AZ is inderdaad wat overschat. Je hebt heus geen superspelers nodig om in Nederland kampioen te worden. AZ speelde vorig jaar vooral solide en gedreven. Dat gedrevene is nu weg en meteen komen de gebreken van de spelers aan het licht.
Ronald Koeman: „Vanuit vastigheid weer platvorm creëren om te gaan functioneren”
TERUG NAAR BASIS
ALKMAAR, dinsdag
Sinds AZ nog maar een paar maanden geleden per stoomboot van Sinterklaas Alkmaar werd binnengevaren als landskampioen, keek iedereen uit naar het moment dat de Champions League de kaasstad aandeed. Vandaag is het zover, maar de primeur tegen Standard Luik staat vooral in het teken van de vraag hoe de zwalkende kampioen weer met vaste hand de eigen koers kan gaan uitstippelen. Ronald Koeman die twee weken geleden aankondigde dat de tijd van rouleren was aangebroken, kondigde aan hoe het recept voor genezing nu dient te luiden: „Dit is meer dan ooit het moment om terug te grijpen op vastigheid, om vanuit die basis weer te gaan functioneren.”
De trainer kon zich niet vinden in de conclusie, dat hij de afgelopen tijd misschien wel te veel te snel wilde. „Dat weet ik niet. Als je onze wedstrijden analyseert, kom je tot de conclusie dat AZ met name bij balverlies kwetsbaar is als het niet compact functioneert.”
Per saldo wordt AZ weer terug in de steigers gezet zoals het afgelopen seizoen grotendeels speelde en zoals het deze competitie begon. Tegen Olympiakos werkte een alternatief plan, maar de eerste helft tegen FC Utrecht pakte met een aangepaste tactiek slecht uit. En dat betekende alweer de vierde competitienederlaag op rij. „We kwamen gezamenlijk tot de conclusie dat de wijze waarop dat gebeurde niet kan en niet mag. Het is misschien wel prettig dat we in een andere competitie een herkansing krijgen. Het was te individueel. Het is iedereen duidelijk dat er één basis is om eruit te komen, en dat is te functioneren als téám”, luidde Koemans conclusie na het groepsgesprek van afgelopen zondag.
Hij noemt het tekenend voor zijn nieuwe club dat het nog niet onrustig is. „Maar natuurlijk is de sfeer anders. We snakken naar een zege en dat moet de insteek zijn voor de komende wedstrijd. Het gaat om rust, duidelijkheid en vertrouwen. Maar dat komt pas als je wedstrijden gaat winnen. Eindeloos praten heeft daarom weinig zin.”
Er werden veel oorzaken genoemd voor de val van de regerend landskampioen: te gemakzuchtig optreden, een dubbel programma, wennen aan de status van landskampioen met de daarbij horende fellere tegenstand, een andere trainer. „Er zit een kern van waarheid in alles wat gezegd en geschreven is. Daar moet je open voor staan. Het ís ook zo, dat er een andere trainer staat. En de club heeft succes gehaald, dan is het dubbel zo moeilijk dat te evenaren. Het is zelfs de vraag of het wel reeel is dat te verwachten.”
Eerder heette de competitie belangrijker dan de Europese verplichtingen. Nu krijgt AZ in Standard gelijk een sleutelwedstrijd, want beide verloren hun eerste duel en zijn het haasje als ze nogmaals onderuit gaan. Omdat het ook als mogelijkheid gezien wordt om de crisis te keren, worden de pijntjes bij Maarten Martens (achilles) en David Mendes da Silva (hamstrings) even voor lief genomen. „De wedstrijden volgen elkaar nu snel op en dat is niet gunstig voor ons”, zegt de Belg. „Dat vooral is ook het verschil met vorig seizoen. Toen hadden we veel meer tijd om te recupereren. Wat er nu gebeurt, is een beetje als twee jaar geleden. Al was het toen héél slecht en verliezen we nu steeds met één goal verschil. Maar als je gewend bent om veel te winnen en dan een paar keer verliest, is je vertrouwen weg. Maar dat kan met één goed resultaat zo weer anders zijn. Want onze kwaliteit is niet verdwenen.”
Daar houdt Koeman zich ook aan vast. „AZ is talentvol, maar mist ervaring. In zo’n periode als deze zie je twijfel en onzekerheid, en dat je in het veld niet genoeg steun hebt aan elkaar. Buiten Kew Jaliens heeft niemand dit soort momenten meegemaakt op dit niveau. We moeten het met zijn allen oplossen, al is dat op CL-niveau de moeilijkste weg. We moeten er zien uit te komen, dat is wél de uitdaging.”
WP_LeGeNd schreef:Morgen maar ff kijken of ik deze online ergens kan bekijken, ik ben namelijk verbannen uit de huiskamer en daar is de enige TV.
Lieve hemel, dat taalgebruik van Koe... Ik weet niet of ik moet huilen of lachen.Ronald Koeman: „Vanuit vastigheid weer platvorm creëren om te gaan functioneren”
Haha, dat spreekt niet in jouw voordeel dan! Ben jij ook zo'n mannetje dat kickt op trendy voetbaltrainers jargon en moeilijke woorden, geen belang hechtend aan de volgorde waarin ze gebruikt worden?Ajax Rules schreef:Ik vind Koeman meestal verbaal best goed (voor iemand uit de voetbal-wereld dan....)
Eens.LucaS schreef: Ik vind het best wel sneu.
The creep zou ik het wel van harte gunnen
Mangala is nog een zeer jonge speler, pas achttien.AZ: Romero; Swerts, Jaliens, Moreno, Pocognoli; Schaars, Mendes da Silva, Holman, Martens; Dembélé en El Hamdaoui.
Standard Luik: Bolat; Camozatto, Sarr, Mangala, Rocha; Witsel, González; Dalmat, Felipe, Jovanovic; Mbokani.