar ik denk dat iedereen kon constateren dat het mét Pantelic gewoon hartstikke moeizaam liep.

Adriaanse is echt geweldig als analyticus. Dingen die je wel ziet gebeuren in een wedstrijd, maar je kan ze eigenlijk niet goed benoemen en Adriaanse die dat nog eventjes haarfijn uitlegd.
Nou denk ik dat iedereen veel van deze dingen kon benoemen hoor. Het is toch niet voor niks dat Gabri erin kwam voor Pantelic? 3 problemen opgelost!
IK GELOOF!!!!!!

willemien

Bericht door willemien » di okt 27, 2009 8:14 pm

joey schreef:Dat had niet met duels te maken, maar met lullige terugspeelballetjes en zo. Toen hij jong was bezondigde hij zich soms aan zoiets. Later niet meer.

Frank kon geweldig verdedigen.
Sóms?! Dat méén je niet. De eerste jaren dat hij achterin stond kwam er echt minstens iedere wedstrijd een keer een enorm off-moment. Tikkie terug, tikkie breed... man, dat heeft een goals gekost.

Enfin; er is dus voor die jonge Belgen nog hoop.

joey
Erelid

Bericht door joey » di okt 27, 2009 10:27 pm

Dat lijkt me enigszins overdreven, Willemien. Als dat namelijk zo was geweest, dan was Frank niet áltijd opgesteld. Spelers die elke week goals weggeven verdwijnen snel uit Ajax 1.

Plaats reactie