Duke schreef:Mmm, tegenvallertje.
Dan maar Elia in 10 termijnen

Moderator: mods
Duke schreef:Mmm, tegenvallertje.
ParoolSlop: 'Ajax heeft Europa League-lichaam'
''Ajax heeft al jaren een Champions League-jas aan, maar we hebben een Europa League-lichaam.'' Foto Ruud van Zwet
ACHTERGROND
AMSTERDAM - Ajax staat voor een belangrijke week. De club kruist zondag de degens met PSV. Donderdag wacht de confrontatie met Slovan Bratislava in de voorronde van de Europa League. 'Sportief heeft de club veel terrein te herwinnen', zegt financieel directeur Jeroen Slop.
Ajax reikte vorig seizoen tot de achtste finales van het Uefa-Cuptoernooi, dat tegenwoordig Europa League heet; wat heeft de club daaraan overgehouden?
''Onder de streep is dat teleurstellend, al heb ik geen concrete cijfers want we hebben nog niet gerapporteerd. Een overwinning in dat toernooi levert 40.000 euro op. Als je mee mag doen aan de Champions League is de nominale premie, bám, meteen een paar miljoen euro. Ajax heeft een Champions League-jas aan, maar we hebben een Europa League-lichaam. Qua stadion, faciliteiten, spelers, salarissen en premieregelingen zijn we al jaren klaar om mee te doen aan de Champions League, maar we moeten het al sinds het seizoen 2005/2006 zonder doen. We hebben dus wel de kosten, maar niet de inkomsten.''
Staat de begroting van 65 miljoen euro onder druk?
''Als we dit blijven doen, ons niet kwalificeren voor de Champions League: ja. Neem bij voorbeeld een sponsor die een contract sluit voor een paar jaar en rekening houdt met deelname aan de Champions League en het wordt telkens Europa League, dat is geen hosanna."
Bereiken die geluiden u al?
''Nee. Ajax is zo'n gerenommeerde club dat bedrijven toch graag bij ons horen.''
Vorig seizoen heeft Ajax voor 35 miljoen euro geïnvesteerd in nieuwe spelers. Met welke ogen keek u naar de verrichtingen?
''Als je zoveel investeert, verwacht je dat terug in het rendement. Dat we ons niet kwalificeerden voor de Champions League was een hard gelag.''
Waar kwam dat geld voor die investeringen vandaan?
''Daarvoor moest een apart potje worden aangesproken. We hadden ons vermogen eerder wel op peil kunnen brengen met de verkopen van Wesley Sneijder naar Real Madrid en Ryan Babel naar Liverpool. En we kregen nog een aardig bedrag toen Rafael van der Vaart door HSV werd verkocht aan Real. Zoals we nu ook fikse opleidingsvergoedingen tegemoet kunnen zien na de transfers van Zlatan Ibrahimovic naar Barcelona en Klaas-Jan Huntelaar naar AC Milan. Terecht. We hebben die jongens toch deels opgeleid?''
Voor dit seizoen heeft u op de rem getrapt wat spelersaankopen betreft.
''We doen mee aan een Europees toernooi waarin de opbrengsten niet gigantisch zijn. Je kunt niet blijven investeren in dure spelers met hoge afschrijvingen, want er staan geen inkomsten tegenover. Ik heb gezegd dat we alleen wat konden uitrichten op de transfermarkt als we ook spelers zouden verkopen. Dat gebeurde met Thomas Vermaelen, die voor twaalf miljoen euro door Arsenal werd gekocht. Daarvoor zijn Thimothee Atouba, Demy de Zeeuw en Jeroen Verhoeven gekomen. Daar blijft het voorlopig bij, al houd ik een slag om de arm.''
Bemoeit u zich ook met de beoordeling van spelers?
''Ik prijs me gelukkig dat ik kan zeggen: ik heb geen verstand van voetbal. Althans, niet op dit niveau. En ik ga geen supportersgedrag vertonen door te roepen wat Jantje wel en Pietje niet kan. Die kennis heb ik niet. In de elf jaar dat ik nu bij Ajax werk heb ik wel vijftien keer gehoord dat we de nieuwe Ronaldo in huis hebben. Daar moet je een beetje doorheen kijken. Ik heb het één keer meegemaakt dat iedereen in de club van hoog tot laag overtuigd was van de klasse van een speler. Dat was Zlatan Ibrahimovic.''
Die een heel slecht eerste jaar doormaakte bij Ajax.
''Ja, je moet geduld hebben met spelers en ze niet na één jaar afschrijven. Natuurlijk sluipt er twijfel in als het rendement van een voetballer achterblijft bij het geld dat je voor hem hebt betaald. Je denkt toch, heel soms: is het geen Machlasje? Toen we Nikos Machlas kochten was dat de duurste transfer in de geschiedenis van de club, hij was net topscorer van Europa geworden, maar hij heeft het niet waargemaakt bij Ajax.''
Is Miralem Sulejmani een Ibrahimovic of een Machlas?
''Een Ibrahimovic. En dat baseer ik op het feit dat na Marco van Basten ook Martin Jol vertrouwen in hem heeft. Als Jol zou zeggen: 'wat moet ik met die Sulejmani?', was ik niet zo stellig geweest.''
Ajax heeft zestien miljoen euro voor hem betaald. Is dat niet te veel?
''Het was een uitzondering. Het wil dus niet zeggen dat Ajax een jaar later zomaar even tien miljoen euro op tafel legt voor Eljero Elia van FC Twente. Ik ben blij dat we niet aan die idioterie hebben meegedaan. Trouwens, Twente verkoopt Elia liever aan het buitenland, want Ajax is een concurrent. En Elia's opvolger komt uit België. We kunnen Elia dus niet meer zien op onze velden en het transfergeld is bij onze zuiderburen terechtgekomen.''
Als u dat zo schetst; is het dan moeilijk om solidair te blijven als eredivisieclub?
''Iedereen moet voor zijn eigen winkel opkomen. Laat daar geen misverstand over bestaan. Maar het is vreemd hoe bot er soms wordt gedaan aan de onderhandelingstafel. Hakken in het zand als Ajax komt. Terwijl Groningen en Heerenveen, en daarmee de eredivisie, toch niet slechter zijn geworden van het feit dat wij voor mega-bedragen spelers als Suarez, Silva, Huntelaar en Sulejmani van die clubs hebben gekocht.''
Twente deed toch moeilijk over de uitgesmeerde betalingen?
''Dat vond ik onbegrijpelijk. Als wij zaken doen met een Zuid-Europese club is het uitgesloten dat wij in één keer betaald krijgen. En als wij kopende clubs telkens krediet geven, kunnen we zelf moeilijk alles in één keer aftikken. Het is een van de vele onderhandelingscriteria: je kunt een miljoen meer krijgen voor een speler door een uitgestelde betaling te accepteren, of een miljoen korting als je meteen betaalt. Ajax doet geen zaken zonder bankgarantie. Wij kunnen dus een uitgestelde betaling als borg laten dienen voor een lening als wij een aankoop in een keer willen betalen. Je moet alleen kijken of de korting opweegt tegen de rente die je de bank betaalt.''
U bent inmiddels gepokt en gemazeld aan de onderhandelingstafel. Wordt u nog wel eens verrast?
''Bij de transfer van Cristian Chivu in 2003 naar AS Roma. De club kon geen bankgarantie overleggen. Om eruit te komen, hebben we Chivu eerst voor een heel hoog bedrag een half jaar verhuurd en het transferbedrag over een paar jaar uitgesmeerd. Roma had tot januari de tijd om die bankgaranties alsnog voor elkaar te krijgen. Op een dag in november kom ik op kantoor en staat ineens dat hele bedrag van zestien miljoen euro op onze rekening. Zonder vooraankondiging. Clubeigenaar Sensi had een paar tankstations verkocht en bakken met geld binnengekregen. We waren kennelijk zo'n lastige vlieg, dat hij meteen van Ajax af wilde.''
Tijdens het interview met Jeroen Slop, dat plaats heeft in zijn kantoor in de Arena, rijden vrachtwagens af en aan. Het stadion wordt klaargemaakt voor de oefeninterland Nederland-Engeland. Het doet Slop denken aan die keer dat Jaap Stam moest wegduiken voor een vrachtwagen die een dwarsbalk vervoerde over het parleerdek. ''Jaap was op weg naar het trainingsveld en het podium van U2 werd opgebouwd. Kreeg hij bijna die balk voor zijn hoofd. Als hier concerten zijn is het een paar dagen kermis in het stadion. Ook wat dat betreft is het goed dat de selectie nu op De Toekomst traint.''
Wanneer gaat de rest van de organisatie over?
''Zo snel als mogelijk. We hebben de verhuizing van het eerste elftal er nu doorgedrukt en daarmee een signaal afgegeven aan de gemeente dat het ons ernst is. Wij hebben op De Toekomst twee extra trainingsvelden nodig. En er zou toestemming moeten komen om op het parkeerterrein kantoorruimte te mogen bouwen. De Toekomst is nu tot op de vierkante centimeter bezet.''
Wat vindt de directie van de Arena ervan dat een van de vaste bewoners vertrekt?
''Aan de ene kant jammer, maar het biedt ook perspectief. De rondleiding kan straks ook door kleedkamers en dat is wat de mensen graag willen zien. Bovendien: De Arena wil graag Europese finales binnenhalen en daarvoor is het stadion nu wat krap. Daarbij kunnen ze onze kantoren goed gebruiken.''
Bent u tevreden over de afgelopen elf jaar?
''Met ups en downs. Het verhaal dat vorig jaar heeft gespeeld, na de rapportage van de commissie-Coronel, dat was triest. En het is niet goed geweest voor de club. Als mensen niet goed functioneren, of niet met elkaar door een deur kunnen, is er een elegantere wijze om die problemen op te lossen. Uiteindelijk vochten de mensen elkaar de tent uit en sneuvelde zowat iedereen: Martin van Geel, John Jaakke, Maarten Fontein, Joop Saan en Hennie Henrichs.''
Heeft u het nog naar uw zin?
''Jawel. Ik heb me al geregeld moeten aanpassen aan een nieuwe situatie. Sommige dingen heb ik al tien keer gezien, maar ik wil niet zo'n fossiel zijn die alles tegenhoudt. En al die wisselingen in de clubleiding: dat levert ook altijd weer frisse ideeën op.'' (DICK SINTENIE)
Jol wil AJAX nog versterken.
Martin Jol wil AJAX nog versterken voor 31 augustus. We zijn achter de schermen druk bezig. Maar met 30 spelers onder contract is het wenselijk dat er eerst jongens weggaan. Wat mij betreft halen we iemand en gaan de kosten voor de baat uit. Maar niet iedereen bij ons denkt daar zo over".
Qua stadion, faciliteiten, spelers, salarissen en premieregelingen zijn we al jaren klaar om mee te doen aan de Champions League, maar we moeten het al sinds het seizoen 2005/2006 zonder doen. We hebben dus wel de kosten, maar niet de inkomsten.''
Staat de begroting van 65 miljoen euro onder druk?
''Als we dit blijven doen, ons niet kwalificeren voor de Champions League: ja.
''Als je zoveel investeert, verwacht je dat terug in het rendement.
Waar kwam dat geld voor die investeringen vandaan?
''Daarvoor moest een apart potje worden aangesproken.
Jammer dat Ajaciedjuh dit niet leest omdat hij op vakantie is. Misschien had dit interview met Slop hem kunnen overtuigen.Je kunt niet blijven investeren in dure spelers met hoge afschrijvingen, want er staan geen inkomsten tegenover. Ik heb gezegd dat we alleen wat konden uitrichten op de transfermarkt als we ook spelers zouden verkopen. Dat gebeurde met Thomas Vermaelen, die voor twaalf miljoen euro door Arsenal werd gekocht. Daarvoor zijn Thimothee Atouba, Demy de Zeeuw en Jeroen Verhoeven gekomen. Daar blijft het voorlopig bij, al houd ik een slag om de arm.''
Natuurlijk baalt Jol, want zijn voorganger mocht smijten met geld,maar hijzelf mag weinig investeren. Maar ja, je kunt niet elk jaar de kost voor de baat uit laten gaan, vooral niet als de baat niet zo zeker is.Jol wil AJAX nog versterken.
Martin Jol wil AJAX nog versterken voor 31 augustus. We zijn achter de schermen druk bezig. Maar met 30 spelers onder contract is het wenselijk dat er eerst jongens weggaan. Wat mij betreft halen we iemand en gaan de kosten voor de baat uit. Maar niet iedereen bij ons denkt daar zo over".
Hoezo afwegen? Alsof Van den Boog geld beschikbaar gaat stellen terwijl Slop zegt dat dat niet kan. Slop vind ik trouwens totaal geen behoedzaam type. Anders had hij Van Basten een jaar geleden niet zijn gang laten gaan. Tja, hij zal zich nu stiekem zorgen maken dat Sulejmani toch een Machlasje is...Neefkens schreef:Ik vind het mooi om te zien hoe beide partijen hun rol spelen. Slop let op de centjes en is dus heel behoedzaam, Jol wil het beste team en is wat opportunistischer. Aan vdBoog om beide argumenten te wegen en de eindbeslissing te nemen.
Ten eerste weet jij helemaal niet of Slop behoedzaam is ja of nee, want jij hebt geen ene flikker verstand van debet, credit, winst en verlies. Dus als je weer zo'n uitspraak doet, onderbouw dat dan ook met cijfers etcetera.joey schreef:Hoezo afwegen? Alsof Van den Boog geld beschikbaar gaat stellen terwijl Slop zegt dat dat niet kan. Slop vind ik trouwens totaal geen behoedzaam type. Anders had hij Van Basten een jaar geleden niet zijn gang laten gaan. Tja, hij zal zich nu stiekem zorgen maken dat Sulejmani toch een Machlasje is...Neefkens schreef:Ik vind het mooi om te zien hoe beide partijen hun rol spelen. Slop let op de centjes en is dus heel behoedzaam, Jol wil het beste team en is wat opportunistischer. Aan vdBoog om beide argumenten te wegen en de eindbeslissing te nemen.
Dacht jij trouwens niet dat Ajax flink ging kopen, Neef?
Neem aan dat de vergelijking slaat op de hoogte van de transfersom. Machlas was ook een hype en kostte dus ook veel te veel.Steef schreef:Machlas kon niet voetballen. Gewoon, totaal niet. Geen enkel specifiek iets.
Neefkens schreef:Ik vind het mooi om te zien hoe beide partijen hun rol spelen. Slop let op de centjes en is dus heel behoedzaam, Jol wil het beste team en is wat opportunistischer. Aan vdBoog om beide argumenten te wegen en de eindbeslissing te nemen.
AN vanaf RTLVan den Boog: transfers niet afhankelijk van bereiken Europa League
20 augustus 2009 RvN
Rik van den Boog ontkende bij RTL7 de berichtgeving dat transfers afhankelijk zijn van het al dan niet bereiken van de Europa League. Volgens de algemeen directeur van Ajax zijn de verdiensten in de groepsfase van de Europa League niet dusdanig dat daarop dit soort beslissingen worden genomen die belangrijk zijn voor het elftal.
AN vanaf RTL'Alves blijft een van de opties'
Rik van den Boog liet weten voor het einde van de transfermarkt zeker nog transfers te verwachten. 'Dat kan je als Ajax niet tegenhouden' aldus de Algemeen Directeur. 'We houden daarom de markt in kaart en hebben diverse spelers als optie om snel te kunnen reageren in de laatste 10 dagen van de transfermarkt.' Van den Boog bevestigde dat Alves nog steeds een van die opties is, die in beeld kunnen komen.
Normaal zou ik zeggen: als ze een godsvermogen betalen vind ik het best. Maar dan moet je wel wat goeds terughalen en dat is lastig blijkt de laatste tijd.joey schreef:Inderdaad, daar moet je niet aan denken.
Hij zegt toch dat het een optie is, niet dat het een zekerheidje is.Ik deel trouwens niet de mening van VDB dat Alves een zekerheidje is omdat hij zich in de Nederlandse competitie al bewezen heeft. Ik moet nog zien in welke vorm (geestelijk en lichamelijk) die man is.
Hij hield op RTL 7 een heel verhaal over Alves. Die had zich al bewezen in de Nederlandse competitie, dus hij zou voor Ajax vast en zeker een aanwinst zijn, enz. enz. Mij zegt dat dus erg weinig, want eigenlijk heeft hij alleen bij Heerenveen echt gepresteerd. In Engeland is hij mislukt en in Zweden deed hij het redelijk maar niet meer dan dat.Neefkens schreef:Hij zegt toch dat het een optie is, niet dat het een zekerheidje is.
ANAjax krijgt zo'n 2 miljoen voor transfers Ibrahimovic, Sneijder en Huntelaar
21 augustus 2009 RvN
De Telegraaf meldt dat Ajax de inkomsten die Ajax als opleidingsvergoeding ontvangt voor de transfers van Ibrahimovic, Sneijder en Huntelaar schat op zo'n 2 miljoen euro. Voor de transfer van Huntelaar wordt zo'n 200.000 euro getoucheerd. De transfer van Sneijder brengt zo'n 650.000 euro in het laatje, indien de transfer naar Inter rondkomt. Ibrahimovic tenslotte levert naar schatting ruim een miljoen op, al moet nog duidelijk worden hoeveel de waarde van ruilmiddel Eto'o en de oefenwedstrijden is.
Idd, toen ik gisteren zat te kijken dacht ik nog als die Suarez weg gaat flikkert de hele boel in elkaar.Peter schreef:Zonder Suarez doen we mee om plekje 5. Ik zou bij god niet weten wie er namelijk een goal moet maken.
We staan nu zesde!Jabu schreef:Komop, niet zo overdreven. Als Suarez weggaat kunnen we geen '4-5-1/alle ballen op Suarez'-systeem meer spelen, maar voor de 5e plek gaan is overdreven.