Basketball
Moderator: mods
Re: Basketball
De rol van Amsterdam en die van Jan-Willem Jansen (NBB)! Is al het 2e opeenvolgende jaar dat ze dit flikken, en in de tussentijd maar afgeven op EiffelTowers en op de bond dat al die commotie zo slecht is voor het Nederlands basketball...
Bertje for President!
En dat terwijl ze het (gezien het verloop van de competitie en het spel in de finales) helemaal niet nodig hebben. Qua spel zijn ze gewoon de terechte kampioen, maar dit soort zaken zorgt ervoor dat het altijd een kampioenschap met een smet zal blijven.
Dan kan die Ruud Frese wel zeiken met zijn calimero uitspraken, maar het is toch echt Amsterdam zelf (en in dit geval Greene) die ze in deze situatie gebracht hebben.
Dan kan die Ruud Frese wel zeiken met zijn calimero uitspraken, maar het is toch echt Amsterdam zelf (en in dit geval Greene) die ze in deze situatie gebracht hebben.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj
Eens!Frank schreef:En dat terwijl ze het (gezien het verloop van de competitie en het spel in de finales) helemaal niet nodig hebben. Qua spel zijn ze gewoon de terechte kampioen, maar dit soort zaken zorgt ervoor dat het altijd een kampioenschap met een smet zal blijven.
Eens!Dan kan die Ruud Frese wel zeiken met zijn calimero uitspraken, maar het is toch echt Amsterdam zelf (en in dit geval Greene) die ze in deze situatie gebracht hebben.
Bertje for President!
DBSVNBasketballschool EiffelTowers
DEN BOSCH, 30 juli - Ton Boot begon er als eerste over in de jaren tachtig van de vorige eeuw: de Nederlandse basketbalclubs en de NBB hebben de jeugdopleiding schandalig verwaarloosd. De clubs gaven hun geld liever uit aan hordes Amerikaanse passanten dan op de langere termijn te investeren in het opleiden van Nederlandse talenten. Pas de laatste jaren werd bijvoorbeeld in Amsterdam het belang onderkend van een professionele jeugdopleiding. Aartsrivaal Eiffel Towers Den Bosch gaat nu nog een stap verder en stopt bijna drieënhalve ton in zijn jeugdopleiding, waarvan een echte basketbalschool de unieke blikvanger wordt.
De timing blijkt achteraf perfect, want valt samen met de opzienbarende successen van de nationale mannen en vrouwen selecties onder de 20 jaar die de afgelopen weken Europees Kampioen werden van de B-landen, en aldus promoveerden naar de Europese elitegroep. Enkele jaren geleden startte de basketbalbond met bescheiden middelen een ambitieus jeugdprogramma dat de Nederlandse talenten de kans geeft zich te meten met hun buitenlandse leeftijdsgenoten. De successen van de vrouwen en mannen onder de 20 jaar vormen daarvan het eerste opzienbarende resultaat, maar nu lijken ook de topclubs eindelijk dit belang te beseffen.
Peter Vogelaar, woordvoerder van Towers: “In ons beleidsplan staat dat we ernaar streven om op den duur 8 à 9 Nederlanders op te nemen in onze selectie van 12. Deze moeten bovendien de klasse hebben om in het Nederlands team uit te komen. Aangezien we tegelijkertijd aansluiting willen met de Europese top, moeten we onze jeugdopleiding opkrikken naar Europees topniveau, van de 400 uur per jaar in Nederland naar de topsportnorm van 1000 uur per jaar. We richten ons om te beginnen op de leeftijdsgroepen van 13 tot en met 15, en van 15 tot en met 17 jaar. De 12 besten uit elke categorie worden ondergebracht op twee LOOT-scholen in Den Bosch, waar ze een speciaal schoolprogramma volgen. Wij zorgen voor vervoer naar en van de trainingen en de scholen. Er wordt tweemaal twee uur per dag getraind, 5 uur op school geleerd, vervolgens in de sporthal door een diëtiste samengestelde sportmaaltijden gegeten, waarna onder begeleiding het huiswerk wordt gemaakt. Rond half tien is iedereen weer thuis.
De talenten worden begeleid door twee full time trainers die hun sporen in de jeugdopleiding hebben verdiend. Milko van Schaik en Stefan Philipsen worden aangestuurd door ex-NBA speler Geert Hammink, die technisch coördinator en adviseur wordt. Zij kunnen daarbij putten uit de know how en inbreng van de coaches en de medische staf van het eerste team. De spelers die het niet halen, stromen door naar andere Nederlandse clubs, degenen die na hun zeventiende nog niet klaar zijn voor ons eerste team, worden gestald bij De Aris Friesland, waarmee we een samenwerkingsverband hebben, om speeltijd en eredivisie-ervaring op te doen. In totaal kost dit project ons bijna drieënhalve ton. Maar dat hebben we ervoor over omdat we geloven in het Nederlands talent, zoals de onder-de-20 selecties hebben aangetoond met hun Europese titels, en we denken dat de kwaliteit van de opleiding zich op termijn zal uitbetalen.”
Ik zie net (pas) dat forward Ron Artest een Laker is geworden. Weet niet precies wanneer dat is gebeurd maar het zal wel in de deal met Trevor Ariza rond zijn gekomen. Verrassende actie best wel. Weet niet of dat we hier nou beter door worden maar in toch elk geval kleurrijker.
DBSVNOntmanteling Amsterdam
AMSTERDAM, 5 augustus - Na Teddy Gipson (naar Pau/Orthez) vertrekt nu ook CC Harrison bij EclipseJet Amsterdam. Harrison gaat komend seizoen spelen voor Snaidero Udinese in Italië.
Rond Peter van Paassen en Stefan Wessels is de situatie nog steeds niet opgelost. Beide internationals willen komend seizoen uitkomen voor EiffelTowers Den Bosch, maar achter de schermen speelt zich (alweer) een juridisch steekspel af, waarin (alweer) geen winnaars lijken te zijn en waarin Van Paassen en Wessels gemangeld dreigen te worden.
Amsterdam in het rood
AMSTERDAM, 7 augustus - Teddy Gipson koos een tijdje geleden al eieren voor zijn geld. Hoewel de Amerikaanse huurling - die een kind heeft bij zijn Nederlandse vriendin - graag in Amsterdam had willen blijven, koos hij uiteindelijk vanwege alle financiële onzekerheid bij de landskampioen voor een pak dollars bij de Franse topploeg Pau Orthez.
Ruim anderhalve maand voor de competitiestart is er nog steeds niet veel duidelijk over de plannen van EclipseJet, eigendom van onder meer voormalig Philips-topman Roel Pieper.
Deze week volgde een andere Amerikaan Gipsons voorbeeld. CC Harrison vertrekt na een jaartje alweer uit de hoofdstad. De veteraan zet zijn loopbaan voort in de Italiaanse competitie, bij Snaidero Udinese.
De ambities van EclipseJet werden het afgelopen seizoen voornamelijk gefinancierd met geld van de drie niet geheel onbemiddelde eigenaren Ruud Frese, Bert Krabbendam en Roel Pieper. Maar de spelers wachten twee maanden na afloop van de competitie nog altijd op een flinke som geld. Ook de basketbalbond (NBB) heeft nog een vordering van 20.000 euro bij de club lopen, die eerst betaald moet worden voordat er een licentie voor volgend seizoen wordt afgegeven.
De betalingsachterstand vergemakkelijkte de beslissing van Gipson en Harrison hun heil ergens anders te gaan zoeken. Op de vraag of hij nog zelf geld tegoed heeft van zijn werkgever, wil Stefan Wessels eigenlijk niet uitweiden. ,,Dat ligt gevoelig,’’ stelt de international. ,,Niet alleen voor mij, maar ook voor de club zelf.’’ Ook bij hem staat de landskampioen nog in het krijt.
Collega Peter van Paassen, die net als Wessels in de belangstelling staat van aartsrivaal EiffelTowers, doet er over de financiën eveneens het zwijgen toe. ,,Het spijt me, maar ik ga nog minder zeggen dan Stefan,’’ licht de meest waardevolle speler van het afgelopen seizoen toe. ,,Ik zou graag alles tot in detail willen vertellen, maar het is beter als ik nu even niets zeg.’’
Beide topspelers laten de situatie voorlopig op hun beloop. Ze zitten midden in de voorbereiding met Oranje op de nakende EK-kwalificatiereeks. ,,Peter en ik weten net zo veel als de buitenwereld wat er bij Amsterdam gaat gebeuren,’’ zegt Wessels. ,,Ik wacht nog even af. Zolang er geen duidelijkheid is, kan ik ook geen beslissing nemen. Ik heb begrepen dat er wat dingen aan de hand zijn, die Amsterdam probeert op te lossen. Daar wacht ik op.’’
Wessels heeft net als Van Paassen een langlopend contract met EclipseJet, tot 2012. Beide spelers zijn gezichtsbepalend voor de club die door de bond nog steeds niet officieel tot landskampioen is uitgeroepen. Toch schijnt er vanuit Den Bosch belangstelling voor het duo te zijn. ,,We zijn geïnteresseerd in iedere goede Nederlandse speler die vrij is en betaalbaar,’’ stelt EiffelTowers’ woordvoerder Peter Vogelaar. ,,En Wessels en Van Paassen zijn goede spelers.’’
Beide spelers weten dat hun naam de laatste weken met de Brabantse topclub wordt geassocieerd. Binnen de Nederlandse landsgrenzen zijn er niet veel alternatieven om - ook Europees - op topniveau te spelen en met een goed salaris. Maar zowel Wessels als Van Paassen houdt zich voorlopig nog niet bezig met de nabije toekomst.
,,Als we met het Nederlands team klaar zijn, zijn we weer een maand verder,’’ legt Wessels uit. ,,Dan begint de tijd te dringen. Maar ik heb niet het idee dat de teams alles nu al aan het dichtspijkeren zijn.’’
Van Paassen: ,,Als ik klaar ben met het Nederlands team, dan wil ik doorgaan met basketballen en geen pauze nemen. Maar nogmaals: ik weet net zoveel als jij en dat is niet veel. Ik heb geen idee wat er allemaal bij de club gebeurt.’’
Voor Van Paassen zijn de keuzemogelijkheden in de Nederlandse competitie beperkt. Hij koos er een paar jaar geleden uit oogpunt van zijn familie voor zich definitief te vestigen in zijn geboorteland.
door André Venema / AD Sportwereld
NOSAmsterdam nu echt basketbalkampioen
De basketballers van Amsterdam zijn eindelijk officieel nationaal kampioen. Het bestuur van de Nederlandse basketbalbond heeft het advies van de commissie van beroep overgenomen en de titel toegekend aan Amsterdam.
Tijdens de finale van de play-offs werd Orien Greene betrapt op het gebruik van cannabis. De speler van Amsterdam werd daarop geschorst, maar kwam nog wel twee keer in actie tegen Den Bosch, omdat club en speler niet op de hoogte waren gesteld.
De geschillen- en de tuchtcommissie van de bond stelden eerder vast dat dat pas op 22 mei was gebeurd en dat Amsterdam de regels dus niet heeft overtreden. De beroepscommissie vond dat ook en het NBB-bestuur heeft dat nu bekrachtigd.
Een failliete kampioen?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Eiffel haalt Van Paassen en Wessels
AMSTERDAM, 25 augustus - De komst van Peter van Paassen en Stefan Wessels naar Den Bosch is rond. EiffelTowers heeft dinsdagmiddag de komst van de twee bekend gemaakt. Van Paassen (30) tekent voor vier jaar, Wessels (25) voor drie jaar. Eerder op de dag maakte Amsterdam bekend dat de de twee komend seizoen niet meer spelen voor Amsterdam. De twee internationals hadden ontbinding gevraagd van hun contract en dat ook gekregen van die club, die niet meer kon voldoen aan de financiele afspraken met de twee.
door Leon Kersten
Met de komst van de twee internationals komt Eiffel haar eigen doelstelling na om zoveel mogelijk Nederlandse topspelers onder contract te hebben. Feitelijk staat in de Maaspoort komend seizoen de kern van Oranje op het veld met Van Paassen, Wessels, de onlangs aangetrokken Rogier Jansen en Kees Akerboom. Daarnaast hebben Frederiks (die nagenoeg hersteld is van een zware achillespeesblessure), Steenvoorde en Aarts ook al de nodige ervaring met Oranje.
Opmerkelijk is dat er komend seizoen voor het eerst sinds 'mensheugenis' sprake is van een Nederlandse cultuur in de Bossche kleedkamer. Vooralsnog staan er namelijk maar drie Amerikanen (Oliver, Richardson en Beasley) onder contract. De Bossche selectie wordt gecompleteerd door jongelingen Van Vught en Waaldijk.
Van Paassen werd de afgelopen twee seizoenen gekozen tot MVP van de Eredivisie. Hij speelde eerder onder andere voor Den Helder en Oostende. Wessels stond eerder, toen Randy Wiel nog hoofdcoach was van Eifffel, al in de belangstelling van de Bossche ploeg. Hij koos toen echter voor een langer verblijf in Amsterdam.
Don Beck begint donderdag met de trainingen voor het nieuwe seizoen.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj
hmm, het gerucht ging al een paar weken rond.
Ik vraag me wel af of het kampioenschap nog wel gespeeld moet worden, kan beter schriftelijk afgedaan worden geloof ik
Ik vraag me wel af of het kampioenschap nog wel gespeeld moet worden, kan beter schriftelijk afgedaan worden geloof ik

Ik had het gerucht ook gehoord. Nu uiteindelijk dus ook de feiten.
Ik zou Groningen en Bergen op Zoom niet onderschatten voor de titel.
Ik zou Groningen en Bergen op Zoom niet onderschatten voor de titel.
Bertje for President!
Van Paasen EN Wessels. Ik weet niet hoe goed Groningen en BoZ zijn maar DB zou dat toch op zijn sloffen moeten kunnen winnen? Gaat Amsterdam nog wel meedoen aan de competitie eigenlijk?
Victory over oneself is the greatest of victories-Plato
Nederland promoveert niet naar de A-poule.
Dat was na het verlies tegen IJsland van afgelopen weekend al bekend?
Dat was ook duidelijk aan de wedstrijd van vanavond te merken, er stond helemaal niets meer op het spel.
Dat was ook duidelijk aan de wedstrijd van vanavond te merken, er stond helemaal niets meer op het spel.
Bertje for President!
VolkskrantBasketbal Amsterdam ziet vertrek basisploeg
Amsterdam - ‘We moeten volledig opnieuw beginnen, met nieuwe spelers en nieuwe doelstellingen’, zegt vice-voorzitter Ruud Frese van de ontmantelde basketbalkampioen Amsterdam. Leuker kan hij het niet maken, makkelijker ook niet.
Basketbalspeler Peter van Paassen temidden van feestvierende supporters na het behalen van de landstitel 2009. (ANP) Met het vertrek van de internationals Peter van Paassen en Stefan Wessels naar concurrent Den Bosch zijn nu vier van de vijf ‘starters’ uit de kampioensploeg van coach Arik Shivek verdwenen.
‘Onze twee sponsors (MyGuide en Eclipsejet, red) zijn failliet gegaan en sponsors van vergelijkbaar niveau hebben we voorlopig niet kunnen vinden’, schetst Frese de oorzaak van de uit elkaar gespatte basketbaldroom van voorzitter Roel Pieper.
De club verkeert al maanden in financiële nood en overweegt zich zelfs terug te trekken uit de EuroCup. Voor dat Europese toernooi is al een zogeheten borgsom van ongeveer 25 duizend euro betaald, die Amsterdam niet zal terugkrijgen als de club besluit af te zien van deelname.
Frese: ‘Die beslissing hangt af van ons uiteindelijke budget en de samenstelling van onze selectie.’
Eerder verlieten de Amerikanen Teddy Gipson en CC Harrison de club al. En met het afscheid van Avis Wyatt in aantocht ziet Shivek zijn complete basisploeg de poort uit wandelen. Toch verwacht Frese dat de ambitieuze Israëliër verder zal gaan met zijn uitgeklede selectie. ‘Het is 99 procent zeker dat hij blijft. We moeten alleen nog één discussie afronden.’
Het is maar de vraag of Shivek wel vanaf het nulpunt wil beginnen. De coach leidde Amsterdam vorig seizoen niet alleen naar het landskampioenschap, maar reikte met zijn ploeg in de Eurochallenge ook knap tot de kwartfinales, waarin het Cypriotische Proteas een maat te groot bleek. De final four bleef daardoor net buiten bereik.
Direct na die uitschakeling, vijf maanden geleden, zei Shivek nog: ‘Ik ben erg trots op wat wij dit seizoen hebben bereikt en ik hoop dat de club deze prestatie in Europa zal gebruiken om door te gaan op de ingeslagen weg.’ Met die uitspraak negeerde hij de realiteit volledig, want toen al was bekend dat Amsterdam gedwongen was zijn ambities bij te stellen en salarissen niet tijdig kon betalen.
Bij zijn spelers was de financiële malaise het onderwerp van gesprek. ‘En dat is funest’, kijkt Wessels terug. ‘Peter zei al tegen me: zodra het in de kleedkamer alleen nog maar over geld gaat, moet je oppassen. Sinds februari al moesten wij wachten op ons geld, dat is een grote afleiding geweest.’
Van Paassen: ‘Ik kreeg vanaf februari gemiddeld iets meer dan de helft van mijn salaris. We hoorden van het bestuur dat MyGuide en Eclipsejet dusdanig in de problemen zaten, dat niet alles betaald kon worden. En direct na het seizoen was de kas leeg. Ik heb mijn zaakwaarnemer daarom in juni de opdracht gegeven op zoek te gaan naar een nieuwe club.’
Zowel Van Paassen als Wessels stoorde zich bovendien aan de handelwijze van de club, die beide basketballers aan hun contract wilde houden, maar dan tegen een lager voorgesteld salaris. Van Paassen: ‘Wij wilden niet naar buiten treden uit vrees voor het voortbestaan van de club, maar bij het Nederlands team vroeg iedereen ernaar.’
Frese bekent schuld wat dat betreft. ‘We hebben de jongens niet zo geweldig behandeld en dat hebben ze ons ook laten weten.’ Dat de complete basisploeg de vereniging verlaat, kwalificeert Frese als ‘een klein hikje’. Volgens de vice-voorzitter zal de rol van preses Pieper ‘onveranderd blijven’.
Ondanks de grote financiële zorgen en de problemen die hij ervaart bij zijn zoektocht naar nieuwe sponsors, is Frese niet bang dat Amsterdam nu in zijn voortbestaan wordt bedreigd. ‘Ik vrees niet voor het einde van de club. Maar we zullen het seizoen niet kunnen ingaan met dure spelers. Onze jonge talenten zullen een kans krijgen.’
Van Paassen en Wessels gaan volgende week aan de slag bij Den Bosch, dat met een selectie vol Nederlandse internationals onbedreigd op de landstitel lijkt af te koersen. ‘We hebben in elk geval een erg sterke ploeg’, zegt Van Paassen daarover.
Wessels: ‘Het is voor het eerst dat ik in één clubteam zal spelen met zoveel goede Nederlandse basketballers en dat maakt wel nieuwsgierig.’
Den Bosch en Amsterdam waren tot ver na de play-offs van het afgelopen seizoen in een juridische strijd verwikkeld over de landstitel. Na een zich maanden voortslepende soap mocht Amsterdam zich uiteindelijk kampioen noemen. Bestuurslid Peter Vogelaar van Den Bosch noemt dat nu ‘wrang’, in de wetenschap dat de uitgeklede Amsterdamse selectie niets heeft te zoeken in de EuroCup.
Wrang? Een aanfluiting is het.
Hoe is het trouwens met de beerput, is die inmiddels al een keer open gegaan?
Hoe is het trouwens met de beerput, is die inmiddels al een keer open gegaan?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
EK in Polen is alweer in volle gang.
Tot nu toe:
A.
Greece 2-0
Croatia 1-1
FYR of Macedonia 1-1
Israel 0-2
B
France 2-0
Russia 1-1
Germany 1-1
Latvia 0-2
C
Slovenia 2-0
Spain 1-1
Serbia 1-1
Great Britain 0-2
D
Turkey 2-0
Poland 2-0
Lithuania 0-2
Bulgaria 0-2
Eerste drie van elke poule gaan door naar de tussenronde.
Slovenie, Turkije en Griekenland hebben goed basketbal laten zien zover. Interessant toernooi.
Tot nu toe:
A.
Greece 2-0
Croatia 1-1
FYR of Macedonia 1-1
Israel 0-2
B
France 2-0
Russia 1-1
Germany 1-1
Latvia 0-2
C
Slovenia 2-0
Spain 1-1
Serbia 1-1
Great Britain 0-2
D
Turkey 2-0
Poland 2-0
Lithuania 0-2
Bulgaria 0-2
Eerste drie van elke poule gaan door naar de tussenronde.
Slovenie, Turkije en Griekenland hebben goed basketbal laten zien zover. Interessant toernooi.
Ook de Nederlandse Dames gaan volgend jaar naar de A-poule.
Vanavond in Zweden 60 - 60, na de thuisoverwinning van afgelopen woensdag.
Ben wel benieuwd hoelang ze het daar uithouden, gezien de afhankelijkheid van Naomi Halman (17 pts, 11 reb.) en Leonie Kooij (22 pts, 10 reb).
Vanavond in Zweden 60 - 60, na de thuisoverwinning van afgelopen woensdag.
Ben wel benieuwd hoelang ze het daar uithouden, gezien de afhankelijkheid van Naomi Halman (17 pts, 11 reb.) en Leonie Kooij (22 pts, 10 reb).
2de ronde EK
Group E
Greece 2-0
France 2-0
Croatia 1-1
Germany 1-1
Russia 0-2
FYR of Macedonia 0-2
Group F
Turkey 2-0
Slovenia 1-1
Serbia 1-1
Spain 1-1
Poland 1-1
Lithuania 0-2
Feest begint morgen weer! Heb er zin in!
Eerste twee van deze nieuwe poules plaatsen zich voor de semis.
Group E
Greece 2-0
France 2-0
Croatia 1-1
Germany 1-1
Russia 0-2
FYR of Macedonia 0-2
Group F
Turkey 2-0
Slovenia 1-1
Serbia 1-1
Spain 1-1
Poland 1-1
Lithuania 0-2
Feest begint morgen weer! Heb er zin in!
Eerste twee van deze nieuwe poules plaatsen zich voor de semis.
Eerste semi is bekend:
Griekenland v Spanje.
Servie speelt in de andere halve finale tegen de winnaar van Slovenie-Kroatie. Wedstrijd wordt nu gespeeld.
Griekenland v Spanje.
Servie speelt in de andere halve finale tegen de winnaar van Slovenie-Kroatie. Wedstrijd wordt nu gespeeld.
De finale gaat tussen Spanje en Servië. Heb gister een bloedstollende halve finale tussen Servië en Slovenië gezien:
Video
Schedule
Groups
Statistics
Broadcast partners
Quotes
19.09.2009
"Let's be realistic. Spain is a great team"
Nikolaos Zisis, Greece
Previous Next
Famous Fans
Plamen Konstantinov-Bulgaria
04 September 2009
Bump, Set, Bulgaria
Bulgarian volleyball legend Plamen Konstantinov came to basketball relatively late in life.
The 2.02m outside hitter grew up in a volleyball family, but once he started playing the sport professionally he found himself more and more attracted to the orange ball.
Read more
Ivano Balic-Croatia
Zoran Predin-Slovenia
Ana Ivanovic-Serbia
Leading Scorers
Pau Gasol (ESP)
Avg: 18,8
Born : 06.07.1980
Height: 2.14
Points Per Game
Name Avg
1. Gasol, P. 18,8
2. Parker, T. 17,8
3. Lorbek, E. 17,0
4. Ilyasova, E. 16,1
5. Spanoulis, V. 15,5
Headlines
20.09.2009
Queremos Oro
We want gold
Marca (Spain)
Previous Next
Serbia Top Slovenia In Epic Semi
19 September 2009
By Adriana Garcia Senchermes
Game Summary
Turning Point: Leading 79-76, Slovenia did not foul Serbia to prevent a three-pointer and the decision backfired as Milos Teodosic buried a shot from behind the arc to tie the game at 79-79. Laka Lakovic then missed a lay-up that would have won the game in regulation, Serbia won in overtime.
Heroes: Serbia's Milos Teodosic poured in eight of his game-high 32 points in overtime to guide his team victory.
He finished 10 of 13 (77%) from the charity stripe and six of 10 from behind the arc.
Key Stats: Serbia outrebounded Slovenia 39-35.
----------------------------------------------------
Milos Teodosic exploded for 32 points as Serbia edged Slovenia 96-92 in overtime on Saturday night to reach the EuroBasket Final.
Dusan Ivkovic's men will take on Spain in Sunday's gold-medal game, a team they beat in their Group C Preliminary Round opener in Warsaw.
Milos Teodosic hit the game-tying three at the end of regulation, and would not be denied in the extra period.
Teodosic, whose three-pointer knotted the contest at 79-79 late in regulation to force the extra period, then poured in eight of his game-high in points in the final five minutes to guide his team to victory.
He finished 10 of 13 (77%) from the charity stripe and six of 10 from behind the arc.
"Milos Teodosic is one of the best point guards in Europe," said Serbia forward Novica Velickovic.
"What he did today was unbelievable. I'm so happy for him.
"This is a great thing for Serbian basketball and this new generation.
"We are a young team, we can't be tired, and tomorrow in the finals we'll give everything."
Serbia have been remarkable.
After a disappointing show at EuroBasket 2007 in Spain, where they lost all three games, Ivkovic was handed the reins and set about building a team with youth and one that would be competitive for years to come.
The aim of Serbia was to qualify for the 2010 FIBA World Championship but now they will leave with at least a silver medal and maybe gold if they can beat the world champions again.
Slovenia, who got a brilliant 25-point performance from Erazem Lorbek before the big man fouled out in the fourth quarter, still led 79-76 with 35 seconds to play after Jaka Lakovic made one of two free-throws.
Instead of fouling and not allowing Serbia to attempt a three-pointer, Slovenia allowed the red-hot Teodosic to free himself for a three-ball and he connected to tie the game at 79-79.
Lakovic had a chance to win with a drive but he missed and the game went to overtime.
Once in the extra period, Serbia got two quick baskets from Nenad Krstic to take the lead for good.
Lorbek fouling out with 4:29 to go in the fourth quarter was a blow for Slovenia.
In addition to his scoring, he had pulled down 10 rebounds and come up with three steals.
"When my brother fouled out that really hurt our play," said Slovenia's Domen Lorbek, who finished with 22 points.
"We didn't go inside anymore.
"Teodosic hurt us with his pick-and-roll and some big three-pointers."
Lakovic's three-ball allowed Slovenia to cut the deficit 92-91 with 12 seconds remaining in overtime but forced to foul
Erazem Lorbek put in another MVP performance, before foulding out late in the fourth.
to stop the clock, Jure Zdovc's team put Teodosic on the line and he made no mistake as he scored his last four points to seal the win.
"Teodosic was the key player of this game," Zdovc said.
"We made stupid mistakes and he punished us.
"I have to congratulate him for his great performance."
Ivkovic was full of praise for his team, who trailed 52-41 midway through the third quarter, scored eight unanswered points as part of a 20-5 run to take a 62-58 lead early in the fourth quarter.
"Our defense in the second half was really great and I think we deserve this victory," he said.
"But Slovenia really played great the whole competition."
Slovenia must now beat Greece - losers to Spain in the first Semi-Final - in the bronze-medal game on Sunday.
Serbia will have little time to recover before they take on Spain for the second time in the tournament.
Serbia out-rebounded Slovenia 39-35.
Krstic and Kosta Perovic poured in 18 points apiece.
Game card