Jong Ajax

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

goodfella

Re: Jong Ajax

Bericht door goodfella » ma okt 19, 2009 8:15 pm

Zlatan Son of God schreef:

Jij doet nu net alsof een speler eenmaal zo is zoals hij geboren wordt en dat hij zich niet verder kan ontwikkelen. wat ik wil aangeven is dat een goede jeugdtrainer die aandacht heeft voor technische oefenstof en zich bezig houdt met ontwikkelingen van de spelers essentieel is voor het opleiden van spelers.
Trainers die er zitten voor hun eigen loopbaan zijn niet de mensen je nodig hebt in de opleiding.
Is ook niet objectief vast te stellen, jij en ik hebben immers nooit een seizoen lang elke dag meegelopen.

999

Bericht door 999 » ma okt 19, 2009 8:16 pm

goodfella schreef:
999 schreef:

Gaat niet over mij.Dat wil jij wel steeds, daar kom jij steeds mee aanzetten.Gaat over Jong AJAX ..

En nee, als Castillion een betere trainer had gehad dan was ie nu geen Messie .. maar wel beter als dat ie nu is ..
Jij haalt toch mij erbij. Poffertje. Maar jij hebt de grootste en langste hoor. Zo tevreden? En nu je snaveltje houden.

En of Castillion beter zou zijn geweest is een onzin opmerking, het is namelijk niet objectief te meten.
Nee hoor.Jij bent de professor hier.Daar hebben we zelfs een pooltje via PM over gehouden .. :drecul.gif:
Blij met de punten ...

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » ma okt 19, 2009 8:17 pm

LucaS schreef:
D_skilled schreef:Ach, ik weet niet waar iedereen zich druk om maakt. De verdediging was bagger. De kwetsbaarheid van Wielaert en Blind in grote ruimtes kwam aan het licht. Will heb ik altijd een doorsnee voetballer gevonden. Silva kan er nog minder van. Sarpong was weer zoals usual slordig in z'n passing. Dit alles zegt me niet zoveel, dit hele Jong Ajax is niet representatief.
Tja, ik begrijp de paniek ook niet helemaal. Het gaat niet om kampioen te worden of geolied teamspel. Er lopen een paar spelers die het eerste (kunnen) gaan halen, daar gaat het om.
Inderdaad. In Jong Ajax spelen sinds jaar en dag spelers die het betaalde voetbal niet eens halen.

In jeugdwedstrijden wordt nu eenmaal veel geprutst. Dat is niets nieuws.

Als ik lees dat de techniek bij de C1 slecht is, dan denk ik: nogal wiedes, want die spelers ZIJN slecht. Over een jaar of 10 spelen die bij AFC of wellicht Cambuur. Op die 1 of 2 spelers na. Of misschien ook niet. Soms levert een lichting niets op. Is ook vaak genoeg voorgekomen.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma okt 19, 2009 8:18 pm

Peter schreef:Omdat er dus altijd wel een passant is die het opeens in een jeugdexponent ziet zitten.
Maar wat is jouw definitie van een passant? Met betrekking tot de door jouw gegeven voorbeelden komen we dan aan bij Koeman, Blind en Martin van Geel. Allemaal in verschillende functies. Iedereen binnen een bedrijf is een passant (waarbij de mensen die op de voorgrond treden uiteraard vatbaarder zijn voor populistische besluiten dan andere werknemers).

Punt is volgens mij dat er geen gestructureerd leerplan bestaat, waarop trainers afgerekend kunnen worden. Dan kan een passant altijd door iemand aangesproken worden op zijn besluit om iemand wel/niet een contract uit te delen.

De linkerhand van Ajax weet niet wat de rechterhand doet. Dan krijg je dus gevallen waarin passanten de doorslag kunnen geven.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

999

Bericht door 999 » ma okt 19, 2009 8:19 pm

Maar zeg nu zelf van waar kom P. Huistra opeens uit de lucht vallen ..
Blij met de punten ...

goodfella

Bericht door goodfella » ma okt 19, 2009 8:20 pm

999 schreef:
goodfella schreef:
999 schreef:

Gaat niet over mij.Dat wil jij wel steeds, daar kom jij steeds mee aanzetten.Gaat over Jong AJAX ..

En nee, als Castillion een betere trainer had gehad dan was ie nu geen Messie .. maar wel beter als dat ie nu is ..
Jij haalt toch mij erbij. Poffertje. Maar jij hebt de grootste en langste hoor. Zo tevreden? En nu je snaveltje houden.

En of Castillion beter zou zijn geweest is een onzin opmerking, het is namelijk niet objectief te meten.
Nee hoor.Jij bent de professor hier.Daar hebben we zelfs een pooltje via PM over gehouden .. :drecul.gif:
Nou, poeh zeg. Geil is dat internet toch. Dat je, je zelfs via de PM druk maakt om mij. Wat doe je zoal nog meer via de PM, vieze gesprekjes met jongetjes voeren? :smallgrin.gif:

999

Bericht door 999 » ma okt 19, 2009 8:22 pm

goodfella schreef:
999 schreef:
goodfella schreef: Jij haalt toch mij erbij. Poffertje. Maar jij hebt de grootste en langste hoor. Zo tevreden? En nu je snaveltje houden.

Nou, poeh zeg. Geil is dat internet toch. Dat je, je zelfs via de PM druk maakt om mij. Wat doe je zoal nog meer via de PM, vieze gesprekjes met jongetjes voeren? :smallgrin.gif:

Chatten met je vrouw o.a. over je kort lontje .. :smallgrin.gif:
Blij met de punten ...

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » ma okt 19, 2009 8:25 pm

goodfella schreef:

Jij doet nu net alsof een speler eenmaal zo is zoals hij geboren wordt en dat hij zich niet verder kan ontwikkelen. wat ik wil aangeven is dat een goede jeugdtrainer die aandacht heeft voor technische oefenstof en zich bezig houdt met ontwikkelingen van de spelers essentieel is voor het opleiden van spelers.
Trainers die er zitten voor hun eigen loopbaan zijn niet de mensen je nodig hebt in de opleiding.
Is ook niet objectief vast te stellen, jij en ik hebben immers nooit een seizoen lang elke dag meegelopen.
Niet geheel nee, maar van 2003 - 2005 heb ik gemiddeld 3 dagen in de week trainingen op de toekomst bezocht en al ruim 6 jaar bezoek ik met grote regelmaat jeugdwedstrijden. Dus ik kan echt wel oordelen over de manier van trainen en van coachen van de jeugdtrainers.

999

Bericht door 999 » ma okt 19, 2009 8:28 pm

goodfella schreef:

Niet geheel nee, maar van 2003 - 2005 heb ik gemiddeld 3 dagen in de week trainingen op de toekomst bezocht en al ruim 6 jaar bezoek ik met grote regelmaat jeugdwedstrijden. Dus ik kan echt wel oordelen over de manier van trainen en van coachen van de jeugdtrainers.
Ach, dat is toch niks nieuws dat veel aankomende trainers alleen maar denken aan het kampioen worden ZSoG.Ik bedoel als ze maar een spits hebben die er tig inschopt en ze kampioen maakt lijkt het wel als je ziet hoe sommige teams spelen ..
Blij met de punten ...

Rooie

Bericht door Rooie » ma okt 19, 2009 8:29 pm

Voortaan gaarne minimaal 5 euro toegang vragen, wat heb ik me lopen ergeren aan dat oerdomme tokkiepubliek wat hier op afkwam...

Over de wedstrijd zelf heb ik verder niets te zeggen, was een straf om naar te kijken. Alleen Zeegelaar kon af en toe nog wat leuks op de mat leggen.

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » ma okt 19, 2009 8:31 pm

Klopt Voetske.. zoals ik al zei net. resultaat telt past in de laatste fase van de opleiding de A1 en het 2de.. de rest van de opleiding moet in het teken staan van de ontwikkelingen van de spelers op het gebied van techniek, snelheid, slimheid, tactisch inzicht, handelingsnelheid etc..

999

Bericht door 999 » ma okt 19, 2009 8:43 pm

Zlatan Son of God schreef:Klopt Voetske.. zoals ik al zei net. resultaat telt past in de laatste fase van de opleiding de A1 en het 2de.. de rest van de opleiding moet in het teken staan van de ontwikkelingen van de spelers op het gebied van techniek, snelheid, slimheid, tactisch inzicht, handelingsnelheid etc..
Juist.En het werken naar een team toe ZSoG.Zo dat je met combinatie voetbal zo'n verdediging als vanavond drie keer zoekt speelt en niet zoals te zien was dat bijna iedereen maar wat gaat lopen met de bal of voor de zestien in z'n eentje tig man meent te moeten proberen te passeren.

Trouwens genant om te zien hoe niemand b.v. de positie van Silva overnam toen ie geblesseerd was.
Blij met de punten ...

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » ma okt 19, 2009 8:47 pm

999 schreef:
Zlatan Son of God schreef:Klopt Voetske.. zoals ik al zei net. resultaat telt past in de laatste fase van de opleiding de A1 en het 2de.. de rest van de opleiding moet in het teken staan van de ontwikkelingen van de spelers op het gebied van techniek, snelheid, slimheid, tactisch inzicht, handelingsnelheid etc..
Juist.En het werken naar een team toe ZSoG.Zo dat je met combinatie voetbal zo'n verdediging als vanavond drie keer zoekt speelt en niet zoals te zien was dat bijna iedereen maar wat gaat lopen met de bal of voor de zestien in z'n eentje tig man meent te moeten proberen te passeren.

Trouwens genant om te zien hoe niemand b.v. de positie van Silva overnam toen ie geblesseerd was.
Ja idd.. dat was echt tenenkrommend. Dit is nu wat ik noem een gebrek aan tactisch vermogen wat is overgebracht in de jeugd. Maar ik zag de trainer Huistra ook niks doen..

999

Bericht door 999 » ma okt 19, 2009 8:50 pm

999 schreef:

Ja idd.. dat was echt tenenkrommend. Dit is nu wat ik noem een gebrek aan tactisch vermogen wat is overgebracht in de jeugd. Maar ik zag de trainer Huistra ook niks doen..
Raar, want positie overnemen leer je normaal gesproken al in de pupillen.Dat moet gewoon automatisch gebeuren.Desnoods effe in overleg op het veld, en dan zou oog kontact genoeg moeten zijn, danwel door de trainer .. maarja . .Huistra deed niks nee ..
Blij met de punten ...

joey
Erelid

Bericht door joey » di okt 20, 2009 9:46 am

Zlatan Son of God schreef:Op jonge leeftijd zijn alle spelers te kneden.. Techniek, handelingsnelheid, explosiviteit, snelheid etc. Het enige wat je nodig hebt zijn goede en gemotiveerde JEUGDtrainers en geen trainers die de jeugdafdeling zien als een stapje richting een eerste elftal.
Zo is dat. Ajax kan nog steeds prima jeugdspelers binnenhalen, maar aan de opleiding schort een hoop. Er vallen nu spelers af die, met een betere opleiding, van waarde hadden kunnen zijn voor Ajax 1. En voor creatieve spelers zijn het al helemaal barre tijden, die krijgen weinig ruimte met al dat systeemdenken.

We worden ingehaald. Echt waar.
Het stinkt aan alle kanten!

D_skilled

Bericht door D_skilled » di okt 20, 2009 11:36 am

De verschillen qua jeugdopleiding met andere clubs is inderdaad kleiner geworden in tegenstelling tot vroeger. Maar Ajax is nog steeds toonaangevend. In iedere Nederlands jeugdelftal is Ajax nog steeds de hofleverancier. Wat positief is is dat Jol de jeugdopleiding goed vind, maar hij wil hem top hebben. Doorstroom van de jeugd naar het eerste is bij Ajax nog altijd het hoogst van alle clubs in de Eredivisie. Het bewijs ligt hem in de 80 miljoen opbrengst van het verkopen van jeugdspelers in de laatste paar jaren. Dat is uniek.

Interview met Jol staat op Ajax.tv, btw.

999

Bericht door 999 » di okt 20, 2009 12:07 pm

joey schreef:
Zlatan Son of God schreef:Op jonge leeftijd zijn alle spelers te kneden.. Techniek, handelingsnelheid, explosiviteit, snelheid etc. Het enige wat je nodig hebt zijn goede en gemotiveerde JEUGDtrainers en geen trainers die de jeugdafdeling zien als een stapje richting een eerste elftal.
Zo is dat. Ajax kan nog steeds prima jeugdspelers binnenhalen, maar aan de opleiding schort een hoop. Er vallen nu spelers af die, met een betere opleiding, van waarde hadden kunnen zijn voor Ajax 1. En voor creatieve spelers zijn het al helemaal barre tijden, die krijgen weinig ruimte met al dat systeemdenken.

We worden ingehaald. Echt waar.
Hoe kom je er bij dat het systeem denken funest is voor creatieve spelers.Elke club hanteert een systeem.Zelfs het ozo creatieve Barcelona ..
Blij met de punten ...

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » di okt 20, 2009 8:46 pm

D_skilled schreef:De verschillen qua jeugdopleiding met andere clubs is inderdaad kleiner geworden in tegenstelling tot vroeger. Maar Ajax is nog steeds toonaangevend. In iedere Nederlands jeugdelftal is Ajax nog steeds de hofleverancier. Wat positief is is dat Jol de jeugdopleiding goed vind, maar hij wil hem top hebben. Doorstroom van de jeugd naar het eerste is bij Ajax nog altijd het hoogst van alle clubs in de Eredivisie. Het bewijs ligt hem in de 80 miljoen opbrengst van het verkopen van jeugdspelers in de laatste paar jaren. Dat is uniek.

Interview met Jol staat op Ajax.tv, btw.
Dat is juist negatief, want de jeugdopleiding is juist zeer matig.

D_skilled

Bericht door D_skilled » di okt 20, 2009 9:13 pm

Zlatan Son of God schreef:Dat is juist negatief, want de jeugdopleiding is juist zeer matig.
Positief dat hij inziet dat de jeugdopleiding van goed naar top moet, dat bedoelde ik. Ach, als de jeugdopleiding zeer matig was zou hij niet zoveel jeugdinternationals afleveren.

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » di okt 20, 2009 9:17 pm

D_skilled schreef:
Zlatan Son of God schreef:Dat is juist negatief, want de jeugdopleiding is juist zeer matig.
Positief dat hij inziet dat de jeugdopleiding van goed naar top moet, dat bedoelde ik. Ach, als de jeugdopleiding zeer matig was zou hij niet zoveel jeugdinternationals afleveren.
Durf je nu al te zeggen dat een grootdeel van die jeugdinternationals er nooit gaan komen, want die vallen zelf vaak in dit soort teams tegen.

D_skilled

Bericht door D_skilled » di okt 20, 2009 9:31 pm

Dat is een logische gang van zaken. Als je wordt opgeroepen dan betekent dat dat je in de ogen van de KNVB op dat moment bij de beste spelers van je leeftijdsgroep hoort. Dat is geen garantie dat je dat een jaar later ook nog bent. Kan immers zoveel veranderen. Het is wel een indicatie dat er talent zit in je desbetreffende jeugdteam.

Een voorbeeld is Marijn de Haas. In een vroeger verleden jeugdinternational geweest. Vervolgens stokte zijn ontwikkeling en mocht hij weg bij Ajax, nu spelend bij FC Volendam A1.

Rooie

Bericht door Rooie » di okt 20, 2009 9:43 pm

Typisch zo'n speler die op 1 kwaliteit teert, die krijgen het vaak lastig in de bovenbouw.

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » wo okt 21, 2009 6:21 pm

D_skilled schreef:Dat is een logische gang van zaken. Als je wordt opgeroepen dan betekent dat dat je in de ogen van de KNVB op dat moment bij de beste spelers van je leeftijdsgroep hoort. Dat is geen garantie dat je dat een jaar later ook nog bent. Kan immers zoveel veranderen. Het is wel een indicatie dat er talent zit in je desbetreffende jeugdteam.

Een voorbeeld is Marijn de Haas. In een vroeger verleden jeugdinternational geweest. Vervolgens stokte zijn ontwikkeling en mocht hij weg bij Ajax, nu spelend bij FC Volendam A1.
Bij de KNVB weten ze ook vaak de weg naar de wat kleinere clubs niet te vinden.. Dus dan kom je als snel uit bij de grotere clubs in NL zoals Ajax, feyenoord, psv etc..

D_skilled

Bericht door D_skilled » wo okt 21, 2009 6:33 pm

Bij de KNVB weten ze ook vaak de weg naar de wat kleinere clubs niet te vinden.. Dus dan kom je als snel uit bij de grotere clubs in NL zoals Ajax, feyenoord, psv etc..
Nee, ze komen bij de grote clubs uit omdat die ook de beste jeugdspelers in huis hebben. Komt vooral in de onder-15 voor dat er ook afgevaardigden zijn van kleine clubs, maar die worden daarna weer ook snel opgepikt door de grotere clubs. Leeftijdscategorieën daarboven spelen voor een groot deel alleen maar spelers van Ajax, Feyenoord of PSV. Het komt echter weleens voor dat een speler van een Jupiler League ploeg of van een kleine club in de Eredivisie erbij zit. Zo nu ook met het Nederlands elftal onder-17 met Bob Schepers (Cambuur Leeuwarden) en Bryan Smeets (MVV).

joey
Erelid

Bericht door joey » wo okt 21, 2009 9:08 pm

999 schreef:Hoe kom je er bij dat het systeem denken funest is voor creatieve spelers.Elke club hanteert een systeem.Zelfs het ozo creatieve Barcelona ..
Ja, maar ik heb het over de jeugd. Jeugdspelers moeten in de eerste plaats aan hun techniek werken. Tactiek is van minder belang. Een speler die over de bal kan kijken omdat hij een goede basistechniek heeft kan ook beter zijn tactische opdrachten uitvoeren. Daarnaast is van belang dat een speler kan improviseren en onder druk kan spelen.

In de opleiding van Ajax gaat van alles mis, want veel spelers met voldoende aanleg hebben een matige basistechniek.
Het stinkt aan alle kanten!

Plaats reactie