Berg is al beter, dus hoe kan Elm dan het grootste talent sinds Zlatan zijn?Baseman schreef:Steef schreef:Geeft maar aan hoe talentloos Zweedse voetballers zijn...![]()
Hij is droog, maar leuk![]()
Ik ben benieuwd hoe goed deze Elm is...ik hoor verschillende verhalen, al denk ik zelf dat hij geen topspeler is/wordt.
AZ 2009-2010
Re: AZ 2009-2010
Ja, en wij hebben onze echte topaankopen binnen 

Kan deze jongen er iets van?
- Monkey Tonk
AZ heeft wel goed geloot. Alleen Arsenal is sterker.
Stille kracht van AZ
Samir el Hamdaoui over broer Mounir: „Op het voetbalveld is hij een heel ander persoon”
ROTTERDAM, zaterdag
Vlak bij sportshop Kralingen, recent opgestart door eigenaar Mounir el Hamdaoui, lagen de pleintjes waar hij altijd voetbalde met jongens als Robin van Persie en Said Boutahar. Vader El Hamdaoui werkte in de haven van Rotterdam en wist zich met grote inzet en discipline op te werken tot een man met een leidinggevende functie. In de familie met zeven kinderen was Mounir het derde kind. „Bij ons gold het credo: hard werken voor weinig, maar nooit chagrijnig”, schildert broer Samir de levensfilosofie van thuis. „Onze vader hield ons voor dat je niets in het leven cadeau krijgt en dat je elkaar moet helpen.”
Mounir over zijn familie: „Zij spelen een cruciale rol in mijn leven. Mijn familie steunt mij in voor- en tegenspoed. Zij zijn er altijd voor me.”
Broer Samir, die net als Fouad werkzaam is in de sportzaak van zijn broer: „Mounir was bij ons thuis altijd een lieve, bescheiden jongen. Hij komt soms verlegen over, maar is dat niet. Hij observeert liever dan dat hij zich manifesteert. Behalve op het voetbalveld: daar is hij een heel ander persoon. Als je zo goed kunt voetballen als hij, dwingt dat respect af. Ook op straat. Mounir deed nooit iets anders, had niets te maken met de hangjongeren hier in de wijk. Hij is voor ons een vrolijke broer, met wie je echt kunt lachen als hij loskomt. Maar hij wil zich niet graag prijsgeven, dat is waar.”
In Kralingen woonden relatief weinig Marokkanen, maar er braken er juist veel door in het professionele voetbal. Dat is toeval, zeggen ze zelf. Op de detailhandelschool in Rotterdam was Sietje Mouch een soort sociaal werker. Hij was vroeger een veelbelovend voetbaltalent, dat op basis daarvan grip had op het merendeel van de jeugd. „Soms moest ik de klas in, als de leraar de zaak niet aankon. Ik werd te hulp geroepen bij problemen en als leerlingen verwijderd werden”, zegt hij.
Mounir over Sietje Mouch: „Ik ken hem sinds mijn elfde. Hij werkt nu samen met Ron Ravel als mijn makelaar. Wij vertrouwen elkaar blindelings. Destijds was hij als mentor van school al een soort persoonlijke oppepper voor jongens als Robin van Persie, Ulrich van Gobbel, Said Boutahar en mijzelf. Voor mij is het dan niet meer dan logisch dat je loyaal aan elkaar blijft.”
Sietje Mouch: „Mounir is nooit een prater geweest. Je moet hem heel lang kennen, anders geeft hij zichzelf niet. Het heeft mij ook een tijd gekost om tot hem door te dringen. Ik leerde Mounir kennen op een schoolvoetbaltoernooi, waar ik hem van achter naar voren een enorme solo zag maken. Ik dacht: ’Dat wordt er ééntje’. Hij voetbalde dag en nacht op straat, maar haalde geen kattenkwaad uit. Er was genoeg sociale controle vanuit zijn familie, maar die was echt niet nodig. Thuis heerste daar de gedachte: ’als je er wat van wilt maken, zul je ervoor moeten knokken om het zelf af te dwingen’.
„Mounir laat zich niet leiden door de groep; hij trekt zijn eigen plan”
„Mounir laat zich totaal niet leiden door ’de groep’, trekt zijn eigen plan. Hij is loyaal, waardeert wat je voor hem doet, is dan ook echt geen moeilijke jongen. Hij kan slecht tegen onrecht en helpt jongens die het moeilijk hebben. Wat er dan bij AZ is gebeurd? Ja, we hebben het over topvoetbal. En dat is geen damspel.”
Zijn collega-zaakwaarnemer Ron Ravel: „Je hebt altijd met mensen te maken. Soms is er irritatie, soms is er privé wat. Hij is een binnenvetter, en dat komt er soms uit. Mounir is geen jongen die op de club blijft hangen na de wedstrijd. Hij gaat zijn eigen gang, is eerder een einzelgänger. Maar dat heeft ook zijn voordeel: toen hij vijf jaar geleden op 20-jarige leeftijd naar Tottenham Hotspur ging, zat hij daar helemaal alleen. Had hij geen enkel probleem mee. Menig ander voetballer neemt uit gemakzucht dan een meisje mee. Mounir deed zijn eigen was, kookte zijn eten, redde zichzelf in Londen. Hij heeft zijn trots, wil dan niemand om hulp vragen. Die verantwoordelijkheid heeft hij van huis uit meegekregen. Daar heb ik wel respect voor.”
Sportief werd Engeland geen succes. Volgens zijn jeugdvriend Said Boutahar werd daar echter wel de basis gelegd voor de volwassen geworden voetballer, die Mounir el Hamdaoui nu in alle opzichten is. „We waren met Sietje op vakantie. Begon Mounir zelfs voor ons te koken. Heerlijk was het, maar het tekent hem ook als persoon dat hij dat zo doet.”
Mounir el Hamdaoui over zijn jeugdvriend Said Boutahar (27): „Ik ken hem van jongs af aan. Said is wat ouder dan ik ben, maar hij is één van mijn echte, beste vrienden. Ik ben zelfs dankzij hem op een voetbalclub terechtgekomen, bij Excelsior. Wie weet wat er anders van mij terecht was gekomen?”
Said Boutahar: „Wij voetbalden op straat, waar er maar plaats was. Je nationaliteit deed er helemaal niet toe, daar hielden wij ons niet mee bezig. Het ging ons Nederlanders, Marokkanen, Surinamers, Turken maar om één ding: spelen met plezier. Dat Surinamers eerder doorbraken in het profvoetbal, kwam misschien door de achtergrond: wij kwamen later in Nederland, en ouders vonden vooral studeren belangrijk voor hun kinderen. Mounir zat bijvoorbeeld niet ééns op een club, speelde tot zijn 12e/13e alleen maar op straat. Toen heb ik een keer gezegd: ’Ga eens mee naar Excelsior.’ Daar mocht hij op toernooitjes en trainingen meedoen, en na een open dag wilden ze hem ook niet meer kwijt. Hij kwam dus nogal laat met echt veldvoetbal in aanraking. Marokkaanse ouders uit die tijd kenden het begrip voetbalclub nauwelijks. Bij mij moest mijn oom in Marokko er bij mijn moeder op aandringen om me op voetbal te doen. Verder moesten er brood en eten op tafel komen, en voetballen was nogal prijzig voor families met zes, zeven kinderen. Daarbij komt, dat sport in die tijd weinig toekomstperspectief bood en dus nauwelijks prioriteit genoot.”
„Die jongen heeft zijn trots, wil dan niemand om hulp vragen”
„Tegenwoordig hebben wij indirect ook een voorbeeldfunctie als voetballer. Ze kijken op straat tegen ons op, weten dat je wat moet presteren voor je toekomst, zonder je school te vergeten overigens. Ik merk dat Mounir veel mensen aanspreekt, maar er zit ergens nog een drempel. Als ik met hem praat, merk ik dat er heel wat omgaat in die hersenen van hem. Hij is nu pas 25, als hij zich nog meer gaat uiten, kan hij er nog veel meer uithalen. Ik ben trots op hem, want ik wist dat hij het kon maken in het profmetier, al heeft hij veel blessurepech gehad.”
„En juist in zijn periode bij Spurs en Derby County is hij ook een betere speler geworden. Bij terugkomst uit Engeland was ik totaal verrast. Hij was veel completer geworden. Je zag: daar staat een mán. Hij was niet meer dat jongetje van Excelsior. Uiteindelijk heeft hij door dat buitenlandse avontuur ook als mens veel meer diepgang gekregen.”
En toch kwam El Hamdaoui daarna nauwelijks aan een club. Het was Willem van Hanegem, die Andries Jonker er uiteindelijk van wist te overtuigen hem naar Willem II te halen. De rest van de Nederlandse clubs had geen interesse. El Hamdaoui zit tegenwoordig dan ook regelmatig bij de Kromme aan de huiskamertafel.
Mounir over Willem van Hanegem: „Hij is een prachtig persoon met ontiegelijk veel verstand van voetbal. Hij is echt en oprecht, iets wat ik kan waarderen in de huidige voetbalwereld. Willem heeft áltijd in mij geloofd én heeft dat ook altijd gezegd, zelfs in de tijd dat niemand naar me omkeek.”
Van Hanegem: „Voor mij is Mounir el Hamdaoui een parel van het Nederlandse voetbal. Ik wil goed voetbal zien, en bij hem ziet het er natuurlijk uit. Dat soort spelers wordt niet altijd gewaardeerd, want er wordt in Nederland veel in structuren gedacht, maar gelukkig merk ik dat we langzaam teruggaan naar de waardering van dat soort gasten. Kijk maar naar Honda. Er wordt wel eens gezegd dat ik generaliseer wat Marokkaanse en Turkse jongens betreft, maar zij spelen vanuit hun gevoel en met hun hart, en daar moeten zij juist trots op zijn.”
„Dat gezeur en gezanik bij AZ heeft me verbaasd, want ik ken hem juist als de goedheid zelve. Mounir is echt niet gefrustreerd dat hij niet wegkomt. Want hij vindt zelf dat hij er nog geen recht op heeft. Ik vind het persoonlijk wel vreemd dat er niemand voor hem gekomen is. Ik heb wel eens geschreven dat hij niet zou misstaan bij de Europese top, en dan spreken mensen mij daar weer op aan. Maar ik zou hem wel eens willen zien bij Barcelona. Hij kan alles: scoren, combineren. Ja, ik ben heel nieuwsgierig hoe hij het er daar van af zou brengen.”
Blij met de punten ...
x
Laatst gewijzigd door Feest op vr feb 05, 2010 12:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- AT Toto winner 15/16
Az ook alweer 1-0 voor.. na die eerste competitiewedstrijd had ik nog wat hoop maar het lijkt erop dat ze toch nog steeds de oude zijn..
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Zijler die een goal maakt? Geeft te denken.
Ah het is alweer rechtgezet. 2-1. Moreno.
AZ speelt gewoon het beste positie spel van NL , die patronen die van Gaal en nu Koeman alle het vroege Ajax continuerenPeter schreef:Zijler die een goal maakt? Geeft te denken.
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Als ik de online berichten mag geloven was het verre van indrukwekkend wat AZ liet zien.
-
- AT Toto winner 15/16
Tweede helft was slecht idd.. maar ik zie iig wel dat er bij hun een idee achter zit.
Waardeloze tweede helft, geen enkele samenhang. Gaat lekker daar. 

Ze hebben iets waarop ze kunnen terugvallen. Structuren, een basisniveau, organisatie.Neefkens schreef:Waardeloze tweede helft, geen enkele samenhang. Gaat lekker daar.
Daarvan zie ik bij Ajax na 2 maanden Jol nog helemaal niets.
AZ wordt fluitend kampioen.
- mattie
- AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19
Nu al? welke tegenstanders hebben ze allemaal al niet gehad dan? 1e wedstrijd gingen ze al met 3-0 onderuit en daarna, WillemII, RKC en sparta gehad... Gut Gutwimpey schreef:Ze hebben iets waarop ze kunnen terugvallen. Structuren, een basisniveau, organisatie.Neefkens schreef:Waardeloze tweede helft, geen enkele samenhang. Gaat lekker daar.
Daarvan zie ik bij Ajax na 2 maanden Jol nog helemaal niets.
AZ wordt fluitend kampioen.
Weer op zoek naar een Interim coach..
- Daily Blind
Heb er weinig goed voetbal kunnen zien en dat nog wel met allemaal van die toppers.. Als Willem II een beetje betere aanvallers had dan was AZ ook wel een paar puntjes armer..Steef schreef:Eredivisielive 2 voor alle Ajacieden die niet meer weten hoe voetbal eruit ziet...
- El Clavo
- AT Toto winner 08/09
Er is geen 1 club die er op dit moment bovenuit steekt. Ook het hier alom geprezen en bejubelde AZ niet. Er kunnen op dit moment 5 clubs kampioen worden. Daarom zijn die verliespunten tegen Sparta ook zo zuur.
- Daily Blind
De beste selectie van Nederland wordt vandaag flink onder druk gezet door ADO den Haag..
Het Koeman effect begint zich langzaam te laten zien. 

Dat hoopten we na het Almelo-debacle natuurlijk ook al. Maar goed. Wel fijn om te zien dit.
Speelt AZ dit seizoen eigenlijk ook nog tegen niet-degradatiekandidaten?
Nog een half uur 

AZ is gewoon overschat.
Verdiende 2-0 voorsprong voor ADO, dat een leuke ploeg heeft hoor....
Verdiende 2-0 voorsprong voor ADO, dat een leuke ploeg heeft hoor....
15 mei 2011.