Ajax - RKC Waalwijk 08-08-2009

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Toppie

Re: Ajax - RKC Waalwijk 08-08-2009

Bericht door Toppie » do aug 06, 2009 1:57 pm

Sulejmani onzeker voor Zaterdag, nou dan met Dario dat moet ook lukken, die week daarop Pisvee uit is veel belangrijker.

Michael_B

Bericht door Michael_B » do aug 06, 2009 1:59 pm

Sulejmani heeft het tweede deel van de training volop met de groep meegedaan. Valt wel mee dus met de onzekerheid!
Face your fears and live your dreams, No Fear

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do aug 06, 2009 2:53 pm

Als er ook maar enige twijfel is zou ik 'm liever rust geven. We hebben vorig jaar gezien wat er gebeurd als je hem te vroeg weer laat spelen. Nog zo'n jaar en je kunt die 16 miljoen echt afschrijven zonder dat je er iets voor terug ziet.
Nil volentibus arduum

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » do aug 06, 2009 3:53 pm

Toppie schreef:Sulejmani onzeker voor Zaterdag, nou dan met Dario dat moet ook lukken, die week daarop Pisvee uit is veel belangrijker.
PSV uit is natuurlijk helemaal niet belangrijker, want zowel tegen RKC als PSV zijn er 3 punten te verdienen. Maar vermoedelijk bedoel je dat we zonder Sulejmani ook wel van RKC kunnen winnen en dat zonder hem tegen PSV winnen een stuk moeilijker is?
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Lionel

Bericht door Lionel » do aug 06, 2009 4:36 pm

Dat zal het idd wel zijn. Laat Cvitanich maar spelen joh zaterdag.
IK GELOOF!!!!!!

wimpey

Bericht door wimpey » do aug 06, 2009 7:51 pm

De Dominee schreef: Ik verwacht een 4-3-3 opstelling mét Aissati en Cvitanich en zonder Rommedahl.
Met 3 aanvallers en een 10, hoe stellen we ons dat voor dan? Cvita is geen aanspeelpunt, Suarez en Sulejmani moeten zo dicht mogelijk bij de goal spelen en niet met het krijt op de schoenen.

Litmanen had diepgang zonder bal, kon goed koppen, verzette kruiwagens met defensief werk en scoorde meer dan de spits. Hij was middenvelder, aanvaller en verdediger in één. Aisatti heeft af en toe een leuk steekpassje, maar verder?! Je bent enorm kwetsbaar met Aisatti op 10. Defensief laat ie het lopen en offensief dwingt ie te weinig af.

Ik zou als trainer toch écht m'n elftal niet afstemmen op Aisatti. Hij heeft 2 poetsers in z'n rug nodig. Als je dan met hem op 10 ook nog eens 4-3-3 speelt, komen je buitenspelers en backs te zwemmen. Dus wat mij betreft vecht ie met Urby om één plekkie.

Dat gedoe over systemen is sowieso verleden tijd. Onder LvG speelde Ajax niet altijd 4-3-3. Onder z'n opvolgers evenmin. Vreemd dat dat van Jol wél verwacht wordt. Ik verwacht van Jol geen systeem. Wel een weerbaar elftal dat een goede teamprestatie koppelt aan aanvaardbaar voetbal. Wanneer ie daarin slaagt, heeft ie met Ajax al meer bereikt dan de trainers die we de laatste 5 jaar hebben gehad.

Dus wat mij betreft deed Ajax het tegen Groningen goed. Een uur lang aanvaardbaar spel, het regende kansen, we gaven vrijwel niets weg en hadden 3 punten in een op papier lastige uitwedstrijd in de knip. Geen enkele reden om het tegen RKC anders te doen.

Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » do aug 06, 2009 8:09 pm

Jij vindt dus dat we RKC thuis hetzelfde moeten benaderen als Groningen uit? Ofwel: een afwachtend eerste half uur, hopen dat RKC in Amsterdam net zo speelt als Groningen in de Euroborg zodat er vanzelf ruimte ontstaat voor Rommedahl? Dat lijkt me, op zijn zachtst gezegd, niet erg realistisch. RKC gaat met 10 man voor de pot en eentje op de middenlijn spelen. Dat vereist een andere aanpak en deels andere spelers, dan tegen Groningen. (Vind ik).

Immers: Groningen speelt thuis om te winnen. RKC speelt om niet te verliezen.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » do aug 06, 2009 8:12 pm

wimpey schreef: Litmanen had diepgang zonder bal, kon goed koppen, verzette kruiwagens met defensief werk en scoorde meer dan de spits. Hij was middenvelder, aanvaller en verdediger in één.
:ajaxscarf.gif:

Ach ja, Jari. Zo één gaan we er nooit meer zien.
wimpey schreef: Dus wat mij betreft deed Ajax het tegen Groningen goed. Een uur lang aanvaardbaar spel, het regende kansen, we gaven vrijwel niets weg en hadden 3 punten in een op papier lastige uitwedstrijd in de knip. Geen enkele reden om het tegen RKC anders te doen.
RKC thuis is wel iets anders dan Groningen uit. Ik zou het elftal toch wel wat aanpassen. Rommedahl heeft in deze wedstrijd niets te bieden en Aisatti is inderdaad geen Litmanen maar hij is wel één van de weinige Ajacieden die een opening kan vinden. Laat hem dan maar spelen voor draver Urby.
Nil volentibus arduum

999

Bericht door 999 » do aug 06, 2009 10:40 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Jij vindt dus dat we RKC thuis hetzelfde moeten benaderen als Groningen uit? Ofwel: een afwachtend eerste half uur, hopen dat RKC in Amsterdam net zo speelt als Groningen in de Euroborg zodat er vanzelf ruimte ontstaat voor Rommedahl? Dat lijkt me, op zijn zachtst gezegd, niet erg realistisch. RKC gaat met 10 man voor de pot en eentje op de middenlijn spelen. Dat vereist een andere aanpak en deels andere spelers, dan tegen Groningen. (Vind ik).

Immers: Groningen speelt thuis om te winnen. RKC speelt om niet te verliezen.
Tja, zo kun je natuurlijk aan de gang blijven.Jij vind dat AJAX met Rommeldahl niet van RKC kan/moet winnen ?.

Trouwens de zelfde elf spelers opstellen wil toch helemaal niet zeggen dat je dan ook dezelfde tactiek moet toepassen.Wacht nu toch eens wat wedstrijden af zou ik zeggen.Laat deze groep eens lekker wat naar elkaar toe groeien, vastigheid opbouwen.Verliespartijen komen er heus nog wel, mutaties in het elftal ook ..

Vorig seizoen toen stond er bijna niet een keer de zelfde elf in het veld. en weet je wat nu zo frappant was ?, dat al degene die steeds riepen dat MVB zijn elftal eens wat wedstrijden moest laten staan steeds zelf met weer een ander elftal op de proppen kwamen ...

Gewoon de zelfde elf als tegen Groningen .. PUNT.
Blij met de punten ...

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » do aug 06, 2009 10:42 pm

Maar toch wel wat meer aanvallender?

999

Bericht door 999 » do aug 06, 2009 10:44 pm

brigade zuid schreef:Maar toch wel wat meer aanvallender?
Natuurlijk, je geeft ze wat andere taken als tegen Groningen.
Blij met de punten ...

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » do aug 06, 2009 11:28 pm

Ajax moet altijd twee tactieken kunnen beheersen. Een consoliderende tactiek en een offensieve tactiek. Het liefst met dezelfde spelers, zodat je in een wedstrijd meerdere keren kunt switchen indien de stand daarom vraagt. Ik zou Rommedahl dan ook laten staan, in dienst van PSV en Denemarken heeft hij genoeg fanastische wedstrijden gespeeld, ook tegen zwakke tegenstanders. Hij zal minder ruimte krijgen, maar in deze vorm zou hij daar mee moeten kunnen omgaan. Blijkt het tegendeel, dan kan Jol altijd nog wisselen. Maar in deze vorm moet hij starten, een plek op de bank kun je simpelweg niet verkopen. Wissel liever één van de zwakke broeders, zoals Urby.
Ajax!

Michael_B

Bericht door Michael_B » vr aug 07, 2009 8:04 am

wimpey schreef:
De Dominee schreef: Ik verwacht een 4-3-3 opstelling mét Aissati en Cvitanich en zonder Rommedahl.
Met 3 aanvallers en een 10, hoe stellen we ons dat voor dan? Cvita is geen aanspeelpunt, Suarez en Sulejmani moeten zo dicht mogelijk bij de goal spelen en niet met het krijt op de schoenen.

Litmanen had diepgang zonder bal, kon goed koppen, verzette kruiwagens met defensief werk en scoorde meer dan de spits. Hij was middenvelder, aanvaller en verdediger in één. Aisatti heeft af en toe een leuk steekpassje, maar verder?! Je bent enorm kwetsbaar met Aisatti op 10. Defensief laat ie het lopen en offensief dwingt ie te weinig af.

Ik zou als trainer toch écht m'n elftal niet afstemmen op Aisatti. Hij heeft 2 poetsers in z'n rug nodig. Als je dan met hem op 10 ook nog eens 4-3-3 speelt, komen je buitenspelers en backs te zwemmen. Dus wat mij betreft vecht ie met Urby om één plekkie.

Dat gedoe over systemen is sowieso verleden tijd. Onder LvG speelde Ajax niet altijd 4-3-3. Onder z'n opvolgers evenmin. Vreemd dat dat van Jol wél verwacht wordt. Ik verwacht van Jol geen systeem. Wel een weerbaar elftal dat een goede teamprestatie koppelt aan aanvaardbaar voetbal. Wanneer ie daarin slaagt, heeft ie met Ajax al meer bereikt dan de trainers die we de laatste 5 jaar hebben gehad.

Dus wat mij betreft deed Ajax het tegen Groningen goed. Een uur lang aanvaardbaar spel, het regende kansen, we gaven vrijwel niets weg en hadden 3 punten in een op papier lastige uitwedstrijd in de knip. Geen enkele reden om het tegen RKC anders te doen.
Het systeem waarin gespeeld wordt maakt mij ook geen reet uit, ik verwacht alleen dat Jol tegen RKC zal kiezen voor een 4-3-3 opstelling met de door mij genoemde spelers.

Voetske vraagt of ik denk dat Ajax mét Rommedahl niet wint van RKC. Dat verwacht ik niet, maar ik denk dat Ajax zonder hem makkelijker wint. Waarom zou je het jezelf moeilijk maken?! Iedere wedstrijd een andere tegenstander, iedere keer een ander accent. Dat kan liggen in tactiek of in opstelling, zolang er maar een solide basis blijft. Rommedahl is handig in een 4-4-2 en in lastige(re) uitwedstrijden. Thuis tegen een verdedigende tegenstander niet, want daar komen zijn kwaliteiten niet goed uit. Liever een rommelaar als Suarez, iemand met een goede voorzet als Sulejmani en iemand die kan kaaatsen en koppen in het centrum. Steekpasses die de verdediging van RKC gek maken worden door Aissati verstuurd.

De verdedigende zwakte van Aissati valt tegen RKC prima op te vangen. Of denk jij dat we met Aissati niet winnen van RKC...?

999

Bericht door 999 » vr aug 07, 2009 8:16 am

De Dominee schreef:
wimpey schreef:

Het systeem waarin gespeeld wordt maakt mij ook geen reet uit, ik verwacht alleen dat Jol tegen RKC zal kiezen voor een 4-3-3 opstelling met de door mij genoemde spelers.

Voetske vraagt of ik denk dat Ajax mét Rommedahl niet wint van RKC. Dat verwacht ik niet, maar ik denk dat Ajax zonder hem makkelijker wint. Waarom zou je het jezelf moeilijk maken?! Iedere wedstrijd een andere tegenstander, iedere keer een ander accent. Dat kan liggen in tactiek of in opstelling, zolang er maar een solide basis blijft. Rommedahl is handig in een 4-4-2 en in lastige(re) uitwedstrijden. Thuis tegen een verdedigende tegenstander niet, want daar komen zijn kwaliteiten niet goed uit. Liever een rommelaar als Suarez, iemand met een goede voorzet als Sulejmani en iemand die kan kaaatsen en koppen in het centrum. Steekpasses die de verdediging van RKC gek maken worden door Aissati verstuurd.

De verdedigende zwakte van Aissati valt tegen RKC prima op te vangen. Of denk jij dat we met Aissati niet winnen van RKC...?
Gaat het toch niet om, tetteren om automatisme en na de eerste de beste wedstrijd het elftal weer veranderen terwijl Rommeldahl gewoon een puike pot speelde ?, doen we bij Aissati toch ook niet.

Verder mag je mij toch eens die steekpasses van Aissati opnoemen waarmee hij vorig seizoen verdedigingen gek heeft gemaakt ..

Probleem met deze voorbeschouwingen is dat men altijd met een scenario op de proppen komt wat in het straatje past van het verhaal wat men verteld.RKC gaat voor de pot hangen met z'n tienen, moet voor de elf die tegen Groningen speelde ook geen probleem zijn hoor, maar zou PSV dat ook gedacht hebben voor de wedstrijd tegen VVV ...
Blij met de punten ...

Michael_B

Bericht door Michael_B » vr aug 07, 2009 8:18 am

Er is nog een verschil tussen 'het moet geen probleem zijn' en het zo makkelijk mogelijk maken. Automatismes kunnen ook in de groep komen door trainen. Ajax moet 2 systemen beheersen, een consoliderende variant en een aanvallende variant. Vorige week de een, morgen de andere.

Voor wat betreft Aissati: kijk de wedstrijden vanaf februari vorig seizoen nog even na. Belangrijkste man van het veld, menigmaal.

999

Bericht door 999 » vr aug 07, 2009 9:51 am

De Dominee schreef:Er is nog een verschil tussen 'het moet geen probleem zijn' en het zo makkelijk mogelijk maken. Automatismes kunnen ook in de groep komen door trainen. Ajax moet 2 systemen beheersen, een consoliderende variant en een aanvallende variant. Vorige week de een, morgen de andere.

Voor wat betreft Aissati: kijk de wedstrijden vanaf februari vorig seizoen nog even na. Belangrijkste man van het veld, menigmaal.
Belangrijkste man ?.Nou laat maar eens zien dan.Trouwens

dit was jou stelling
Steekpasses die de verdediging van RKC gek maken worden door Aissati verstuurd.
.. en dit was mijn vraag ..
Verder mag je mij toch eens die steekpasses van Aissati opnoemen waarmee hij vorig seizoen verdedigingen gek heeft gemaakt ..
Tja, ik herrinner me de Aissati als de speler die vorig seizoen een goede eerste wedstrijd speelde zo rond februari om vervolgens elke wedstrijd minder en minder te worden ..
Blij met de punten ...

Michael_B

Bericht door Michael_B » vr aug 07, 2009 10:08 am

Dan moet je wat aan je herinneringen gaan doen. Een feit van algemene bekendheid ga ik niet uitpluizen, sorry.

999

Bericht door 999 » vr aug 07, 2009 10:13 am

De Dominee schreef:Dan moet je wat aan je herinneringen gaan doen. Een feit van algemene bekendheid ga ik niet uitpluizen, sorry.
Tja, prachtig.Wat denk je ik gooi er die " algemene bekenheid " er maar weer is in .. zwak ..
Blij met de punten ...

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » vr aug 07, 2009 10:20 am

volgens mij klopt het wat Voetske zegt.. in het begin was ie idd erg goed maar daarna viel Aissati terug, zoals bijv. Den Haag uit was ie erg zwak.

Nihad

Bericht door Nihad » vr aug 07, 2009 12:19 pm

Volgens mij was NAC uit zijn beste wedstrijd, en dat was toch niet bepaald in het begin.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » vr aug 07, 2009 1:12 pm

AT5 schreef:vrijdag 07 augustus 2009 12:20
Sulejmani haalt wedstrijd RKC niet

Miralem Sulejmani verwacht niet dat hij zaterdag met Ajax kan meespelen tegen RKC Waalwijk. Dat meldde hij vrijdag na de training aan AT5.

De Serviër heeft sinds maandag last van een lichte blessure aan zijn rechter knie. Hij trainde daarom de afgelopen dagen niet volledig met de selectie mee. Sulejmani was zondag tegen FC Groningen belangrijk bij Ajax. Hij maakte in de met 0-2 gewonnen wedstrijd in de Euroborg het openingsdoelpunt en liet een aantal goede acties zien.
Jammer.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

wimpey

Bericht door wimpey » vr aug 07, 2009 1:20 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Jij vindt dus dat we RKC thuis hetzelfde moeten benaderen als Groningen uit?
Nee. Maar ik zou het wel met dezelfde 11 man doen. Sulejmani en Suarez zo dicht mogelijk bij het doel. Rommedahl en Urby zullen minder kunnen zwerven dan tegen Groningen, want er zal minder ruimte achter de defensie zijn dan in Groningen het geval was. Ze zullen het veld meer breed moeten houden. En De Zeeuw en Enoh hebben de dynamiek om de aanval te ondersteunen en vanaf het middenveld voor nog meer variatie en verrassing te zorgen.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » vr aug 07, 2009 1:24 pm

wimpey schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Jij vindt dus dat we RKC thuis hetzelfde moeten benaderen als Groningen uit?
Nee. Maar ik zou het wel met dezelfde 11 man doen. Sulejmani en Suarez zo dicht mogelijk bij het doel. Rommedahl en Urby zullen minder kunnen zwerven dan tegen Groningen, want er zal minder ruimte achter de defensie zijn dan in Groningen het geval was. Ze zullen het veld meer breed moeten houden. En De Zeeuw en Enoh hebben de dynamiek om de aanval te ondersteunen en vanaf het middenveld voor nog meer variatie en verrassing te zorgen.
Idd, maar nu Sulejmani niet kan spelen, kun je 3 dingen doen:
1) Zeegelaar opstellen. Hij kan het veld breed houden, dus in een klassieke 4-3-3 spelen of
2) Dario erin brengen i.p.v. Sulejmani. Dan speel je een soort 4-2-4. Ik denk dat Jol hiervoor zal kiezen.
3) Aisatti erin voor Sulejmani en Urby doorschuiven naar de linksbuiten pos.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » vr aug 07, 2009 1:34 pm

AjaxLife schreef:Jol weet nog niet of hij opstelling wijzigt
nieuws Door: Redactie op 7 aug 2009

Jol weet nog niet of hij opstelling wijzigt.Martin Jol heeft weinig losgelaten over de elf spelers die zaterdag tegen RKC Waalwijk in de basis beginnen. De trainer bediende zich tijdens het persmoment van kwinkslagen, stiltes en knipogen. Jol: "Never change a winning team is een mooi principe... Maar niet per se mijn principe."

Aissati
Zodoende staan er nog een aantal vragen open: speelt Ismaïl Aissati, en van wie gaat het ten koste als hij inderdaad speelt? Van Eyong Enoh? Speelt Timothée Atouba linksback of toch weer Jan Vertonghen? Jol liet niks los.

"Ik zeg hetzelfde als vorige week. Atouba zit dicht bij zijn debuut. Hoe dicht, dat zien we nog wel," meldde Jol, die mogelijk aanvallender gaat spelen dan tegen FC Groningen.

"Het is toch het eerste duel in de competitie voor eigen publiek. En wat betreft Aissati, dat is een groot talent, die gaat echt zijn minuten wel maken."
Niks over de blessure van Sulejmani ..... kan hij toch spelen!? Vandaag zal neem ik aan de selectie bekend worden gemaakt.

Update (AjaxLife):
Sulejmani traint weer met de groep mee
nieuws Door: Redactie op 7 aug 2009

Sulejmani traint weer met de groep mee.Miralem Sulejmani heeft tijdens de besloten training met de groep meegetraind. Zijn knie vormde geen probleem, zo vertelde hij Ajaxlife.nl toen hij van het veld stapte. "Ik heb toch meegetraind?" Sulejmani is dus inzetbaar tegen RKC Waalwijk, al twijfelt de Serviër hardop of hij van Martin Jol in de basis mag starten. De trainer wilde naderhand nog niks over zijn opstelling vertellen.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » vr aug 07, 2009 1:47 pm

Ajax.nl schreef:Jol wil wat laten zien in ArenA
Afbeelding
07 augustus 2009
Martin Jol hoopt zaterdagavond in de ArenA met Ajax wat moois te laten zien tegen RKC Waalwijk. ,,Het is de eerste thuiswedstrijd. Dan wil je goed voor de dag komen en winnen.”
Jol kon zich geen betere start van de Eredivisie wensen. Ajax opende vorige week met een knappe 0-2-zege op FC Groningen. ,,Dat hebben we goed gedaan”, aldus de coach. ,,Het is ontzettend vervelend als je met een nederlaag begint.” Thuis tegen RKC gaat Ajax natuurlijk opnieuw voor winst. ,,En niet alleen omdat het de eerste thuiswedstrijd is, maar ook omdat die drie punten belangrijk zijn om bovenin te blijven.”

Wat betreft de opstelling gaf Jol net als vorige week niet veel prijs. Tegen FC Groningen speelde Ajax met een verstevigd middenveld. Zo kreeg Eyong Enoh de voorkeur boven Ismaïl Aissati. De vraag is natuurlijk of dat tegen zijn oude club RKC Waalwijk opnieuw gaat gebeuren. Never change a winning team? ,,Dat is een mooi principe”, zei Jol geheimzinnig. ,,Maar ik weet niet of dat op ons van toepassing is.”

Miralem Sulejmani is weer zo goed als fit. De Serviër had afgelopen week wat last van de buitenkant van zijn knie. ,,Hij traint nu weer gewoon mee”, zei Jol over zijn aanvaller. ,,Ik ga er dus vanuit dat hij kan meedoen zaterdag.” Alleen Gabri en Jeroen Verhoeven zijn niet inzetbaar tegen RKC Waalwijk. ,,Gabri heeft nog steeds last van zijn achillespees. Dat is een lastige blessure. Ik denk dat het nog wel enkele weken gaat duren.”

Thimothée Atouba speelde dinsdag voor het eerst in het shirt van Ajax. Hij deed met de Beloften mee in de oefenwedstrijd tegen VVSB. ,,Ik kon er zelf niet bij zijn, maar heb gehoord dat hij het goed heeft gedaan”, aldus Jol. ,,We zijn niet ver meer van zijn debuut in het eerste.”

Plaats reactie